Zelfbouw Project Aqua 200x70x70


Wow, zeker gelikt. Ben gek op dit soort speelgoed. Dit systeem kon ik nog niet. Waarom deze gekozen?
 
Ik heb voor deze gekozen na lang onderzoek gedaan te hebben op internet en tot de conclusie gekomen dat de Neptune Apex toch wel het speeltje was voor mij met de meeste mogelijkheden. Daarbij is er een uitgebreid assortiment aan extra's die je kan aansluiten zoals laag/hoogwater sensoren, doseringsysteem, lekdedectie etc etc! Daarbij is alles via deze controller te programmeren en te monitoren. Ik kan daarbij ook notificaties instellen en daar eventueel ook acties aan koppelen. Deze komen dan netjes per mail binnen op mijn smartphone.

Een leuke extra is ook dat je in de webinterface van de controller (Die ook in de cloud zit) een webcam kan toevoegen zodat je een overzicht hebt van je Aquarium. Daarbij zit er een Energybar van 6 bij waarop vele apparatuur te schakelen is en te programeren. Ik vind het vooral ideaal dat ik alles wat op de controller aangesloten zit kan sturen en hele programma's kan schrijven voor bv het automatische water verversen.

En om niet te vergeten is het hele verlichtings systeem wat je erop kan aansluiten naar je eigen wens te programmeren incl zonsopgang en zons ondergang.

Dus ik ben er helemaal blij mee op dit moment.
 
Snap dat je blij bent....
Geen enkel gevoel van jaloezie aan deze kant.........

Het is inderdaad schitterend systeem maar wat een prijzen!
 
Haha gelukkig maar!

Prijs was inderdaad het enige wat me een beetje tegen stond en je kan het zo gek maken als je wil...... maar uiteindelijk toch maar gewoon besteld dus we gaan er eens mee spelen.
 
Mooi stukje techniek! Ben benieuwd wat je er allemaal van maakt. Aan mij is het niet besteed, beetje te prijzig, maar als ik het me kon veroorloven zou ik het ook niet laten ;)
Ben erg benieuwd hoe je bak gaat worden!
 
Thnx! Ben vollop bezig met alle bestellingen en het bedenken van de constructie dus hopelijk dit jaar nog klaar maar ik heb alle tijd. Planning is om begin het nieuwe jaar vissen te gaan aanschaffen.

Vanavond HD Foscam ophalen welke aangesloten gaat worden op de controller en morgen komt de thermosstaat kraan binnen dus gaan we daar ook mee aan de slag.
 
Update:

Webcam kan terug naar de webshop.... ondersteund geen MJPEG dus met geen mogelijk te streamen binnen de WI van de controller haha!
 
Indrukwekkende techniek en electronica. Heb ook een grote bak en 2 rechter handen maar dit soort snufjes zal ik nooit onder de knie krijgen. Respect!

Mag ik vragen waarom je voor een magneetventiel hebt gekozen en niet voor een tijdklok zoals die gebruikt worden bij automatische tuinsproei installaties? Dat is namelijk een heel veel goedkoper systeem.
 
Dankjewel Juliette! Ik zit zelf al in de techniek dus dan is het inderdaad een stuk makkelijker maar dan nog blijft het altijd lastig om een nieuw systeem te begrijpen en te programmeren.

Dat mag je zeker vragen. De enige reden dat ik hiervoor heb gekozen is zodat ik deze op de Apex Controller kan aansluiten en een programma kan schrijven voor het water verversen. Tijdens het water verversen zal ik bv ook de Luchtstenen die in elke bak van de bioloog liggen automatisch inschakelen zodat hopelijk het meeste vuil omhoog geblazen word en rechtstreeks het afvoer in gaat. (Dit alles gaat aan de hand van een Profile wat ik binnen de Controller aanmaak voor het water verversen, ik kan hier dan verschillende acties aan koppelen op verschillende of zelfde tijden)

Daarbij krijg ik als overbodige luxe via mijn telefoon een notificatie als het verversen begint en als het verversen klaar is haha!

Thermosstaat kraan zojuist ook binnen gekomen dus we kunnen gaan starten met de water toevoer. (Toch maar een nieuwe gekocht)

IMG_3707_zps03opdhjw.jpg


IMG_3706_zps2b50gdqz.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed zeg! Je gaat lekker, wordt nog een race tussen ons volgensmij.....
Wie oh wie heeft als eerste vissen in zijn bak...

Je planning was begin volgend jaar toch?
Mijn deadline is eind maart....

Maar mag ook niet te snel gaan he want we moeten wel genoeg voorpret hebben voor al dat geld :)
 
Oké vanwege een centrale computer dus. Duidelijk.

Wat eenmaal op de bodem ligt krijg je er met luchtstenen niet vanaf helaas. Ze houden wel het water goed in beweging waardoor vuil minder kans krijgt om neer te slaan.

Het permanent beluchten van je filtermateriaal in je bioloog is trouwens heel erg bevordelijk voor de bacteriecultuur. Daarom worden bewegendbed filters veelvuldig toegepast in zwaar belaste aquaria of koivijvers.
 
@Redeque: Haha laten we er geen race van maken maar laten we alle twee een mooie bak op de wereld zetten haha :p
De planning is inderdaad begin volgend jaar alleen dat ligt er puur aan hoe alles gaat lopen en hoe de drukte op me werk is. Ivm aankomende projecten kan het weleens voorkomen dat ik even niet aan de bak kan werken.

Daarbij is alle techniek en het aansluiten van alles niet al het werk wat gedaan moet worden. Er staan nog 2 grote "Projecten" op de planning en dat is de LED verlichting bouwen, dit word complex omdat er maar een bepaald aantal LED Drivers compatible zijn met de Apex controller.

En het meubel word een leuke... daar heb ik nu al zin in...... Dat is hetgeen wat de bak voor de buitenkant compleet gaat maken en hoop dat het word zoals het in me hoofd zit.

@Juliette: Dat is de enige reden :)

Klopt inderdaad, maar de luchttoevoer is om de losse deeltjes alvast los te krijgen en deze af te voeren. Afhankelijk van hoe vies alles word zal ik 1 keer per maand/kwartaal het bioloog leeghalen en alles schoonmaken. Daarvoor heb ik ook voor elke kamer een gat laten boren waarop een kogelkraan komt zodat ik deze onafhankelijk van elkaar kan leeghalen/schoonmaken. Deze zullen allen wel op de hoofdafvoer worden aangesloten.

En daar komt mijn vriendelijke Apex computer weer in beeld. Deze heeft ook de mogelijkheid om te schakelen in wattage dus ik kan de luchtpomp ten alle tijde op bv 25% laten draaien en op het moment dat het water ververst gaat worden kan deze automatisch omschakelen naar 75 of zelfs 100% van het vermogen. (Bedankt voor je tip omtrent de beluchting van het filtermateriaal, dit wist ik niet)

Ik moet hiervoor nog alles even goed bekijken als ik het heb aangesloten en dan hebben we een geruime tijd nodig om alles te testen.
 
Apex gebruikt 0-10v analoog voor dimmen volgens hun site..
wel apart, is een best oude techniek..
of kan je switchen naar 5v PWM?
 
Er is een mogelijkheid om te switchen alleen zijn er maar weinig mensen die dit doen. De meeste mensen sluiten alles aan op de MeanWell 60-48D LED Driver die perfect samen zou moeten werken met de Apex controller.

Ik ben me alleen even rot aan het zoeken welke kleur verlichting is allemaal nodig heb om een mooi effect te krijgen. Ik zit zelf te denken aan Wit, Blauw en wellicht rood om een klein beetje warmte erin te krijgen. Daarbij ook aan het twijfelen of ik dit aan de hand van stripts ga doen of losse LED modules.

Daarbij wil ik ook zonsopkomst en zonsondergang gaan simuleren dus zal alle kleuren apart gaan aansturen........ Nog even goed bedenken hoe ik het eea ga doen.
 
Daarmee zou je ook voor strips kunnen gaan..
Of losse ledjes, of grote leds :p

Maar ik zou gaan voor witte leds als hoofd verlichting en rood en blauw om de kleur wat te veranderen naar je smaak.

Philips luxion zijn goede 3w leds althans die heb ik voor de kleuren.
 
Thnx voor je reactie Tuinkabouter. Ik zal nogmaals eens je project bekijken :)
 
Led verlichting...ik zit er al zo lang mee te dubben.
Zelf bouwen moet echt voor de hobby zijn want retail prijzen zo laag geworden en de (naar horen zeggen) kwaliteit goed.

Kan jij niks kant en klaar aansluiten op je systeem?
 
@Redeque: Ik kan in principe alles kant en klaar aansluiten als ik er de juiste LED Driver tussen monteer. Omdat ik graag wat wil spelen met de kleuren en ik de kleuren apart wil aansturen ben ik dus gebonden aan een DIY omdat de meeste led verlichting voorzien is van meerdere kleuren.

Daarbij is het ook leuk om zelf een keer te maken! Ik had 2 Units besteld alleen deze heb ik geannuleerd omdat ik toch meer speling wil hebben en het ook gewoon leuk vind om te maken. Daarbij heeft de Apex controller ontzettend veel mogelijkheden om de verschillende LED Drivers te sturen...... denk dat bv aan onweer en het simuleren van bewolking en dergelijke!
 
Haha dat klopt! Dan kan ik het beter zelf bouwen........!

Thermostaatkraan bijna klaar om aan te sluiten, nu maar hopen dat die op niet teveel punten lekt haha!!

IMG_3720_zpsb7lcpxe5.jpg
 
Haha yup..
Naja de kopzorgen, onzekerheden, uren werk en het vele denkwerk wegen echt niet op tegen wat kant en klaar uitzoeken en installeren..
Maar het is zo vet om te kunnen zeggen: tja ik heb alles zelf gebouwd 100% naar mijn zin en zonder compromis te hoeven maken ergens over.
 
Haha en dat is het gewoon! Ik heb de tijd om het zelf te kunnen doen en wil het dan ook gewoon naar mijn eigen zin maken en alles kunnen programeren zoals ik wil dus dat hebben we er wel voor over! En inderdaad..... het is altijd vet om te kunnen zeggen.... heb ik zelf helemaal gemaakt haha!

Daarbij zijn de plug&play dingen altijd net NIET wat je van iets wil dus ga je daarin lopen rommelen, kan je het beter helemaal DIM (Did it myself) doen.
 
Dus ik moet gewoon wachten tot jij klaar bent met bouwen (tobben & schelden) en dan met jouw advies wat maken...
 
@Redeque: Dat zou je kunnen doen ja alleen ben jij niet gebonden aan de Apex controller haha! Ik heb wel gezien dat jij een eigen Aquarium Computer hebt gefixt en heb geen idee hoe deze aan te sturen is?

Maar je mag altijd even afkijken hoor..... Ik ben alleen totaal niet technisch aangelegd (Althans niet op het DIY LED gebied) dus het voor mij de eerste keer en we gaan zien wat we ervan bakken. Gelukkig kan ik redelijk goed begrijpend lezen en heb ik een broer die hier wel in thuis is en van alles heeft gemaakt met behulp van printplaatjes en dergelijke! (Ik denk dat je alvast heel goed kan afkijken bij tuinkabouter, die heeft zelf ook een ontzettende mooie LED verlichting in mekaar gescholden haha)

Je zal alleen wel nog een kleine beetje geduld moeten hebben want dit staat later dit jaar op de planning.
 
@RoelHG Mijn computer heeft niks qua verlichting. Er zijn goede apparaten op de markt dus zag geen noodzaak het zelf te maken. Verlichting projecten vallen altijd vies tegen als ik het zo lees. Tuinkabouter was wel een goede bron van inspiratie dus misschien met jouw ervaringen erbij dat ik me er wel aan zou wagen.
 
@Killerfish: Thnx! Ben nog redelijk aan het begin van alles dus er valt nog genoeg te volgen haha!
@Redeque: Okey. Er zijn inderdaad leuke apparaten op de markt die alles kunnen simuleren voor best een betaalbare prijs alleen weet ik daar de kwaliteit niet van. Ik ben op dit moment gestart met het uitzoeken van de componenten en aan het inlezen over de kwaliteit dus ga er wel alvast een start mee maken.
 
Meereh Roel, die grote bridgelux van mij kunnen ook gevoed worden door die meanwell voedingen die jij noemde.
Moet je ze alleen op CC zetten en niet op CV en ik zou dan 3-4 Vero's per meanwell doen, in parallel natuurlijk ;)
De gen7 met hun 150Lm/W kom je best (overdreven) ver...
De volle 60W ga je nooit gebruiken, dus laten we ff van 50W uitgaan.
Kom je op 50x150=7500, 7500 lumen per voeding..

Maar kijk maar lekker af bij mij ;) en als er vragen zijn hoor ik het wel.

Laatste advies: blijf niet te lang denken/twijfelen maar trek een plan en voer het uit. Anders kom je nergens :p
 
@tuinkabouter: Heb je zeker gelijk in, ik moet ook gewoon een plan trekken want als je te lang gaat nadenken wil je toch altijd meer en anders en dan kom je er nooit. Als de tijd er is ga ik zeker even bekijken hoe jij het hebt gedaan en zal vast en zeker vragen hebben dus thnx voor je aanbod! Altijd fijn iemand met verstand van zaken! Eerst maar eens de LED Drivers bestellen zodat ik in ieder geval de drivers vast heb haha!

Lang bezig geweest maar we hebben een niet lekkende Thermosstaatkraan kunnen monteren dus snel beginnen met het leidingwerk richting het Aquarium en de bioloog....... Ik HAAT water :p althans.... ik haat knelkoppelingen en voornamelijk het afrollen van teflontape!

IMG_3729_zps4pvrbtjx.jpg


IMG_3730_zpsovbr7nss.jpg
 
Ik neem aan dat de groene bak gevuld wordt met schoon water en dat dit dan toegevoegd wordt aan het aquarium?
 
@Killerfish: Deze bak stond er alleen om de thermosstaatkraan te testen. Zoals je hebt kunnen zien is het Aquarium en de bioloog nog niet geleverd haha!
@tuinkabouter: Er komt 1 vaste leiding vanaf de thermostaatkraan naar het meubel, het aansluitpunt was te ver weg om 2 leidingen te plaatsen.
@Waterbewoner: Dat is deels correct! Die blijft er even onder staan voor eventuele lekkage en hierin heb ik het water van de thermosstaatraan getest, mooi op temp iig!
 
@tuinkabouter: Heb je zeker gelijk in, ik moet ook gewoon een plan trekken want als je te lang gaat nadenken wil je toch altijd meer en anders en dan kom je er nooit. Als de tijd er is ga ik zeker even bekijken hoe jij het hebt gedaan en zal vast en zeker vragen hebben dus thnx voor je aanbod! Altijd fijn iemand met verstand van zaken! Eerst maar eens de LED Drivers bestellen zodat ik in ieder geval de drivers vast heb haha!

Lang bezig geweest maar we hebben een niet lekkende Thermosstaatkraan kunnen monteren dus snel beginnen met het leidingwerk richting het Aquarium en de bioloog....... Ik HAAT water :p althans.... ik haat knelkoppelingen en voornamelijk het afrollen van teflontape!

IMG_3729_zps4pvrbtjx.jpg


IMG_3730_zpsovbr7nss.jpg

Nou wil ik geen azijnzeiker zijn.:sorry: Maar zo professioneel als de rest er uit ziet, zo amateuristisch ziet je keukenkastje eruit.:oops:

Had je de kraan niet op een muurplaat kunnen zetten? Zit hij ook gelijk stevig vast.

Die afvoer van de vaatwasser gaat voor de stankafsluiter het riool in? Had je niet beter een mooie keuken afvooer aansluit set kunnen nemen?
Zoiets als dit.

schoefsifon-aftakking.jpg


Of is dit alles nog tijdelijk??

Ik bedoel het wel als opbouwende kritiek, en het is goed bedoeld!
 

Terug
Bovenaan