JBL of Eheim?


Status
Niet open voor verdere reacties.
Is goed, zodra ik weet hoe mijn huidige filter precies is opgebouwd laat ik het hier weten.
 
OVL zei:
Ik heb sinds 2 weken de E901 JBL

Zeer stil en wekt meer dan genoeg stroming op in mijn 180L bak

Is nu wel nog afwachten tot hij volledig is ingedraaid.

Maar ik vind hem prijs/kwaliteit zeer goed en wordt kompleet geleverd, alles erop en eraan!

Helemaal mee eens en er zitten van die balletjes bij die ik onderin heb gedaan ivm grof vuil. Wel heb ik bovenin 1 van de 2 laagjes blauwe spons vervangen voor witte filter watten. Die zitten niet bij de JBL namelijk.
 
OVL zei:
Ik heb sinds 2 weken de E901 JBL

Zeer stil en wekt meer dan genoeg stroming op in mijn 180L bak

Is nu wel nog afwachten tot hij volledig is ingedraaid.

Maar ik vind hem prijs/kwaliteit zeer goed en wordt kompleet geleverd, alles erop en eraan!

Houdt hij het water echt kraakhelder? Zie je de planten echt bewegen door de stroming van het filter?
 
Dit zijn ze dus:

De meterbak:
216246_0_82_bakken_op_20_12_15_008.jpg


454998_0_82_bakken_op_20_12_15_010.jpg



348986_0_82_bakken_op_20_12_15_011.jpg
 
Misschien overbodig dat ik dit zeg Suzanne, maar zit er niet toevallig een knik in je slang'
 
De 2213 krijgt hier ook in de meterbak niet echt voldoende stroming hoor. De 2215 lukt dat wel vrij makkelijk.
 
Ik had een Lily pipe erop om de stroming te minderen ;) maar ligt eraan wat je wilt ofcourse en je inhoud.
 
Bedankt voor het meedenken, maar er zit geen knik in de slang. ;) Zie ook wel dat er iets aan beweging zit, maar het komt niet verder dan net rondom de uitstroom...

De 2215 zou ook een optie kunnen zijn? Of is die wel minder dan bijvoorbeeld de JBL 901? Zie al dat deze een stuk minder capaciteit heeft, dus die gaat em niet worden. ;)

De opbouw van de inhoud van het filter is trouwens als volgt: grove spons, kleine laag filterwatten, keramische pijpjes, fijne spons en/of filterwatten.

Zijn trouwens mooie foto's John, zo te zien is het water kraakhelder?
 
Tom_ zei:
Ik had een Lily pipe erop om de stroming te minderen ;) maar ligt eraan wat je wilt ofcourse en je inhoud.

Bij welk filter en wat is dit precies?
 
grove spons, kleine laag filterwatten,???? waarom onderop? raakt het eerste vol,en remt alles af.

, verder is het prima. keramische pijpjes, fijne spons en/of filterwatten

Dus die filterwatten onderop eruit laten.
 
Bertus zei:
grove spons, kleine laag filterwatten,???? waarom onderop? raakt het eerste vol,en remt alles af.

, verder is het prima. keramische pijpjes, fijne spons en/of filterwatten

Dus die filterwatten onderop eruit laten.

Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat hij zo slecht filtert en dat er geen stroming in de bak is?
 
Susanne zei:
Bedankt voor het meedenken, maar er zit geen knik in de slang. ;) Zie ook wel dat er iets aan beweging zit, maar het komt niet verder dan net rondom de uitstroom...

De 2215 zou ook een optie kunnen zijn? Of is die wel minder dan bijvoorbeeld de JBL 901? Zie al dat deze een stuk minder capaciteit heeft, dus die gaat em niet worden. ;)

De opbouw van de inhoud van het filter is trouwens als volgt: grove spons, kleine laag filterwatten, keramische pijpjes, fijne spons en/of filterwatten.

Zijn trouwens mooie foto's John, zo te zien is het water kraakhelder?

De 901 heeft meer capaciteit dus die zou ik verkiezen boven de 2215.
Verder is de 2215 prima, maar de capaciteit is maar net 660 liter en die van de 901 zo n 900 liter.Ook de inhoud van de 901 is behoorlijk groter dus meer plaats voor bacterien.
 
ja, als dat watten snel vol raakt, verstopt hij.

Boven maakt niet uit, loopt beter door.
 
Wij gebruiken een JBL E901 voor een Rio 180. Een 180 liter bak dus. Het filter krijgt het water beslist wel schoon. Overigens gebruiken wij een extra circulatie pomp voor de "dead spots" in onze bak. Wij zijn wel erg tevreden over de JBL, het is een stil makkelijk te reinigen apparaat!



Groet,
Ben.
 
Zal het doorgeven aan de eigenaar van het filter, die heeft hem ook voor mij gevuld. Maar heb nooit echte stroming/beweging in mijn bak gezien, ook niet toen hij net draaide.

Is de JBL beter dan de eerdere Eheim die hier werd genoemd en waar ook de eigenschappen van genoemd zijn?
 
Wat is beter vraag ik me dan af?? Ook de Eheim is wel goed maar een filter met een capaciteit van dik 600 liter is niet ruim voor een bak van 180 liter denk ik.
Daarom zou ik voor de JBL gaan al en hij is zuiniger in stroomverbruik.Met de 901 moet het mogelijk zijn om alle planten wat te laten bewegen en om te zien dat er voldoende stroming is.
Ik heb die 901 ook nog maar net maar heb van veel leden positieve geluiden erover gehoord.
 
Ik bedoelde eigenlijk de Eheim Professionel 3. 250 - 2071, maar kon het topic niet meer terug vinden op mijn telefoon en internet lag er ff uit, dus kon het niet meer terug zoeken...

Of zou de Eheim professional 4 250 dan echt een veel betere keuze zijn dan de professional 3 250?
 
Ik ga vanavond uitgebreid antwoorden, op de telefoon kan ik geen lange stukjes schrijven ;)
 
Hij moet de bak schoonhouden, om planten te bewegen , koop er een binnenfiltertje bij.
180 l. is toch niets? een 1 m .bak,toch?
 
Dat denk ik ook, als je die classic goed configureert, en een aquaball er opzet moet je je planten vast spijkeren om te blijven zitten ;)
 
Maar ik heb juist een buitenfilter genomen om geen binnenfilter te hoeven... Wil er dus niet nog een binnenfilter bij, dan zit ik alsnog met een lelijk filter in het zicht. En de Eheim 2213 hield het water niet schoon/helder, mogelijk door een probleem waarvan ik geen weet heb omdat ik er geen verstand van heb en het filter niet ken.

Omdat er problemen zijn met het buitenfilter (hij ratelt en draait dus mogelijk droog) heb ik deze uit moeten schakelen, heb er nu een AquaFlow 100 en 50 in gedaan en nu zie ik eindelijk beweging van het water en de planten. Morgen komt de eigenaar van het buitenfilter kijken wat er loos is met het filter. De vissen zijn nu een stuk actiever en de kamlaag is ook weg, heb dus het idee dat het buitenfilter uitschakelen en de binnenfiltertjes plaatsen een goede zet geweest is voor nu.

Mochten de problemen met de Eheim 2213 niet goed genoeg opgelost kunnen worden dan zal ik kijken naar een ander buitenfilter. De eigenaar van de 2213 raadde me aan om bij Eheim te blijven vanwege de makkelijke verkrijgbaarheid van de onderdelen en de betrouwbaarheid van het werk. Wat is jullie mening hierover?
 
Als een filter zwar moet zuigen, omdat hij te vol zit, of verkeerd in elkaar zit, komt er geen water meer bij de rotor.
Dus gaat rammelen.

Dus ligt het aan jou, hoe jij mem invult.

Of de rotor is kapot.
 
Ik heb hem niet gevuld, dus kan er niks over zeggen. Maar morgen komt degene die hem gevuld heeft, die kan uitzoeken waarom het filter rammelt en of het te verhelpen is.

Ik denk persoonlijk dat ik beter een ander buitenfilter aan kan schaffen, deze is gewoon niet krachtig genoeg voor een 180 liter aquarium. Alleen dan is de vraag welke: de JBL 901, de Eheim pro 3 250 of de Eheim pro 4 250?
 
Susanne zei:
Ik heb hem niet gevuld, dus kan er niks over zeggen. Maar morgen komt degene die hem gevuld heeft, die kan uitzoeken waarom het filter rammelt en of het te verhelpen is.

Ik denk persoonlijk dat ik beter een ander buitenfilter aan kan schaffen, deze is gewoon niet krachtig genoeg voor een 180 liter aquarium. Alleen dan is de vraag welke: de JBL 901, de Eheim pro 3 250 of de Eheim pro 4 250?

Zou hem dan toch eens nakijken, wat er in zit.

En hoe.
 
Wat er in zit heb ik eerder al laten weten en neem aan dat de penningmeester van een aquariumvereniging wel weet hoe hij een potfilter in moet richten, hij heeft deze zelf ook... Maar goed, hij komt er morgen naar kijken en hopelijk kan hij het dan oplossen.

Maar als ik toch een nieuw potfilter aan ga schaffen, welke van de 3 die ik in mijn vorige post noemde zou volgens jullie dan de beste keuze zijn? Even los van de prijs, kan ze me alle 3 veroorloven door de verkoop van mijn Juwel Rio 125, heb ik nog �200 voor gekregen.
 
Kennelijk had niemand anders zin in die club om achter de PC te zitten centjes bij te houden -_-. OK, sorry flauw. Maar filterwatten onderop is dom. Zo wordt hij door de fabrikant ook niet aangeraden.

Tenzij je er misschien bewust de uitstroom wilt remmen ofzo, maar dat is ook niet logisch.
 
Ik zou zoals ik al zei voor de JBL 901 gaan. Zou wel een filter nemen met minimaal 900-1000 liter capaciteit.

Btw, heeft de penningmeester per ongeluk misschien muntgeld onderin de filter gedaan :S ;)
 
De praktische feiten op een rij zettend zou ik in de keuze van deze 3 ook voor de JBL gaan. Mocht je hem bij een LFS kopen kan je altijd nog extra afspraak maken over 1 maand testen ivm onbekendheid.

Wederom succes.
 
Als je zo n afspraak bij meerdere zaken maakt dan kun je een poosje vooruit met het gratis uitproberen ;)
Ik ben nog niet op dat idee gekomen maar zal hem onthouden voor een volgende keer.
 
Je moet ook eens voor de grap kijken waar die gemaakt is. Im heb er ooit eentje tweedehands gekocht. (Was voor een goed doel, dus ik was niet zo kritisch). Kom ik thuis, staat er West-duitsland op. Kan je nagaan hoeblang die serie al mee gaat ;)
 
Ik dacht dat zowel Eheim als JBL beiden in Duitsland worden gemaakt.
Maar ja jij doelt op West Duitsland en dat is er al een poosje niet meer natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan