JBL of Eheim?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Tom_ zei:
Natuurlijk is er al altijd ruimte voor nuance. Sowieso zal ik nooit iets chinees kopen, en het liefst Europees/ Duits Nederlands als ik een keus heb maar dat heeft ook met principi�le zaken te maken.

De hoogte van het bedrag hoeft niet perse de hoogste kwaliteit te zijn. Dat spreekt voor zich. Maar de aanschafwaarde vind ik van een product als een filter wel het minste belangrijk. 50-100 verschil op een product wat je 24 uur per dag, jaren gaat gebruiken. En dal zal ik wel altijd gaan voor een groot bekend merk die zijn naam niet te grabbel wilt gooien.

Dat Europees/Duits/Nederlands product is dikwijls ook in China gemaakt hoor.

De tijd dat China alleen maar brol maakte, ligt al een tijdje achter ons.

Ze kunnen nog steeds brol maken, maar ze zijn zeker in staat om goede producten te leveren ook.

Zo complex is een filter nu ook weer niet. In zijn essentie is het een emmer, met een eenvoudig pompje en als je geluk hebt wat mandjes.
 
Coulibaly zei:
Tom_ zei:
Allemaal leuk en aardig maar de enigste reden dat je een Eden gekocht hebt is omdat die goedkoop is. Bij eenzelfde prijsstelling als de A merken had je hem niet gekocht.

En is de prijs dan niet belangrijk, Tom?

Ik zou niet gemakkelijk een buitenfilter van pakweg SuperBrolFish kopen.

Maar misschien wel wanneer de prijs belachelijk laag is. En al zeker wanneer die als secundaire filter moet gaan werken.

Nee, ik heb er toevallig 1 staan, Aqua pro 3, zal je vetellen, vind het een gelijke als eheim. prima filter.

Zeg maar zo, onbekent maakt onbemint.

Als anderen daar moeite mee hebben, moeten ze wat technischer worden.
Denk dat 40 er niet mee om kan gaan.
Die branden dan die filters af.


Vind dat we te ver afdwalen, Alles is al 3 x gezegd.

Waarom gaan we nou er op door.
 
Bertus zei:
Nee, ik heb er toevallig 1 staan, Aqua pro 3, zal je vetellen, vind het een gelijke als eheim. prima filter.

Zeg maar zo, onbekent maakt onbemint.

Als anderen daar moeite mee hebben, moeten ze wat technischer worden.
Denk dat 40 er niet mee om kan gaan.
Die branden dan die filters af.


Vind dat we te ver afdwalen, Alles is al 3 x gezegd.

Waarom gaan we nou er op door.

Wel ik geloof je best. Visueel en qua 'voelen' vind ik het wel wat minder, zo'n SuperFish. Maar dat zegt niet alles.

Kan zomaar zijn dat ie overall het beste scoort of toch op zijn minst gewoon goed.
 
Wel ik geloof je best. Visueel en qua 'voelen' vind ik het wel wat minder, zo'n SuperFish. ????

Man ,is 1 brok filter.
319451_0_82_aqua_pro.jpg


Had de pech ,een hoekafsluiter te wild te openen,krak. Weer ,gelijmt. dus kan weer mee.


Dus snel omgewisselt voor een eheim.
749543_0_82_imagesgiq8n0i8.jpg


zo heb ik er 3 en 3 reserve.
 
Tom_ zei:
Allemaal leuk en aardig maar de enigste reden dat je een Eden gekocht hebt is omdat die goedkoop is. Bij eenzelfde prijsstelling als de A merken had je hem niet gekocht.

Is van persoon tot persoon. Ik had al beslist voor eden te kiezen nog voor ik de prijs kende of wist waar ik die kon kopen.
Ik heb eden gekozen vanwege de formfactor.
Zijn ovaal vorm staat toe twee filters in de kast te proppen ipv 1 filter bij een rond of rechthoekig design.

Bij veel producten betaal je de naam en de reclame die gemaakt wordt. Of dacht je nu werkelijk dat er 250� technologie in zo'n pro3e zit?
Of dat de voeding er van werkelijk 50� kost?

Vraag jezelf eens af wat het ergste is.
Kopen op basis van de prijs, of op basis van het marketingbudget...
 
JurgenD zei:
Tom_ zei:
Allemaal leuk en aardig maar de enigste reden dat je een Eden gekocht hebt is omdat die goedkoop is. Bij eenzelfde prijsstelling als de A merken had je hem niet gekocht.

Is van persoon tot persoon. Ik had al beslist voor eden te kiezen nog voor ik de prijs kende of wist waar ik die kon kopen.
Ik heb eden gekozen vanwege de formfactor.
Zijn ovaal vorm staat toe twee filters in de kast te proppen ipv 1 filter bij een rond of rechthoekig design.

Bij veel producten betaal je de naam en de reclame die gemaakt wordt. Of dacht je nu werkelijk dat er 250� technologie in zo'n pro3e zit?
Of dat de voeding er van werkelijk 50� kost?

Vraag jezelf eens af wat het ergste is.
Kopen op basis van de prijs, of op basis van het marketingbudget...


Eheim is ook te duur,in aanschaf.

Qua materiaal zijn ze allang achterhaald, Qua prijs niet.
Komt door de naam.
Daarom , ze zijn heeel goed, ook 2e hands.
D2e hands rekening houden dat er wat kan zijn.

Doe ik ook, daar is dan de prijs naar.

Daar koop ik geen nieuw voor.
 
Coulibaly zei:
Tom_ zei:
Natuurlijk is er al altijd ruimte voor nuance. Sowieso zal ik nooit iets chinees kopen, en het liefst Europees/ Duits Nederlands als ik een keus heb maar dat heeft ook met principi�le zaken te maken.

De hoogte van het bedrag hoeft niet perse de hoogste kwaliteit te zijn. Dat spreekt voor zich. Maar de aanschafwaarde vind ik van een product als een filter wel het minste belangrijk. 50-100 verschil op een product wat je 24 uur per dag, jaren gaat gebruiken. En dal zal ik wel altijd gaan voor een groot bekend merk die zijn naam niet te grabbel wilt gooien.

Dat Europees/Duits/Nederlands product is dikwijls ook in China gemaakt hoor.

De tijd dat China alleen maar brol maakte, ligt al een tijdje achter ons.

Ze kunnen nog steeds brol maken, maar ze zijn zeker in staat om goede producten te leveren ook.

Zo complex is een filter nu ook weer niet. In zijn essentie is het een emmer, met een eenvoudig pompje en als je geluk hebt wat mandjes.

Het merendeel is brol. En dat is ook logisch. Als een importeur daar scooters vandaan haalt met een aanschafprijs van slechts 150 euro. Ze zien er gaaf uit, maar na een week roesten je bouten al los. De inkoopprijs van Chinese spullen is maar een fractie, dus winkeliers verkopen ze graag ;)
Sowieso zijn het vrijwel altijd prijsvechters, want er is niemand die er veel geld voor durft neer te leggen. En dan geeft al genoeg indicatie lijkt me.
 
Ik ben het voor een deel met Tom eens,
natuurlijk mag iedereen doen met zijn portemonnee wat hij/zij wil en iedereen is vrij om zijn/haar merk als "beste" aan te geven, maar ik betaal graag het merk waar ik voor 100% in vertrouw, en dat mag dan wat meer zijn.

Ik vergelijk eheim soms met een Mercedes of Audi, deze merken zitten wel in een duurdere prijsklasse, maar ze blijven degelijkheid hebben en uitstralen, ook nog na jaren.
Komt nog bij als de pomp na jaren om de ��n of andere reden wordt verkocht je een grotere waarde blijft houden tegenover beide andere merken waarnaar hier wordt verwezen.
 
Daar zeg je het net. Mijn vertrouwen in Eheim is weg.
Zelf 2 eheims gehad die lekten. Mijn vader zelfs 5st.
Altijd na 3-6jaar stuk.
Altijd het pomphuis.

Mijn enige goeie Eheim was de classic. Veel spijt dat ik die weg gedaan had na de aanschaf van mijn pro3.
 
JurgenD zei:
Daar zeg je het net. Mijn vertrouwen in Eheim is weg.
Zelf 2 eheims gehad die lekten. Mijn vader zelfs 5st.
Altijd na 3-6jaar stuk.
Altijd het pomphuis.

Mijn enige goeie Eheim was de classic. Veel spijt dat ik die weg gedaan had na de aanschaf van mijn pro3.

Dit snap ik niet,
heb dit bij mezelf of in mijn vriendenkring nooit meegemaakt.
Natuurlijk kan er wel eens iets kapot gaan, maar jou uitleg(in die hoeveelheid)vind ik toch wel heel bijzonder.
 
Goed geformuleerd, LUC.

Eheim mag dan duur zijn. ze blijven draaien.

Is daarom ook mijn merk.
 
Mijn eheim classic 2217 heb ik erg veel plezier gehad, maar ook van mijn jbl e1501 en ook mijn Sunsun 404B. Heb nu een fluval fx5 eronder staan. Een beest van een filter met een ideaal 'aftap plugje' om alle viezigheid eruit te spoelen.
Eheim, jbl en fluval zijn alle 3 goede merken. Heb ervaring met alle 3 de merken en kan er weinig op aanmerken.
Sunsun ging ook prima bij mij. Leuk budget filter. Er stond bij mij een 404B. 2000 Liter per uur, inclusief uv lamp erin. Enige probleem was de accessoires. Rare maat van de slangen. Dus reguliere accessoires past niet. Spraybar was schreef en bij de aanzuiging zit een stukje waarop je een dingetje kon plaatsen zodat die de oppervlakte skimde. Zodra je ging verversen en het wateroppervlakte kwam onder dat stukje dan zuigte die lucht aan met alle gevolgen van dien.
 
JurgenD zei:
Daar zeg je het net. Mijn vertrouwen in Eheim is weg.
Zelf 2 eheims gehad die lekten. Mijn vader zelfs 5st.
Altijd na 3-6jaar stuk.
Altijd het pomphuis.

Mijn enige goeie Eheim was de classic. Veel spijt dat ik die weg gedaan had na de aanschaf van mijn pro3.

Jurgen, er zijn ook mensen die ellende hebben gehad met hun Mercedes, Nakamichi, Apple of Rolex.

Wil daarom niet zeggen dat die fabrikanten rommel produceren.

Je kan gewoon h��l toevallig pech hebben gehad en dit zelfs 2 keer.

Je moet dat gewoon eens in grote getallen bekijken. Die produceren wellicht honderdduizenden, mss zelfs miljoenen filters per jaar. Daar zullen voorspelbaar een aantal vlug van stuk gaan, maar 99% niet.

Ik denk niet dat Eheim veel langer meegaat dan Sera of JBL, maar ik denk ook niet dat ze een veel kortere levensduur hebben.

Daarvoor zijn de principes te gelijkaardig en is de mechaniek vrij eenvoudig.
 
20 jaar,is dat lang genoeg?
976466_0_82_1965.jpg


Waren de eerste Eheims.
Heb ik ook nog staan.

Ligt er ook aan, hoe ga je er mee om.
Gaat dat moeizaam, is het een rot pomp.
Nemen ze een andere, die ze ook niet onder de knie krijgen.
 
Dat klopt allemaal wel coulabily maar er is ook een reden voor dat deze merken als A merken gezien worden en er meer voor betaald wordt. Als een Daewoo en een BMW allebei 10.000 euro zouden kosten kiest iedereen voor Bmw. Zelfde met filters.
De enige manier voor de b merken o. Te concurreren is door met de prijs lager te zitten. Dus waar ligt dat je prioriteit? Topkwaliteit of kosten drukken?
 
En dat soort 'ouderwetse' pompen, degelijk en beproeft.. zoals die classic serie van Eheim betaal je (nieuw) nog aardige bedragen voor, maar ze weten bij Eheim ook wel dat de aanschaffer er decennia lol van zal hebben.. dag klant.. tot over minimaal 20 jaar.
Dan mag het ook wel wat duurder zijn.
Je betaald dan ook voor het vertrouwen wat je er in kunt hebben.

Edit: Heb 2 classics draaien, beide 25/30 jaar oud, draaien nog steeds probleemloos, alleen dichtingsring vervangen van beide.
 
Ik heb ook nooit beweerd dat Eheim rommel is toch?
Leg aub geen woorden in mijn mond, ben oud genoeg om voor mezelf te spreken.

Wat ik wel zeg is dat Eheim niet meer is wat het geweest is. met name het super merk van weleer.
Tegenwoordig moeten concurrenten niet meer onderdoen met hun kwaliteit in vergelijking met Eheim.
Aleen is eheim nog steeds pakken duurder omdat ze kunnen teren op hun naam. (eigenlijk net zoals mercedes... ;) )

Er zijn idd grote problemen geweest met Eheim.
Gaande van lekkende pompkoppen van de pro3 en pro3e. Zo erg dat eheim ze zelfs begon te vervangen buiten zijn garantie.
Of de interval filter die plots een stille dood stierf omdat ze een fail rate hadden van 60% in de garantieperiode.
Mocht mijn pa gratis een pro2 ipv die interval.

Dus zeg niet dat Eheim feilloos is. Dat zijn ze zeker niet. Dit is niet zomaar een persoonlijke mening, maar ervaring van mezelf en van derden en ook wat ik verteld ben in de lfs.

Kan een ander merk niet lekken? Zeker wel. Waarom niet? Maar die kosten tenminste geen arm en een been.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden van mijn Eden. Ik ken ook veel mensen die tevreden zijn met JBL of met Sunsun na een Eheim gehad te hebben. Je moet het soms gewoon een kans geven.

Ok, andere merken hebben soms minder onderdelen verkrijgbaar.
Maar misschien gaan ze ook gewoon minder snel stuk?
Of vindt je het nog steeds normaal dat het belangrijkste deel van een filter zoals dat plastic asje in de filters van eheim zo extreem breekbaar is?
Andere merken hebben dit meestal in roestvrij staal.

Iedereen is vrij van kopen wat hij wil. Ik wil enkel duidelijk maken dat er meer is dan Eheim alleen en dat de meesten helemaal niet moeten onder doen voor het 'supermerk'.
Enkele uitzonderingen zoals superfisch, flamingo, of andere daar gelaten.
Maar hun prijzen zijn dan weer zo laag dat een vergelijking niet op gaat.

kellemes zei:
En dat soort 'ouderwetse' pompen, degelijk en beproeft.. zoals die classic serie van Eheim betaal je (nieuw) nog aardige bedragen voor, maar ze weten bij Eheim ook wel dat de aanschaffer er decennia lol van zal hebben.. dag klant.. tot over minimaal 20 jaar.
Dan mag het ook wel wat duurder zijn.
Je betaald dan ook voor het vertrouwen wat je er in kunt hebben.

Edit: Heb 2 classics draaien, beide 25/30 jaar oud, draaien nog steeds probleemloos, alleen dichtingsring vervangen van beide.

Bertus zei:
20 jaar,is dat lang genoeg?

Waren de eerste Eheims.
Heb ik ook nog staan.

Ligt er ook aan, hoe ga je er mee om.
Gaat dat moeizaam, is het een rot pomp.
Nemen ze een andere, die ze ook niet onder de knie krijgen.
De oude classic lijn is idd super. Gaan bijna niet kapot. Boet je wel wat in aan gebruiksgemak. Maar dat neem je er bij :)
 
Wil niet opscheppen, heb nog een 5-6 losse potten en koppen liggen, en de rubbers(zwart) nog in gepakt ,in de la.
318286_0_82_images3mbjvon1.jpg

onderdelenla.
 
luc zei:
Dit snap ik niet,
heb dit bij mezelf of in mijn vriendenkring nooit meegemaakt.
Natuurlijk kan er wel eens iets kapot gaan, maar jou uitleg(in die hoeveelheid)vind ik toch wel heel bijzonder.

Tja Luc, snappen of niet, mijn ervaring is wat ze is.
Of ik dan zo onhandig ben? Blijkbaar kunnen mijn andere filters beter weerstaan aan mijn onhandigheid dan? :)
 
Of vindt je het nog steeds normaal dat het belangrijkste deel van een filter zoals dat plastic asje in de filters van eheim zo extreem breekbaar is??
Is ook geen plastic, hoor, is van ceramiek.
Waren vroeger in 2 delen.
 
Bevestigt enkel wat ik net gezegd heb Bertus. Waarom keramiek en geen inox of zo?
 
Hadden ze toen nog niet,Inox, enne,Ceramiek is slijtvast, en heeft denk ook met stroom te maken.
 
Tom_ zei:
Dat klopt allemaal wel coulabily maar er is ook een reden voor dat deze merken als A merken gezien worden en er meer voor betaald wordt. Als een Daewoo en een BMW allebei 10.000 euro zouden kosten kiest iedereen voor Bmw. Zelfde met filters.
De enige manier voor de b merken o. Te concurreren is door met de prijs lager te zitten. Dus waar ligt dat je prioriteit? Topkwaliteit of kosten drukken?

Het is wel complexer dan dat. Je prijs is een onderdeel van je marketing.

Door je duur te positioneren, denken gelijk al veel mensen 'het zal wel kwaliteit zijn'. Koppel daar een gelikte duur uitziende doos bij en dito publiciteit en je bent helemaal overtuigd dat het wel kwaliteit moet zijn.

Terwijl andere fabrikanten bewust hun product goedkoop aanbieden, aanbieden in een goedkoop uitziende doos en zelfs dito kastje. Zij mikken dan weer op volumes, aantallen.

Eigenlijk kan je het bijna niet meten, toch niet als particulier. Jij hebt geen labo, je doet geen vergelijkende testen en al zeker niet langdurig. Wat je eigenlijk test is 'imago'.

Zal je eens vertellen hoe sterk het wel kan werken. Men heeft eens doorsnee wijn uit een kartonnen doos overgegoten in een goedkoop uitziende fles met zo'n typisch etiket die wel meer flutwijnen hebben.

Men liet die wijn proeven aan een panel en de mening was unaniem: flut wijn, brol, om van te kotsen en blabla.

Daarna, zonder dat het publiek dit wist, werd dezelfde wijn uit de kartonnen doos overgegoten in een duur uitziende fles.

Hetzelfde panel mocht ook deze proeven. En gelijk vonden ze hem fantastisch. E�ntje presteerde het zelfs om te zeggen: "Het is ��n van de beste wijnen die ik ooit heb gedronken. En neem het van mij aan, ik ben een connaisseur met een eigen grote wijnkelder".

Geloof me vrij, ook Eheim weet perfect hoe ze jou moeten bespelen.
 
benvo zei:
JurgenD zei:
Nee, stroming zal algengroei zelfs bevorderen.



Wanneer je zorgdraagt voor een goede stroming komt bijv. CO2 in alle hoeken van je bak. Dat draagt er zorg voor dat je planten beter groeien en dus alg het moeilijker krijgt. Zo was mijn opmerking bedoelt.


Groet,
Ben


Kijk hier nog eens naar?

http://www.aquascaping-blog.com/baardalg

Dat blog is niet de beste bron voor correcte info. Volgens dit blog is EI de enige werkende bemestingmethode....


Ik heb een nieuw topic geopend ivm stroming gezien ons dit te ver offtopic zou brengen. :)
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1821191
 
Zonder stroming kun je ook makkelijk algen krijgen als de voeding niet overal komt. Planten hoeven ook niet plat te liggen maar een goede stroming is wel van belang denk ik.
 
Zelf 2 eheims gehad die lekten. Mijn vader zelfs 5st.
Altijd na 3-6jaar stuk.

Ik heb ook nooit beweerd dat Eheim rommel is toch?
Leg aub geen woorden in mijn mond, ben oud genoeg om voor mezelf te spreken.

Als je zoiets als in de eerste quote zegt dan geef je al aan dat het rommel is of je geeft het tenminste zonder dat je het woord "rommel" zegt toch aan.
 
Misschien moeten we nu maar eens afwachten wat de TS met alle info gaat doen en wat ze zal besluiten. We kunnen wel doorgaan over de voor- en nadelen en over de persoonlijke meningen maar dit voegt niet veel meer toe voor de TS denk ik.
Iedereen heeft zn eigen mening, en dat mag, maar volgens mij heeft de TS al voldoende info om een besluit te kunnen nemen ;).
 
Hehe je bent een briljante debater Coulabili, maar een filter is geen mode artikel maar een machine. Marketing heeft zijn waarde maar een A merk zal altijd kwaliteit moeten leveren en innovatief moeten zijn.

Tuurlijk zijn er ook simpele mensen, maar de meeste mensen zijn niet zo dom. Kritisch zoals jij en ik, en gaan geen 250 euro neertellen omdat het in een mooie doos zit ;)
 
Tja, niets in onvergankelijk, rubbers worden hard.
Dan vernieuwen, kunnen ze er weer en paar jaar tegen.
 
jessicapilon zei:
Misschien moeten we nu maar eens afwachten wat de TS met alle info gaat doen en wat ze zal besluiten. We kunnen wel doorgaan over de voor- en nadelen en over de persoonlijke meningen maar dit voegt niet veel meer toe voor de TS denk ik.
Iedereen heeft zn eigen mening, en dat mag, maar volgens mij heeft de TS al voldoende info om een besluit te kunnen nemen ;).

Ja, dacht ik ook al, hahahah
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan