JBL of Eheim?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Coulibaly zei:
TonHageraats zei:
Helemaal met luc eens.

Daarbij komt nog dat ik eigenlijk alles bij ��n zaak koop en bij grotere aankopen meestal een lagere prijs betaal dan op het stickertje, zeg maar een vasteklanten prijs. :D

Inderdaad. Of ze doen al eens een extra service die ze voor de 'gewone' klant niet doen.

Je bent beter een goede klant bij ��n zaak, dan een onbeduidende klant bij 20 zaken.

Goed advies is goud waard.

Mee eens dat goed advies goud waard is, maar dit wil niet zeggen dat ik zomaar klakkeloos iets zal aannemen, ik luister ook naar wat men in onze vereniging te vertellen heeft over product X of ik zoek het hier op.
Trouwens, ik durf gemakkelijk 250 km of meer rijden om een potfilter te gaan halen of andere zaken moest ik weten dat ze die daar hebben, of bv. 3 maanden wachten tot beurs X open is.
Ik ben niet gebonden aan 1 of 2 winkels.
 
luc zei:
Coulibaly zei:
TonHageraats zei:
Helemaal met luc eens.

Daarbij komt nog dat ik eigenlijk alles bij ��n zaak koop en bij grotere aankopen meestal een lagere prijs betaal dan op het stickertje, zeg maar een vasteklanten prijs. :D

Inderdaad. Of ze doen al eens een extra service die ze voor de 'gewone' klant niet doen.

Je bent beter een goede klant bij ��n zaak, dan een onbeduidende klant bij 20 zaken.

Goed advies is goud waard.

Mee eens dat goed advies goud waard is, maar dit wil niet zeggen dat ik zomaar klakkeloos iets zal aannemen, ik luister ook naar wat men in onze vereniging te vertellen heeft over product X of ik zoek het hier op.
Trouwens, ik durf gemakkelijk 250 km of meer rijden om een potfilter te gaan halen of andere zaken moest ik weten dat ze die daar hebben, of bv. 3 maanden wachten tot beurs X open is.
Ik ben niet gebonden aan 1 of 2 winkels.

Ik koop ook niet alles bij 1 winkel. Sommige merken en producten doen die niet. Bij andere dingen is het prijsverschil te groot.

Maar de vaste winkel heeft wel bijna alles en ze zijn redelijk met hun prijzen.

Ze zitten ook vlakbij waar ik woon. Ook da's veel waard.
 
Voor veel mensen is het moeilijk om bij 1 winkel klant te zijn want je moet dan wel een goede net in de buurt hebben. Hier hebben we maar 1 vrij kleine lfs die niet een groot assortiment heeft.
Vandaar dat ik in de regel bij verschillende zaken online koop.
Eventueel advies vraag ik wel weer hier op het forum ;).
En het maakt ook nog uit of je vervoer hebt natuurlijk.
Dat was de reden dat ik dus destijds ook hier voor de JBL 901 een topic heb geopend, want de lfs hier heeft deze weer eens niet.
 
Als iemand bij een webwinkel wil kopen omdat het 40euro scheelt is het toch zijn eigen beslissing?
Je kunt niet in de portefeuille van de ander kijken.

Als je een auto koopt of onderhoud ga je ook 'shoppen' neem ik aan?
De een geeft meer service misschien (waarvoor je extra betaald) de ander rekent minder uurtarief maar is net zo goed.
 
Als het prijsverschil zo groot is, dan ga ik voor de webshop. Hoe aardig en betrouwbaar mijn lfs ook is. Moet ook op de kleintjes letten. Niet iedereen heeft het budget van Bill Gates ;)
 
jessicapilon zei:
Bertus zei:
Groter vermogen? Overkill zal je bedoelen.
Kijk nou eerst eens ook naar de Eheim Ecco, met bedieningsgemak.

Afkoppelen,1 grote hendel opklappen,kop eruit uit tillen, klaar. mandjes nazien.

Klaar? mandjes terug. sluiten, pot vol water zetten ,,kop erop ,hendel rustig omhoog, klaar, aansluiten.

Niets gezeur met ontluchten.

466523_0_82_dsc_0001.jpg

Bertus. Als jij alleen een grote verversing van 50% doet dan heb je altijd wel wat lucht in je filter dacht ik. Hoe doe jij dat dan als je dan geen lucht erin hebt?? Even schuin houden en het is er weer uit.

De slangen vol houden, en de pomp helemaal afvullen. tot het uit de gaatjes loopt.

Aansluiten en draaien.
 
luc zei:
Fozzy zei:
Luc, ik doelde op de eerder post waarin nog over die 130 euro werd getiept.

Dit zal wel kloppen denk ik, en anders zou een mailtje naar APO snel uitkomst geven.
Ze worden via webwinkels vaker als PLUS serie aangeboden.

Wat ik me alleen afvraag: is de Classic serie zo langzamerhand geen uitlopende serie, en worden ze opgeruimd voor nieuwere?
Dan kom je op de duur misschien met reserve onderdelen te zitten, al hebben we daar op het AF een goed voorraadkamer bij Bertus van.

Meestal is het ook zo dat onderdelen bv. de rotor van de oude pomp A past op de nieuwe serie van pomp B.
Kleppen ed. is natuurlijk een andere zaak, maar ook die kan je jaren later nog vinden.
Eheim kan je daarom zelfs onderdelen bezorgen van pompen die al jaren niet meer worden gemaakt.

Ja, maar die moet je weggooien, hoor.

De z.g . boven pompon ,OP het deksel, draaien iets van 35 watt.
Vroeger een afsluitdekseltje voor gekocht, in Vlaardingen, dat is dan 31 gulden ,Meneer...... Zo, kan uw mond niet verder open.
Hou maar. koop wel een andere.

Heb nu daar zelf onderdelen genoeg voor.
 
Fozzy zei:
Als iemand bij een webwinkel wil kopen omdat het 40euro scheelt is het toch zijn eigen beslissing?
Je kunt niet in de portefeuille van de ander kijken.

Zegt toch ook niemand dat je niet bij een webwinkel moogt kopen? moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Ik koop wel in een gewone winkel en weet op voorhand dat ik meer zal betalen,
maakt verder toch niet uit denk ik. ;)
 
Fozzy zei:
Als je een auto koopt of onderhoud ga je ook 'shoppen' neem ik aan?
De een geeft meer service misschien (waarvoor je extra betaald) de ander rekent minder uurtarief maar is net zo goed.

Dit zijn nu eens appelen met peren vergelijken,shoppen doe ik wel, maar koop jij je auto via een webwinkel? ;)
Ik denk dat(bijna)niemand een auto van bv. 15.000 euro via een webwinkel zou kopen.
Ook bij een auto moet ik die kunnen zien, voelen, ruiken, is met ander materiaal net zo, maar is die auto bij een dealer die zeer goeie referenties heeft 1000 euro duurder, dan zal ik die 1000 euro extra zeker wel betalen. :)
 
Bertus zei:
jessicapilon zei:
Bertus zei:
Groter vermogen? Overkill zal je bedoelen.
Kijk nou eerst eens ook naar de Eheim Ecco, met bedieningsgemak.

Afkoppelen,1 grote hendel opklappen,kop eruit uit tillen, klaar. mandjes nazien.

Klaar? mandjes terug. sluiten, pot vol water zetten ,,kop erop ,hendel rustig omhoog, klaar, aansluiten.

Niets gezeur met ontluchten.

466523_0_82_dsc_0001.jpg

Bertus. Als jij alleen een grote verversing van 50% doet dan heb je altijd wel wat lucht in je filter dacht ik. Hoe doe jij dat dan als je dan geen lucht erin hebt?? Even schuin houden en het is er weer uit.

De slangen vol houden, en de pomp helemaal afvullen. tot het uit de gaatjes loopt.

Aansluiten en draaien.

Dat begrijp ik maar ik bedoel niet als je de filter doet en loskoppelt maar als je alleen bv de helft in je bak ververst bertus. Dan koppel ik niks los en de filter zet ik alleen uit. Na het weer aanzetten heb ik dan wel wat lucht in de filter wat weer eruit gaat door even schuin te houden.
 
Pfffff blijft lastig, maar als ik �40 kan besparen dan zou ik hem toch via de webwinkel kopen. Als de lfs me tegemoet wil komen dan wil ik best iets meer betalen voor de service die ik daar krijg, maar �40 meer vind ik teveel. En dat zal de eigenaar van de lfs vast ook wel snappen. Ik heb namelijk inderdaad niet het inkomen van Bill Gates. ;)

Maar blijf het erg lastig om te kiezen tussen Eheim, Sera en JBL. Mijn gevoel zegt JBL, maar als de Expert zegt dat de 901 te krachtig is voor in een zoet aquarium en hij echt Eheim aanraadt dan ga ik toch weer twijfelen.
 
In een meterbak is de 901 echt niet te krachtig hoor. Hij kan het prima aan maar heeft echt niks teveel over.
Je woont vast niet in de buurt want anders kon je even komen kijken hier.
Je kan wel bij de lfs aangeven wat hij online kost en vragen of je hem ook voor dat geld mag hebben. De zgn laagste prijsgarantie ;)
 
Wij hebben, als al eerder genoemd, ook een 1 meterbak. De Juwel Rio 180. En gebruiken dus ook een JBL E901 tot volle tevredenheid. Hij is niet te zwak, ook niet te krachtig. Gewoon goed voor een dergelijke bak. Verder inderdaad gemakkelijker zoals velen hier al aangaven door het aanzuig systeem. Beetje lucht, zoals John al zei, schuinhouden, probleem opgelost. Onderdelen gemakkelijk en ruim verkrijgbaar. Prijs concurerend!


Groet,
Ben.
 
Dus vanwege de prijs en het gebruikersgemak (losse mandjes en de opstartknop) zouden jullie de JBL e901 verkiezen boven de Eheim 2215? Geldt dit ook voor de 2217?

Denken jullie dat hij ook met de verzadiging en de tijd krachtig genoeg zal blijven? De eigenaar van de lfs vroeg me waarom ik de planten wilde zien bewegen door het filter, volgens hem is dit helemaal niet nodig en hebben de vissen die ik wil hier ook geen behoefte aan. Maar het is omdat ik het mooi vind staan, het laat het aquarium meer leven en het geeft me het gevoel dat het filter effectiever is. Maar het schijnt dus niet nodig te zijn, wat is jullie mening hierover?

Ik moet zeggen dat het water op dit moment met de Eheim 2213 ook aardig helder is, alleen komt de beweging van de planten niet verder dan hooguit de helft van het aquarium.
 
Het oppervlak moet bewegen voor zuurstof uitwisseling van water en lucht. Dikke stroming in je bak is niet nodig tenzij je vissen hebt die dat in de natuur ook hebben zoals Chinese danio's bijvoorbeeld.
 
tja de lfs weet het leuk te brengen
ben tot nog toe weinig planten en vissen tegen gekomen die van na genoeg stilstaand water houden
daarnaast stroming in de gehele bak is mijn inziens toch wel een noodzaak wil je de boel gezond houden denk bv eens aan vuil afvoer naar het filter via de bodem stroming is die er niet ga je gegarandeerd problemen krijgen

groet

jaap
 
Allemaal die speciekuipen die men s zomers succesvol buiten houdt zonder enige vorm van stroming bewijzen dat stroming geen keiharde eis is in alle gevallen.
Dat zegt natuurlijk niet dat een bepaalde stroming niet zijn nut kan hebben.
 
Mascha&Ivo zei:
Allemaal die speciekuipen die men s zomers succesvol buiten houdt zonder enige vorm van stroming bewijzen dat stroming geen keiharde eis is in alle gevallen.
Dat zegt natuurlijk niet dat een bepaalde stroming niet zijn nut kan hebben.
denk niet dat te vergelijken is met een met een mooie bak
met een mooi vis bestand

maar kan het natuurlijk mis hebben

groet

jaap
 
jessicapilon zei:
Bertus zei:
jessicapilon zei:
Bertus zei:
Groter vermogen? Overkill zal je bedoelen.
Kijk nou eerst eens ook naar de Eheim Ecco, met bedieningsgemak.

Afkoppelen,1 grote hendel opklappen,kop eruit uit tillen, klaar. mandjes nazien.

Klaar? mandjes terug. sluiten, pot vol water zetten ,,kop erop ,hendel rustig omhoog, klaar, aansluiten.

Niets gezeur met ontluchten.

466523_0_82_dsc_0001.jpg

Bertus. Als jij alleen een grote verversing van 50% doet dan heb je altijd wel wat lucht in je filter dacht ik. Hoe doe jij dat dan als je dan geen lucht erin hebt?? Even schuin houden en het is er weer uit.

De slangen vol houden, en de pomp helemaal afvullen. tot het uit de gaatjes loopt.

Aansluiten en draaien.

Dat begrijp ik maar ik bedoel niet als je de filter doet en loskoppelt maar als je alleen bv de helft in je bak ververst bertus. Dan koppel ik niks los en de filter zet ik alleen uit. Na het weer aanzetten heb ik dan wel wat lucht in de filter wat weer eruit gaat door even schuin te houden.

IK zet met verversen het filter niet uit.

Aanzuig zit bij de bodem. krijg je toch geen lucht binnen?

Ik heb WEL 2 x de 2224 schuin staan, omdat die Naast de bakken staan. dat trekt hij niet, wel lucht, daarom schuin wel.
Ga ik wisselen met een 2213, zijn beter door de lage instroom op het filter.

Staan ze lager,gaat het prima.
 
flipper34 zei:
Mascha&Ivo zei:
Allemaal die speciekuipen die men s zomers succesvol buiten houdt zonder enige vorm van stroming bewijzen dat stroming geen keiharde eis is in alle gevallen.
Dat zegt natuurlijk niet dat een bepaalde stroming niet zijn nut kan hebben.
denk niet dat te vergelijken is met een met een mooie bak
met een mooi vis bestand

maar kan het natuurlijk mis hebben

groet

jaap

Nee? Kan best mooi zijn, hoor.
Vroeger in Blijdorp, de Victoriahal, ronde vijver ,stierf van de guppen.
 
Ja dat klopt maar het klettert zo vervelend als ik de helft ververs. Maar ja het is wel een idee om hem toch te laten draaien. Zolang ben je ook niet bezig natuurlijk. Al met al een 20-30 minuten als ik de helft ververs.
 
Bertus zei:
jessicapilon zei:
Bertus zei:
jessicapilon zei:
Bertus zei:
Groter vermogen? Overkill zal je bedoelen.
Kijk nou eerst eens ook naar de Eheim Ecco, met bedieningsgemak.

Afkoppelen,1 grote hendel opklappen,kop eruit uit tillen, klaar. mandjes nazien.

Klaar? mandjes terug. sluiten, pot vol water zetten ,,kop erop ,hendel rustig omhoog, klaar, aansluiten.

Niets gezeur met ontluchten.

466523_0_82_dsc_0001.jpg

Bertus. Als jij alleen een grote verversing van 50% doet dan heb je altijd wel wat lucht in je filter dacht ik. Hoe doe jij dat dan als je dan geen lucht erin hebt?? Even schuin houden en het is er weer uit.

De slangen vol houden, en de pomp helemaal afvullen. tot het uit de gaatjes loopt.

Aansluiten en draaien.

Dat begrijp ik maar ik bedoel niet als je de filter doet en loskoppelt maar als je alleen bv de helft in je bak ververst bertus. Dan koppel ik niks los en de filter zet ik alleen uit. Na het weer aanzetten heb ik dan wel wat lucht in de filter wat weer eruit gaat door even schuin te houden.

IK zet met verversen het filter niet uit.

Aanzuig zit bij de bodem. krijg je toch geen lucht binnen?

Ik heb WEL 2 x de 2224 schuin staan, omdat die Naast de bakken staan. dat trekt hij niet, wel lucht, daarom schuin wel.
Ga ik wisselen met een 2213, zijn beter door de lage instroom op het filter.

Staan ze lager,gaat het prima.

Begrijp ik ook niet goed, bij het water verversen zet ik ook nooit de potfilter af, alleen de pomp in de bioloog gaat uit.
Waarom zet je je filter uit John?
 
In het JBL vs Eheim verhaal:
Eheim is niet meer wat het was.
Zeker de pro 3 lijn en de ecco pro lijn deugen niet.
Ze zijn zeer lek gevoelig en veel te duur.

De classic filters zijn supergoed en betrouwbaar, alleen zonder toeters en bellen.
Jbl kan ik niet over oordelen. Heb er geen ervaring mee.

Zelf ben ik zeer tevreden over mijn twee eden filters na enkele slechte ervaringen met Eheim.
Als leuk extraatje kosten ze de helft minder. :)
 
JurgenD zei:
Jbl kan ik niet over oordelen. Heb er geen ervaring mee.

Zelf ben ik zeer tevreden over mijn twee eden filters na enkele slechte ervaringen met Eheim.
Als leuk extraatje kosten ze de helft minder. :)


JBL is niet duur en heeft vaak een beter debiet ook beter dan de Eden filters.

Natuurlijk is het zo dat je het materiaal moet kiezen dat voor jou voldoet voor de aangeboden prijs. Dat kan natuurlijk voor een ieder anders liggen.


Groet,
Ben
 
En toch doe ik mijn Eheim filters weg.
Die waren goedkoper dan jouw Eden filters.
Plus de voorraad onderdelen die ik heb.

Genoeg voor jaren.
 
Maar jij gebruikt ook voornamelijk oudere eheim filters. Die waren en zijn nog steeds super.
Het is de nieuwe generatie die tegen valt.

Wat me bovendien ook nog steeds stoor bij eheim is dat je hun kranen en bewegende delen moet smeren als je niet wil dat ze vast raken te zitten.
Dat komt waarschijnlijk door het type kunststof dat ze gebruiken.
Andere merken hebben daar niet meteen last van.

Tenzij je het normaal vind dat een eheim 2078 van 3 jaar gaat lekken en een nieuwe kop nodig heeft?

Mijn eden filters hebben op papier 1000l/u.
Zelfs gevuld en ge�nstalleerd halen ze nog 750-800 l/u in een kleine test.
Dat is ongezien met de meeste merken.
Dit komt door hun hogere verbruik.

Filters die meer watt verbruiken kunnen veel meer weerstand aan. Zoals het koppel in een auto.
Tegenwoordig willen ze die wattages zo laag mogelijk, maar in de praktijk mag je dan uw filters vaak reinigen.
 
flipper34 zei:
Mascha&Ivo zei:
Allemaal die speciekuipen die men s zomers succesvol buiten houdt zonder enige vorm van stroming bewijzen dat stroming geen keiharde eis is in alle gevallen.
Dat zegt natuurlijk niet dat een bepaalde stroming niet zijn nut kan hebben.
denk niet dat te vergelijken is met een met een mooie bak
met een mooi vis bestand

maar kan het natuurlijk mis hebben
Nu haal je er ineens iets heel anders bij: het esthetische
Dat terwijl je eerste opmerking puur ging over het gezond houden van een aquarium en dat kan dus wel degelijk.

En een mooie bak met een mooi visbestand kan ook wel degelijk zonder filter: http://www.tuncalik.com/2009/09/biotope-in-my-study/
(en dat mooie qua bak en bestand zal vast ook een kwestie van smaak zijn, maar die nuance maak je zelf ook niet)
 
Stroming is overschat. Circulatie is belangrijk.
Een effectieve circulatie van 1-1.5x de bak per uur is prima. :)
 
Tenzij je het normaal vind dat een eheim 2078 van 3 jaar gaat lekken en een nieuwe kop nodig heeft?

Ligt ook aan eigen onderhoud, rubbers smeren.

Lekt hij nog,Kan ingeruild worden, hebben ze erkent.

Kranen ,gaat vuil tussen zitten, dus als die dicht staan, met wattenstokje kranen smeren, puntje onderhoud.
Ze hebben lage wattages.
Aqua pro 3 draait ook 35 watt. hoor.

146983_0_82_aqua_pro.jpg


Daarentegen ,sterk filter. (heb ik ook staan, noodfilter).

Tetratec 600. krijg ik de slangpilaar er niet af. ja afwippen.
kraantjes schieten er spontaan af bij dichtdraaien.

283863_0_82_tetratecfilter.jpg
 
Het kwam niet uit de rubbers Bertus.
Het kwam van in het pomphuis zelf zo langs de stroomkabel naar buiten....
 
JurgenD zei:
Het kwam niet uit de rubbers Bertus.
Het kwam van in het pomphuis zelf zo langs de stroomkabel naar buiten....

Ook bij Mercedes kan je al eens een maandagauto kopen.

Ik heb altijd Eheim gehad en er nooit problemen mee gehad.
 
Even googlen en ik kwam er meerdere tegen.
https://www.google.be/webhp?sourceid=ch ... %20leaking

Ook de lfs waar ik ga krijgt er af en toe terug.
Ik kon hem op sturen voor herstelling of een nieuwe pompkop kopen.
Maar de pompkop kostte meer dan een nieuwe filter van een ander merk.

Dus heb ik een nieuwe filter gekocht en de ketel verkocht als wisselstuk. :)

Eheim was vroeger top. Maar ondertussen ingehaald door zijn concurrenten...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan