Nieuw Nano Dennerle aquarium niet goed met planten


Dat lijkt me blauwalg op de bodem en in dat geval zou ik het wegzuigen en schoonspoelen. Welke bewoners heb je want vaak zie je dit in een pas gestarte bak of een bak met teveel belasting.
Als die filter niet goed werkt of teveel herrie maakt dan zou ik een beroep op de garantie doen.
Oh ok dus ik moet toch bodem stofzuiger hebben? Ik heb een 30 liter aquarium met alleen blauwe garnalen (zijn er nu 50 ofzo?) meer zit er niet in. In vorige bak had ik bruine aanslag alleen en dezelfde bewoners
 
Je kan met de hevelslang bij een waterwissel het voorste randje in de emmer hevelen en dan onder de kraan even omspoelen en weer terug in de bak doen. Als het zand eruit is even met een doekje de aanslag weghalen. Maar alleen die voorste rand hoor, niet je hele bodem, daar blijf je vanaf verder. En een verkleuring zie je altijd, dat komt omdat er toch afval van de garnalen tussen het zand zakt. Is verder onschuldig, totdat het echt veel teveel wordt.
 
Je kan met de hevelslang bij een waterwissel het voorste randje in de emmer hevelen en dan onder de kraan even omspoelen en weer terug in de bak doen. Als het zand eruit is even met een doekje de aanslag weghalen. Maar alleen die voorste rand hoor, niet je hele bodem, daar blijf je vanaf verder. En een verkleuring zie je altijd, dat komt omdat er toch afval van de garnalen tussen het zand zakt. Is verder onschuldig, totdat het echt veel teveel wordt.
En wat voor hevelslang kan ik het beste gebruiken bij garnalen? Dat het veilig gaat iig? Ik heb gisteren de waterwissel gedaan en met mijn slang waar ik het water mee uithaal ook tussen zand gezogen en het was voornamelijk vuil van de planten en voer van garnalen dat het vuil was (sommige kleine garnalen gaan dan ook de emmer in maar die kan ik terugzetten).
Ik zag wel dat er een rood klein wormpje tussen zat. Wat is dat? Ik zie er niet meer tussen het zand zitten nog.
 
Ik heb gewoon een dik stuk slang, niets bijzonders. Even aanzuigen en in de emmer laten hevelen. Een enkele keer gaat er een garnaaltje mee, die zet ik gewoon terug.
Zo'n rood wormpje is waarschijnlijk een bloedworm.
 
Hoi allemaal, allereerst bedankt voor al jullie hulp en adviezen.

Ik heb besloten om met dit aquarium te stoppen omdat ik het toch teveel werk en onderhoud vind. Ook word ik gek van het lawaai van het filter. Ik zit momenteel niet in mijn vel om dit aquarium vol te blijven houden. Daarnaast zijn het nu veel te veel garnalen en teveel werk om ze te moeten verkopen. Sinds kort heb ik ook last van wormen op de ruiten (las ergens dat dit door overmatig voeren komt). Zie foto’s. Ik hoop dat die witte puntjes op de ruit kleine garnalen zijn.

Is er iemand die het aquarium wilt overnemen of hoe kan ik dit het beste aanpakken dat de garnalen verkocht worden? Daarna aquarium?

Nogmaals bedankt voor dit forum en adviezen. Dat heb ik altijd erg fijn gevonden en gewaardeerd.

Groeten, Eveline
 

Bijlagen

  • E9C1D29A-5FC2-4BBE-8E5C-315C2EC36394.jpeg
    E9C1D29A-5FC2-4BBE-8E5C-315C2EC36394.jpeg
    181.4 KB · Weergaven: 74
  • F3B4D99B-5F00-41C1-8E18-6910C2BE98CF.jpeg
    F3B4D99B-5F00-41C1-8E18-6910C2BE98CF.jpeg
    188.9 KB · Weergaven: 70
Op marktplaats aanbieden, is altijd wel vraag naar garnalen, kun je best voor 0,50 p/st aanbieden en dan een lage totaalprijs maken bij afname van alle garnalen, dat zorgt ervoor dat je er snel vanaf bent
 
Dank je wel. Ik heb al een reactie. Niet veel geld kun je ervoor vragen maar dan krijgen ze nu goed onderkomen. En is er ook vraag naar lege aquariums?
 
En kan ik nog wat tegen die wormen doen? Ben bang dat verkoop niet doorgaat als ze wormen zien terwijl je er moeilijk van af komt
 
Maar volgens mij zijn het geen wormen maar mosseldiertjes
Op internet lijkt de beschrijving met planaria wormen wel te kloppen. Ik heb best veel gevoerd dat doe ik nu minder.

Is flubenol niet schadelijk voor garnalen?
 
Maar volgens mij zijn het geen wormen maar mosseldiertjes
Lastig om goed te zien maar als ik de eerste inzoom dan lijken het geen planaria en ik vermoed ook iets van mosselkreeftjes.

Wat als je ze van de raam aftikt/afveegt met de vinger, vallen ze op de bodem of zwemmen ze dan door het water.
 
Eerste foto mosseldiertjes en tweede foto planaria gok ik zo.
 
Bedankt voor de reacties. Heb ik weer wat geleerd.

De blue dreams garnalen zijn afgelopen weekend verhuist naar iemand met 60 liter aquarium. Het waren wel een stuk of 80 garnalen 😅. En uiteindelijk erg veel wormen tegen gekomen. Nu is alles opgeruimd. Ik weet niet of ik iets anders ga nemen voorlopig (hou het even alleen bij parkieten).

Jullie allemaal bedankt voor de adviezen en tips 👍😊. Dit topic mag gesloten worden
 
Een tooic sluiten doen we niet zomaar, deze zakt vanzelf wel naar onder en kan anderen evengoed nog van informatie voorzien.

Hopelijk tot ziens en geniet van de parkieten 😉.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan