JBL of Eheim?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Zal morgen eens vragen hoe oud het filter is, maar maakt dat echt uit?

Ik kan trouwens toch niet overal gratis proberen en dan zeggen dat ik hem toch niet neem? Denk dat ik �berhaupt niet zomaar vrijblijvend kan proberen toch?
 
Er kan in een Eheim weinig stuk gaan is me verteld. Hooguit de as en de rotor die af en toe vervangen moeten worden of een rubberring.
Ik ben ook bang dat er weinig zullen zijn die je een filter laten proberen hoor, tenzij je een goede vaste klant bent misschien.
De filter is daarna namelijk moeilijk meer als nieuw te verkopen.
 
Ik denk niet dat je gratis mag proberen. Maar ik denk wel dat je de afspraak kan maken dat je voor JBL gaat, mits je daarover tevreden bent. Dus een niet goed geld terug afspraak. Blijkt nadat je deze hebt geinstalleerd, dat hij bijv. meer geluid maakt dan je lief is, dan kan je evt. nog zeggen hij gaat retour. Uiteraard moet je dit wel ergens doen waar men je kent en waar mensen je willen helpen. Echter ik denk dat mensen hier zeker meegaand in kunnen zijn, of ze het zullen zijn hangt natuurlijk van diverse factoren af.

Maar niet geschoten is altijd mis, is hierin mijn motto.
 
idpn3Wlz8tcK60VGdl6A7JSBTgV-OT05.jpeg


Zo moet een classic opgebouwd worden. Volgens de fabrikant. En ook qua logica. Het grove schuim houdt het grove vuil tegen, en bezinkt in de ruimte onderop. Het biologische gedeelte voor de bacteri�n, en het fijne gedeelte wat er dan nog overblijft. Ook qua onderhoud logisch aangezien je fijne gedeelte bovenop zit, en die het meest daar aan onderhevig is.

Er is niet zoveel verschil tussen de professional 3 en 4. Op de 4e zit een 'revolutionaire extended' knop op maar ik en een paar eigenaren op dit forum zijn er nog niet achter waarvoor dit nuttig zou zijn :) Ik moet er nog eens over mailen met Eheim ;)

Ik heb wel het idee dat jouw classic 250 niet optimaal functioneert. Danwel door ouderdom, slechte opbouw, slangen eventueel? Op mijn eheim 126 liter aquarium heb ik hem er af gehaald en vervangen door een lichtere ecco pro omdat die stroming asociaal was. Als je dan zegt dat het oppervlak amper beweegt, vind ik dat vreemd.

Vervangen door een nieuwe sterkere is sowieso nooit verkeerd. De JBL's zijn een stukje voordeliger en de Eheims completer. Een filter goedkoper op de markt zetten en vervolgens een andere filterinhoud aanraden vind ik kenmerken van een budgetmerk ;) Nou zal een kenner de inhoud voor lief nemen, aangezien die dat zelf goedkoper kan en volgens henzelf slimmer en dan is JBL ook gewoon een prima keuze.

Eheim is effici�nter dan JBL. Een model uit 1980 vergelijken met het nieuwste model greenline van JBL is leuk en aardig maar Eheim heeft meerdere fiters ;) Dat is ook gelijk het mooie aan Eheim dat je keuze hebt. Wil je oldskool en basic pak je classics. Wil je voor minimaal stroomgebruik pak je ecco pro (eigenlijk een gepimpte classic). De experience voor allround, en de professional als je niet op geld kijkt en gewoon de beste wilt.

Maar nogmaals, wil JBL niet afzeiken. Hij staat bij mij op een goede 2e plaats, maar dat filtermateriaal vind ik teleurstellend en zetten ze zichzelf neer als prijsvechter ipv concurrerend te zijn als topmerk, en dan ga ik mezelf afvragen waar beknibbel je nog meer op om een paar centen te verdienen.
 
Verklaar dan eens Tom:

wat precies maakt een Eheim completer?
wat precies maakt een Eheim efficienter?


Grappig trouwens dat je het hebt over een product in de markt zetten en vervolgens andere filtermedia aanraden: vergelijk jouw plaatje van opbouw van de Classic (volges Eheim zelf!) eens met die 5 dezelfde sponzen die al jarenlang worden meegeleverd door Eheim bij de classic (het model dat je afbeeldt dus). Tenminste, als je de 'plus' versie al neemt. 'budget' dus, volgens je eigen argumentatie.

En vergeet ook niet:

- dat JBL meer garantie geeft dan Eheim doet (4 vs. 3 jaar). Lekker goedkoop he? jaartje extra garantie?1
- dat het meegeleverde instroom- en uitstroom materiaal van JBL veel meer mogelijkheden biedt: telescoopbuis om de filterkorf op de juiste hoogte te kunnen instellen en nadien ook weer te veranderen (vs. vaste staaf die slechts eenmalig is in te korten er daarna ook niet meer langer kan want voor inkorten heb je hem moeten afzagen) en eenvoudig van richting te draaien uitstroom waar bovendien wordt meelevend een breedtstromer (vs. geen breedstromer).

Jij hebt het over budget en prijsvechten,maar leg maar eens heel goed uit waarom het niet andersom is en Eheim way overpriced is.

En zie dit niet verkeerd: dit is niets anders dan een aansporing je verhaal beter te onderbouwen / te verduidelijken.
 
Nee hoor, ben geen defensief persoon ;) Discussie is altijd interessant.

De classics zijn ook budget filters. Wat ik aangaf bij Eheim is er wat te kiezen. Maar wel uitstekende kwaliteit. Ik heb er nog eentje in de schuur liggen die gemaakt is in WEST Duitsland. De classic wordt kaal aangeboden. Zonder kraantjes, filtermateriaal etc voor de old skooler die dat waarschijnlijk al in huis heeft, en die het leuk vind om te spelen met de elementen van stromend water xD. Er is blijkbaar toch een grote markt voor als dit type na al die jaren nog steeds gemaakt wordt.

Garantie is wel een pluspunt, ook die in en uitstroombuisjes zijn fijn. Dat van die garantie is nieuw voor mij aangezien ik die nooit nodig heb gehad. (bij mijn vroegere e901 ook niet trouwens hoor)
Dat is juist de downer voor mij bij JBL. Alles zo lekker compleet, maar wtf? schuim, schuim, schuim?
Nu lekker op internet gaan uitvogelen wat ik moet gaan kopen om hem correct te vullen.

Effici�nter qua stroomverbruik, en qua gebruik van de ruimte. Ik heb de indruk dat JBL zich richt op stats. Ik zie het nut er niet van in mijn aquarium 5 keer rond te laten pompen in een uur ten aanzien van 4 keer als 1,5 keer al voldoende is. (En ik heb een zwaar visbestand) Ik verbruik die stroom liever dan aan een extra uv filter, luchtpomp etc.

Als je de prof 4 afzet tegen de 1501, die beiden bakken doet van 200-600 liter is dat 16 watt vs 20 watt, maar ok hij is wel duurder. Overpriced misschien. Een filter is het belangrijkste wat je koopt voor je aquarium en draait 24/7 dus voor mij dat verschil wel waard. De Eheim experience is overigens een stuk voordeliger weer, vergelijkbaar met JBL dus ja voor ieder wat wils ;)
 
Ik heb geen Eheim, maar wel Sera en JBL in gebruik. De Sera is robuuster gebouwd, voelt allemaal wat solider aan. Maar de JBL pompt een pak harder. Qua geluid zijn beide aan elkaar gewaagd. De Sera heeft wel een ingebouwde UV-filter en da's een meer dan dikke plus.

Of je nu voor Eheim, Sera of JBL gaat, als je in dezelfde prijsklasse blijft, dan zijn de verschillen overall niet zo groot. Het is een beetje kiezen tussen Ajax, PSV of Feyenoord en elke club heeft zijn fanboys die elkaar wel eens met getrokken messen te lijf gaan.

