JBL of Eheim?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Noem je slechts ��n voorbeeld van de tig algen die er zijn.
As je niet verder dan dat komt, heeft Jurgen voor heel veel procentjes gelijk ;)
 
Baardalg groeit ook prima in stroming hoor. Maar het valt idd te nuanceren gezien je soms algen problemen kan oplossen door betere circulatie. Maar dat is niet per se stroming.
 
jessicapilon zei:
De perfecte filter bestaat ook niet denk ik als ik de reacties zo lees ;)

Na een tijd gaat een auto ook voor onderhoud.
olie, nieuwe rubbers, en zo.

Bij een pomp kunnen rubbers ook verharden.
koop je een setje,is hij weer als nieuw.
 
Coulibaly zei:
Helpen dansende planten niet een beetje tegen alg groei?
"Dansende" planten kunnen veel beter voeding en CO2 opnemen tov stilstaande planten. Als een plant dat beter kan opnemen gaat die ook minder lastig gevallen worden door algen. Dus het kan helpen...

benvo zei:
Niet helemaal waar, Jurgen, baardalg "houdt" niet van al te veel stroming...
Laat dat nou net de alg zijn die het meeste van stroming houd. ;)
 
JurgenD zei:
Even googlen en ik kwam er meerdere tegen.
https://www.google.be/webhp?sourceid=ch ... %20leaking

Ook de lfs waar ik ga krijgt er af en toe terug.
Ik kon hem op sturen voor herstelling of een nieuwe pompkop kopen.
Maar de pompkop kostte meer dan een nieuwe filter van een ander merk.

Dus heb ik een nieuwe filter gekocht en de ketel verkocht als wisselstuk. :)

Eheim was vroeger top. Maar ondertussen ingehaald door zijn concurrenten...

Mah ja.

Google;

Jbl filter problems
Eheim filter problems
Eden filter problems etc.

Zelfde uitkomst

Google maagpijn en je hebt kanker.


Tegenover die paar internetjankers staan tienduizenden tevreden klanten. Die hoor je niet. En dat geldt wss ook voor elk van de A merken, anders gaat je naam er snel aan.

Dus op basis van jouw ervaring, en je internetonderzoek....is het een beetje prematuur om Eheim ... te noemen :')))
 
Nee, mijn conclusies worden getrokken uit ervaringen in de lfs en clubleden. Google is enkel een bevestiging. :)
Maar het is wat je in de game wereld fanboys noemt...
Zeg wat je wil. Hun merk is het beste. :)
 
Tom_ zei:
JurgenD zei:
Even googlen en ik kwam er meerdere tegen.
https://www.google.be/webhp?sourceid=ch ... %20leaking

Ook de lfs waar ik ga krijgt er af en toe terug.
Ik kon hem op sturen voor herstelling of een nieuwe pompkop kopen.
Maar de pompkop kostte meer dan een nieuwe filter van een ander merk.

Dus heb ik een nieuwe filter gekocht en de ketel verkocht als wisselstuk. :)

Eheim was vroeger top. Maar ondertussen ingehaald door zijn concurrenten...

Mah ja.

Google;

Jbl filter problems
Eheim filter problems
Eden filter problems etc.

Zelfde uitkomst

Google maagpijn en je hebt kanker.


Tegenover die paar internetjankers staan tienduizenden tevreden klanten. Die hoor je niet. En dat geldt wss ook voor elk van de A merken, anders gaat je naam er snel aan.

Dus op basis van jouw ervaring, en je internetonderzoek....is het een beetje prematuur om Eheim ... te noemen :')))

kan het wat minder,/ Tom.

Zitten hier kinderen op het Forum.
 
Daarom, je moet kinderen wijzen op de gevaren van internet. Wees kritisch.

Overigens om op fanboys terug te komen, zijn JBL, Eheim en Sera alle drie prima merken.

Alleen een zaadmerk als Eden zou ik nooit kopen. 500 liter in mijn woonkamer zie ik toch niet zitten.
 
Als jij Eden, een onderdeel van de bekende Oase pompen een zaadmerk wil noemen mij best.
Kan je alvast vertellen dat ik van dit zaadmerk meer tevreden ben dan van Eheim. :)
Veel robuuster, handiger in gebruik en slibt veel minder snel dicht. :)
 
Tom_ zei:
500 liter in mijn woonkamer zie ik toch niet zitten.
Laat het nou net Eheim zijn die de reputatie heeft spontaan te gaan lekken na een aantal jaar.
En idd, je kan alles vervangen aan die pompen. Maar het is de vraag of je zit te wachten op een filter die plots kan gaan lekken...
 
Ik begrijp niet hoe Eheim aan die "reputatie" komt.

De enige keer (in grofweg 15 jaar) dat ik een lekkende pot heb meegemaakt is was omdat ik haast had en m niet goed aangekoppeld had.

=
LOL even vergeten te vermelden: ik ben een Eheim-fan omdat ze minmaal herrie maken. Of dat het beste merk is... zou ik niet durven zeggen, maar ik ben er blij mee.
 
Hier vooral de pro-serie, ik heb wat issues met de alleroudste versie (met bussen en kleine metalen klemmetjes ) omdat de klemmetjes te sterk zijn voor mijn slappe handjes om ze lekker makkelijk te sluiten.

Maar ik heb een aantal (tweedehandjes) geprobeerd en kwam toch bij Eheim uit.

(hoewel ik nu van mijn geloof gevallen ben en er een Aqua-pro-1 op mijn 80 cm staat / ook lekker stil maar een crime met aan/afkoppelen ivm schoonmaak. Dus als ik mijn Eheim van een nieuwe rotor heb voorzien... gaat die er weer op )
 
Is toch niet erg? We hebben allemaal iets geleerd over UV en dansende planten.

Meer moet dat niet zijn. :)
 
De eigenaar van de lfs zegt dat hij heel ouderwets is en daarom gaat voor de Eheim Classic. Ook zei hij wat ik in dit topic ook las dat deze makkelijker te onderhouden is dan de Pro serie, die schijnt inderdaad gesmeerd te moeten worden...

Ik twijfel nog steeds tussen de Eheim en de JBL, maar heb geen haast nu de Eheim 2213 het weer goed doet, wil geen overhaaste beslissing nemen.

Ik hoop nog ergens anders terecht te kunnen waar ze in ieder geval de JBL hebben om deze ook in het echt te kunnen bekijken en als zij ook Eheim hebben om te vragen wat zij aanraden.
 
heb zowel jbl als eheim staan beide doen wat ze doen moeten zonder problemen
welk van de twee merken beter is ik zou het niet weten

groet

jaap
 
flipper34 zei:
heb zowel jbl als eheim staan beide doen wat ze doen moeten zonder problemen
welk van de twee merken beter is ik zou het niet weten

groet

jaap

Welke heb jij precies en op welke bak?
 
Susanne zei:
De eigenaar van de lfs zegt dat hij heel ouderwets is en daarom gaat voor de Eheim Classic. Ook zei hij wat ik in dit topic ook las dat deze makkelijker te onderhouden is dan de Pro serie, die schijnt inderdaad gesmeerd te moeten worden...

Ik twijfel nog steeds tussen de Eheim en de JBL, maar heb geen haast nu de Eheim 2213 het weer goed doet, wil geen overhaaste beslissing nemen.

Ik hoop nog ergens anders terecht te kunnen waar ze in ieder geval de JBL hebben om deze ook in het echt te kunnen bekijken en als zij ook Eheim hebben om te vragen wat zij aanraden.

Ik ben ouderwets dus x is het beste. Wat een drogreden zeg.

De winkelier en menig mens hier in dit draadje gaat op dezelfde foute manier te werk, zo eenvoudig is dat.

Nogal veel zeggen: 'Ik gebruik dit, dus is dat het beste'. Af en toe zie je varianten met 'Ik heb dat probleem nooit gehad, dus ga jij het ook nooit hebben'.

Het eerste is niet noodzakelijk waar, het 2de is een drogreden.

Het is toch allemaal zo moeilijk niet om te bepalen wat de beste filter voor jouw situatie is?

Bekijk even wat je minimum nodig. Wanneer filter x een beetje meer doorstroom heeft, dan doet dit niet ter zake.

Kijk naar de grootte. Misschien kan je kekke filter wel niet lekker ergens neerpoten.

Kijk naar het gebruiksgemak. De ene filter is de andere niet. Praat met diverse gebruikers en liefst met mensen die meerdere merken hebben geprobeerd. Ga zelf eens zo'n filter aanraken en 'voelen'.

Kijk naar de nuttige opties, die voor jou belangrijk kunnen zijn.

Bv. een USB aansluiting op de duurdere Eheim filters, is voor mij nice to have, maar kan voor jou van geen waarde zijn.

Een ingebouwde UV is, wanneer je die niet hebt, een belangrijk niet te onderschatten voordeel. Doe dat niet af met 'ik heb dat niet nodig', lees je even in wat UV voor je kan doen. En dan heb ik het niet over 'ervaringen' van mensen die er geen ervaring mee hebben. lol

Kwalitatief zullen Sera, JBL en Eheim elkaar niet zo ver ontlopen.

Eheim is doorgaans iets beter dan Sera, Sera is iets beter dan JBL.

Maar het is ook niet zwart/wit, dit is niet altijd waar.

De goedkopere en duurdere varianten van die merken halen die leidraad wel eens overhoop. Ook zijn bepaalde filters van Eheim helemaal niet zo wow-wow.

En de prijs speelt zeker ook een rol. Als een JBL filter de helft goedkoper is dan een vergelijkbare van Sera of Eheim, ga dan voor JBL.

Maar vergelijk wel appelen met appelen. Bepaalde nuttige opties kan je achteraf soms wel aanschaffen, maar neem dat dan wel mee in de prijs positionering.

Kijk ook of ie 'compleet' is. Misschien komt buitenfilter x wel met filtersponzen, maar wil je pakweg Siporax gebruiken. Dan moet je dat wel achteraf aanschaffen. Idem met bepaalde pijpjes, buizen en slangen.

Bel ook eens rond.

Ik heb mijn Sera Fil Bioactive 400 + UV filter maar 75 euro betaald. Aan die prijs is ie onklopbaar.

Er is altijd wel een zaak die gaat stoppen, uitverkoop doet, speciale promoties heeft of wat dan ook.

En 2de hands is ook te overwegen. Zeker wanneer de filters niet te oud zijn en de prijs redelijk.
 
Je kan ook eens op MP kijken en vragen of er nog garantie op zit. net als bij auto s heeft iedereen vaak wel een mening over een bepaalde filter en zal het lastig zijn je daar aan vast te houden.
De merken zijn geen van allen slecht denk ik dus dan zou ik kijken naar zaken als de capaciteit en de JBL 901 zal echt wel voldoende zijn hoor.
 
Vind Marktplaats eng omdat ik dan niet weet of het nog wel goed is en als het niet in de buurt is kan ik het filter ook niet ophalen en dan heb ik ook niks aan eventuele garantie.
 
Susanne zei:
Vind Marktplaats eng omdat ik dan niet weet of het nog wel goed is en als het niet in de buurt is kan ik het filter ook niet ophalen en dan heb ik ook niks aan eventuele garantie.

Dat is zo. Dat is altijd een risico. Zeker wanneer er mechanische onderdelen inzitten. Maar als de prijs laag is en de filter is niet al te oud, dan kan je het risico wel nemen.

Soms vind je er filters voor 25 a 35 euro. Da's de gok soms wel waard.

Staar je ook niet zo blind op de merken Eheim, Sera of JBL. Die filters doen allemaal hun werk. Je gaat met geen enkele ontevreden zijn. Garantie is bij een nieuwe niet zo'n issue. Of je nu 2, 3 of 4 jaar krijgt: die filters gaan bij normaal gebruik toch 10 jaar en langer mee.

Maak gewoon een juiste prijs vergelijking. Gezond verstand een beetje gebruiken ook. Als je buurtwinkel 5 of 10 euro duurder is, dan kan het toch de moeite lonen om DAAR te kopen.
 
flipper34 zei:
gaan we Susanne jbl e1500 op de trigon 190 en de juwel rio 240 http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=13765
2x eheim professionel 3e op een juwel rio 400 http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=6628
1x fluval fx6 op de Trofis Colisa 1500 http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=19169

waarbij aangetekend de 2 jbl en de eheim komen van marktplaats
af

groet

jaap

links ter info met dank aan veldhuis

Is die JBL e1500 niet te krachtig voor de Trigon 190? Of heb je speciale vissen die van een krachtige stroming houden?
 
Allemaal leuk en aardig maar de enigste reden dat je een Eden gekocht hebt is omdat die goedkoop is. Bij eenzelfde prijsstelling als de A merken had je hem niet gekocht.
 
Tom_ zei:
Allemaal leuk en aardig maar de enigste reden dat je een Eden gekocht hebt is omdat die goedkoop is. Bij eenzelfde prijsstelling als de A merken had je hem niet gekocht.

En is de prijs dan niet belangrijk, Tom?

Ik zou niet gemakkelijk een buitenfilter van pakweg SuperBrolFish kopen.

Maar misschien wel wanneer de prijs belachelijk laag is. En al zeker wanneer die als secundaire filter moet gaan werken.
 
Het zou mij er van weerhouden. Dat is ook een reden dat ik geen sunbao zou durven kopen. Iedereen moet geld verdienen, en het wordt ergens op bespaart. Danwel op materiaal, uitbuiting van werknemers,duurzaamheid etc.
 
[/quote]Is die JBL e1500 niet te krachtig voor de Trigon 190? Of heb je speciale vissen die van een krachtige stroming houden? [/quote]
geen speciale vissen er in stroming is geen probleem
begrijp de rede voor bang zijn voor te veel stroming niet zo
vissen voelen zich er prima bij
als je op de link van de trofis klikt zie je de stroming van de
fluval fx6 3500 l/h op een 400 liter bak en daar gaat het prima
vissen vermaken zich prima gaan soms voor de uitstroom hangen
voor een wildwaterbaan ervaring :D :cool:

groet

jaap
 
Tom_ zei:
Het zou mij er van weerhouden. Dat is ook een reden dat ik geen sunbao zou durven kopen. Iedereen moet geld verdienen, en het wordt ergens op bespaart. Danwel op materiaal, uitbuiting van werknemers,duurzaamheid etc.

Apple buit zijn onrechtstreekse werknemers in China ook uit en is doorgaans peperduur voor wat het is.

E�n van de belangrijkste kosten bij een product is de marketing. Die kan vari�ren van 0% tot soms 50% van de totale kostprijs.

De hoogte van dat bedrag bepaalt veel meer wat jij ervaart als 'kwaliteit', dan de effectieve kwaliteit.

Da's gewoon ook lastig te beoordelen voor een particulier. Jij doet geen vergelijkende lange duur testen.

Je gaat af op je persoonlijke ervaring en die zit al snel vol met bias. Kijk maar eens in dit draadje alleen al. Nogal veel mensen zweren trouw bij ��n merk.

En als mensen een probleem hebben gehad met merk x, dan zullen de meeste generaliseren dat merk x niet goed is en dat al hun producten waardeloos zijn. Omgekeerd ook. Wanneer ze nooit problemen hebben gehad, dan is dat toestel en het volledige merk h��l goed.

Dat hoeft daarom zo niet te zijn.
 
Natuurlijk is er al altijd ruimte voor nuance. Sowieso zal ik nooit iets chinees kopen, en het liefst Europees/ Duits Nederlands als ik een keus heb maar dat heeft ook met principi�le zaken te maken.

De hoogte van het bedrag hoeft niet perse de hoogste kwaliteit te zijn. Dat spreekt voor zich. Maar de aanschafwaarde vind ik van een product als een filter wel het minste belangrijk. 50-100 verschil op een product wat je 24 uur per dag, jaren gaat gebruiken. En dal zal ik wel altijd gaan voor een groot bekend merk die zijn naam niet te grabbel wilt gooien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan