Nieuw Nano Dennerle aquarium niet goed met planten


Ja algeneters is je bak te klein voor (ook je nieuw opstartende bak) ik zou dat echt niet doen, daar word die vis niet blij van.

Qua algetende slakken kun je denken aan een neritrinaslak, die eten heel goed algen en kunnen prima samen met garnalen, enige waar ze dood aan gaan als ze ondersteboven op de bodem liggen want ze kunnen zichzelf niet omdraaien.

Ik zou met het toevoegen van je garnalen in je nieuwe bak wachten tot de bak minimaal 4 weken ingedraaid is.

Plantenvoeding heb ik geen kaas van gegeten (gebruik dat niet vind dat het niet thuis hoort in een aquarium)

Aha ok dan weet ik dat een algeneter niet kan. Bedankt.

Dat is toch dezelfde slak als de zebraslak? Deze had ik er nu in. Ik had er eentje van. Oh echt dat wist ik niet dat hij dood gaat als hij op zijn andere kant ligt. Misschien is dat gebeurd? Ik las ook dat deze niet fan zijn van zandbodem. In de nieuwe aquarium zit nu wel zand.

Is er nog een andere slak die kan?

Deze nieuwe bak is nu al 4 weken ingedraaid maar wil best nog even wachten
 
Ja andere slakken kan wel maar die zijn officieel verboden te verhandelen in de eu en daar staan fikse boetes op (appelslakken) maar mocht je een appelslak nemen, neem er dan maar 1 want anders zit je in notime met een overbevolkte bak, en opletten: geen spixi-appelslak nemen, die is namelijk onzijdig en eet al je planten op, dus en overbevolking en een kale bak

Als je bak 4 weken is ingedraaid zou je het water kunnen testen en als alles goed is kun je de boel ernaartoe verhuizen
 
Ja andere slakken kan wel maar die zijn officieel verboden te verhandelen in de eu en daar staan fikse boetes op (appelslakken) maar mocht je een appelslak nemen, neem er dan maar 1 want anders zit je in notime met een overbevolkte bak, en opletten: geen spixi-appelslak nemen, die is namelijk onzijdig en eet al je planten op, dus en overbevolking en een kale bak

Als je bak 4 weken is ingedraaid zou je het water kunnen testen en als alles goed is kun je de boel ernaartoe verhuizen

Ok dus dan hou ik het bij een zebra slak. Hopelijk leeft de volgende wat langer. Wel vreemd dat hij zo snel dood is gegaan (1,5-2 mnd). Begin was hij erg actief en na paar weken niet meer.

Ik wacht nog wel een weekje langer beter iets langer dan te kort. Het wordt toch wel uitdaging om de baby garnaaltjes te vinden (meerdere gespot van verschillende grootte).
 
Ik kan ook weinig tot geen info vinden of ze 2 slachtig zijn. maar goed in zoet komen de eitjes toch niet uit maar ziijn wel lastig om te verwijderen.
Hier een heel stuk (in het Engels) dat ze een-slachtig zijn, hoe de mannetjes te herkennen en hoe de eitjes te verwijderen. https://aquanswers.com/nerite-snail-eggs-unhatched-removal/

De truc is om alleen mannetjes te nemen...
Ik zou er niet aan beginnen, maar ik heb ook niet echt iets met slakken.
 
Hier een heel stuk (in het Engels) dat ze een-slachtig zijn, hoe de mannetjes te herkennen en hoe de eitjes te verwijderen. https://aquanswers.com/nerite-snail-eggs-unhatched-removal/

De truc is om alleen mannetjes te nemen...
Ik zou er niet aan beginnen, maar ik heb ook niet echt iets met slakken.

Dank je wel zal ik vanavond eens lezen. Hoe kun je zien of het een mannetje of vrouwtje is dan?

Dus helemaal niets nemen naast de garnalen bedoel je dan? Een algeneter gaat bij mij niet qua ruimte.
 
Ik heb geen slakken, wel een schuursponsje om het glas schoon te houden. Algeneters zijn echt niet perse nodig.
 
Oh dus een slak is niet nodig in een aquarium als je geen ruimte voor algeneter hebt?
 
Slakken zijn nooit nodig. Sommige slakken hebben eigenschappen die het aquariumhouden wat makkelijker maken.

Sommige houden de bodem wat luchtiger, sommigen doen ahw aan afvalverwerking, door aangetaste, slechte stukken plant en bijvoorbeeld overtollige voedselresten op te eten, en uit te scheiden in makkelijker afbreekbare vorm.

Wij hebben slakken en ancistrussen, maar wanneer wij een golf groene alg tegen het raam hebben helpen geen van 2-en daartegen. Daar zou ik het dus niet voor doen.
 
Zelf gebruik ik ook de slakjes om de bodem wat luchtig te houden maar het opruimen van ze is iets wat vrij beperkt is denk ik want ook zullen ze door te poepen weer een deel van wat ze opruimen uitpoepen.
 
Slakken zijn nooit nodig. Sommige slakken hebben eigenschappen die het aquariumhouden wat makkelijker maken.

Sommige houden de bodem wat luchtiger, sommigen doen ahw aan afvalverwerking, door aangetaste, slechte stukken plant en bijvoorbeeld overtollige voedselresten op te eten, en uit te scheiden in makkelijker afbreekbare vorm.

Wij hebben slakken en ancistrussen, maar wanneer wij een golf groene alg tegen het raam hebben helpen geen van 2-en daartegen. Daar zou ik het dus niet voor doen.

Ok bedankt voor je toelichting. In mijn oude aquarium ga ik niets meer doen maar nieuwe aquarium begint nu bruine aanslag te krijgen op de ruit en zand. Op de ruit kan ik prima zelf schoonmaken met spons.
Is een slak wel handig voor het zand? Hoe maak je het zand schoon met bruine aanslag of gewoon zo laten?
 
Bruinalg verdwijnt vanzelf wel als alles in balans is. Je kan het wegzuigen maar goed dan zuig je telkens bodem mee en het komt toch terug tot alles op orde is.
Als de bacteriecultuur op orde is dan lost zich dit wel op.
 
Bruinalg verdwijnt vanzelf wel als alles in balans is. Je kan het wegzuigen maar goed dan zuig je telkens bodem mee en het komt toch terug tot alles op orde is.
Als de bacteriecultuur op orde is dan lost zich dit wel op.

Ok bedankt en hoelang duurt dat ongeveer? Mijn oude aquarium draait al 2 maanden maar heeft het nog steeds. Al is het wel iets minder en zit het vooral bij de bodem waar je moeilijk bij kunt. Ververs het water nog elke week. Het water ziet er wel helder uit.

Het nieuw aquarium draait nog 4 weken dus dan zal het wel goed zijn en teken dat het beter gaat wat nicolientje ook zegt
 
Dat is lastig te zeggen want geen bak is gelijk maar het is vaak een kwestie van geduld tot de bacteriecultuur goed op orde is.
 
Ok bedankt en hoelang duurt dat ongeveer? Mijn oude aquarium draait al 2 maanden maar heeft het nog steeds. Al is het wel iets minder en zit het vooral bij de bodem waar je moeilijk bij kunt. Ververs het water nog elke week. Het water ziet er wel helder uit.

Het nieuw aquarium draait nog 4 weken dus dan zal het wel goed zijn en teken dat het beter gaat wat nicolientje ook zegt
Ik heb mijn bak sinds september draaien, en heb op sommige plekken nogsteeds wat bruinalg. Niet te druk om maken, gewoon af en toe wegvegen/afhevelen.
 
Hoi Evelineo.

Ik heb je topic nog niet helemaal doorgelezen maar wil je graag een hart onder de riem steken. Het komt echt goed. Je krijgt goede adviezen.

Eentje wil ik ook alvast bijdragen met een handige tip voor planten, sticky topics. En een tip van mezelf...

Althernanthera is altijd veeleisend. Belgisch groen, Ludwigia repens is meestal erg gemakkelijk.

Ook de site van tropica.com/plants. En deze...


Succes!
 
Ik heb mijn bak sinds september draaien, en heb op sommige plekken nogsteeds wat bruinalg. Niet te druk om maken, gewoon af en toe wegvegen/afhevelen.
Ok dank je wel 👍
 
Dat is lastig te zeggen want geen bak is gelijk maar het is vaak een kwestie van geduld tot de bacteriecultuur goed op orde is.

Bedankt voor je reacties. Vandaag water laten testen (druppel test) en alles was goed! Kh was nu ook lager = 6 en verder alles goed. Ga ik ze het weekend overzetten! 👍😊
 
Nou succes en voor een volgende keer zou ik vragen of ze de waterwaarden willen opschrijven want dan kun je dat zo nodig altijd posten.
 
Oh ja goede tip kan altijd volgende week nog een keer laten testen als ze over zijn ook of het goed gaat. Vraag ik dat gelijk.

Mijn zuurstofplant groeit nu best hard. Moet ik dit gewoon afknippen en opnieuw erbij zetten of weggooien?
 
Hoi Evelineo.

Ik heb je topic nog niet helemaal doorgelezen maar wil je graag een hart onder de riem steken. Het komt echt goed. Je krijgt goede adviezen.

Eentje wil ik ook alvast bijdragen met een handige tip voor planten, sticky topics. En een tip van mezelf...

Althernanthera is altijd veeleisend. Belgisch groen, Ludwigia repens is meestal erg gemakkelijk.

Ook de site van tropica.com/plants. En deze...


Succes!

Dank je wel! Ja vind het best spannend ook met kwetsbare garnalen 😅.

Ok ja ik vond de plant Althernanthera erg mooi van kleur maar wist niet dat het zo lastig was. Twijfel ook wat ik met deze moet doen die in bodem staat.

Die kleine variant in aparte glazen bol doet het met voedingsbodem en licht wel goed nog.

Denk dat er nu wel genoeg planten inzitten
 
Zelf gebruik ik ook de slakjes om de bodem wat luchtig te houden maar het opruimen van ze is iets wat vrij beperkt is denk ik want ook zullen ze door te poepen weer een deel van wat ze opruimen uitpoepen.

Welke slakken heb je? Ik heb nu nog niets gekocht. En kunnen deze ook bij garnalen?

Wil straks ook wat dwerg rasbora of dwerg corydoras erbij doen.
 
Welke slakken heb je? Ik heb nu nog niets gekocht. En kunnen deze ook bij garnalen?

Wil straks ook wat dwerg rasbora of dwerg corydoras erbij doen.
Ondanks dat dwergcorydoras heel klein zijn (wij kweken 2 soorten dwergjes) gaan ze zich doodongelukkig voelen in jouw bakje, het zijn echte zwemmers en hebben (klinkt gek i know) toch minimaal 80 cm zwemlengte nodig
 
Ondanks dat dwergcorydoras heel klein zijn (wij kweken 2 soorten dwergjes) gaan ze zich doodongelukkig voelen in jouw bakje, het zijn echte zwemmers en hebben (klinkt gek i know) toch minimaal 80 cm zwemlengte nodig

Oh ik hoor van meerdere dat dat wel kan omdat ze ook veel op stenen enz liggen. Ook bij Shrimpmania kreeg ik te horen dat dit enige soort is dat wel kan in 30 liter.

En dwerg rasbora kan dan wel? Ik winkel zitten ze ook vaak in klein aquarium.
 
Kan ik nog een andere plant (die makkelijk het houden is) erin doen voor die roze plant? Of voor nu maar even laten zitten? Vraag me af of ik genoeg planten heb
 

Bijlagen

  • 9CEB721F-48F0-44E1-8E90-3DD50A309AED.jpeg
    9CEB721F-48F0-44E1-8E90-3DD50A309AED.jpeg
    211.6 KB · Weergaven: 79
Oh ik hoor van meerdere dat dat wel kan omdat ze ook veel op stenen enz liggen. Ook bij Shrimpmania kreeg ik te horen dat dit enige soort is dat wel kan in 30 liter.

En dwerg rasbora kan dan wel? Ik winkel zitten ze ook vaak in klein aquarium.
Ja winkels zeggen geen nee want dat verkoopt niet dat brengt geen geld in het laatje, niet bepaald een betrouwbare bron om te gebruiken voor informatie, zoals gezegd, wij kweken 2 soorten dwergcorydoras dus spreek uit eigen ervaring, hier zitten ze in bakken van 1 meter breed en dat doet ze veel meer recht aan
 
Hoi Evelineo.

Voor wat kleur kun je denken aan een Ludwigia repens rubin bijvoorbeeld.

Kan ik nog een andere plant (die makkelijk het houden is) erin doen voor die roze plant? Of voor nu maar even laten zitten? Vraag me af of ik genoeg planten heb
 
Hoi Evelineo.

Voor wat kleur kun je denken aan een Ludwigia repens rubin bijvoorbeeld.


Die plant heeft veel licht nodig en lijkt me dan lastig te houden. Moet wel geschikt zijn voor bij garnalen dan moet ik het toch bij groene soorten houden denk ik
 
Plantjes die een iets hogere lichtbehoefte hebben zet je best niet in de hoeken van een aquarium ,sommigen houden van wat voeding aan/onder de wortels
 
Ik heb de roze plant eruit gehaald want ging al slechter mee.

Inmiddels nieuwe aquarium verplaatst naar beneden. Alles was wel ontregeld maar nu weer hersteld. Water is 50/50 oud en nieuw. Hoelang tot garnalen erin kunnen? Of eerst woensdag laten testen voor zekerheid?
 

Bijlagen

  • FAD000F7-89D1-4709-960B-48F6C42E6048.jpeg
    FAD000F7-89D1-4709-960B-48F6C42E6048.jpeg
    296.6 KB · Weergaven: 91
  • 92B4AE40-70C6-4950-ACEF-10689C2074D7.jpeg
    92B4AE40-70C6-4950-ACEF-10689C2074D7.jpeg
    443.9 KB · Weergaven: 91
Testen geeft meer duidelijkheid dus zou zeker wachten en eerst laten testen

Mijn gevoel was dan toch goed om nu even te wachten.
Ik stond er even alleen voor om aquarium van boven naar beneden te verplaatsen (hulp was ziek) anders meer water kunnen laten zitten. Maar het is goed gegaan en alles is heel gebleven. Maar filter, lamp enz waren wel even uit. Hoef woensdag nu iig niet water te verversen of toch wel doen?
 
Het is niet erg dat het filter enzo even uit waren. Dat gebeurt overal wel eens bij onderhoud of waterwissel. Ik ververs eens per week (in het weekend omdat dat mij uitkomt), vaker hoeft in de meeste gevallen niet.
 
En nu hopen dat ik alle kleine garnalen kan vinden om ze straks over te zetten. Heb ze nu al in alle kleine maten gespot maar vangen wordt nog wat 😅. Neem er maar even de tijd voor denk ik 😉
 

Terug
Bovenaan