Ik zou gewoon een paar winkels bellen en vragen of ze er eentje in promotie hebben. Er is er altijd wel een winkel die toevallig stopt met een merk of serie of gewoon een vorige generatie wil dumpen. Ik heb mijn Sera's op die manier aan halve prijs kunnen verkrijgen.

Als je de nieuwe buitenfilter naast een andere buitenfilter gaat gebruiken, dan is het niet eens zo'n slecht idee om 2 verschillende merken te gebruiken. Krijg je sowieso een verschillende stroming en je zal merken dat de ene vis liever in de ene uitstroom hangt en de andere weer de andere uitstroom verkiest.
 
Het wordt er voor mij niet makkelijker op zo haha, maar eerst vanmiddag kijken of we wat kunnen doen aan de Eheim 2213 die er nu in zit. Zal in ieder geval zeggen dat de onderste filterwatten er uit moeten omdat deze het filter kunnen verstoppen, wel vreemd dat hij dat niet weet...

De JBL is wel de goedkoopste, zal in de LFS eens vragen of ik deze kan uitproberen en hem terug kan brengen als hij niet bevalt. Ben benieuwd wat ze daarop zeggen. Maar dan alleen als ik hem voor dezelfde prijs als bij Zooplus kan krijgen, vaak zijn ze toch duurder.

Ik houd jullie op de hoogte en blijf open staan voor jullie mening over welke ik het beste kan nemen, de Eheim prof 3/4 250 of de JBL 901.
 
Susanne zei:
Het wordt er voor mij niet makkelijker op zo haha, maar eerst vanmiddag kijken of we wat kunnen doen aan de Eheim 2213 die er nu in zit. Zal in ieder geval zeggen dat de onderste filterwatten er uit moeten omdat deze het filter kunnen verstoppen, wel vreemd dat hij dat niet weet...

De JBL is wel de goedkoopste, zal in de LFS eens vragen of ik deze kan uitproberen en hem terug kan brengen als hij niet bevalt. Ben benieuwd wat ze daarop zeggen. Maar dan alleen als ik hem voor dezelfde prijs als bij Zooplus kan krijgen, vaak zijn ze toch duurder.

Ik houd jullie op de hoogte en blijf open staan voor jullie mening over welke ik het beste kan nemen, de Eheim prof 3/4 250 of de JBL 901.

Ik zou je de moeite besparen. Ik geloof nooit dat een winkel je een filter op proef gaat meegeven. Stel dat deze je niet zou bevallen en je brengt hem terug, dan kan hij die toch nooit meer verkopen als 'nieuw'?

Dat zal ie alleen dus doen wanneer je een dikke vette klant bent die daar maandelijks een fortuin zou achterlaten. En dan nog.

Ik zou me gewoon focussen op de betere merken, beetje rondbellen en dan degene nemen met het beste value/price gehalte.

Er zijn naast Eheim, Sera en JBL nog wel een paar goede merken. Maar er zijn ook low budget merken, die goedkoper zijn, maar minder kwaliteit leveren. DIE zou ik niet nemen. Ga voor duurzaamheid. Met een JBL, Sera of Eheim moet je je niet te veel zorgen maken.
 
Moeite is het niet als ik er toch ben. ;) Denk ook niet dat het gaat lukken, maar je weet het nooit. Ga daar ook gewoon eens advies vragen, wie weet waar zij mee komen.

Ik twijfel tussen JBL en Eheim, dus een budget merk is sowieso niet aan de orde. Vind het alleen erg moeilijk om te kiezen omdat ik geen ervaring heb met buitenfilters. Wat ik het aller belangrijkste vind is denk ik kraakhelder water en een goede stroming, naast het welzijn van de vissen natuurlijk.
 
Susanne zei:
Moeite is het niet als ik er toch ben. ;) Denk ook niet dat het gaat lukken, maar je weet het nooit. Ga daar ook gewoon eens advies vragen, wie weet waar zij mee komen.

Ik twijfel tussen JBL en Eheim, dus een budget merk is sowieso niet aan de orde. Vind het alleen erg moeilijk om te kiezen omdat ik geen ervaring heb met buitenfilters. Wat ik het aller belangrijkste vind is denk ik kraakhelder water en een goede stroming, naast het welzijn van de vissen natuurlijk.

Je moet ook kijken naar...
  • robuustheid, de ene filter is de andere niet, ook binnen hetzelfde merk zijn er grote verschillen soms
  • gebruiksgemak, kan je bv. gemakkelijk in de pot, zonder dat je extra kranen moeten aansluiten - die ook geld kosten
  • aantal liter van de pot
  • snufjes zoals een UV-lamp zijn zeker ook niet te versmaden. Zo'n lamp apart kopen kan ook, maar die kost bijna zoveel als een filter. En ja zo'n UV-lamp is een zegen.
  • garantieperiode
  • aantal liter hij kan verwerken per uur
  • aantal mandjes die in de filterpot passen.
  • geluidsproductie
  • grootte van de behuizing, past ie wel in je kast of waar je hem ook wil zetten?
  • Cost of use. De ene filter verbruikt meer dan de andere...
  • Prijs! Type X is misschien beter dan Type Y. Maar Y is misschien de helft goedkoper. Zou zomaar kunnen dat Y dan de beste koop is.
  • ...
Giet dit even in een spreadsheet en vergelijk. Dan kom je automatisch bij je ideale aankoop.
 
Zal eens een poging wagen om wat dingen op papier te zetten, maar de dingen als robuustheid, geluidsproductie en gebruikersgemak is denk ik een kwestie van ervaring en kennis en die heb ik niet...
 
Geluid vind ik vergelijkbaar en JBL geeft langer garantie en de sluiting van de 901 vind ik beter dan de metalen haakjes van de 2213 serie. O)ok heb je bij de 901 standaard mandjes en dat is niet bij iedere Eheim dacht ik. Ook heeft de 901 een grote inhoud van dik 7 liter en dat is een pre.
Nou nu wordt het misschien nog lastiger om een keus te maken ;)
 
Ga nou eens naar Marktplaats.

Zijn daar te kust en te keur.
Vul ik , eheim,, of Jbl.

Heb zelfs ook nog een aqua pro 3 staan.
En een superfish 600.

Je moet een makkelijk filter nemen ,zonder poespas, als je daar niet mee bekent ben.

Afkoppelen, schoonmaken en terug plaatsen.

Eheim Ecco,s heb ik ook draaien 2235 650 l/u. 8 WATT.!!

OOk makkelijk te bedienen. met hendel open of dicht.
 
Heb het 1 en ander uitgezocht, maar als ik bestand kopieer dan komt het hier heel onoverzichtelijk te staan.

Ik ben altijd geneigd om het beste van het beste te willen, maar is dat ook nodig? Waarschijnlijk voor mij niet, ik ben een beginner en zoek gewoon een goed filter voor een goede prijs. Het enige waar ik met JBL mee zit is dat de onderdelen heel moeilijk te krijgen schijnen te zijn, bij Eheim zijn ze algemeen verkrijgbaar. Maar de JBL (e901) heeft wel de meeste inhoud en de langste garantie.

Klopt het dat de JBL zo'n stuk hoger is dan de Eheims? De afmetingen zijn me niet helemaal duidelijk (wat betreft wat de hoogte, breedte en diepte is)... Is het bij Zooplus breedte x diepte x hoogte?

O ja, kan je de kracht van de stroming ook minderen? Ik bedoel, wellicht zou de JBL 1501 ook een optie zijn (denkend aan de toekomst waarin ik wellicht naar een 1m20 aquarium wil), maar mocht deze toch te krachtig zijn, kan ik de stroming dan minderen? En wordt het stroomverbruik dan ook lager? De 1501 verbruikt bijna 2 keer zoveel stroom als de 901.
 
Als je dingen wilt uit proberen koop je gewoon tweedehands. Als die niet bevalt kun je hem altijd weer verkopen voor dezelfde prijs ;) Moet je wel hij de A merken blijven ofcourse.
 
Susanne zei:
Zal eens een poging wagen om wat dingen op papier te zetten, maar de dingen als robuustheid, geluidsproductie en gebruikersgemak is denk ik een kwestie van ervaring en kennis en die heb ik niet...

Mja, robuustheid kan je wel op zicht beoordelen. Is uiteraard niet sluitend, maar het zegt wel iets. Ga naar een grote zaak en haal er stiekem even ��n voorzichtig uit een doos. Of vraag het gewoon, meestal mag het wel. Voel en kijk.

Geluidsproductie, die info kan je wel op websites vinden.

Gebruiksgemak kan je weer ten dele beoordelen via de reviews van gebruikers.
 
Heb net een filmpje gezien van de JBL en ziet er echt simpel en goed uit! Denk dat ik hiermee wel overtuigd ben dat het JBL gaat worden. Moet er maar vanuit gaan dat er toch wel reserveonderdelen verkrijgbaar zijn als het tijd is om deze te vervangen. Ze hebben een grotere filterinhoud dan JBL en ze zijn ook een stuk aantrekkelijker geprijsd.

Nogmaals tweedehands durf ik niet aan, zeker niet voor maar die paar tientjes minder en heb bij tweedehands ook geen garantie.

Nu alleen nog bedenken of het de 901 of de 1501 moet gaan worden. Hier werd me door iemand de 1501 aangeraden (hij/zij had deze ook, weet alleen zo niet meer wie het was), wat vinden jullie? Dus niet alleen kijkend naar nu, maar ook naar de toekomst als er mogelijk een Juwel Rio 240 gaat komen.
 
Niet zo moeilijk, als je nu al denkt aan een eventuele grotere bak dan zou ik gaan voor de JBL 1501. Overigens JBL onderdelen zijn overal te kust en te keur te koop...



Groet,
Ben.
 
Tja, maar dan moet ze. JBL e1501 onderdelen. in google zetten.
He, Susanne!?


Hoe kom ik dan aan Eheim onderdelen? aquaplantsonline.
 
Aquariua veldhuis.

Jbl Cristalprofi E1501 Greenline Nieuw.


Prijslijst: 188.00
Prijs: 128.00
Uw korting: 60.00 (32%)



Winstpakker !!!!
 
De 1501 is niet te krachtig voor mijn huidige aquarium (de Juwel Rio 180) en de bewoners (garnalen, corydoras panda, zilver bijlzalmen en koperzalmen? Bedoel het niet om onzeker te doen, maar gewoon als serieuze vraag.

Die aanbieding (als het niet alleen een lokkertje is) zag ik inderdaad ook Bertus, is de 1501 die �40 meer tov de 901 waard?
 
Hij is overal in de aanbieding. Niemand wil dat budget ding hebben ;) Eheim oder nichts <3
 
Sera bioactive 400 met uv.

max. aquarium-afmetingen: 400 liter
max. slagvolume: 1.100 l/h
Afmetingen: 290 x 503 x 290 mm
Aantal mandjes: 4

En die heeft dus een UV filter van 5 watt.

Prijs: � 144,69 - Gratis verzending.

Jbl Cristalprofi E1501 Greenline


max. aquarium-afmetingen: 600 liter
max. slagvolume: 1.500 l/h
Afmetingen: 200x235x460 mm
Aantal mandjes: 4

Prijs: � 128.00

Reken je daar een JBL AQUACRISTAL UV-C 5 WATT lamp bij, dan moet je ongeveer 76.95 Euro bij tellen.

Totaal: � 204.95

Die Sera kan 2 Rio's 180 aan. Ik zou niet twijfelen :)
 
Waar is zo'n UV filter/lamp eigenlijk voor en waarom zou je die nodig hebben? Heb er nog nooit 1 gehad.

En is Sera wel een echt goed merk? Klinkt meer als een budgetmerk zoals hier wel genoemd wordt.

Edit: die Sera verbruikt dan ook maar liefst 30 watt! En ze geven maar 2 jaar garantie, tegenover 4 jaar van JBL.
 
Heb nog nooit een uv lamp gebruikt in al mn jaren dat ik aquaria heb.

En een JBL is een prima filter, gebruik ze ook al jaren zonder problemen...zijn net zo goed als Eheim.
Bij Eheim betaal je blijkbaar ook mee aan de naam.
 
Susanne zei:
Waar is zo'n UV filter/lamp eigenlijk voor en waarom zou je die nodig hebben? Heb er nog nooit 1 gehad.

En is Sera wel een echt goed merk? Klinkt meer als een budgetmerk zoals hier wel genoemd wordt.

Ik schat Sera toch iets hoger in dan JBL. Is toch wat degelijker gemaakt, het plastic is net iets dikker, de afsluitingen zijn robuuster, hij is ook een tikkeltje gebruiksvriendelijker.

Maar ik vind beide wel goed. Ik heb zelf JBL en Sera in gebruik.

Wat ik waardeer aan de JBL is de hogere doorstroom van het water.

Ideaal is eigenlijk beide filters te gebruiken bij 1 aquarium.

UV is zalig. Voorkomt een hoop ziektes en bestrijd alg, brand gewoon alles weg. Die zit veilig ingebouwd in de pomp.

Als je nog geen UV hebt, dan zou ik dat criteria meenemen als ��n van de belangrijkste argumenten pro Sera.
 
Susanne zei:
Waar is zo'n UV filter/lamp eigenlijk voor en waarom zou je die nodig hebben? Heb er nog nooit 1 gehad.

En is Sera wel een echt goed merk? Klinkt meer als een budgetmerk zoals hier wel genoemd wordt.

Edit: die Sera verbruikt dan ook maar liefst 30 watt! En ze geven maar 2 jaar garantie, tegenover 4 jaar van JBL.

Dat ga je niet merken aan je elektriciteitsrekening. Vergeet ook niet dat bij Sera de UV lamp zit en die is meegenomen in de berekening.

Bij de JBL moet je zo'n 9,1 W bijtellen voor de aparte lamp.

2 jaar garantie vs 4 jaar. Ja, aanlokkelijk. Maar beide filters gaan 10 tot 20 jaar mee. Het is een beetje een lege doos eigenlijk dus. Een lokkertje.

Als het de eerste 2 jaar kan doorstaan, dan zal het bij normaal gebruik blijven werken.
 
Edit: die Sera verbruikt dan ook maar liefst 30 watt! En ze geven maar 2 jaar garantie, tegenover 4 jaar van JBL.

Dat zit in de kracht van de pomp. is sterker dus ook meer wattages.

Gaat ze dat niet merken? 24 uur per dag 30 watt, Nou, loopt toch aardig op,hoor.

Maar ja, je wilt wat,, mag het dan ook wat kosten?
 
Fozzy zei:
Gewoon zorgen dat je geen zweefalg in j bak krijgt...ben je ook geen uv lamp nodig.
De oorzaak preventief voorkomen.
http://www.aquascaping-blog.com/groen-water

Het doet wel meer dan alleen dat killen. Witte stip bv. Toch ��n van de meest voorkomende ziektes.

En dat valt niet altijd te voorkomen, hoe hard je ook je best doet. Idem trouwens met een hoop andere ziektes.

Volgens dezelfde redenering kan je ook stellen dat een veiligheidsriem in de auto niet nodig is. Je kan immers zo gezegd een ongeluk 'altijd' voorkomen.

En zo moet je die UV lamp ook bekijken. Het is gewoon een veiligheidsriem met een proven track record.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan