JBL of Eheim?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Bertus zei:
Edit: die Sera verbruikt dan ook maar liefst 30 watt! En ze geven maar 2 jaar garantie, tegenover 4 jaar van JBL.

Dat zit in de kracht van de pomp. is sterker dus ook meer wattages.

Gaat ze dat niet merken? 24 uur per dag 30 watt, Nou, loopt toch aardig op,hoor.

Maar ja, je wilt wat,, mag het dan ook wat kosten?

Het is in de praktijk wel minder dan 30 watt, want in principe moet de lamp niet 24/7 draaien.

Er zijn er die dat w�l doen. Maar eigenlijk kan je ze ook 12 uur per dag laten draaien of even 3 dagen vol continu per week. Als je deze optie kiest, dan zet je ze alleen 24/7 aan wanneer er een probleem is.

Ik bekijk het zo, die paar extra euro elektriciteit per jaar is het me wel waard om een paar vissen te redden. Die kosten ook geld, je wil die al eens vervangen, je moet de auto nemen naar de winkel en een dooie vis doet emotioneel toch altijd wat pijn. Zeker als die ene toffe gozer naar de eeuwige jachtvelden trekt.
 
Bertus zei:
Ja,maar dan wel en losse nemen ,en niet in het buitenfilter.

Zeker. Die heeft zijn voordelen. Maar nadelen ook.

Pakt weer extra plek in en dan is er ook nog de prijs.
 
Fozzy zei:
Gewoon zorgen dat je geen zweefalg in j bak krijgt...ben je ook geen uv lamp nodig.
De oorzaak preventief voorkomen.
http://www.aquascaping-blog.com/groen-water

Albert,

Hier kan je een vrij uitgebreid artikel vinden over de pro's en contra's van een UV-lamp:

...that is that although one CAN maintain a healthy aquarium or pond without a UV Sterilizer, adding this device greatly increases your chances of success and when one considers the price of many UV Sterilizers vs. the cost of replacing valuable fish, not to mention time, possible remedies, and heart ache it is often foolish to dismiss a UV Sterilizer as an irrelevant piece of equipment...

http://www.americanaquariumproducts.com ... ation.html
 
Coulibaly zei:
Bertus zei:
Edit: die Sera verbruikt dan ook maar liefst 30 watt! En ze geven maar 2 jaar garantie, tegenover 4 jaar van JBL.

Dat zit in de kracht van de pomp. is sterker dus ook meer wattages.

Gaat ze dat niet merken? 24 uur per dag 30 watt, Nou, loopt toch aardig op,hoor.

Maar ja, je wilt wat,, mag het dan ook wat kosten?

Het is in de praktijk wel minder dan 30 watt, want in principe moet de lamp niet 24/7 draaien.

Er zijn er die dat w�l doen. Maar eigenlijk kan je ze ook 12 uur per dag laten draaien of even 3 dagen vol continu per week. Als je deze optie kiest, dan zet je ze alleen 24/7 aan wanneer er een probleem is.

Ik bekijk het zo, die paar extra euro elektriciteit per jaar is het me wel waard om een paar vissen te redden. Die kosten ook geld, je wil die al eens vervangen, je moet de auto nemen naar de winkel en een dooie vis doet emotioneel toch altijd wat pijn. Zeker als die ene toffe gozer naar de eeuwige jachtvelden trekt.

O, zet jij je filter 12 uur uit?

O, het UV. tja. koop hem dan los.
 
Coulibaly zei:
Bertus zei:
Ja,maar dan wel en losse nemen ,en niet in het buitenfilter.

Zeker. Die heeft zijn voordelen. Maar nadelen ook.

Pakt weer extra plek in en dan is er ook nog de prijs.

Voordeel is, in meerdere bakken te gebruiken.
Extra filter als het met extern fout gaat.

Ik praat over praktijk, niet uit de losse hand, he.

Bij mij schuift hij telkens op.

En ruimte??????? 5 x 7 cm .
 
Bertus zei:
Voordeel is, in meerdere bakken te gebruiken.
Extra filter als het met extern fout gaat.

Ik praat over praktijk, niet uit de losse hand, he.

Bij mij schuift hij telkens op.

En ruimte??????? 5 x 7 cm .

Dat is zo, dat is dus het voordeel.

Maar...de prijs is er ook naar en TS moet meerdere bakken hebben.

Ik heb het opgelost door met al mijn bakken een Sera met UV te gebruiken.

Da's strikt genomen nog veiliger. :) Als jij in 2 of meer bakken op hetzelfde moment een probleem hebt, dan ben je gezien natuurlijk. Maar toegeven die kans zal wel klein zijn.

Als je maar een UV hebt. Ik vind het fantastisch materiaal.
 
Ik ben van mening dat de TS het verhaal van de UV beter even kan vergeten want dat maakt het nog lastiger en de kans dat je zoiets moet gebruiken is erg klein.
De grote merken zullen elkaar vast niet zoveel maken als je vergelijkbare typen neemt. Zoals gezegd al heb ik nu de JBL 901 en ik ben daar tevreden over. Ook de Eheim 250 voldeed wel maar daar miste ik de manden en de kranen weer bij de goedkope uitvoering. Maar vaak is de prijs er ook wel weer naar dan. Ik wens de TS veel sterkte toe bij het nemen van de beslissing ;)
 
Fozzy zei:
Goede opmerking John.

Dank je Albert ;). Toevallig heb ik de 901 enkele weken en ik vond het ook lastig om een keuze te maken. Dus ik snap wat de TS nu doormaakt en hoe lastig het is :).
 
jessicapilon zei:
Fozzy zei:
Goede opmerking John.

Dank je Albert ;). Toevallig heb ik de 901 enkele weken en ik vond het ook lastig om een keuze te maken. Dus ik snap wat de TS nu doormaakt en hoe lastig het is :).

Neem gewoon 3 gelijkaardige type filters van d� 3 grote merken.

En neem dan de op ��n na goedkoopste.

Kom je nooit bedrogen uit :)
 
Bij een laag wattage stopt het water bloei en zweefalg. Bij een iets hoger molt het eencelligen. Je ziet het ook aan je water, lijkt op alsof je koolstof gebruikt/ helderheid. Vind het ook zeker wel een plus van Sera. Ook al ben je er geen fanaat van is het wel interessant in de beginperiode te doen en uberhaupt interessant om te testen.
 
Coulibaly zei:
jessicapilon zei:
Fozzy zei:
Goede opmerking John.

Dank je Albert ;). Toevallig heb ik de 901 enkele weken en ik vond het ook lastig om een keuze te maken. Dus ik snap wat de TS nu doormaakt en hoe lastig het is :).

Neem gewoon 3 gelijkaardige type filters van d� 3 grote merken.

En neem dan de op ��n na goedkoopste.

Kom je nooit bedrogen uit :)

:D
 
jessicapilon zei:
Ik ben van mening dat de TS het verhaal van de UV beter even kan vergeten want dat maakt het nog lastiger en de kans dat je zoiets moet gebruiken is erg klein.
De grote merken zullen elkaar vast niet zoveel maken als je vergelijkbare typen neemt. Zoals gezegd al heb ik nu de JBL 901 en ik ben daar tevreden over. Ook de Eheim 250 voldeed wel maar daar miste ik de manden en de kranen weer bij de goedkope uitvoering. Maar vaak is de prijs er ook wel weer naar dan. Ik wens de TS veel sterkte toe bij het nemen van de beslissing ;)

de kans dat je zoiets moet gebruiken is erg klein.???

Stel algbloei, stel, stip. stel parasiten.
Krijg je zo al niet meer).
wordt gelijk ge-elimineert



Uv is altijd verstandig ,om dat gelijk mee te nemen, in de kostprijs.
 
Mascha&Ivo zei:
en wat zijn dan "d� 3 grote merken" ?

De gangbare mainstream merken. En dan denk ik aan JBL, Eheim en Sera.

Ja, ik weet dat er nog andere goede merken zijn.
Ja, ik weet dat er zelfs bij zijn die beter zijn dan die G3.

Maar ik vermoed dat TS daar niet zo'n nood aan heeft. Aan die producten hangt doorgaans een stevig prijskaartje.

Toch?
 
Bertus zei:
de kans dat je zoiets moet gebruiken is erg klein.???

Stel algbloei, stel, stip. stel parasiten.
Krijg je zo al niet meer).
wordt gelijk ge-elimineert



Uv is altijd verstandig ,om dat gelijk mee te nemen, in de kostprijs.

Mee eens. Ik denk dat beginners zelfs nog meer voordeel hebben.

Het is niet dat je met UV je bak mag verwaarlozen, maar laat ons zeggen, hij zal u meer vergeven.
 
Bertus zei:
jessicapilon zei:
Ik ben van mening dat de TS het verhaal van de UV beter even kan vergeten want dat maakt het nog lastiger en de kans dat je zoiets moet gebruiken is erg klein.
De grote merken zullen elkaar vast niet zoveel maken als je vergelijkbare typen neemt. Zoals gezegd al heb ik nu de JBL 901 en ik ben daar tevreden over. Ook de Eheim 250 voldeed wel maar daar miste ik de manden en de kranen weer bij de goedkope uitvoering. Maar vaak is de prijs er ook wel weer naar dan. Ik wens de TS veel sterkte toe bij het nemen van de beslissing ;)

de kans dat je zoiets moet gebruiken is erg klein.???

Stel algbloei, stel, stip. stel parasiten.
Krijg je zo al niet meer).
wordt gelijk ge-elimineert



Uv is altijd verstandig ,om dat gelijk mee te nemen, in de kostprijs.

Natuurlijk bestaat die kans wel maar ik heb hier 13 bakken en van de genoemde zaken eigenlijk maar 1x last gehad dacht ik zo uit mn hoofd. Zelf zou ik dan voor een losse uv kiezen maar ja dat moet de TS zelf beoordelen natuurlijk ;).
 
Maar is Sera dan echt net zo goed als JBL en Eheim? Hij is (door de uv?) wel een stuk duurder dan de JBL 901.

Voor alsnog denk ik dat ik toch ga voor de JBL e910, volgens degene van het filter is de 1501 echt te krachtig voor deze bak. De Eheim 2213 filter doet het overigens wel weer goed en nu zie ik ook inderdaad wat stroming in de bak. Maar nog niet veel, dus een nieuw/krachtiger filter is toch wel noodzakelijk.

Het filter is nu als volgt ingericht: onderop een grove spons, daar bovenop karamieken buisjes en daar bovenop een fijne spons. Goed volgens jullie? Er hebben overigens nooit filterwatten onderop gezeten, dat had ik verkeerd begrepen. Eerder zaten er bovenop filterwatten, maar nu dus de fijne spons.

Heb flink in de bak gerommeld, maar ben nu wel tevreden. Hij staat er erg mooi bij vind ik zelf, nu alleen wachten totdat hij weer helder is, hopelijk morgen.

Edit: ik denk dat ik het uv verhaal inderdaad beter even kan vergeten, wordt een stuk ingewikkelder en duurder, eerst maar eens kijken hoe het zo gaat. Heb eindelijk weer lol in mijn hobby!

Nog een vraag: als ik straks een nieuw filter heb, wanneer kan ik dan vissen bijkopen? Ben dan natuurlijk wel de bacteri�n van het huidige filter kwijt en hoe kan ik het wisselen van de filters het beste aanpakken? Een filterstarter gebruiken in het nieuwe filter? Het filtermateriaal gebruiken wordt waarschijnlijk lastig omdat de maten niet overeenkomen. Of kan ik hier beter een apart topic voor openen?
 
Susanne zei:
Maar is Sera dan echt net zo goed als JBL en Eheim? Hij is (door de uv?) wel een stuk duurder dan de JBL 901.

Voor alsnog denk ik dat ik toch ga voor de JBL e910, volgens degene van het filter is de 1501 echt te krachtig voor deze bak. De Eheim 2213 filter doet het overigens wel weer goed en nu zie ik ook inderdaad wat stroming in de bak. Maar nog niet veel, dus een nieuw/krachtiger filter is toch wel noodzakelijk.

Het filter is nu als volgt ingericht: onderop een grove spons, daar bovenop karamieken buisjes en daar bovenop een fijne spons. Goed volgens jullie? Er hebben overigens nooit filterwatten onderop gezeten, dat had ik verkeerd begrepen. Eerder zaten er bovenop filterwatten, maar nu dus de fijne spons.

Heb flink in de bak gerommeld, maar ben nu wel tevreden. Hij staat er erg mooi bij vind ik zelf, nu alleen wachten totdat hij weer helder is, hopelijk morgen.

Edit: ik denk dat ik het uv verhaal inderdaad beter even kan vergeten, wordt een stuk ingewikkelder en duurder, eerst maar eens kijken hoe het zo gaat. Heb eindelijk weer lol in mijn hobby!

Nog een vraag: als ik straks een nieuw filter heb, wanneer kan ik dan vissen bijkopen? Ben dan natuurlijk wel de bacteri�n van het huidige filter kwijt en hoe kan ik het wisselen van de filters het beste aanpakken? Een filterstarter gebruiken in het nieuwe filter? Het filtermateriaal gebruiken wordt waarschijnlijk lastig omdat de maten niet overeenkomen. Of kan ik hier beter een apart topic voor openen?

Sera is iets beter dan JBL. Sera zit een beetje onder de duurdere reeks van Eheim.

UV ingewikkeld? Neen hoor.

a) Je zet het gewoon 24/7 aan.
b) Je zet het 12/24 aan
c) Of je zet het 3 dagen per week aan.

Wanneer je b) of c) gebruikt dan zet je het 24/24 aan wanneer er een probleem is.

Ach er is nog een d) ook

d) Je zet het aan wanneer er een probleem is.

Gevolg? Minder ziekten, minder alg.

Je oud filtermateriaal kan je gewoon verknippen zodat het past in je nieuwe filter.
 
Ik had in de 2213 onderin de pijpjes en dan de grove spons en dan opwerken naar fijn.

Je kan de nieuwe eerst laten meedraaien met de oude filter toch? Zo ja, dan kun je na 4 weken de oude eraf doen en verdergaan met de nieuwe filter.
 
Vinden de anderen Sera ook beter dan JBL en Eheim?

UV erbij maakt het wel een stuk duurder en is het echt noodzakelijk? Heb het nog nooit gehad en als ik het al zou doen dan is een losse wel makkelijker omdat je hem voor al je bakken kunt gebruiken. Heb er nu maar 1, maar wil er nog een klein bakje bij.

Krijg ik met beide filters laten draaien niet teveel stroming? Zo nee, is dit dan beter of toch het oude filtermateriaal in het nieuwe filter doen?
 
Ik heb het hier nu ook zo en gebruik bij de oude alleen een uitstroompijpje langs het glas en dan valt de stroming best mee hoor.

Naast de 901 draait een 2213 nog mee.
 
De oude sponzen uit de 2213 verknippen voor de 901 vind ik niet handig omdat het model helemaal anders is. Daarom laat ik de oude dus 4 weken nog meedraaien.
 
Dat is een goede tip John! Is dit volgens jou beter dan het filtermateriaal van de 2213 over doen in de 901?

Edit: lees nu al je antwoord, daar zit wat in!
 
De sponzen die bij de 901 zitten passen perfect en daarom geef ik daar de voorkeur aan boven verknippen. Bij verknippen krijg je het niet echt helemaal op maat in de regel.
In de bovenste bak zitten 2 blauwe laagjes spons en de bovenste laag heb ik vervangen voor filterwatten.
 
Susanne zei:
UV erbij maakt het wel een stuk duurder en is het echt noodzakelijk? Heb het nog nooit gehad en als ik het al zou doen dan is een losse wel makkelijker omdat je hem voor al je bakken kunt gebruiken.

Zal wel weer op een welles/nietes uitdraaien maar; nee, uv is niet echt nodig.

Voor welke waterbakken/aquaria is UVC-filtering noodzakelijk?

Een goed gebouwde en ingerichte waterbak of aquarium heeft geen UVC-filter nodig om helder te blijven. Via de biologische waterkringloop houden de zuurstofplanten en de bacteri�n de waterpartij helder.

In veel waterbakken/ aquaria wordt het biologisch evenwicht dat het water helder houdt echter regelmatig verstoord. De waterbak wordt dan groen en troebel, als gevolg van zweefalgen die in de waterbak/aquarium gaan groeien. Vaak kan behandeling met een antizweefalgmiddel zulke waterpartijen weer eenvoudig helder maken.
Als een waterbak of aquarium echter meerdere keren per jaar groen wordt, of niet meer reageert op een behandeling met een antizweefalgmiddel, is het verstandig een UVC-filter bij de waterbak/aquarium te plaatsen. Hiermee kunnen hardnekkig groene bakken weer kraakhelder gemaakt worden.
Ook koivijvers en bakken worden meestal voorzien van een UVC-filter.


Komt hier vandaan: http://www.aqualingen.nl/uvc.html
 
Ja, ? Waarom komt het dan zo vaak voor.
En Stip, krijgt geen kans.
Parasieten worden gelijk gedood.

Daarom heb ik een losse, die elke week in een andere bak hangt.
En ik al die narigheid niet hebt,voor pakweg Aquael Unifilter 500 met UV led 500 l/h

�41,35

Wat is dan beter, een aquael 1 malig,of telkens ellende.

is trouwens gelijk een reserve filter.
UV, kan ook uit. losse adapter. 5 watt.
 
Als een waterbak of aquarium echter meerdere keren per jaar groen wordt, of niet meer reageert op een behandeling met een antizweefalgmiddel, is het verstandig een UVC-filter bij de waterbak/aquarium te plaatsen. Hiermee kunnen hardnekkig groene bakken weer kraakhelder gemaakt worden.

Dat is het paard achter de wagen spannen, he.
 
Telkens ellemde zeg je? Hoe groot is die kans op ellende?
Ik heb al 20+ jaar aquaria gehad en nog nooit die ellende gehad die jullie aandragen.

Misschien een poll starten om erachter te komen hoeveel % vd aquarianen met die ellende in aanraking is gekomen waar jullie aan denken?

Maar goed, ik regeer niet meer. Zoals ik al zei, het wordt weer welles/nietes.
 
Dan laat ik de 2213 gewoon doordraaien als ik de 901 heb geplaatst en na 4 weken haal ik dan de 2213 weg en neemt de 901 het alleen over.

Je hoeft niet perse het UV (is het nou een lamp of filter?) van hetzelfde merk als je filter te hebben?

Hoe lang hang jij hem dan in al je bakken Bertus?

Ik zal erover nadenken, maar denk dat ik sowieso even wacht. Heb straks eerst weer even genoeg geld uitgegeven, wil namelijk ook nog de ene witte lamp vervangen door een paarse voor betere groei van de planten.
 
Ik ben het wel met Albert eens moet ik zeggen. Zoals ik al aangaf heb ik met de 13 of 14 bakken in al die jaren 1x stip gehad en dat was prima te behandelen.
 
Dan laat ik dat voorlopig sowieso zitten, heb ook nog geen last gehad van zweefalg en witte stip heb ik ook maar 1 keer meegemaakt. Mocht het wel aan de orde komen, dan kan ik het altijd dan nog behandelen.
 
Wordt teveel naar Eigen gekeken.
Hun die meer ervaring hebben, krijgen dat niet.

En dit dan, op eigen forum.
Ziekten (2 bezoeker(s)) 5929 63105 (1)
Re: Mijn Cichlide "Zo...
(SaskiaZ) - 08-01-2016 18:58

Plagen (2 bezoeker(s)) 825 8999 (18)
Re: Planaria en bloedzuige...
(C�dric Vleminckx) - 06-01-2016 18:07

Algen (2 bezoeker(s)) 2457 (1) 33533 (


Maar goed. zeg ik ook niets meer. over UV.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan