Zelfbouw Project Aqua 200x70x70


Netjes hoor! Heb je in de poten nog iets van rubber doppen gewerkt om het frame niet in het laminaat te duwen? Of leg je er nog wat anders onder?

De bak wordt kleiner? Of nog groter. :D
 
Er komen inderdaad nog doppen onder met een draaisysteem zodat alles waterpas gezet kan worden.

De bak word waarschijnlijk iets minder diep en wat breder, ik vind het aan de ene kant wel zonde dat de bak minder diep word maar het idee erachter voor het meubel vind ik wel vele maler mooier. Het Aquarium komt dus niet op de rand van het meubel te staan maar iets naar binnen waarbij ik nog een klein raamwerk van 7cm diep wil bouwen. Daarom zou de bak 63cm diep moeten worden want denk niet dat het verstand is om het aquarium aan de achterkant 7CM over het frame te laten komen.....

De bak zou dus 218x63x70 worden!
 
Ik zeg natuurlijk iets heel stoms haha! Het raam hoeft natuurlijk niet op het frame te komen want die draagt geen gewicht haha!

Het Aquarium word dus 218x70x70 ;) Yeah!! Groter dus haha!!
 
Thnx!!

Ik heb even een voorbeeld gezocht :) Het Aquarium komt eigenlijk 7 tot 10 cm dieper in het meubel te liggen. Bij het voorbeeld is het vele malen meer maar gaat om het idee.

image_zpsyxedd1mv.jpg
 
Dat ziet er veelbelovend uit! Dat frame alleen al. Ben zeer benieuwd naar de rest.
 
dus als ik het goed begrijp staat dan je bak tegen de muur en dus ook met de achterzijde op het goed ondersteunde deel van het frame
en laat je de rest rusten op de dunne delen van het frame ook qua breedte
hmm of dat nu zon goed idee is
en of je het zelfde effect gaat bereiken als je voorbeeld heb zo mijn twijfels is immers een doorkijk gebeuren
terwijl jou bak tegen een dicht muur staat

groet

jaap
 
Nee dat begrijpe je denk ik net niet helemaal goed ;) de bak komt zo goed als op het gehele frame terecht alleen aan de zijkant zal die aan elke kant 7cm schelen dus voor de rest rust de bak in zijn geheel op de multiplex plaat die op het frame komt te liggen. Het voorbeeld is puur en alleen een indicatie wat ik met het raamwerk bedoel.... Het zal dus niet precies hetzelfde zijn omdat dit idd een doorkijk bak is. Mijn aquarium zal aan de linkerkant dicht gebouwd worden zodat ook het stopcontact niet meer zichtbaar is en rechts zal de bak aan de zijkant ook open blijven.
 
@Tom: dat is een goeie inderdaad. Ik weet namelijk niet precies wat het beste is voor dit formaat.

Kleine toelichting: Op de grond komt een 18MM multiplex plaat te liggen om eventueel schade aan het laminaat te voorkomen. De bak zal in de lengte tegen de muur geplaatst worden. Nu is het inderdaad een goede vraag wat ik het beste tussen het frame en het Aquarium kan plaatsen? Iemand tips?

@Killerfish: Thnx! Het gaat inderdaad al de goede kant op!
 
@Tuinkabouter: Ik ben er geen voorstander van om de bak er zo op te zetten. Maar waarom dan kiezen voor betonplex in tegenstelling tot multiplex? :) Thnx!
 
Cool! Dus dan zou ik eigenlijk betonplex en daar bovenop een stuk tempex moeten plaatsen en daarop mijn aquarium?
 
heb zelf deze er tussen op aanraden van de bak maker
voordeel is maar 0,5cm dik en sterker als tempex
336311flipper34_0_84_sicherheitsunterlage_001.jpg



dan nog iets okoume garantie multiplex is ook watervast verlijmd

groet

jaap
 
Thnx voor jullie reacties! Ik heb nu alle info over wat ik tussen het Aquarium en het frame kan plaatsen!

flipper34: Hoe heet dat wat je er tussen hebt zitten?
 
platen van kunststof voor onder het aquarium ,worden verkocht onder de naam,werkstof

ze worden oa in de machinebouw gebruikt,in verschillende diktes.

denk een beetje aan snijplanken,dat idee kunst stof,

ze zijn te koop in diverse kleuren,elke kleur heeft bepaalde eigenschappen,zo word de kleur groen vaak gebruikt onder ketting banen,dit inverband met de teflon die er door zit,wit is van nylon, wat je ook kiest het is de bedoeling,om eventuele oneffenheden op te vullen.
maar dat wist je al.
compliment voor je mooie frame,en materiaal keuze
 
Thnx voor je antwoord Ben en voor je complimenten! Ik krijg net van me vader door dat ik ook eventueel Dupanel kan gebruiken. Dit zou de oneffenheden kunnen opvangen en is tot op zekere hoogte werkbaar maar dat moet ik even bekijken want mijn vader geeft al aan dat hij niet weet of dit wel geschikt is onder een aquarium. Ik zal eens gaan bekijken of ik eventueel werkstof ga gebruiken of dupanel.
 
ik ben zelf contractie bankwerker ik weet hoe moeilijk het is om een rvs frame strak en vlak te krijgen is,als je een constructie maakt voor een machine,komt het niet aan op een mm, voor een aquarium gelden er andere regels,mag niet getordeerd zijn,dwars liggers moeten echt vlak liggen.
of het geheel echt waterpas is,zou ik me niet druk overmaken, het vlak zijn wel.ik weet niet of piepschuim zon goede oplossing is,dit in verband met het wegzakken van de randen van het aquarium,ik kan me voorstellen dat dan de bodem plaat onder druk komt te staan,maar dat is gis werk van mijn kant, alles goed controleren met een rij,ook overhoeks(diagonaal)met een waterpas moet je opletten dat deze ook echt waterpas is, controleren voor het gebruik.tip

zet je waterpas op een vlak,controleer hoe de libel staat,draai je waterpas nu 180 graden,de libel moet nu exact het zelfde staan als de eerste meting,
succes
 
XPS Blauwplaat
XPS Blauwplaat ge�xtrudeerde polystyreen hardschuim is een hoogkwalitatieve isolatie voor vloeren, daken en wanden. Het is zeer duurzaam, neemt nagenoeg geen vocht op zodat het zijn hoge isolatiewaarde blijft behouden en is bovendien enorm drukvast.
 
Daar heb je zeer zeker gelijk in en piepschuim vertrouw ik ook niet helemaal. Daarom ga ik nu op de grond een plaat leggen van betonplex en bovenop het frame ook een betonplex plaat. Daarbij zal er op het betonplek een 0.7cm STYRODUR plaat geplaatst worden wat een stuk sterker is als piepschuim en eventueel een beetje kan werken indien nodig.

Ik ga je advies zeker opvolgen en aan mijn vader vragen om een waterpas van zijn werk mee te nemen want die worden wekelijks gecalibreerd als ik dat zo goed zeg! Nogmaals bedankt en zal snel een update plaatsen over het verdere verloop!
 
controleer ook met een rei ,of rij,ik weet niet hoe je dat spelt,is een stalen liniaal ,je hebt meer dan 2 meter liniaal nodig,dan controleer je met voellermaat tussen de rei en je frame wat de speling is,die kun je dan uitvullen,en ja het woord is kalibreren
 
Nou.... daar ben ik weer! Ontzettend druk geweest met projecten op me werk dus helemaal niet meer aan mijn Aquarium toegekomen maar er komt nu schot in de zaak en we gaan het eea weer verder oppakken en opbouwen.

Bij deze een kleine update.

Nogmaals over het Aquarium nagedacht en ook het formaat en daarbij goed rekening gehouden met het meubel wat ik wil bouwen dus ik heb onderstaande bij een bekende Aquarium bouwer besteld.

Aquarium 200x70x65 met daarbij een overloop met 2 gaten en kam. (links in de hoek)
Bioloog 120x40x40 4 vaks met dubbele schotten en roosters.

Ik ben op dit moment bezig om een overzicht te maken welke componenten ik allemaal ga gebruiken en me daarbij even aan het inlezen over de Apex Aquarium controller.

Ik zal snel een update plaatsen mocht er weer een update zijn.
 

Terug
Bovenaan