JBL of Eheim?


Status
Niet open voor verdere reacties.
S

Susanne

Guest
Omdat het buitenfilter dat ik nu heb, een Eheim, niet krachtig genoeg is en ik er veel gedoe mee heb, wil ik graag een nieuw buitenfilter aanschaffen.

Ik lees erg veel positieve verhalen over JBL, is deze naar jullie mening beter of minder dan Eheim?

Ik heb al wel op internet gezocht en bij JBL kom ik uit op de 901 of de 1501 (zijn beide nog aardig betaalbaar). De 1501 lijkt mij behoorlijk overdreven voor een 180 liter bak, maar iemand hier op het forum raadde deze juist aan omdat volgens hem/haar overkill beter is dan te weinig en dat het filter de bak wel super schoon houdt, zelfs met ancistrussen er in. Maar vinden de vissen (corydoras, zilver blijlzalmen en koperzalmen) en garnalen zo'n sterke stroming wel fijn?

Graag zou ik een filter hebben die ook voor een leek makkelijk aan te sluiten/los te koppelen/onderhouden is, de Eheim die ik nu heb (dacht de 2213) vind ik maar een onhandig groot ding en doordat ik de gebruiksaanwijzing niet heb (heb hem van iemand geleend) snap ik er ook helemaal niks van en heb ik geen idee wat te doen bij problemen.

Door alle gedoe had ik al bijna spijt van een buitenfilter, maar ik hoop dat als alles wel naar behoren werkt, ik meer tevreden zal zijn.

Hopelijk kunnen jullie me goed adviseren zodat ik de juiste keuze kan maken en snel een nieuw buitenfilter kan bestellen!
 
Ik heb beide hier. Sinds kort heb ik de JBL 901 en die bevalt ook prima en de wijze van schoonmaken vind ik wat makkelijker dan de Eheim. Je kan de kop makkelijk losmaken namelijk en dan de filter mee nemen om schoon te maken en er zitten handige mandjes in wat ook niet iedere Eheim heeft.
 
Op welke bak heb jij die 901 John? En houdt die het water echt kraakhelder?
 
En welke Eheim heb jij dan? Susanne?

O, de Eheim die ik nu heb (dacht de 2213)..!!

Zitten er dubbelle kranen op, meen 2 voor 16 euro???
Die je los kan koppelen ,en meenemen?


Ja, zonder die 2,is het lastig,omdat het water uit de slangen loopt.
 
Ik heb hem op de meterbak van 190 liter en de filter pompt het theoretisch 5x rond. Effectief niet natuurlijk.
Ik heb hem net dik 3-4 weken dus die 901 draait nu in hier.
 
Suzanne,
Ik gebruik de 1501 ook in een 180 liter aquarium en heb geen problemen dat de vissen gehinderd zijn met een overkill.
In tegendeel zelfs dat na enige maanden de stroming toch wat minder wordt door verzanding van het filter.
Ik heb in deze aquarium ook corydorassen zwemmen en soms hebben ze zelfs eitjes gelegd.
Het verschil met de Eheim en JBL is dat er meer verkooppunten voor Eheim onderdelen zijn.
Succes met je keuze.
 
Die heeft een cap van 1500 liter dacht ik en dat is 8x de inhoud. Gaat deel verlies af natuurklijk maar bij mij bewegen alle plantjes mooi wat heen en weer en dus zou de 901 voldoende moeten zijn.
 
Die Eheim Classics is meer voor de liefhebber denk ik. Gebrek aan van een pompknop en het feit dat je extra kraantjes er op moet zetten niet handig.
Maar ja het is ook niet voor niets de basic serie. Dan moet je de experience of professional pakkken. Eheim lijkt wat duurder maar is qua inhoud completer en energie effici�nter dan JBL.
 
De JBL Profi serie neemt minder stroom dan die van Eheim volgens mij.
Ik had hier de 2213 en de 2215 op 1 bak en die nemen samen 24W ongeveer terwijl de JBL maar 11W neemt (maar dan iets minder liters verstouwt). Maar in zo n geval is de JBL voordeliger in stroomverbruik.
 
Weet iemand hoe de 901 en 1501 zich qua grootte van het filter zelf verhouden tot de grootte van de Eheim 2213? Ik wil namelijk graag een kleiner filter, de Eheim past namelijk maar net in het kastje van het aquarium.

Ik heb nu ook geen stroming op het wateroppervlak, zou ik dat met de JBL 901 of 1501 wel (kunnen) krijgen?

Zou de 1501 door de mindering aan stroming door de verzadiging van het filter na verloop van tijd toch de betere keuze zijn tov de 901? Hij is wel groter en verbruikt een stuk meer stroom, dan moet hij ook echt wel iets toevoegen/duidelijk beter zijn.
 
Bij mij beweegt er met de Eheim 2213 helemaal niks heen en weer qua planten, ik zie nauwelijks stroming. Dus dat er een ander filter moet komen is zeker.

Door wat John zegt neig ik nu toch naar de JBL 901, ik heb dezelfde grootte bak en het filter is kleiner en zuiniger dan de 1501. Maar door wat Henk zegt ga ik toch weer twijfelen... Krijgen beide het water van een Juwel Rio 180 kraakhelder? Dat is voor mij echt een belangrijk aspect en hij moet echt goed afval wegzuigen, alles blijft nu liggen... Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de halve bodem uit de bak geblazen wordt en de vissen en garnalen moeite hebben om tegen de stroming in te zwemmen.
 
Klopt hoor. Die 2213 had ik dus samen met de 2215 en de uitstroom van de 2213 is te zwak voor de meterbak. Een 2215 geeft wel redelijke stroming via de spraybar maar ja die is weer de helft forser.
De 901 heeft een cap van 900 liter dus dat is 5x de inhoud en daarvan hou je zo rond de 3x van over. Dat moet meer dan voldoende zijn en qua stroming is hij ook voldoende.
Links heb ik de Bleheri staan (rechts de spraybar) en die bewegen heel lichtjes maar daar is dus ook goede stroming met de 901.
De 901 heeft een dubbele capaciteit als het het vergelijkt met de 2213. 440 tegen 900 liter dacht ik zo.
 
De 2213 heeft wel een grotere inhoud in liters. Ik dacht 7.2 liter uit mn hoofd gedaan en de 2213 is veel kleiner. De 901 meet hier 20x20x35 ongeveer.
 
Dus de JBL 901 is groter dan de Eheim 2213? Dan gaat de JBL alleen passen als ik het tussenplankje uit de ene kant van het meubel haal, wel zonde, want kost me toch weer ruimte om spulletjes neer te zetten/liggen...

Verbruikt de JBL 901 ook meer stroom dan de Eheim 2213?
 
Mijn Eheim professional 4+ gebruikt maar 16 watt. Stuk minder dan e1501. Jij hebt het over de Classics Jessica. Als je filters echt goed gaat vergelijken is Eheim beter. Zo verbruikt de ecco 300 maar 5 watt bijvoorbeeld.
 
Die is alleen wel bijna 2 keer zo duur als de JBL 901... Zie inderdaad wel voordelen tov JBL, maar met nog meer opties weet ik helemaal niet meer welke te kiezen.

En welke Eheim Professional 4+ heb je? Zijn meerdere varianten van...
 
Eheim 2213
voor aquaria tot 250 ltr
pompcapaciteit ca. 440 ltr/u
opvoerhoogte ca. 1.50 mtr
filtervolume 3 ltr
stroomverbruik 8 watt
afmeting � 160 mm x 355 mm hoog

JBL E901
Voor aquaria: 90-300 liter
Pompcapaciteit: 900 liter per uur
Filtervolume: 7,6 liter
Stroomverbruik: 11 Watt
Slangmaat: 12/16 mm
Afmetingen in mm: 180x210x405 mm
Filtermanden: 1x 1,1 liter en 3x 1,2 liter

JBL E1501
Voor aquaria: 200-600 liter
Pompcapaciteit: 1500 liter per uur
Filtervolume: 12 liter
Stroomverbruik:� 20 Watt
Slangmaat: 16/22 mm
Afmetingen in mm: 200x235x460 mm
Filtermanden: 1x 2,3 liter en 3x 1,9 liter
 
Bedankt, ben nu ook aan het kijken naar de Eheim professional serie, maar die zijn weer een stuk duurder. :(
 
Eheim Professionel 4 plus 350 (2273)
Aquaria: 180 tot 350 liter.
Pompcapaciteit: 1050 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 1,8 meter.
Afmetingen: 35,8 x 23,8 cm.
Verbruik: 16 watt.
Filter volume: 5 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 16/22 mm, drukzijde 16/22 mm.
Inclusief filtermassa. (MechPro en SubstratPro)

Als je al deze waardes vergelijkt, dan zal het filter kleiner maken lastig zijn.
Verder, hoe groter het filter qua inhoud, hoe meer bacterien en dus hoe adequater de boel schoongehouden wordt. En minder onderhoud/schoonmaken nodig.

Het aantal liters is natuurlijk lastiger om te zeggen, maar als dit hoog is en je gebruikt een spraybar aan de zijkant of over de vollige achterwand van het aquarium, dan zal de stroming redelijk zijn, zover ik vanaf afstand kan beoordelen.

Verder zou voor mij persoonlijk het geluid nog een issue zijn, echter geen enkele fabrikant vermeld het aantal dB dat de pomp maakt, dus hier is heel moeilijk een selectie criteria van te maken. Hooguit dat mensen met de smartfoon en een APP metingen zouden willen doen op bestaande pompen om zo een indruk te krijgen. Maar een net schone pomp maakt meer herrie als een die een poos draait, dus heel moeilijk om hier 1 lijn in te krijgen.

Ik zou voor een groot volume gaan en een redelijke flow, kan je evt. bij groei ook nog eens je filter/pomp behouden.

Heel veel succes met je twijfels
 
Je kan ook eens kijken wat er op de tweedehandsmarkt te koop is. Ik zou wel altijd iets dichtbij zoeken, zodat je vooraf kan controleren of het goed is, in plaats van kopen en dan achteraf toch met een lekkende kop oid zitten.

Maar nogmaals, heel veel keuze succes
 
Voor tweedehands heb ik er te weinig verstand van, zou nooit kunnen weten of het goed is.

Is de TetraTec EX 1200 (plus) nog een goede suggestie? Zie deze net op internet en lijkt een goed en makkelijk filter. Zie er ook maar slechte beoordeling tussen staan, voor de rest is iedereen erg positief. Ik weet alleen niet hoe deze zich qua kwaliteit houdt tov Eheim...
 
Eheim Professionel 3. 250 - 2071
Voor aquariums van 120 liter-250 liter.
� Pomp capaciteit (50 Hz) per uur +/- 950.00 liter
� Opvoer hoogte maximaal. (H max at 50 Hz) 1.50 meter
� Power(50 Hz) 12 watt
� Filter volume 3.00 l
� Pre filter volume 0.50 l
� Container volume 6.10 l
� Breedte 238.00 mm
� Hoogte 358.00 mm
� Diepte 244.00 mm
� Installatie hoogte 180.00 cm
� Voltage 230 volt
� Standaard power plug EUR
� Slang � maat 16.00/22.00 mm
� Voor zoet en zeewater geschikt
� Niet voor buiten gebruik geschikt.

voor minder dan 150 euro........

Je kan zo ontzettend veel kanten op, bepaal je criterium (prijs/volume/liters/afmetingen) en ga dan een lijstje maken wat hierbinnen valt. Dan afstrepen naar een top 2 a 3. En dan een keuze maken, zo makkelijk kan het zijn :)

En niemand anders kan voor jou kiezen.......
 
Die klinkt inderdaad wel goed, die zou een optie kunnen zijn.

Wat wordt er trouwens bedoeld met installatie hoogte?

Het klinkt zo simpel, maar ik heb geen idee wat normaal is bij de criteria die jij noemt. Het enige dat ik weet is dat ik kraakhelder water wil, een stil filter, een (relatief) zuinig filter, het liefst een niet te groot filter en een prijs van max �150 (eigenlijk �100, maar dan vallen de echt goede filters af als ik het goed begrijp). Misschien maar een keer naar een dierenwinkel/dierenspeciaalzaak gaan en daar advies inwinnen.

Moet ik dan trouwens ook het filtermateriaal van de Eheim die nu draait gebruiken voor in het nieuwe filter om de bacteri�n te behouden?
 
Wat wordt er trouwens bedoeld met installatie hoogte?
Opvoer hoogte maximaal. (H max at 50 Hz) 1.50 meter.

Bovenkant filter, bovenkant aquarium. hooguit 1.80 m.
 
Susanne zei:
Die is alleen wel bijna 2 keer zo duur als de JBL 901... Zie inderdaad wel voordelen tov JBL, maar met nog meer opties weet ik helemaal niet meer welke te kiezen.

En welke Eheim Professional 4+ heb je? Zijn meerdere varianten van...

Ik heb de 600. Jbl is goedkoper in aanschaf. Maar Eheim effici�nter en heeft goed filtermateriaal. Dat is bi j JBL een stuk mindere kwaliteit waardoor je later dat moet bijkopen. JBL is geen miskoop, zeker niet, maar Eheim vind ik beter.

Ik vraag me overigens wel af hoe je die classic hebt opgebouwd, en of er mss iets mis mee is. Want niet of nauwelijks straal is een beetje gek. Ik denk eerlijk gezegd als je die 2213 goed opbouwt je ver kan komen met 180 liter aquarium zonder grote vissen.
 
De installatie hoogte of opvoer hoogte is de het verschil tussen de hoogte van de pomp en de bovenkant van het aquarium. Wanneer de pomp bijv. in de kelder zou staan, dan krijgt hij het water niet verder als 1,5 meter omhoog gepompt, dus niet eens uit de kelder, laat staan door je aquarium. Maar helemaal mooi door Bertus verwoord.

Kraakhelder water is een kwestie van balans, bacterie huishouding en dergelijke. Maar hoe groter de filterpot en het aantal liters medium, hoe meer bacterie zijn werk kan doen.
Echter dit conflicteerd een beetje met een niet al te groot filter, want dan ga je concessies nemen op hoeveel filtermedium dus indirect ook helderheid.

Ik denk dat Eheim optie 1 is, maar prijs technisch lastig. Ik denk dat JBL op nummer 2 staat, waarbij geluid een onbekende is. Objectieve informatie bij de LFS is meestal niet geheel vrij van een minder onderbouwde persoonlijke mening.........
 
Ik heb hem laten opbouwen door iemand van de aquariumvereniging waar ik lid van ben, dus absoluut iemand die er verstand van heeft. Er zit in ieder geval in: spons, watten en van die keramieken buisjes. Weet alleen de volgorde niet.
 
Dus toch voor Eheim gaan en dan wat meer betalen/investeren?
 
ik heb hier de 901 en 1501 draaien van JBL en zijn fluisterstil.
Het aquarium staan naast de bank waar ik altijd zit en ik hoor niets.
Heeft me altijd goed bevallen dat merk. Ervaringen met Eheim heb ik niet..

Om je toch nog ff te laten twijfelen, denk ik....;-)
 
Uit mijn hoofd is een experience even duur als een JBL als je meeneemt dat die compleet is met goed filtermateriaal.

Maar ik denk als je onderop zo'n standaard blauwe schuimring plaatst, voor de rest zoveel mogelijk siporax, en bovenop een laagje watten je een eind kan komen.
 
Onderrop eerst de siporax, dan grove spons,fine spons ,witte watten.

siporax onder, blijven de garnalen door heen lopen.

Met schoon maken giet ik hem leeg in teiltje, laat alles bezinken, giet dan het water zachtjes teug door een zeef.
Garnalen in zeef, gelijk terug in de bak.

In de inlaat wat omheen doen.
 
Ik zal eens vragen hoe de filterinhoud opgebouwd is, ben het zelf vergeten...
 
O, zie dat ik het toch fout heb, en TOM heeft het goed, onder op eerst een spons.
Om grof vuil op te vangen.
 
Ik heb sinds 2 weken de E901 JBL

Zeer stil en wekt meer dan genoeg stroming op in mijn 180L bak

Is nu wel nog afwachten tot hij volledig is ingedraaid.

Maar ik vind hem prijs/kwaliteit zeer goed en wordt kompleet geleverd, alles erop en eraan!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan