Zelfbouw Project Aqua 200x70x70


Heb wat recenties zitten lezen en wat youtube filmpjes bekeken en je schijnt er ontzettend veel mogelijkheden mee te hebben maar er hangt gewoon een prijs kaartje aan. Maar daarbij vind ik dan wel dat als je tropische vissen houd of wat voor diersoort dan ook dat je niet op kosten moet gaan besparen.

Het kan natuurlijk altijd goedkoper maar wil het deze keer goed aanpakken. Heb voorheen ook vissen gehad (wel 10 jaar geleden) alleen had vaak sterfte omdat ik mijn bak niet onder controle had en niet vaak testen deed. Ik wil dat deze keer voorkomen door een all-in one systeem te hebben die mij ook op de hoogte stelt per mail en waarbij ik een actieve interface heb die realtime kan monitoren. (En ik houd gewoon van technische snufjes om alles te kunnen regelen monitoren haha)

Daarbij heeft de interface nog eens ontzettend veel mogelijkheden waardoor je dus ook een USB Camera kan aanslutien welke in je lokale webserver geladen kan worden dus je in principe overal ter wereld je statestieken kan opvragen plus je kan naar je prachtige bak kijken!

Dit moet hem worden en dan incl wat extra's zoals webcam, voederautomaat en lekdetectie.

BkEQKDtkbx6OZBGZJ8CuDxs6V3BgRnl-.jpeg
 
Na verder onderzoek is mijn oog toch gevallen op de allernieuwste controller dus even verder in verdiepen!
 
Kleine update:

- Van Leo vernomen dat het Aquarium en de Bioloog over 2 weken geleverd zullen worden.
- 2 maal aquarium LED verlichting besteld (800*180*63mm) deze zijn straks compatible met de Neptune Apex controller.
- Samsung Tablet Pro 8.4 besteld welke als dedicated interface gaat functioneren voor mijn Apex controller. (Deze zal ik wss met een tablet houder op het meubel bevestigen)

ToDo:
- Pomp bestellen
- CO2 apparatuur bestellen
- Heathers bestellen

Binnenkort maar eens verdiepen in het filtermateriaal en alle leidingen en aansluitingen. Daarbij ook nadenken over de achterwand.
 
Wederom een kleine update.

Multiplex vandaag opgehaald en passend gemaakt voor het Aquarium zodat ik de platen deze week nog even kan behandelen tegen vocht.

Op de grond zal een multiplex plaat komen te liggen van 18mm. Onder het Aquarium komt eveneens een multiplex plaat van 18mm te liggen incl 10mm tempex of iets soort gelijks. De onderkant van het aquarium is voorzien van 10mm multiplex eveneens als de 1ste verdieping waar ik nog wat plek over heb voor aparatuur die dicht bij mij filter moet staan.

Zodra het Aquarium staat zal ik natuurlijk weer een update plaatsen! (Excuses voor de slechte kwaliteit foto's alleen moet de draadloze schakelaar nog in orde maken haha)

IMG_3475_zpswrhcb1kf.jpg


IMG_3479_zpsjlxejnpb.jpg
 
Thnx! Het gaat de goeie kant op inderdaad.

Ga vandaag het triplex behandelen met woodseal pro en de controller voor mij Apex Neptune is binnen! Een 8.4 Samsung Pro tablet welke ik op 1 of andere manier nog ga plaatsen bij het aquarium maar daar ben ik nog niet over uit.

Vanmiddag ook even met de vrouw overleggen of ik TOCH een klein gat mag boren in de muur zodat ik daar een vaste afvoer kan aanleggen en eventueel tuinslang om het aquarium te vullen....... vanmiddag dus even snel op pad om een bosje bloemen te kopen of wat anders haha!!

Daarbij zojuist de Neptune Apex controller 2016 besteld. Deze is waarschijnlijk begin november beschikbaar in nederland dus verwacht hem midden november.

gxtJY_kON3Ylh3CyzJdWpvUw1cUKlkWu.jpeg


Neptune Apex 2016
gxtJY_kON3Ylh3CyzJdWpvUw1cUKlkWu.jpeg
 
Zou voor de zekerheid wat chocolade erbij doen :p
En anders gewoon het gat boren als ze er niet is, kastje ervoor en klaar :p
 
Vanmiddag ook even met de vrouw overleggen of ik TOCH een klein gat mag boren in de muur zodat ik daar een vaste afvoer kan aanleggen en eventueel tuinslang om het aquarium te vullen....... vanmiddag dus even snel op pad om een bosje bloemen te kopen of wat anders haha!!


Als ik jou was zou ik er een lingerie setje bij doen mocht ze nee zeggen heb je toch een gezellige avond.:oops:[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha het "probleem" is dat de huurwoning op haar naam staat maar een klein gaatje is zo weer op te vullen..... Alleen jammer dat er in de keuken tegeltjes tegen de muur zitten maar dat ziet niemand.... Staat de vaatwasser tegenaan dus komt vast goed!

Nu verder wachten op het aquarium en de sump en dan aan de slag met het leidingwerk en alle andere werkzaamheden!! There is much To come haha!
 
Update: gat in de muur geen probleem dus we gaan mooi een vaste afvoer maken en een vulaansluiting!
 
Iemand toevallig nog wat tips waar ik wat leidingwerk incl de juiste kranen kan aanschaffen?

Ik zat ook te denken om vanuit de pomp een T-stuk te monteren met 2 kranen zodat ik kan schakelen tussen aquarium en afvoer, is dat het juiste idee of zijn er andere tips om het leiding gedeelte aan te sluiten?
 
Ik was pas bij van Cranenbroek in Dongen, daar hebben ze ook veel hoge druk pvc en kranen voor weinig. schijndel is voor jou dichterbij maar die is wat kleiner en ik weet niet of ze dat daar ook hebben.
 
Ik heb op de overloop een T zitten met een kraan voor het riool en 1 voor het filter.
Dus niet echt een keuze schakelaar maar 2 losse kranen
 
Thnx Pieter, ik kan inderdaad eens in schijndel checken en anders maak ik even een tekening voor mezelf en dan bestel ik het op internet.

Dat bedoelde ik inderdaad ook tuinkabouter..... gewoon 2 losse kranen en dan als je water gaat afvoeren de ene open en de andere dicht en visa versa.

Ik zal eens een beetje op internet gaan neuzen want weet zo ook niet wat het standaard diameter is wat gebruikt word.
 
Ik heb 40mm en me bak is binnen 10 minuten op 50% leeg ongeveer.
Meeste keuken en wasbak afvoeren zijn 32 of 40 mm, ik heb daar dus gewoon me 40mm pijp aangesloten met een T stuk onder het keuken kastje
 
Thnx Tuinkabouter! Ik moet even onder de wasbak kijken of ik het nog netjes kan aansluiten daar ik ook een vaatwasser laatst heb aangesloten dus zitten al wat koppelingen maar komt vast goed!
 
Beste RoelHG,

Ziet er allemaal heel goed, uit hier kan ik zeker wat inspiratie uit opdoen. Ik vroeg me wel af waar je je aquarium laat maken? Een bekende bouwer, maar welke bouwer dan? Dit wil ik graag weten zodat ik wat rond kan mailen en kan vergelijken. Als je geen reclame wilt maken op het forum, mag je me ook een berichtje sturen.
Alvast bedankt.
 
Hallo Ijsbeervis,

Thnx!

Ik laat de bak maken door Leo bij Aquarium van Wolveren. Ik heb ook heel wat rond gemaild en ben uiteindelijk bij Leo uitgekomen..... Mooie prijs kwaliteits verhouding en voor een zachte meerprijs thuis bezorgd! Ben benieuwd als de bak er is, maar heb veel nette recensies gelezen.
 
Kleine update:

Me zojuist even verdiept in het algehele water verversen en toch tot de conclusie gekomen dat ik dit automatisch ga sturen via mijn Neptune Apex controller. Ik ga hiervoor de controller zo programmeren dat er op een vaste tijd in de week (of 2x) de kogelkraan word omgezet zodat er een aantal minuten water word afgevoerd rechtstreeks naar de afvoer welke ik ga scheiden in de keuken. Als deze een aantal minuten gelopen heeft (Even bekijken wat de actieve doorvoer per minuut is) zal de controller de kogelkraan weer omzetten en zal een aantal minuten later de elekrische toevoer aangestuurd worden. Op de Apex zit een hoogwaterstand sensor aangesloten die ik zal configureren op de maximale inhoud van het Aquarium en bioloog zodat wanneer deze sensor geraakt word de elektronische klep weer zal sluiten.

Ik ga daarvoor onderstaande elektrische klep en elektrisch kogelkraan bestellen om het water verversen te automatiseren.

Magneetventiel DF-SA 1/2'' Messing EPDM 0-10bar 230V AC
yp6Z5kQx-hpnA6C3glS6q49DsyGki1vd.gif


Elektrische Kogelkraan BW2 1/2'' 2-Weg 230V AC Relais
yp6Z5kQx-hpnA6C3glS6q49DsyGki1vd.gif
 
Ik zou niet voor kogelkranen gaan maar voor solenoid's waarbij de "failsafe" positie gesloten is, en ook de klep weer dicht gaat mocht deze om welke reden dan ook spanningsloos raken.
Dan zou je in theorie nooit een situatie kunnen krijgen met een niet volledig gesloten klep waardoor je bak leeg zou kunnen lopen
 
Thnx voor de tip. Kan jij toevallig een voorbeeld geven van een merk en type?

Daarbij zijn bovenstaande items alleen actief als er spanning op staat en gebeurd er niks mocht de stroom uitvallen. Je hebt inderdaad ook andere welke constant spanning hebben en wanneer de spanning eraf gaat ze hun ding doen dus je hebt zeker een punt!

Ik heb het model die bij spanning erop klep opent en spanning eraf klep weer sluit.
 
Net even contact gehad met de Aquarium bouwer en hij gaat een extra gat boren in de bioloog zodat ik een vaste afvoer heb en dus alleen een automatische klep nodig heb en geen kogelkraan meer! Perfect werkend systeem dus! De klep is inderdaad een solenoid dus dat moet goed komen.

Nu even via marktplaats een thermostaatkraan regelen zodat het water op een mooie temp is als het me aquarium binnen gaat!
 
Zo duur zijn de kranen bij de gamma of hornbach nou ook weer niet :p
Maar beter dat je een extra gat erin krijgt ;)
stuk makkelijker en betrouwbaarder
 
Ik wil eigenlijk een mini of micro kraan en die zijn aardig prijzig haha! En alles bij elkaar is het al een ontzettend duur geintje aant worden ;)

Maar als extra "failsafe" adviseerde hij me om gewoon een extra gat te boren, veel makkelijker want scheelt weer een stuk programmeren. Zodra de automatische verversing word ingeschakeld word tijdelijk de opvoerpomp uitgeschakeld en de bioloog volledig ververst waarnaar de doorvoerpomp weer geactiveerd zal worden.
 
Kleine update:

Begonnen met het aanleggen van het leidingwerk. Hiervoor een gat geboord in de muur naar de keuken toe en daar begonnen met de installatie van de afvoer en aanleggen waterleiding.

IMG_3596_zps8wgbvwzc.jpg


IMG_3605_zpswtmnjh6c.jpg


IMG_3606_zpsqeazipjb.jpg


IMG_3607_zpshecf3ecc.jpg
 
Kleine update:

Afvoer is klaar en morgen komt als het goed is de Neptune Apex controller binnen :D Can't Wait!

IMG_3653_zpsrmrnptpo.jpg


IMG_3657_zpsavmkva6t.jpg


IMG_3655_zpsbypmv72v.jpg
 
Thnx!

Haha nee nog niet, ik ga eerst de thermostaat kraan aansluiten en deze dan even aansluiten op de afvoer en dan doe ik beide testen tegelijk..... Op deze manier heb ik ook een flinke doorvoer in me afvoer
 
Zojuist mijn speeltje opgehaald en aangesloten! Ben alvast aan het programmeren geslagen om te bekijken hoe alles werkt :D

IMG_3673_zps71azf31z.jpg


IMG_3674_zpsluv5p8fl.jpg


IMG_3678_zpsxvf3kmrr.jpg


Apex_zpssqn4ugmw.jpg
 
Zeg dat wel (Mag ook wel voor dat geld haha)! De mogelijkheden hiermee zijn ook oneindig zoals ik het nu zie dus hoop het een beetje onder de knie te krijgen want op dit moment (Zelfs voor iemand in de IT) is het nog redelijk complex allemaal maar er zit schot in de zaak dus begin het een beetje te begrijpen. Veel op het Neptune forum lezen en YouTube filmpjes kijken.
 

Terug
Bovenaan