Nieuw Nano Dennerle aquarium niet goed met planten


Mijn advies zou zijn pas je plantenkeuze aan de mogelijkheden die je hebt. Denk daarbij ook aan je dieren. Misschien is het beter dat je planten kiest die hooguit zo'n 30 lumen per liter vragen? Je kunt dan nog steeds een prachtige plantenbak maken!

Ik dacht probeer het met deze plant vanwege bovenin licht en voedingsbodem maar deze plant is toch te lastig. Ik haal deze er nu wel uit en kies wat anders wat geschikt is voor bij garnalen en laag blijft en niet te lastig is nog tips?

De andere planten naast deze en naaldgras doen het wel goed. Zuurstof plant groeit echt goed en andere bodem planten zijn nog groen.

Kan ik nu wel nieuwe planten erin zetten?
 
Ik heb volgens mij een sterk filter en waterwaardes lijken goed te zijn anders zouden andere toch ook dood zijn?
Aan "lijken" heb je helemaal niks, meten=weten. Wat je nu doet is russisch roulet, je ververst wel maar je weet niet hoeveel je eigenlijk moet verversen en hoevaak, je rommelt maar wat aan om het bot te zeggen
 
Is de voedingsbodem/die korrels in dat glaasje wel veilig voor garnalen? Omdat je hem bij die plant vond zeg je? Kan zomaar dat er stofjes in zitten waar ze niet tegen kunnen misschien? Ik roep maar iets…

Ja heb juist deze gekozen omdat die bodem in andere aquarium ook zat en ze prima op deden, daarom dacht ik misschien de plant de boosdoener was.
 
Als je er nieuwe planten in doet eerst een paar dagen in een emmer water en dat water regelmatig verversen. Sommige planten worden met bestrijdingsmiddelen behandeld waar garnalen niet tegen kunnen
 
Aan "lijken" heb je helemaal niks, meten=weten. Wat je nu doet is russisch roulet, je ververst wel maar je weet niet hoeveel je eigenlijk moet verversen en hoevaak, je rommelt maar wat aan om het bot te zeggen

Pardon? Dit komt niet echt aardig over. Ik volg alle adviezen hier juist op dus deze snap ik niet. Ik ververs 1/3 water elke week. Dat is mij ook verteld dat dat moet. Ik vraag juist advies wat ik nu moet doen omdat ik niet snap waarom de garnalen dood gaan. Dit filter is mij niet bekend maar misschien wel niet goed ingesteld. Ik probeer nu juist een oplossing hiervoor te vinden
 
Pardon? Dit komt niet echt aardig over. Ik volg alle adviezen hier juist op dus deze snap ik niet. Ik ververs 1/3 water elke week. Dat is mij ook verteld dat dat moet. Ik vraag juist advies wat ik nu moet doen omdat ik niet snap waarom de garnalen dood gaan. Dit filter is mij niet bekend maar misschien wel niet goed ingesteld. Ik probeer nu juist een oplossing hiervoor te vinden
Meten=weten, lijken=russisch roulet.

We kunnen nog 100derden adviezen geven het blijft koffiedik kijken, pas als je met concrete dingen komt kun je heel gericht advies gegeven worden, misschien ververs je wel teveel? of misschien te weinig? misschien heb je bodemrot? of juist niet, misschien is je Ph te hoog? of te laag? misschien is je geleidbaarheid niet goed? of juist wel?
Oftewel: men weet het niet en roept maar wat in de ronte.
Overigens is met je filter niks mis
 
Maar ik vraag eigenlijk nu om hulp wat ik moet doen omdat de oude aquarium na tijdje wel stabiel werd en deze duidelijk nog problemen heeft. Ik wil garnalen levend houden want anders ga ik er mee stoppen op die grens zit ik eerlijk gezegd wel. Emotioneel is dit te veel.

Misschien doe ik wel wat verkeerd qua filter. Ik ververs het water tot bovenkant van filterguard kleine garnalen. Zie foto. Toch water weer laten testen?

Ik heb ook 1 wildkleur kleine garnaal terwijl ik maar 1 kleur garnaal erin heb 😮hoe kan dat?
 

Bijlagen

  • 6689CDC7-317A-44C8-92E0-31D38C53F0DD.jpeg
    6689CDC7-317A-44C8-92E0-31D38C53F0DD.jpeg
    223.4 KB · Weergaven: 83
  • D4BB8D8F-A996-4EA2-BB05-DF3A5EF16028.jpeg
    D4BB8D8F-A996-4EA2-BB05-DF3A5EF16028.jpeg
    431.9 KB · Weergaven: 82
Als je er nieuwe planten in doet eerst een paar dagen in een emmer water en dat water regelmatig verversen. Sommige planten worden met bestrijdingsmiddelen behandeld waar garnalen niet tegen kunnen

Ok dank je wel. Geldt dat ook voor in vitro planten? Bestel ik vaak via online aquarium spullen
 
Misschien is het gewoon pech doe je niks verkeerd. Het water laten testen kun je wel doen dan kun je uitsluiten dat er iets mis met het water is. Hoef je het jezelf ook niet kwalijk te nemen.
 
Misschien is het gewoon pech doe je niks verkeerd. Het water laten testen kun je wel doen dan kun je uitsluiten dat er iets mis met het water is. Hoef je het jezelf ook niet kwalijk te nemen.

Dank je wel ga ik dat woensdag met druppel test bij hardeman in Ede laten doen.

Eigen test geeft dit aan volgens mij ok nitraat is iig niet aanwezig want anders zouden ze allemaal dood zijn. Maar toch voor zwangere garnalen is er iets niet goed lijkt het
 

Bijlagen

  • 84158BFF-958A-4266-95DB-E3A46FB50E7C.jpeg
    84158BFF-958A-4266-95DB-E3A46FB50E7C.jpeg
    248.5 KB · Weergaven: 76
Nitraat is helemaal niet dodelijk voor garnalen, nitriet is dodelijk voor garnalen, nitraat is een restproduct van nitriet en goed voor je plantjes, als je geen nitraat meet is de boel ook niet in evenwicht
 
Nitraat is helemaal niet dodelijk voor garnalen, nitriet is dodelijk voor garnalen, nitraat is een restproduct van nitriet en goed voor je plantjes, als je geen nitraat meet is de boel ook niet in evenwicht

Dan zei ik het verkeerd dat vind ik lastig om uit te bepalen met zo’n strip en met testen in winkel moet ik afgaan wat hun zeggen
 
Dat zit in de genen en met Neo s moet je altijd uitselecteren wil je een goede dekking behouden.
Wat bedoel je met het laatste? Ik koop ze in de winkel waar alleen blauwe in bak zitten dan moet je toch vanuit gaan dat ze allemaal hetzelfde zijn of zie ik dat verkeerd?😅
 
Nou als je de garnalen met een slechte dekking of geen kleur erin laat dan gaan die verder kweken waardoor je vaak weer slechte jongen zult krijgen dus daar dat men vaak de slechte Neo s eruit haalt.
Ook mooie garnalen kunnen door de genen die ze hebben toch minder mooie jongen krijgen en juist die moet je er dan eigenlijk tussenuit halen.
 
Nou als je de garnalen met een slechte dekking of geen kleur erin laat dan gaan die verder kweken waardoor je vaak weer slechte jongen zult krijgen dus daar dat men vaak de slechte Neo s eruit haalt.
Ook mooie garnalen kunnen door de genen die ze hebben toch minder mooie jongen krijgen en juist die moet je er dan eigenlijk tussenuit halen.

Blijf het vreemd vinden dat deze (weet niet of het er meer zijn) er tussen zit. Alle volwassen garnalen zijn blauw. Of is 1 vouwtjes misschien zwanger geweest in winkel? Er zaten daar wel grijze/bruine tussen. Dat kun je niet voorkomen qua winkel verkoop.

Hmm ok dus ik moet deze kleintjes er eigenlijk nu al uithalen en dood maken? 😮 dat is wel heftig maar snap je punt
 
Blijf het vreemd vinden dat deze (weet niet of het er meer zijn) er tussen zit. Alle volwassen garnalen zijn blauw. Of is 1 vouwtjes misschien zwanger geweest in winkel? Er zaten daar wel grijze/bruine tussen. Dat kun je niet voorkomen qua winkel verkoop.

Hmm ok dus ik moet deze kleintjes er eigenlijk nu al uithalen en dood maken? 😮 dat is wel heftig maar snap je punt

Niemand zegt toch dood maken??? Ik had er ook drie van. Toen ik er 10 kocht. Heb de drie gratis aangeboden en iemand heeft ze opgehaald. Gewoon voor in het aquarium erbij.
 
Niemand zegt toch dood maken??? Ik had er ook drie van. Toen ik er 10 kocht. Heb de drie gratis aangeboden en iemand heeft ze opgehaald. Gewoon voor in het aquarium erbij.

Nee maar wel eruit halen. Maar Ik heb geen andere optie want ik heb maar 1 aquarium. Waar moet ik ze dan laten?
 
Nee maar wel eruit halen. Maar Ik heb geen andere optie want ik heb maar 1 aquarium. Waar moet ik ze dan laten?

Ik heb ze gewoon op Facebook gezet in een verkoophoek. Toen ik een afspraak had met iemand die ze kwam halen. Heb ik ze gevangen en in potje gedaan. Ze worden zelfs per post verzonden. Dus dat houden ze wel een poosje uit met een stukje plant erin. Niet te moeilijk denken
 
Ik heb ze gewoon op Facebook gezet in een verkoophoek. Toen ik een afspraak had met iemand die ze kwam halen. Heb ik ze gevangen en in potje gedaan. Ze worden zelfs per post verzonden. Dus dat houden ze wel een poosje uit met een stukje plant erin. Niet te moeilijk denken
Ok en dan bedoel je baby garnalen of als ze iets groter zijn? Deze zijn echt nog heel erg klein dus misschien is de kleur niet helemaal kloppend nog
 
Dan zei ik het verkeerd dat vind ik lastig om uit te bepalen met zo’n strip en met testen in winkel moet ik afgaan wat hun zeggen
Ik heb het water laten testen en het was allemaal goed. Dus misschien toch pech met de zwangere dames?

Ik heb nu die glazenbol met plant eruit gehaald omdat die het niet goed deed. Nu is mijn enige vraag nog moet ik het naaldgras nog vervangen met een andere in-vitro cup? Of nog even afwachten. Ik zag wel hiervan kleine stekjes in het zand opkomen. Misschien dat de garnalen teveel in dit gras bezig zijn? Zitten steeds grote en kleine garnalen in.
 
Wat ik heb gehoord hier op het forum zijn de garnalen meteen al min of meer gekleurd.

Ja en wat je met plantjes doet is persoonlijke keuze denk ik. Misschien moet je iets van mos nemen. Dat is makkelijker qua licht enzo en vinden garnalen fijn.
 
Wat ik heb gehoord hier op het forum zijn de garnalen meteen al min of meer gekleurd.

Ja en wat je met plantjes doet is persoonlijke keuze denk ik. Misschien moet je iets van mos nemen. Dat is makkelijker qua licht enzo en vinden garnalen fijn.

Ik ga het even in de gaten houden ze zijn nog erg klein nu.

Ok dank je. Ik heb al Java mos (om hout heen) en mos ballen. Nu zie ik op online aquarium spullen meerdere mos soorten staan met easy erbij = Flame moss, spiky moss en Taiwan moss. Welke is het beste aan te raden? Ik kan eventueel een RVS moss pad erbij bestellen om ze vast te binden.
 
Ik ga het even in de gaten houden ze zijn nog erg klein nu.

Ok dank je. Ik heb al Java mos (om hout heen) en mos ballen. Nu zie ik op online aquarium spullen meerdere mos soorten staan met easy erbij = Flame moss, spiky moss en Taiwan moss. Welke is het beste aan te raden? Ik kan eventueel een RVS moss pad erbij bestellen om ze vast te binden.

Kan iemand mij nog advies geven welke mos ik zou kunnen doen?

En ander vraagje: hoe kan ik het garnalen bescherming filter er het beste afhalen? Als ik het er af probeer te halen en nog aanstaat gaat de troep die erop is gaan zitten weer los door aquarium heen en vliegt het filter in maar dan misschien ook de kleintjes.

Of is het dan toch beter filter even uit te zetten om het vuil eraf te halen? Maar dan vliegt het er misschien ook af. Vind dit even lastig
 
Het kan totaal geen kwaad om je filter even uit te zetten om troepjes te verwijderen, daar gaat je bacteriecultuur echt niet van kapot. Als handig geitje kun je een fijnmazig schepnetje gebruiken als je het korfje eraf haalt zodat de troepjes niet weer in het aquarium komen.

Qua mossoorten vind ikzelf de lomariopsis lineatamos enorm fijn en de garnalen ook
 
Het kan totaal geen kwaad om je filter even uit te zetten om troepjes te verwijderen, daar gaat je bacteriecultuur echt niet van kapot. Als handig geitje kun je een fijnmazig schepnetje gebruiken als je het korfje eraf haalt zodat de troepjes niet weer in het aquarium komen.

Qua mossoorten vind ikzelf de lomariopsis lineatamos enorm fijn en de garnalen ook

Ok bedankt ga ik het zo eens proberen als filter uitzet en netje om filter guard heen doe.

Ja is een mooie mos maar is nergens leverbaar zag ik. Of nog tips voor? Anders welke kan ik doen die ik gevonden heb?
 
Ok bedankt ga ik het zo eens proberen als filter uitzet en netje om filter guard heen doe.

Ja is een mooie mos maar is nergens leverbaar zag ik. Of nog tips voor? Anders welke kan ik doen die ik gevonden heb?
Mocht je interesse hebben kan ik je wel tegen verzendkosten (4,50) een brievenbusdoosje vol van dat lomariopsis lineatamos toesturen, pm maar als je interesse hebt
 
Mocht je interesse hebben kan ik je wel tegen verzendkosten (4,50) een brievenbusdoosje vol van dat lomariopsis lineatamos toesturen, pm maar als je interesse hebt

Oh dat is aardig maar hoe moet ik dat voor me zien? 😅. Heb je ook een foto van de mos? Ik heb niet zo groot aquarium waar nog weinig ruimte in is. Alleen plekje vooraan nog.
 
 

Terug
Bovenaan