Zelfbouw Project Aqua 200x70x70


RoelHG

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 juli 2016
Berichten
694
Locatie
Den Bosch
Beste mensen,

Na veel antwoorden te hebben gekregen op dit forum (Waarvoor dank) is het moment dan eindelijk aangebroken dat we gaan begonnen met het volledig opbouwen van een Aquarium met bijbehorend meubel en bioloog.

Het zal een langdurig traject worden omdat alles zelf moet opbouwen en omdat ik alles goed wil doen en het dus altijd veel uitzoek werk zal zijn wat ik ga aanschaffen en hoe ik het eea ga installeren maar zoals de meeste mensen zullen weten.... Kwaliteit kost tijd (En geld maar dat terzijde haha) Daarbij is het op dit moment ontzettend druk met lopende projecten op het werk waardoor ik alle tijd ga nemen en rustig aan alles ga opbouwen.

Een kleine omschrijving van de bewoners welke ik wil gaan houden:
Mijn idee is om het aquarium te voorzien van een lichte zandbodem, wat kienhout en planten zodat de vissen zich lekker thuis voelen. Ik zal voornamelijk discusvissen gaan houden en een aantal L-Nummers (Panaque) en over de rest van de bewoners ben ik nog niet helemaal uit. Ik zal wat research moeten doen welke vissen samen gaan in deze omgeving.

Een kleine omschrijving van het project zelf:
1. Het maken van een RVS frame wat over de gehele lengte van de muur geplaats zal worden. (2330x70x80)
2. Het plaatsen van betonplex 18mm aan de onderkant (ondersteuning poten) en een betonplex blad van ook 18mm.
3. Bioloog laten maken met de afmetingen 150x40x50.
4. Aquarium laten maken met de afmetingen 200x70x70
5. Het maken van een RVS lichtkap.
6. Het bekleden van het geheel met Hoogglans witte platen. (deze zullen greeploos worden en dmv magneten aan het RVS frame gemonteerd worden.
7. Aanschaffen van filter materiaal/pomp/CO2/regelaars/thermostaat etc etc...

Het hoogglans witte meubel zal aan de onderkant voorzien worden van led verlichting waardoor je een mooi effect aan de onderkant van het meubel krijgt.

Dit is de planning tot nu toe maar er zal natuurlijk altijd het eea veranderen en wellicht word dit ook niet de volgorde waarop alles gebouwd word maar gaande weg ga ik vanzelf zien wat er gedaan moet worden en waar ik me het eerst aan ga wagen.

Ik zal vast het eea vergeten zijn te melden maar ga morgenavond beginnen met het RVS frame dus zal wanneer ik een update heb deze natuurlijk plaatsen incl foto's.

Tips/opmerkingen zijn altijd welkom!

Bij deze ook de allereerste foto met de fantastische tekening van het RVS frame. (niet echt veel toegevoegde waarde maar wilde de eerste post van dit project niet zonder foto afsluiten haha)

IMG_2198_zpsjdqdswmb.jpg
 
Let wel: magneet hecht niet aan rvs.

grt hans.
 
Ga je de bak ook zelf plakken?
 
@Hans: Dat klopt! Deze worden deze worden voorgeboord en netjes bevestigd.

@Doragon: Nee daar ga ik me niet aan wagen, deze laat ik plakken haha!
 
:D zou kunnen. Zou ik mee gaan kijken want ik wil wel een bak gaan plakken in de vakantie... (Blijf evengoed meekijken!)
 
Is altijd interessant om te zien maar bij een bak van dit formaat en geen ervaring ga ik me er niet aan wagen!
 
Gaaf project! deze ga ik zeker blijven volgen!
 
Thnx!

De eerste plannings wijziging is een feit... hieronder een foto van de muur waarop het Aquarium komt! 3 x raden wat hier aangepast gaat worden haha :p

IMG_2220_zpsosbqmohf.jpg
 
Je hebt helemaal gelijk zo een lichtschakelaar zit maar in de weg...
 
haha die zit zeker in de weg maar die goud geschilderde muur is echt te lelijk.... eindelijk een excuses om deze te witten!! Zal me vriendin blij mee zijn.... wellicht een keer vrij nemen en wit schilderen als ze is werken. :p
 
Als dan toch niet thuis is gauw een gat hakken en hem in de muur bouwen.
 
Naar de Buren, dan blad op muur, Bak er op.

Samen plezier er van.
 
Waarschijnlijk is het beter om je bak een 40 cm breder te maken ivm T5..
 
@Tom, ga een custom LED verlichting bouwen dus hoef daar verder geen rekening mee te houden :) Daarbij is een bak van 240 niet echt mooi op een muur van 232.....
 
man man man wat fout de goude muur xD

ik neem aan dat je alles gaat aansluiten op het stopcontact links op de foto?
als je toch zo lekker bezig bent zou ik deze ook een eigen groep geven ;)
 
Dat krijg je er allemaal gratis bij als je besluit bij je vriendin in te trekken... haha (Zelf een appartement gekocht en dat is niks met een kleine)

Dat is inderdaad het stop contact waar het eea op aangesloten gaat worden en kan me broer inderdaad even vragen of deze geschakeld kan worden naar een eigen groep! Thnx voor de tip.
 
bij mij zitten namelijk alle stopcontacten in de woonkamer op 1 groep.
opzich geen probleem, maar als je aquarium op zijn piek 1,5KW trekt en je vriendin besluit te gaan stofzuigen terwijl jij aan het game bent met alles aan zou het wel eens spannend kunnen worden...
een groep in ongeveer 3,6KW daar zit je niet zomaar aan mja, als je het nu goed aan kan pakken, waarom niet?

ik heb mijn aquarium trouwens wel op een eigen groep staan.
ik vond een stekkerblok onder de keuken die z'n eigen groep had..
was vertopt door de vorige eigenaar van de woning..
nu staat daar dis de koelkast en het aquarium op
 
Als ik het nu goed kan doen kan ik daar inderdaad beter even wat aandacht aan besteden. Wil natuurlijk voorkomen dat alles er een keer uitklapt met alle problemen die dat met zich mee brengt.

Gaat vast en zeker goed komen! Eerst maar eens even wat witsel aanschaffen voor de muur.... heel heeeeeel veel witsel haha!
 
ook daarvoor een tip :p gewoon dik smeren.
vriend van me is schilder die zei: maakt niet uit wat je smeert zolang je maar dik smeert
resultaat is wel dat ik strakke muren en plafonds heb overal :D
 
Ik ga deze inderdaad voorzien van een hele dikke laag anders krijg ik dat "GOUD" nooit weg! haha!
 
RoelHG zei:
.. hoef daar verder geen rekening mee te houden :)

Allrightii .. kijk maar eens rond en laat maar weten of je wat DIY controllers kunt gebruiken..
 
Kleine Update:

- Vanmiddag verf scoren en beginnen met de muur.
- Deze week het frame afronden en betonplex op maat laten maken voor de onder en bovenkant.

(Excuses voor de eerste foto, deze is een beetje bewogen zie ik)
IMG_2280_zpsdwccopmm.jpg

IMG_2285_zpsrqtmdilx.jpg


IMG_2284_zpsnfaofgtg.jpg
 
Zojuist ook contact gehad met een contactpersoon van me die bij APC werkt voor een UPS incl notification system zodat ik al mijn belangrijke Aquarium apparatuur kan aansluiten en een melding krijg als de stroom is uitgevallen.... dus hierover krijg ik nog te horen welke ik hiervoor het beste kan gebruiken ;) Safety first!
 
Kijk, hier wordt gewerkt. Ziet er goed uit!
 
Thnx! Ja er word gewerkt alleen ontzettend weinig tijd ivm werk/kleine/sporten dus het gaat allemaal wat trager als gepland maar goed.... ik ga eind augustus 2 weken op vakantie en ga er sowieso pas na de vakantie vissen in plaatsen want lijkt me echt niet handig net voor ik wegga en laat het aquarium graag geruime tijd indraaien.
 
Kleine update! Frame is bijna klaar en verf is gehaald dus zsm de muur wit schilderen!

image_zpsucx3rhrg.jpg
 
Wat een werk zeg, daar moet je wel een beetje handig voor zijn en de ruimte voor hebben ;)
Komen er niet nog meer pootjes onder? Niet dat ik er verstand van heb hoor, maar dacht ik vraag het even, dan leer ik ook weer wat.
 
Netjes hoor ;)
Pas je wel op dat je frame niet krom trekt met al dat gelas?
 
@Sanneke80: Het is inderdaad een hele klus alleen kan het bij mijn vader op zijn werk gedaan worden dus dat scheelt een hoop! Nopes.... Dit is meer als stevig genoeg hoor :)

@tuinkabouter: heb je zeker gelijk in alleen daar let ons pa extra goed op!
 
Tof dat je zo een handige Pa hebt en dat hij dit op zijn werk kan doen!
Mijn pa is ook heel handig, alleen lassen is toch een vak apart.
 
Neem wel aan dat er vanaf de zijkant nog steunbalken in gelast worden naar de middelste 2?
Om de belasting wat meer te verdelen en om net nog wat steviger onderstel te krijgen?
 
Als je op de bouwtekening op de eerste pagina kijkt zie je de tekening hoe het zou moeten worden ;)

Maar goed dat je er goed op let ;) zou egt sonde wezen van alle energie als alles dadelijk krom is..
 
Dat had ik gezien Tuinkabouter, daarom ook mn vraag nav het antwoord van de ts op Sanneke haar vraag.
Daar zegt de TS, Nope stevig genoeg. Ik zou er niet op vertrouwen en net wat meer dwarsbalken in lassen ivm torsiestijfheid.
 
Ik zal het idd eens aan ons pa vragen want dat had hij wel in zijn hoofd volgens mij dus daar kom ik op terug haha! Thnx voor de tip....

Edit: snel antwoord... Ja die komen er nog zeker tussen haha!
 
RoelHG zei:
Ik zal het idd eens aan ons pa vragen want dat had hij wel in zijn hoofd volgens mij dus daar kom ik op terug haha! Thnx voor de tip....

Edit: snel antwoord... Ja die komen er nog zeker tussen haha!
dan is het goed begon me net als anderen al zorgen te maken :sorry:
zag het al voor me bak er op vol met water en daar gaat frame
zijwaarts weg glijden
of was het de bedoeling om aan de achterzijde een plaat hout er tegen aan te schroeven om dit te voorkomen

groet

jaap
 

Terug
Bovenaan