Nieuw Nano Dennerle aquarium niet goed met planten


Het water weer getest en was goed!

Kan ik ze zo overzetten van het ene aquarium naar het andere aquarium met een garnalen netje of is het toch beter om ze in zak met oud water eerst te laten wennen en steeds dan water uit nieuwe aquarium erbij te doen voor 30 minuten?
 
Ik zou ze overwennen, hoeft niet in zak, kan ook in bijvoorbeeld maatbeker of halve waterfles.
 
Ok dank je wel ik heb wel weinig water in oude aquarium zitten maar dat moet wel lukken. Die kleintjes wordt nog wel een uitdaging šŸ˜…
 
Dank jullie wel. Het lijkt me wel stressvol elke keer met netje vangen ook om ze in nieuwe aquarium te zetten. 2 garnalen hebben zich onder steen verstopt dus die moeten later vandaag. Heb er nu 5 en paar kleintjes kunnen vangen.
 
Ja het is altijd een rotklusje om ze uit te vangen maar ja soms ontkom je er niet aan.
 
Heb ze uiteindelijk gevangen door steen voorzichtig eruit te halen + wat kleintjes. Ben ze nu aan water laten wennen. De andere 5 + kleintjes zijn al over en vermaken zich al zie ik
 
Nou ja de klus is dus weer geklaard. Ze zijn vaak erg rap en schieten mij vaak ook nog uit het netje.
 
ik was bang dat er een paar dood waren omdat ze bovenaan het water aan drijfplantjes hingen maar gelukkig leven ze nog. Ook 1 mannetje leek even dood maar gelukkig ook gered. Nu heb ik dus 7 garnalen (big mamma is nog zwanger) en een paar kleintjes, maar de bak is nog lang niet gevuld. Moet ik er nog wat garnalen bijhalen? Of afwachten of die kleintjes het redden (die vind ik nu niet meer terug haha). Dit aquarium is natuurlijk een villa voor ze.

Ik heb nu ook een voedingsbuis met schaaltje (aan elkaar vast) gevonden dat ik ze beter kan voeren. Die kan er gewoon ingehangen worden toch?
 
Nou ja de klus is dus weer geklaard. Ze zijn vaak erg rap en schieten mij vaak ook nog uit het netje.
ja daarom kostte het mij de hele middag haha. Ze schoten er de hele tijd uit het netje. Gingen onderin de steen zitten, achter het filter zitten maar het is gelukt :). En dan heb ik er maar 7 + wat kleintjes moeten zoeken haha
 
Ik heb laatst de bodem in de nano vervangen er moest er 100 vangen en dat koste toch al een uur terwijl de hele bak leeg was. Meewerken doen ze niet echt dus.
 
ik was bang dat er een paar dood waren omdat ze bovenaan het water aan drijfplantjes hingen maar gelukkig leven ze nog. Ook 1 mannetje leek even dood maar gelukkig ook gered. Nu heb ik dus 7 garnalen (big mamma is nog zwanger) en een paar kleintjes, maar de bak is nog lang niet gevuld. Moet ik er nog wat garnalen bijhalen? Of afwachten of die kleintjes het redden (die vind ik nu niet meer terug haha). Dit aquarium is natuurlijk een villa voor ze.

Ik heb nu ook een voedingsbuis met schaaltje (aan elkaar vast) gevonden dat ik ze beter kan voeren. Die kan er gewoon ingehangen worden toch?
Niks bijhalen die groep breidt zich vanze;f verder uit.

Ja die voerbuis kan je met een zuignap in de bak hangen
 
Niks bijhalen die groep breidt zich vanze;f verder uit.

Ja die voerbuis kan je met een zuignap in de bak hangen

Ok dank je wel als ze elkaar maar kunnen vinden dan šŸ˜….

Is het normaal dat ze zich verstoppen gelijk? Ik zie de meeste niet meer terwijl dit zo open aquarium is šŸ˜®.
 
Voerschaaltje werkte hier niet echt omdat ze het eruit pakten en alsnog de hele bak doorzwommen.
 
Ja is normaal is altijd even wennen een nieuwe omgeving

Ok gelukkig vermoed dat ze in de zuurstofplanten zitten achterin. Zag er wel los een paar hoor maar niet alle 7, maar vind het altijd spannend of ze zoā€™n wissel van aquarium wel overleeft hebben. Wel paar kleintjes gezien bij de grote zo schattig hier zijn ze beter te zien
 
Het voordeel van een voerbakje lijkt me dat je de resten niet in je bodem krijgt, spaarzaam voeren lost dit ook op. Garnalen eten heeeel kleine beetjes.
 
Voerschaaltje heeft vooral het grote voordeel dat voerresten niet in de bodem verdwijnen en je dus veel minder kans op bodemrot hebt, zou het dan ook gewoon blijven gebruiken

Ja hij hangt er in en nu hopen dat ze het kunnen vinden. Dit is nieuw voor ze. Heb er maar 4 voer balletjes in gedaan. Vanavond kijken of het er nog ligt
 
Voerschaaltje heeft vooral het grote voordeel dat voerresten niet in de bodem verdwijnen en je dus veel minder kans op bodemrot hebt, zou het dan ook gewoon blijven gebruiken
Ja maar goed als je bodem goed werkt en niet teveel voert dan breken de bacterien wel af wat de garnaaltjes niet vinden en ik voer dan om de dag en ik denk niet dat er veel niet wordt gevonden want ze scharrelen de hele dag door dat grind heen.
 
Ja hij hangt er in en nu hopen dat ze het kunnen vinden. Dit is nieuw voor ze. Heb er maar 4 voer balletjes in gedaan. Vanavond kijken of het er nog ligt
Ze waren er uitgegooid door het filter met de stroming haha. Wordt nog even wennen. De garnalen waren gisterenavond wat meer aan het zoeken in de bak dus ze vermaken zich wel gelukkig.

Kun je trouwens planten vervangen als het bijv. niet goed gaat of is dat niet aan te raden nu alles stabiel is? De plant die in de aparte glazen bol zit gaat ook niet goed (ik weet dat dit een lastige plant is). Terwijl de lamp nu feller staat en deze plant vlak onder de lamp hangt en hij in voedingsbodem zit.
 
Ik denk wel dat je planten een paar weken moet geven zich aan veranderde omstandigheden aan te passen.
 
Ik keek net in het nieuwe aquarium en mijn zwangere garnaal ligt dood op haar zij. Ik snap er niets van het ging zo goed šŸ˜¢. Ook 2 andere kan ik niet meer terugvinden terwijl ze hier meer zichtbaar moeten zijn. Gaat het dan toch niet goed met dit aquarium. Ga zo nog water wissel doen is nu na 1,5 week maar dat moet toch niet uitmaken? Temperatuur is 24 graden. De kleintjes doen het wel goed.
 
Zwangere garnalen zijn net als zwangere mensen behoorlijk kwetsbaar, dus best kans dat de verhuis teveel stress voor ze was
Oh ok ja dat snap ik wel. Maar zou je denken dan gelijk na overzetten dit is nu week later. Ik las ook ergens dat je de eitjes zou kunnen redden maar geen idee hoe? Ze zit nu nog apart in meetbeker.

De andere twee zitten dan hopelijk gewoon verstopt. Wel vreemd dat ik ze nergens meer zie.

En is het normaal dat ze steeds aan drijfplantjes hangen?
 
Voor eitjes gebruiken ze wel een egg tumbler volgens mij maar ik heb daar geen ervaring mee.
 
Heb je er recent nieuwe planten ingezet? Sommige planten worden met veel bestrijdingsmiddelen gekweekt.
 
Tip: met garnalen altijd nieuwe planten 5 dgn voorweken in een emmer en dagelijks het water verversen.
 
Oh ok ja dat snap ik wel. Maar zou je denken dan gelijk na overzetten dit is nu week later. Ik las ook ergens dat je de eitjes zou kunnen redden maar geen idee hoe? Ze zit nu nog apart in meetbeker.

De andere twee zitten dan hopelijk gewoon verstopt. Wel vreemd dat ik ze nergens meer zie.

En is het normaal dat ze steeds aan drijfplantjes hangen?
Ja dat is heel normaal dat ze aan drijfplanten hangen, doen ze hier ook
 
Ik heb ook drijvers en daar hangen er meestal ook een aantal in en ik denk dat ze tussen de worteltjes ook eten vinden en wat chillen.
 

Terug
Bovenaan