Nieuw Nano Dennerle aquarium niet goed met planten


Ik zou de planten nu even de tijd geven te settelen, een paar stekjes van @Visvis2021 (heel aardig gebaar!) erbij is natuurlijk leuk, maar verder de boel even in laten draaien. En zo lang wachten als je kunt met garnalen er in... Drie weken lijkt me het minimum. Cryptocoryne crispatula is inderdaad een makkelijkere plant. Het duurt wel even voor hij gaat groeien, dus geduld is ook hier de sleutel tot succes.
 
Dank je wel voor je reactie. Ik woon in Veenendaal dus zeker in de buurt. Dat is zeker aardig aangeboden. Ik weet niet of er nu planten bij passen anders hoor ik het graag.

Ik heb hierboven nog een vraag gesteld bij Bart en ook de Easy-life root sticks besteld omdat dit veilig is voor bij garnalen. Kan ik deze bij de planten steken?
Ik zou zoals Bart zegt even rustig wachten. Even kijken hoe de planten het nu gaan doen, je hebt al best wat staan dus dan kan je straks mooi zien welke plantjes het wel goed doen en welke niet. Of je nog 3 weken moet wachten met de garnalen toevoegen is lastig te zeggen. Ideaal gezien laat je het water even controleren (of doe je dat zelf met een testsetje).
 
Hoi hoi, ik ben nog een beginner in aquarium en heb net 3 weken geleden een Nano Dennerle 30 liter aquarium opgestart voor mijn blue dreams garnalen (zitten nu in kleiner aquarium). Ik heb foto’s bijgevoegd.

De planten heb ik gehaald bij Shrimpmania en zouden geen extra moeten krijgen werd mij gezegd.
Helaas hebben een paar planten het niet gered (pogostemon Erectus in vitro en een roze plant die blijkbaar veel licht nodig heeft en voeding. Ook javamos wordt bruiner). De planten hebben wel even zonder licht gezeten omdat ik lamp nog niet had ingesteld. Maar nu de twinstar b line ingesteld op 15% in de middag tussen 12 en 16 uur en verder op 1% op aanraden hier.
Verder ververs ik 1/3 water elke week en heb geprobeerd met jbl plantenvoedimg maar wordt afgeraden.

De grassen en zuurstof planten doen het wel. En Mosbal ook. De plant in glazen bakje zit er nog kort in (misschien verkeerde voedingsbodem omdat het nog niet hecht met wortels)

Ik heb vandaag water getest en zat wel beetje nitraat in.

Hebben jullie tips wat het kan zijn? Wat ik kan doen? Welke planten zijn wel sterk?

Alvast bedankt
De schuin gezette zin bevreemde mij meteen. Planten die geen extra's behoeven bestaan niet. Geen juiste tip dus. Het zijn levende dingen die gewoon voedsel nodig zijn. Je hebt kennelijk ook planten, bijvoorbeeld Alternanthera(?), die zeer veel licht en extra CO2 nodig zijn? Mijn advies zou zijn ga eerst eens kijken welke planten je hebt en wat die nodig zijn om te kunnen groeien. Te beginnen bij de lichtsterkte. Lichtsterkte is trouwens iets anders als lichtduur. Kijk dan ook meteen of je verlichting die je nu hebt de vraag van je planten aankan. Zo nee, dan moet je die plant niet kiezen! De bemesting die een plant vervolgens nodig is om door te kunnen groeien wordt dan een afgeleide. Om te zien wat de vraag van je planten is zoek je online gewoon het desbetreffende plantje op, online aanbieders zetten alle gegevens er meestal bij!
 
een aquarium van 9,3 liter werd aangesmeerd voor garnalen met een te dikke bodem (zie foto). Deze was al ingericht
Misschien is het aquarium aan de kleine kant, maar ik hou wel van dikke bodems .
. Ik heb genoeg problemen gehad als starter en hoop nu dat ik geholpen kan worden. Dus dit komt hard binnen wat jullie zeggen.

Vandaar ik dus nu zelf een nieuw aquarium ben opgestart en nu veel moet leren en het goed wil doen en jullie hulp nodig heb. Ik heb dus weinig juiste adviezen gekregen afgelopen tijd. Nu heb ik even mijn hart gelucht en hopelijk jullie begrip.
Het begin is het moeilijkste leer, kijk , vraag en filter dan de juiste info voor je
Leer de basis van waterwaardes Ph , kh , no3 ( po4 )
Weet dat een verandering die je doet je soms pas weken later resultaat ervan ziet
 
Ik zou de planten nu even de tijd geven te settelen, een paar stekjes van @Visvis2021 (heel aardig gebaar!) erbij is natuurlijk leuk, maar verder de boel even in laten draaien. En zo lang wachten als je kunt met garnalen er in... Drie weken lijkt me het minimum. Cryptocoryne crispatula is inderdaad een makkelijkere plant. Het duurt wel even voor hij gaat groeien, dus geduld is ook hier de sleutel tot succes.
Ja daar heb je gelijk in. Ik twijfel alleen of ik de roze plant er nu wel uit moet halen. Ik heb de Cryptocoryne erbij gezet (gisteren binnen gekomen). Dan zou er wel ruimte zijn om wat stekjes van Visvis erbij te doen. Nu denk ik niet. Ik snap dat het geduld kost hoor maar ik ben gewoon geschrokken dat er planten dood zijn gegaan.
Ook de zuurstof plant Najar Major heeft wat kale stengels. Dus daar schrik dan van.
 
Ik zou zoals Bart zegt even rustig wachten. Even kijken hoe de planten het nu gaan doen, je hebt al best wat staan dus dan kan je straks mooi zien welke plantjes het wel goed doen en welke niet. Of je nog 3 weken moet wachten met de garnalen toevoegen is lastig te zeggen. Ideaal gezien laat je het water even controleren (of doe je dat zelf met een testsetje).
dank je wel. Ja ik mijn water woensdag bij aquarium winkel laten testen en toen was nitraat nog wat hoog. Vandaag zelf test gedaan en volgens mij zijn kh en ph wat hoog.
 

Bijlagen

  • 01E22289-6E1A-4F44-AC28-03AB7595058D.jpeg
    01E22289-6E1A-4F44-AC28-03AB7595058D.jpeg
    450.9 KB · Weergaven: 87
Misschien is het aquarium aan de kleine kant, maar ik hou wel van dikke bodems .

Het begin is het moeilijkste leer, kijk , vraag en filter dan de juiste info voor je
Leer de basis van waterwaardes Ph , kh , no3 ( po4 )
Weet dat een verandering die je doet je soms pas weken later resultaat ervan ziet
Nu dit kleine aquarium wat langer draait heb ik constant bruine vlekken op de ruit. Dus het water echt goed houden met zo'n dikke bodem is wel echt lastig. Ook de slak is niet meer zo actief (niet dood, want hij stinkt niet). Ik heb woensdag de ruiten schoongemaakt en water ververst en nu alweer bruin.

Ik heb inderdaad een zelftest en mij werd gezegd dat de meeste waarden laag moesten zijn en Gh in het midden = 2 blauw 2 paars van strip zelftest. Verder weet ik niet zo goed waar ik op moet letten.
 
Shrimpmania heeft denk ik meer kennis van garnalen dan van de behoefte van planten.
Ja hij is wel meer van de garnalen en vissen maar hij kweekt zelf dus ook planten in apart aquarium die voornamelijk donker staan wat ik zag.
 
Bruine wanden is vermoedelijk bruinalg. Dat is heel normaal in een net opgestart aquarium. Uiteindelijk verdwijnt dat vanzelf als er evenwicht ontstaat. Tot die tijd kun je het glas schoonvegen met een pluk filterwatten of een stuk keukenpapier.
 
Ja daar heb je gelijk in. Ik twijfel alleen of ik de roze plant er nu wel uit moet halen. Ik heb de Cryptocoryne erbij gezet (gisteren binnen gekomen). Dan zou er wel ruimte zijn om wat stekjes van Visvis erbij te doen. Nu denk ik niet. Ik snap dat het geduld kost hoor maar ik ben gewoon geschrokken dat er planten dood zijn gegaan.
Ook de zuurstof plant Najar Major heeft wat kale stengels. Dus daar schrik dan van.

Ik had nog geen reactie ontvangen op mijn laatste posts die ik geplaatst had en wilde graag nog even weten of ik voedingsticks moet gaan gebruiken of anders vloeibare voeding voor de planten. Of toch laten draaien zonder de voeding? Het belangrijkste is dat dit niet schadelijk is voor de garnalen die er straks in gaan (las dat dan toch nitraat en andere waardes kunnen veranderen). ik hoor het graag even.
 
Ik gebruik profito, daar zitten sporenelementen is. Maar ik gebruik ongeveer de helft van de dosering, mijn bakje is niet zwaar beplant. Daarnaast heb ik wat kleibolletjes in de bodem, maar ook dat spaarzaam. Najas major heb ik niet, maar bij daar op lijkende planten die van onder kaal worden knip ik de goede delen er af en die plant ik opnieuw, de lelijke oude planten gaan vaak wel weer uitlopen, maar kun je ook er uit halen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had nog geen reactie ontvangen op mijn laatste posts die ik geplaatst had en wilde graag nog even weten of ik voedingsticks moet gaan gebruiken of anders vloeibare voeding voor de planten. Of toch laten draaien zonder de voeding? Het belangrijkste is dat dit niet schadelijk is voor de garnalen die er straks in gaan (las dat dan toch nitraat en andere waardes kunnen veranderen). ik hoor het graag even.
Planten zijn voeding nodig. Afhankelijk van de soort via de waterkolom en/of via hun wortels en dus via de bodem. Je kan eens kijken bij aquariumbemesting.nl. Zij verkopen poeders die je met water aanlengt. Erg goedkoop en prima van kwaliteit. Zowel via de waterkolom als via de bodem.
 
Ik gebruik profito, daar zitten sporenelementen is. Maar ik gebruik ongeveer de helft van de dosering, mijn bakje is niet zwaar beplant. Daarnaast heb ik wat kleibolletjes in de bodem, maar ook dat spaarzaam. Najas major heb ik niet, maar bij daar op lijkende planten die van onder kaal worden knip ik de goede delen er af en die plant ik opnieuw, de lelijke oude planten gaan vaak wel weer uitlopen, maar kun je ook er uit halen.
Ik las ergens anders dat je aquarium groen kan worden van profito. Of valt dat wel mee?

Ik las ook dat de all in one van planted box veilig is voor garnalen en goede voeding is.

De najas major is wel gegroeid zag ik dus het gaat wel goede kant op door licht aanpassing naar 75%.
Alleen de bananenplant niet zo die gaat niet zo goed. De roze plant is niet verbetert maar ook niet slechter geworden dus wacht die nog af.

Vandaag water laten testen. Nitraat was nu beter. Alleen KH was hoog. Is dat erg? Geen idee hoe dit kan?
 
Ik heb geen problemen met een groen wordend aquarium met profito. Er zijn veel goede merken en iedereen maakt een keuze. De aio van planted box bevat nitraat en fosfaat, dat heeft profito niet, ik denk dat dat er wel voldoende inkomt met het voeren van de beestjes. Hoe hoog is je KH? Heb je er stenen of decoratie inzitten die kalk afgeven? Hoe hoog is de KH van je leidingwater?
 
Ik heb geen problemen met een groen wordend aquarium met profito. Er zijn veel goede merken en iedereen maakt een keuze. De aio van planted box bevat nitraat en fosfaat, dat heeft profito niet, ik denk dat dat er wel voldoende inkomt met het voeren van de beestjes. Hoe hoog is je KH? Heb je er stenen of decoratie inzitten die kalk afgeven? Hoe hoog is de KH van je leidingwater?
Ok dan ga ik het proberen. Er stond bij allebei de producten dat het veilig is voor garnalen en kreeften. Dat is voor mij belangrijkste.

Ik heb het bij Hardeman in Ede laten testen zelf heb ik alleen strips (die gaven ook verhoging Kh en Ph aan). Ze had het over rond de 7 kan dat? Ik heb er dragon stenen in zitten van Shrimpmania (in warm water laten weken) en 1 decoratie (zit er vanaf begin in). Verder stuk hout en decoratie die al uit aquarium komt.

Of doet filter toch niet goed zijn werk? Dit HOB filter is mij hier op forum aangeraden. Vind het alleen erg groot en geen idee hoe te onderhouden.
 

Bijlagen

  • 5CD3EC00-54E0-4586-BD1C-B3B2B92D6AB3.jpeg
    5CD3EC00-54E0-4586-BD1C-B3B2B92D6AB3.jpeg
    241.5 KB · Weergaven: 107
Dat lijkt me een prima filter en het belangrijkste onderhoud is als het langzaam gaat stromen de watten even uitknijpen. Verder ken ik dit filter niet, maar het filter heeft met de kH weinig te maken. Een KH van 7 is echt niet extreem. Zie ook: https://aquaforum.nl/threads/tabel-met-alle-gegevens.4500/ Voor zover ik weet is die Dragon stone prima.
 
Laatst bewerkt:
Is de decoratie voorin met vis erop uit intratuin dan niet geschikt qua kalk? Of wat kan wat het anders zijn want andere aquarium heeft dit niet dus dan is het toch niet het water? In dit kleine aquarium zitten alleen stenen en hout.

Ik heb het filter zoals op foto. Ik heb de skimmer weggelaten. En speciaal RVS bescherming voor garnalen erbij gekocht.

Er zit geen beschijving bij qua onderhoud en als ik de bovenklep eraf haal dan kan ik niets los krijgen qua filter kant.

Ook de aquaclear 20 of 50 werd mij aangeraden. Die lijkt makkelijker qua gebruik. Een spons filter werd mij afgeraden qua capaciteit alleen eventueel als optie aquareel turbo filter. Moet ik deze nu veranderen of zo laten?
 

Bijlagen

  • 16C41287-F814-4CD5-B9F7-3A749118E5EB.png
    16C41287-F814-4CD5-B9F7-3A749118E5EB.png
    949.3 KB · Weergaven: 80
Ik denk dat een kH van 7 niet zo hoog is dat je je zorgen moet maken. Je kunt alle materialen testen met een sterk zuur (buiten je aquarium), bijvoorbeeld schoonmaakazijn. Als je dat er op doet en het bruist dan geeft het kalk af. Maar nogmaals, volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Over de filter: Volgens mij kun je de verschillende bakjes er uit halen en zitten daar watten of sponzen (16) in, die je uit kunt knijpen of spoelen. Niet te goed schoonmaken want daar zitten nuttige bacteriën in. Ik zou het niet nu veranderen, want dan ben je alle nuttige bacteriën kwijt.


1645632166654.png
 
Ik denk dat een kH van 7 niet zo hoog is dat je je zorgen moet maken. Je kunt alle materialen testen met een sterk zuur (buiten je aquarium), bijvoorbeeld schoonmaakazijn. Als je dat er op doet en het bruist dan geeft het kalk af. Maar nogmaals, volgens mij is er niet zoveel aan de hand. Over de filter: Volgens mij kun je de verschillende bakjes er uit halen en zitten daar watten of sponzen (16) in, die je uit kunt knijpen of spoelen. Niet te goed schoonmaken want daar zitten nuttige bacteriën in. Ik zou het niet nu veranderen, want dan ben je alle nuttige bacteriën kwijt.


Bekijk bijlage 340009
Dank je wel. Ik denk dat dat niet nodig is om te testen met schoonmaakazijn of wel?

Ja ik heb geprobeerd bij 15 eraf te halen maar zit muurvast. Zit ook geen rand waar je het los kan maken. Dan moet je het filter ook uitdoen of kan het wel met als hij aan is? Zit met klep erop vast.

Oh ja kom er net achter dat de baby garnaaltjes zijn geboren van 1 van de zwangere garnalen. Wel spannend. Had al poeder voer gekocht
 

Bijlagen

  • A4AA0342-FA9D-4DBC-A284-20ADC3A3D365.jpeg
    A4AA0342-FA9D-4DBC-A284-20ADC3A3D365.jpeg
    167.7 KB · Weergaven: 85
Ik ken het filter zelf niet. Gefeliciteerd met je garnaaltjes
 
Nog even over het filter: Ik zou het zeker uitzetten als je het wilt schoonmaken. En het moet open kunnen. Misschien kan @Nicolientje-W je helpen?
 
De omcirkelde uitsteeksels klemmen in het bakje erboven, die uitsteeksels kun je indrukken aan de zijkant zodat het bakje loslaat (beetje wringen)Bekijk bijlage 340019
Bedoel je de zwarte punten als 15 er nog in zit? Want ik krijg deze nummer 15 (bovenste deel) echt niet los. Hij gaat alleen stukje omhoog verder niet. Hoe moet ik deze los krijgen dan? En moet dit als hij uitstaat of aanstaat?
Zie dat het filter nu wel vies is van binnen.

Ik hoor het graag even
 

Bijlagen

  • 9DC7DAF6-100E-4BAC-BBC4-8F6556B2950D.jpeg
    9DC7DAF6-100E-4BAC-BBC4-8F6556B2950D.jpeg
    188.7 KB · Weergaven: 70
  • AC9C43F4-2BEF-41EB-879C-F69CC29784D2.jpeg
    AC9C43F4-2BEF-41EB-879C-F69CC29784D2.jpeg
    189.7 KB · Weergaven: 72
Bedoel je de zwarte punten als 15 er nog in zit? Want ik krijg deze nummer 15 (bovenste deel) echt niet los. Hij gaat alleen stukje omhoog verder niet. Hoe moet ik deze los krijgen dan? En moet dit als hij uitstaat of aanstaat?
Zie dat het filter nu wel vies is van binnen.

Ik hoor het graag even
Aan d ezijkant kijken van die bakjes daarin zitten die omcirkelde uitsteeksels en die kan je dan indrukken en het bakje lostrekken
 
Aan d ezijkant kijken van die bakjes daarin zitten die omcirkelde uitsteeksels en die kan je dan indrukken en het bakje lostrekken
Dank je wel het is uiteindelijk gelukt door wat heen en weer te bewegen om los te krijgen. Die uitsteeksels kun je bij nummer 15 nog niet echt bij want dit was nog de bovenkant.

Heb nu het filtervlies in het filter water beetje schoongespoeld. Moet dit vaak?

En als er straks garnalen in zitten is het dan erg als het filter even uit is om dit te doen?
 
Dat filtervlies verschonen daarbij kijk ik altijd of het water nog krachtig uit de pomp komt, als dat veel minder krachtig dan vervang ik het filtervlies voor een nieuw filtervlies.
En het is niet erg als d epomp uitstaat anders kan je de pomp niet schoonmaken
 
Zoals Antje al aangeeft zou ik pas wat vervangen of uitspoelen als de uitstroom zichtbaar minder wordt. Geen bak is gelijk dus je kan moeilijk zeggen om de hoeveel tijd dat moet.
 
Dat filtervlies verschonen daarbij kijk ik altijd of het water nog krachtig uit de pomp komt, als dat veel minder krachtig dan vervang ik het filtervlies voor een nieuw filtervlies.
En het is niet erg als d epomp uitstaat anders kan je de pomp niet schoonmaken

Aha ok dus je hoeft pas dat filtervlies om te spoelen als het water minder krachtig stroomt? Ik vond het binnenin erg vuil eruitzien vandaar ik het omgespoeld heb in het oude aquarium water.

Mijn slak uit andere aquarium is overleden. De waardes zijn allemaal goed. Of kan het ouderdom zijn? Was al paar weken niet meer actief
 
De nieuwe bak begint nu iig wat bruine aanslag te krijgen dus dat moet goed zijn dan toch?

De planten doen het iig nu goed. De nieuwe plant groeit ook
 

Bijlagen

  • D32C181F-A667-4A84-B08E-564573DBE975.jpeg
    D32C181F-A667-4A84-B08E-564573DBE975.jpeg
    525.4 KB · Weergaven: 81
Je slak kan heel goed aan ouderdom overleden zijn inderdaad.

Bruinalg hoort bij de opstart, gaat dus hartstikke goed met je bak
Ok en wat voor slak kan ik nu het beste nemen voor deze slak in de plaats? Dit was een zebra slak en deed het al een paar weken niet en zat steeds in zijn huis. Nu ik nog een keer controleerde stonk hij dus is hij overleden (nog niet lang want is nog niet verteerd of hoe dat heet). Gelijk eruit gehaald.

Een algeneter gaat niet goed samen bij garnalen klopt dat? Ik kan niet echt ergens terug lezen dat er een soort is die bij garnalen kan.

Fijn dat de opstart dan nu goed gaat. Dus ik zou dus wel de garnalen binnenkort over kunnen zetten? De waardes lijken ook goed te zijn.

Ik heb nu all in one van Plantedbox gekocht als plantenvoeding die bij garnalen goed gaat. Het lijkt mij dat 1x in 2 weken voldoende is of 1x per maand aangezien planten het nu ook aardig doen. Zuurstofplanten groeien ook. De lamp staat dan ook goed afgesteld lijkt het.
 
Ja algeneters is je bak te klein voor (ook je nieuw opstartende bak) ik zou dat echt niet doen, daar word die vis niet blij van.

Qua algetende slakken kun je denken aan een neritrinaslak, die eten heel goed algen en kunnen prima samen met garnalen, enige waar ze dood aan gaan als ze ondersteboven op de bodem liggen want ze kunnen zichzelf niet omdraaien.

Ik zou met het toevoegen van je garnalen in je nieuwe bak wachten tot de bak minimaal 4 weken ingedraaid is.

Plantenvoeding heb ik geen kaas van gegeten (gebruik dat niet vind dat het niet thuis hoort in een aquarium)
 
De Neritina legt wel zeer kleine witte en lastig te verwijderen eitjes die niet uitkomen dus daar moet je wel bij stilstaan.
 

Terug
Bovenaan