Nieuw Nano Dennerle aquarium niet goed met planten


Heb je er recent nieuwe planten ingezet? Sommige planten worden met veel bestrijdingsmiddelen gekweekt.
Nee hoor, ik heb 2 stronkjes planten uit mijn oude aquarium alleen overgezet maar die was al ingedraaid en garnalen deden het goed met deze planten. Verder geen nieuwe planten erin gezet.

Ik heb gisteren 4 nieuwe dames erbij gehaald omdat ik weinig volwassen garnalen nog had (4 stuks waarvan 3 mannen) en nu leven ze weer op. Big mama (grote dame) leeft ook nog. En een andere zwangere dame is weer zichtbaar geworden.
 
Nee hoor, ik heb 2 stronkjes planten uit mijn oude aquarium alleen overgezet maar die was al ingedraaid en garnalen deden het goed met deze planten. Verder geen nieuwe planten erin gezet.

Ik heb gisteren 4 nieuwe dames erbij gehaald omdat ik weinig volwassen garnalen nog had (4 stuks waarvan 3 mannen) en nu leven ze weer op. Big mama (grote dame) leeft ook nog. En een andere zwangere dame is weer zichtbaar geworden.
Soms is er geen reden aan te wijzen. Overigens, zeker bij dieren die zoveel nakomelingen krijgen, is de natuur er niet op ingericht individuele dieren in leven houden, maar de soort laten voortbestaan. Wij kijken al snel naar die vis, of die garnaal en vinden het dan jammer en vervelend dat zo'n diertje waar we goed voor zorgen doodgaat. Maar voor de populatie is dat niet perse een probleem en dat hoort er dus helaas bij. Het enige wat we kunnen doen is de omstandigheden zo goed mogelijk maken.
 
Ik heb al jaren garnalen en soms zie je zonder een aanwijsbare reden zomaar een aantal van de groep omvallen waarna de groep zich wel weer hersteld. Het zijn soms rare beestjes die garnalen.
 
Soms is er geen reden aan te wijzen. Overigens, zeker bij dieren die zoveel nakomelingen krijgen, is de natuur er niet op ingericht individuele dieren in leven houden, maar de soort laten voortbestaan. Wij kijken al snel naar die vis, of die garnaal en vinden het dan jammer en vervelend dat zo'n diertje waar we goed voor zorgen doodgaat. Maar voor de populatie is dat niet perse een probleem en dat hoort er dus helaas bij. Het enige wat we kunnen doen is de omstandigheden zo goed mogelijk maken.

Ik heb nu weer een dood vrouwtje gevonden vanochtend. Dit was 1 van de nieuwe vrouwtjes. Normaal is het ook niet opvallend in de groep maar ik heb een hele kleine groep van 8 volwassen garnalen en groepje kleintjes. Ben nog aan het opbouwen.

Ik vraag me nu gewoon af of ik fouts doe. Staat het filter te zacht? Teveel drijfplantjes waardoor minder licht bij planten komt? Ik weet het gewoon even niet meer.

Ik heb ze ook nog niet zien vervellen dan weet je dat ze het goed doen. Is dat een slecht teken? De mannetjes zijn wel actief en derest leeft nog (ook big mamma (1e vrouwtje))
 
Ververs je met koud water of op temperatuur gebracht water? want dat laatste is uitermate slecht voor je bewoners, gewoon verversen met koud water is het beste, die temperatuursverschil hebben je bewoners echt nodig dat helpt ze o.a. verschalen
 
In principe met koud water maar wel iets warmer dan normaal. Ik zal het nu dan met koud water doen. Er moet best wat water in dit aquarium bij 1/3 wissel dus daarom dacht ik dat iets warmer beter was. Deze dode garnaal zat er weer een week in dus daarom zo raar altijd na 1 week
 
Ververs je met koud water of op temperatuur gebracht water? want dat laatste is uitermate slecht voor je bewoners, gewoon verversen met koud water is het beste, die temperatuursverschil hebben je bewoners echt nodig dat helpt ze o.a. verschalen
Waarom is het verversen met warmer water zo slecht?
 
Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord. Maar de vraag is of dat een schadelijk hogere waarde heeft. Ik denk dat het verschil klein is. Om te spreken van uitermate slecht verwacht ik onderbouwing.
 
Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord. Maar de vraag is of dat een schadelijk hogere waarde heeft. Ik denk dat het verschil klein is. Om te spreken van uitermate slecht verwacht ik onderbouwing.

Wij gebruiken in elk geval water, qua temperatuur gemengd in de kraan, niet helemaal op temperatuur maar wel voldoende om een groot verschil (meer dan 2 a 3 graden) bij onze waterwissels (50%) te voorkomen. Hier heeft dat qua stoffen nooit tot problemen geleid voor neocaridina-garnalen en Japonica-garnalen. Dit vooral in de winterse helft van het jaar ivm de koude temperatuur van het grondwater.

Een te groot verschil in temperatuur kan garnalen dwingen tot een verschaling waar ze nog niet aan toe zijn, net als sterk schommelende waterwaarden in gh en kh. Dat is niet iets wat wij wensen.

Ik lees even mee met over de waterwaarden.

Overigens, wanneer wij meer dan 50% wisselen met gedeeltelijk warm water, dan voegen we soms wat waterverbeteraar toe. Maar dat is vanuit een volkomen ononderbouwd onderbuikgevoel :)
 
Overigens, wanneer wij meer dan 50% wisselen met gedeeltelijk warm water, dan voegen we soms wat waterverbeteraar toe. Maar dat is vanuit een volkomemen ononderbouwd onderbuikgevoel :)
Dat mag best meespelen, Als het maar duidelijk is!
 
In tropische landen regent het veel warmer dan hier. Maar om op basis van wat je nu zegt te spreken van uitermate slecht?
 
Ik heb nu afgelopen woensdag een koudere waterwissel gedaan en nu zie ik een vervelling liggen van 1 dame garnaal. En voeg inderdaad regelmatig koud water bij als water verdampt is. Nu doen ze het aardig wat ik kan zien 😊.

Ik heb nog wel vraag over 2 planten. 1 gras soort lijkt het minder te doen of is dit normaal? Zie foto. De andere doet het wel goed. Ze staat naast elkaar. Er zitten hier wel veel kleine garnalen in zag ik.

De andere plant is die lastige uit de glazen bol met voedingsbodem dit is er nu van over. Nog afwachten of red deze het niet?
 

Bijlagen

  • 66691307-F11A-414C-8181-BC4A3B418191.jpeg
    66691307-F11A-414C-8181-BC4A3B418191.jpeg
    224.2 KB · Weergaven: 83
  • DE651D6B-ADA1-4063-9E71-C31259110937.jpeg
    DE651D6B-ADA1-4063-9E71-C31259110937.jpeg
    189.9 KB · Weergaven: 78
Ik denk dat die plant in de bol met wat extra licht nog wel een kans maakt. Met dat gras heb ik geen ervaring.
 
Volgens mij heeft naaldgras wel graag veel licht en co2. Zelf heb ik er ook weinig succes mee gehad.
 
Ik denk dat die plant in de bol met wat extra licht nog wel een kans maakt. Met dat gras heb ik geen ervaring.
Volgens mij heeft naaldgras wel graag veel licht en co2. Zelf heb ik er ook weinig succes mee gehad.
Jullie hebben het bij het rechte eind. Maar dat durf ik hier nauwelijks nog te zeggen omdat ik dit al eerder heb aangegeven...:):);)
 
Jullie hebben het bij het rechte eind. Maar dat durf ik hier nauwelijks nog te zeggen omdat ik dit al eerder heb aangegeven...:):);)
Toch lees je als je erop googelt vaak bij dat ze niet veeleisend zijn en als ze normaal tot veel licht vragen en co2 dan vindt ik dat niet een juiste beschrijving.
 
Ik denk dat die plant in de bol met wat extra licht nog wel een kans maakt. Met dat gras heb ik geen ervaring.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar er is weer een tak ervan dood dus denk toch niet. En hopelijk is garnaal er nu niet aan dood gegaan. Ik vond bij deze plant een dode garnaal zwangere garnaal. Dan haal ik deze plant er liever uit. Wat zeggen jullie?

En is het niet erg vaak dat er een garnaal dood gaat elke week nu 1? En ze waren wel aan het vervellen zag ik. Of zijn zwangere garnalen zo kwetsbaar dat die vaker dood gaan?

Ik heb nu nog maar 6 volwassen garnalen over en kleintjes (die het wel goed doen lijkt het). Of is het aquarium dan toch niet zo goed?
 

Bijlagen

  • 998D61EB-B0F9-4ABC-AEDD-3489E9F75364.jpeg
    998D61EB-B0F9-4ABC-AEDD-3489E9F75364.jpeg
    198.4 KB · Weergaven: 70
  • 9668C185-80DF-4FE3-982D-BD6590904C54.jpeg
    9668C185-80DF-4FE3-982D-BD6590904C54.jpeg
    169.8 KB · Weergaven: 73
Je kan het proberen en dan zoals in de video ze uitelkaar halen en planten zoals ze laten zien.
 
Op zich gaan garnalen niet dood als een plant het slecht doet. Waardoor je dan wel garnalen verliest? Misschien iets met de filtering of waterkwaliteit
 
Je kan het proberen en dan zoals in de video ze uitelkaar halen en planten zoals ze laten zien.

Hoe bedoel je kun je proberen? Bedoel je het gras? Ik zag wel al uitschieters op het zand.
Maar de onderkant is bijna niets van over
 
Toch lees je als je erop googelt vaak bij dat ze niet veeleisend zijn en als ze normaal tot veel licht vragen en co2 dan vindt ik dat niet een juiste beschrijving.
Veel mensen weten dat het mensen af kan schrikken wanneer er een sterke verlichting nodig blijkt. Je kan dan veiligheidshalve op je site schrijven, om verkoop te creëren, dat er medium verlichting tot sterke verlichting nodig is. Ergens zag ik op een site dat men adviseerde van 30 tot 45 lumen per liter, nou ja dat gaat wel degelijk naar sterkere verlichting. In het geval van Ts gaat het om naaldgras en Aternanthera. Van beide weten we dat het om optimaal te kunnen groeien gewoon sterke verlichting vraagt.
 
Op zich gaan garnalen niet dood als een plant het slecht doet. Waardoor je dan wel garnalen verliest? Misschien iets met de filtering of waterkwaliteit

Ik heb volgens mij een sterk filter en waterwaardes lijken goed te zijn anders zouden andere toch ook dood zijn?
 
Veel mensen weten dat het mensen af kan schrikken wanneer er een sterke verlichting nodig blijkt. Je kan dan veiligheidshalve op je site schrijven, om verkoop te creëren, dat er medium verlichting tot sterke verlichting nodig is. Ergens zag ik op een site dat men adviseerde van 30 tot 45 lumen per liter, nou ja dat gaat wel degelijk naar sterkere verlichting. In het geval van Ts gaat het om naaldgras en Aternanthera. Van beide weten we dat het om optimaal te kunnen groeien gewoon sterke verlichting vraagt.

Maar ik heb de lamp nu op 75% gezet of moet hij dan toch nog sterker staan?

Of houden de drijfplantjes het licht nu tegen want dat zit bovenin helemaal vol of moet ik dat er toch voor de helft uithalen?
 
Als het bovenin vol zit zou ik er zeker de helft uithalen.
 
Maar ik heb de lamp nu op 75% gezet of moet hij dan toch nog sterker staan?

Of houden de drijfplantjes het licht nu tegen want dat zit bovenin helemaal vol of moet ik dat er toch voor de helft uithalen?
Mijn advies zou zijn pas je plantenkeuze aan de mogelijkheden die je hebt. Denk daarbij ook aan je dieren. Misschien is het beter dat je planten kiest die hooguit zo'n 30 lumen per liter vragen? Je kunt dan nog steeds een prachtige plantenbak maken!
 
Ik hoop dat je gelijk hebt maar er is weer een tak ervan dood dus denk toch niet. En hopelijk is garnaal er nu niet aan dood gegaan. Ik vond bij deze plant een dode garnaal zwangere garnaal. Dan haal ik deze plant er liever uit. Wat zeggen jullie?

En is het niet erg vaak dat er een garnaal dood gaat elke week nu 1? En ze waren wel aan het vervellen zag ik. Of zijn zwangere garnalen zo kwetsbaar dat die vaker dood gaan?

Ik heb nu nog maar 6 volwassen garnalen over en kleintjes (die het wel goed doen lijkt het). Of is het aquarium dan toch niet zo goed?

Is de voedingsbodem/die korrels in dat glaasje wel veilig voor garnalen? Omdat je hem bij die plant vond zeg je? Kan zomaar dat er stofjes in zitten waar ze niet tegen kunnen misschien? Ik roep maar iets…
 

Terug
Bovenaan