JBL of Eheim?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Een UV filter helpt toch niet planaria etc of wel?

Ga morgen voor het filter kijken bij 1 of 2 lfs hier in de stad, ben benieuwd wat hij daar kost! Bij Veldhuis is hij maar �88, koop hem daar wel als hij in de lfs duurder is.
 
Fozzy zei:
Susanne zei:
UV erbij maakt het wel een stuk duurder en is het echt noodzakelijk? Heb het nog nooit gehad en als ik het al zou doen dan is een losse wel makkelijker omdat je hem voor al je bakken kunt gebruiken.

Zal wel weer op een welles/nietes uitdraaien maar; nee, uv is niet echt nodig.

Voor welke waterbakken/aquaria is UVC-filtering noodzakelijk?

Een goed gebouwde en ingerichte waterbak of aquarium heeft geen UVC-filter nodig om helder te blijven. Via de biologische waterkringloop houden de zuurstofplanten en de bacteri�n de waterpartij helder.

In veel waterbakken/ aquaria wordt het biologisch evenwicht dat het water helder houdt echter regelmatig verstoord. De waterbak wordt dan groen en troebel, als gevolg van zweefalgen die in de waterbak/aquarium gaan groeien. Vaak kan behandeling met een antizweefalgmiddel zulke waterpartijen weer eenvoudig helder maken.
Als een waterbak of aquarium echter meerdere keren per jaar groen wordt, of niet meer reageert op een behandeling met een antizweefalgmiddel, is het verstandig een UVC-filter bij de waterbak/aquarium te plaatsen. Hiermee kunnen hardnekkig groene bakken weer kraakhelder gemaakt worden.
Ook koivijvers en bakken worden meestal voorzien van een UVC-filter.


Komt hier vandaan: http://www.aqualingen.nl/uvc.html

Albert,

Da's ook maar ��n facet: het helder houden van de bak.

Het voorkomt en dood ook een hoop ziekten.

En beide kan je zonder UV absoluut ook bekomen of het laatste voorkomen.

Ik heb een kleine bak waar ook geen UV op zit en dat water is altijd helder en alhoewel ik in het begin daar veel ziektes heb gehad, is die nu al maanden w�l stabiel.

Dus het kan, geen twijfel over.

Maar m�t UV gaat het allemaal wat makkelijker. Daar moet geen discussie over bestaan. Da's al tig keer onderzocht en die studies zijn unaniem pro UV.

Je kan dan wel zeggen 'ik heb nooit ellende', maar bekijk maar eens de help-mijn-vis-is-ziek-draadjes op dit forum alleen al. Ze horen, jammer genoeg, bij de populairste van het forum.

Het is een indicatie dat ziektes toch niet zo zeldzaam zijn.

In veel gevallen, zeker niet allemaal, waren die vissen niet ziek geworden wanneer ze een UV hadden.

Nogmaals, een UV, da's een soort veiligheidsgordel. Ik heb ook nog nooit een serieus auto-ongeluk gehad. Ik had al die jaren ook zonder gordel kunnen rijden. Maar er is geen haar op mijn kop dat dit nog maar overweegt.

Los er van, het gaat ook om geld natuurlijk.

TS zit te denken aan een 1501 van JBL. Die kosten rond de 130 Euro.

Een vergelijkbare filter van Sera m�t UV kost zo'n 10 a 15 Euro meer.

Moet er voor dat kleine verschil nog discussie zijn dan?

Ik heb beide filters in gebruik, ik ben van beide tevreden.
Ze hebben beide voordelen die de andere niet heeft.

M.i. zou de aanwezigheid van een UV dan de doorslag moeten geven, indien je nog geen UV hebt.
 
Susanne zei:
Een UV filter helpt toch niet planaria etc of wel?

Ga morgen voor het filter kijken bij 1 of 2 lfs hier in de stad, ben benieuwd wat hij daar kost! Bij Veldhuis is hij maar �88, koop hem daar wel als hij in de lfs duurder is.

Ah da's de 901. Wel die heb ik.

Maar da's een ander type natuurlijk. Die kan je dan weer vergelijken met de Sera Fil Bioactive 250 + UV. Die kan je vinden voor zo rond de 110 a 115 euro.

Ja, UV kan planaria doden, maar op zijn minst 2 soorten zijn resistent.
 
Susanne zei:
Vinden de anderen Sera ook beter dan JBL en Eheim?

UV erbij maakt het wel een stuk duurder en is het echt noodzakelijk? Heb het nog nooit gehad en als ik het al zou doen dan is een losse wel makkelijker omdat je hem voor al je bakken kunt gebruiken. Heb er nu maar 1, maar wil er nog een klein bakje bij.

Krijg ik met beide filters laten draaien niet teveel stroming? Zo nee, is dit dan beter of toch het oude filtermateriaal in het nieuwe filter doen?

Waarom ga je niet even zelf naar de winkel en vraag je om even die Sera en JBL te kunnen voelen en aanraken?

Je zal zelf echt wel vaststellen dat de ene wat sterker en robuuster is uitgevoerd. De Sera weegt meer.

De Sera is ook iets gebruiksvriendelijker. Er is maar ��n klep nodig om de 'pompkop' van de 'emmer' te scheiden.

Bij de JBL moet je ook wanneer je het deksel terug plaatst de kleppen die diagonaal tegenover elkaar staan eerst sluiten, bij de Sera moet dat niet.

Lucht uit de filter pompen gaat bij Sera ook wat makkelijker. Bij de JBL is dat een dikke knop die je hard moet indrukken en al eens blijft haperen. Bij de Sera is dat een soort ventiel waar je aan moet trekken zonder veel kracht.

Wat je niet kan zien in de winkel en wat je alleen maar weet wanneer je beide gebruikt, de JBL heeft als voordeel dat ie harder stroomt. Maar da's niet altijd een voordeel, niet alle vissen hebben dat graag.
 
Ik heb de corydoras panda, een ancistrus gold en garnalen en daar komen nog zilver bijlzalmen en koperzalmen bij, houden die van een hardere of zachtere stroming?

Ik zal eens informeren of ze de Sera en JBL hebben bij de lfs en zo ja, dan vergelijk ik ze daar en dan beslis ik dan op gevoel. Zou zelf geneigd zijn om voor de JBL te kiezen vanwege het grotere vermogen.
 
Groter vermogen? Overkill zal je bedoelen.
Kijk nou eerst eens ook naar de Eheim Ecco, met bedieningsgemak.

Afkoppelen,1 grote hendel opklappen,kop eruit uit tillen, klaar. mandjes nazien.

Klaar? mandjes terug. sluiten, pot vol water zetten ,,kop erop ,hendel rustig omhoog, klaar, aansluiten.

Niets gezeur met ontluchten.

466523_0_82_dsc_0001.jpg
 
Waarom zou je het moeilijk doen, Als je het ook makkelijk kan doen.
195883_0_82_dsc_0002.jpg



Kijk, is gelijmt. gekocht voor 10 euro.

166636_0_82_dsc_0005.jpg




Kan weinig aan kapot gaan. is 1 rode afsluitrubber ,van 12 euro.

Is het is al zo moeilijk voor je, dus hou het eenvoudig.
 
Ik heb de crystalprofi, op al mijn bakken en ben er zeer tevreden over. Om nu te zeggen dat een pomp gebruiksvriendelijke is omdat je 1 of 2 hendeltjes over moet zetten lijkt me rijkelijk overdreven. Handeling van twee seconden. Ik denk dat alle vergeleken pompen even handig zijn. De vraag is meer, welk design spreekt je aan en in welk merk heb je meer vertrouwen. Dat is allemaal zeer subjectief, dus volgens mij geen advies op te geven.
 
De JBL ziet er inderdaad heel makkelijk uit, denk niet dat dit problemen zal opleveren. En John (en nog wel meer forumleden) heeft de 901 in dezelfde bak als ik, dus dit zal echt geen overkill opleveren. Voor de 1501 zou dit wel gelden, dus wordt het toch de 901. De Sera zou op zich een optie zijn, maar deze is toch wel zwakker qua vermogen/stroming, dus lijkt me die toch minder geschikt. Maar ik zal ze beide bekijken indien mogelijk en dan een keuze maken.
 
Ik heb de uitstroom rechts en aan de linkerkant zie je de plantjes een heel klein beetje bewegen maar dat is voldoende want dat is ook een teken dat het water daar stroomt/beweegt.
 
Bertus zei:
Groter vermogen? Overkill zal je bedoelen.
Kijk nou eerst eens ook naar de Eheim Ecco, met bedieningsgemak.

Afkoppelen,1 grote hendel opklappen,kop eruit uit tillen, klaar. mandjes nazien.

Klaar? mandjes terug. sluiten, pot vol water zetten ,,kop erop ,hendel rustig omhoog, klaar, aansluiten.

Niets gezeur met ontluchten.

466523_0_82_dsc_0001.jpg

Bertus. Als jij alleen een grote verversing van 50% doet dan heb je altijd wel wat lucht in je filter dacht ik. Hoe doe jij dat dan als je dan geen lucht erin hebt?? Even schuin houden en het is er weer uit.
 
Ik heb de 900 op mn meterbak, en op mn Lido de e401 icm een aquael turbo binnen filtertje voor extra stroming.
Als je ze mag vergelijken trek dan ook de mandjes eruit om te zien hoe de opbouw is qua filtering.
 
Helaas hebben ze de JBL en Sera niet, maar beslis sowieso niet vandaag, dus ga er even over nadenken.

Ze hebben we Eheim en daar zijn ze ook veel meer over de spreken dan over JBL, maar dat kan wellicht ook een verkooppraatje zijn. Ik ga gewoon kijken en dan zal ik straks wel laten weten wat zij zeggen dat de beste keuze zou zijn. Jullie horen het!
 
Waarom bestel je hem niet via Aquaplantsonline?? Heb ik ook gedaan en die geven goede service hoor.
 
Zooplus is raar genoeg vrijwel altijd de goedkoopste met JBL spullen. Met Eheims weer andere zaken. Die prof 4 225 bij aquastorexl en 250 bij zooplus.
 
Kom net bij de lfs vandaan en daar raadt de eigenaar me Eheim aan, hij heeft ook geen JBL... Hij zegt dat meer stroming dan de Eheim 2215 echt niet nodig is bij zoet water (wel bij zeewater) en dat de vissen/garnalen die ik heb ook niet meer stroming wensen. Ook verzekerd hij me dat deze de bak kraakhelder zal krijgen/houden en dat ik er echt een heel goed filter aan heb. Ook is het zeer goede kwaliteit en inclusief vulling, 2 slangen en 2 dubbele kranen etc zegt hij ook de goedkoopste te zijn met zijn �130. Ik zal alleen dan wel aan moeten zuigen zeker bij het vullen/aansluiten van het filter of niet? Dit hoeft bij de JBL niet en dan loop je ook niet het risico om water binnen te krijgen.

Wat vinden jullie van de informatie die de eigenaar van deze lfs mij gegeven heeft en welk filter hij me aanraadt?
 
Zou hem dan zeker niet bij de lfs kopen, maar bij Aquaplantsonline, scheelt je toch 40 euro tov lfs.
Ook incl. Dubbele kranen dan.
http://www.aquaplantsonline.nl/filterte ... itenfilter

Het aanzuigen of je alleen bij de eerste keer te doen, omdat je bij onderhoud aan het filter de kranen dichtzet en loskoppelt dan blijft het water in de slangen staan.

Verder is het helemaal aan jou uiteraard.
Ik vindt de JBL onderhoudsvriendelijker met de losse mandjes.
De ander zweert bij de Eheim..
Vergelijk het met auto's...de een wil een Mercedes, de ander een Audi of een VW.

Wat niet onbelangrijk is de hoogte in je kast, welk filter past er in zonder dat je moet gaan slopen en dus stabiliteit van je meubel verliezt.
 
toch zie ik weer de onbelaste gegevens van filters langs komen
de jbl e1500 geeft onbelast 1500 liter das dus zonder slangen en inhoud
belast houd je hier van over 600-900 liter bij schoon filter binnen no time loopt zeker terug dus van overkil zal niet zo gauw sprake zijn

groet

jaap
 
600-900 (belast) is voldoende op een bak van 180 liter ongeveer. Maar ja je hebt voor 89 die van JBL met voldoende capaciteit en verder is het een prima filter heb ik gemerkt en vele leden met mij. De keus is aan jou Suzanne maar als je niet teveel wil uitgeven zou ik voor 89 euro de JBL nemen.
De Eheim is dacht ik ruim 600 liter onbelast en dan hou je misschien 350 liter over. Ook hier is de JBL dus beter en hij is zuiniger.
Succes met het maken van je keuze.
 
Susanne zei:
Kom net bij de lfs vandaan en daar raadt de eigenaar me Eheim aan, hij heeft ook geen JBL... Hij zegt dat meer stroming dan de Eheim 2215 echt niet nodig is bij zoet water (wel bij zeewater) en dat de vissen/garnalen die ik heb ook niet meer stroming wensen. Ook verzekerd hij me dat deze de bak kraakhelder zal krijgen/houden en dat ik er echt een heel goed filter aan heb. Ook is het zeer goede kwaliteit en inclusief vulling, 2 slangen en 2 dubbele kranen etc zegt hij ook de goedkoopste te zijn met zijn �130. Ik zal alleen dan wel aan moeten zuigen zeker bij het vullen/aansluiten van het filter of niet? Dit hoeft bij de JBL niet en dan loop je ook niet het risico om water binnen te krijgen.

Wat vinden jullie van de informatie die de eigenaar van deze lfs mij gegeven heeft en welk filter hij me aanraadt?

Susanne,

Winkels verkopen wat ze hebben staan, niet wat jij nodig hebt. :)

De kleinere zaken hebben meestal een goed merk, met daarnaast iets goedkoop.

Weinigen verkopen JBL, Sera en Eheim samen.

En al die winkeliers zullen zeggen "x is de beste". Waarbij je x mag vervangen door ��n van die 3 merken die ze verkopen.

Er zijn geen winkeliers die pakweg enkel Eheim verkopen, die zullen zeggen 'JBL of Sera is beter'.

De uitstroom van de JBL is harder, maar dat wil niet zeggen dat die van Sera of Eheim zwak is.

Al die filters doen hun werk zoals het moet. De ene heeft gewoon opties die de andere niet heeft en de ene optie is al interessanter dan de andere.

Met 130 Euro is ie niet de goedkoopste. Sera �n JBL zijn iets goedkoper.

En bij die 2 merken worden de slangen en filtermedia gewoon standaard meegegeven bij de pomp. Zou ik raar vinden wanneer dit bij Eheim niet zo is.
 
Buiten dat je die classic onhandig vindt is het duur ook. Dan heb je dezelfde als dat je nu hebt alleen groter. De Classic is een oud systeem. Voor 130 euro kan je beter experience of ecco pro nemen. Heb je iig Eheim ipv dat b-merk JBL ;)
 
@ Coulibaly: Bij de Eheim classic zitten de slangen, maar geen filtermedia. Bij de classic plus zit er wel filtermedia bij en nog 2 afsluiters, zodat het filter netjes kan worden afgekoppeld. Dus standaard zit er bij Eheim Classic serie niet altijd het filtermedium bij.
 
Ben op dit vlak een beetje een keikop. :D
Ik betaal graag de normale vraagprijs als het materiaal mij voldoening schenkt, mijn merk is en blijft Eheim. ;)
 
Zijn er hier een paar die de moeite niet nemen om de link van aquapl in mn vorige post te openen.

Info:
Eheim Classic 350 plus (2215) buitenfilter

Alle Eheim filters koopt u bij Aquaplantsonline met een volledige NL garantie. Een NL garantie staat garant voor een snelle service afhandeling. Storingen kunnen indien gewenst snel bij de importeur verholpen worden.

Compleet met installatiemateriaal voor de druk- en zuigzijde.

Aquaria: 120 tot 350 liter.
Pompcapaciteit: 620 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,8 meter.
Afmetingen:37 x 18 cm.
Verbruik: 15 watt.
Filter volume: 4 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 12/16 mm, drukzijde 12/16 mm.
Inclusief Eheim filtersponzen en dubbele kranen.

En de prijs:
k: Eheim
Model: eh-2215020
Prijs:
�89,95

En verder is het aan de TS om zelf te beslissen.
 
Fozzy zei:
Zijn er hier een paar die de moeite niet nemen om de link van aquapl in mn vorige post te openen.

Info:
Eheim Classic 350 plus (2215) buitenfilter

Alle Eheim filters koopt u bij Aquaplantsonline met een volledige NL garantie. Een NL garantie staat garant voor een snelle service afhandeling. Storingen kunnen indien gewenst snel bij de importeur verholpen worden.

Compleet met installatiemateriaal voor de druk- en zuigzijde.

Aquaria: 120 tot 350 liter.
Pompcapaciteit: 620 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,8 meter.
Afmetingen:37 x 18 cm.
Verbruik: 15 watt.
Filter volume: 4 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 12/16 mm, drukzijde 12/16 mm.
Inclusief Eheim filtersponzen en dubbele kranen.

En de prijs:
k: Eheim
Model: eh-2215020
Prijs:
�89,95

En verder is het aan de TS om zelf te beslissen.

Is toch de eerste keer dat ik zie dat het inclusief eheim filtersponzen en dubbele kranen is.
Wat ik er van weet is dat dit meestal(voor mij altijd)exclusief was.
Als dit geen typefout is dan is dit een zeer mooie prijs voor deze potfilter.
 
Luc, ik doelde op de eerder post waarin nog over die 130 euro werd getiept.

Dit zal wel kloppen denk ik, en anders zou een mailtje naar APO snel uitkomst geven.
Ze worden via webwinkels vaker als PLUS serie aangeboden.

Wat ik me alleen afvraag: is de Classic serie zo langzamerhand geen uitlopende serie, en worden ze opgeruimd voor nieuwere?
Dan kom je op de duur misschien met reserve onderdelen te zitten, al hebben we daar op het AF een goed voorraadkamer bij Bertus van.
 
De prijs van 89,95 klopt , ik heb pas de 2213 daar gekocht en de prijs van de 2215 loopt op naar verhouding.
 
Fozzy zei:
Luc, ik doelde op de eerder post waarin nog over die 130 euro werd getiept.

Dit zal wel kloppen denk ik, en anders zou een mailtje naar APO snel uitkomst geven.
Ze worden via webwinkels vaker als PLUS serie aangeboden.

Wat ik me alleen afvraag: is de Classic serie zo langzamerhand geen uitlopende serie, en worden ze opgeruimd voor nieuwere?
Dan kom je op de duur misschien met reserve onderdelen te zitten, al hebben we daar op het AF een goed voorraadkamer bij Bertus van.

Meestal is het ook zo dat onderdelen bv. de rotor van de oude pomp A past op de nieuwe serie van pomp B.
Kleppen ed. is natuurlijk een andere zaak, maar ook die kan je jaren later nog vinden.
Eheim kan je daarom zelfs onderdelen bezorgen van pompen die al jaren niet meer worden gemaakt.
 
luc zei:
Ben op dit vlak een beetje een keikop. :D
Ik betaal graag de normale vraagprijs als het materiaal mij voldoening schenkt, mijn merk is en blijft Eheim. ;)

Winkeliers die je goed advies geven, moet je ook belonen.

Als je altijd bij hun de pieren uit hun neus haalt en online gaat kopen voor de goedkoop, dan zijn die mensen je ook beu na een tijdje.

Maar dat krijg je aan Hollanders niet uitgelegd. lol
 
Coulibaly zei:
luc zei:
Ben op dit vlak een beetje een keikop. :D
Ik betaal graag de normale vraagprijs als het materiaal mij voldoening schenkt, mijn merk is en blijft Eheim. ;)

Winkeliers die je goed advies geven, moet je ook belonen.

Als je altijd bij hun de pieren uit hun neus haalt en online gaat kopen voor de goedkoop, dan zijn die mensen je ook beu na een tijdje.

Het enige dat ik ooit online gekocht heb is een 500 tal slakkenhuizen en wat visvoer bij Ludger.

Ik ben denk ik nog van de oude stempel, dwz. dat ik het materiaal moeten kunnen vast nemen, aanraken, besnuffelen, bekijken. ;)
Ik koop daarom liever in een winkel of beurzen, wat niet wil zeggen dat ik in de toekomst niet eens materiaal online zal kopen.
Maar voorlopig hou ik de boot nog een beetje af.
 
Helemaal met luc eens.

Daarbij komt nog dat ik eigenlijk alles bij ��n zaak koop en bij grotere aankopen meestal een lagere prijs betaal dan op het stickertje, zeg maar een vasteklanten prijs. :D
 
TonHageraats zei:
Helemaal met luc eens.

Daarbij komt nog dat ik eigenlijk alles bij ��n zaak koop en bij grotere aankopen meestal een lagere prijs betaal dan op het stickertje, zeg maar een vasteklanten prijs. :D

Inderdaad. Of ze doen al eens een extra service die ze voor de 'gewone' klant niet doen.

Je bent beter een goede klant bij ��n zaak, dan een onbeduidende klant bij 20 zaken.

Goed advies is goud waard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan