Zelfbouw Project Aqua 200x70x70


@biljoenblik: haha nee geen probleem! Kriktiek is uiteraard ook welkom.

Laten we voorop stellen dat we op dit moment in een huurhuis zitten en dat het keukenkastje dicht gaat en in principe ook niet meer open gaat :p

Ik had de kraan op de muurplaat kunnen vastmaken alleen dat had ik in een hele kleine ruimte stukken uit de muur moeten bikken en daar had ik totaal geen zin in.
Ik had een mooie keuken afvoer kunnen nemen alleen heb bij het aansluiten gekozen voor de dirty fix omdat ik onzettend veel problemen had met lekkende onderdelen dat ik ik deze snel heb aangesloten. (Daarbij is de ruimte zo klein dat ik hem waarschijnlijk niet fatsoenlijk op de muur had kunnen krijgen en er weinig ruimte is voor extra afvoerwerk)

Er komt nog wel een aparte kastje te staan waarop de kraan stevig bevestigd zal worden maar dat word geen kunstwerk!

Zoals ik al zei is het een huurwoning en gaat het kastje dicht en niet meer open. Mocht het een koopwoning zijn geweest had ik het inderdaad allemaal op een nette manier bevestigd :)

De leiding richting het aquarium word een nette leiding en krijgt een mooi aansluitpunt bij het meubel!
 
Wou bijna zeggen zo heb ik het ook zitten..
Maar ik heb 40mm vanaf me aquarium getrokken en deze heb ik ook na de stank afsluiter geplaatst, enig verschil is dat het bij mij 1 gesloten geheel is.
 
Er komt vanaf het Aquarium nog een stank afsluiter tussen want wat je op de foto ziet aan afvoer staat los van mijn Aquarium afvoer. Deze ligt onder het keuken kastje ;)
 
@biljoenblik: haha nee geen probleem! Kriktiek is uiteraard ook welkom.

Laten we voorop stellen dat we op dit moment in een huurhuis zitten en dat het keukenkastje dicht gaat en in principe ook niet meer open gaat :p

Ik had de kraan op de muurplaat kunnen vastmaken alleen dat had ik in een hele kleine ruimte stukken uit de muur moeten bikken en daar had ik totaal geen zin in.
Ik had een mooie keuken afvoer kunnen nemen alleen heb bij het aansluiten gekozen voor de dirty fix omdat ik onzettend veel problemen had met lekkende onderdelen dat ik ik deze snel heb aangesloten. (Daarbij is de ruimte zo klein dat ik hem waarschijnlijk niet fatsoenlijk op de muur had kunnen krijgen en er weinig ruimte is voor extra afvoerwerk)

Er komt nog wel een aparte kastje te staan waarop de kraan stevig bevestigd zal worden maar dat word geen kunstwerk!

Zoals ik al zei is het een huurwoning en gaat het kastje dicht en niet meer open. Mocht het een koopwoning zijn geweest had ik het inderdaad allemaal op een nette manier bevestigd :)

De leiding richting het aquarium word een nette leiding en krijgt een mooi aansluitpunt bij het meubel!

Dat verklaard een hoop. Maar ik hoop wel, dat je geen stankoverlast krijgt. Riooldampen zijn erg kwalijk (ongezond).
 
@biljoenblik: Heb je zeker gelijk in en thnx voor je oplettendheid! Op dit moment nergens last van met de vaatwasser en voor de afvoer van het aquarium worden de nodige maatregelen genomen! :D
 
Kleine update maar helaas niet super veel kunnen doen.

Had nog wat multiplex over die even snel een kleine houder gemaakt om de kraan op vast te zetten. Ik zal deze vast en zeker nog verzekeren ergens aan vast maar helaas nog geen tijd voor gehad.
En een flinke bestelling gedaan voor alvast wat PVC werk voor de af en aanvoer.

R11GGBMd8C5RY3DfXk1g63thRl6jLfQT.jpeg


R11GGBMd8C5RY3DfXk1g63thRl6jLfQT.jpeg


R11GGBMd8C5RY3DfXk1g63thRl6jLfQT.jpeg


R11GGBMd8C5RY3DfXk1g63thRl6jLfQT.jpeg
 
Mooie bestelling, moet een goed gevoel geven. Ik schrok met rot toen ik het eind bedrag zag.

Was een muurplaat niet veel makkelijker geweest of geen plek voor?
If it's dumb and it works, it ain't dumb.
 
Mooie bestelling, moet een goed gevoel geven. Ik schrok met rot toen ik het eind bedrag zag.

Was een muurplaat niet veel makkelijker geweest of geen plek voor?
If it's dumb and it works, it ain't dumb.
Tjah de kogelkraantjes trekken het bedrag fors omhoog he... :p Ik heb 4 verschillende prijzen gezien en had een verschil tussen de hoogste en de laagste van 50%!!
 
Mooie bestelling, moet een goed gevoel geven. Ik schrok met rot toen ik het eind bedrag zag.

Was een muurplaat niet veel makkelijker geweest of geen plek voor?
If it's dumb and it works, it ain't dumb.
Helaas niet echt de plek voor en aangezien het een huurwoning is moet ik rekening houden dat als we eruit gaan als naar de originele staat terug gebracht moet worden. Daarbij in het achterhoofd gehouden het zo te bouwen dat het grootste gedeelte mee kan naar de nieuwe woning!

Haha dit is een relatief kleine bedrag op de bedragen die ik heb uit gegeven of eraan zitten te komen maar wat betreft het PVC best een flink bedrag inderdaad en dit is nog geen alles! Maar goed.... Als we het doen dan maar gelijk goed!
 
Tjah de kogelkraantjes trekken het bedrag fors omhoog he... :p Ik heb 4 verschillende prijzen gezien en had een verschil tussen de hoogste en de laagste van 50%!!
Klopt inderdaad! En heb de versie genomen met schroefdraad rekening houdende met een verhuizing over 1 jaar dus die zijn extra duur! Maar alles bij dezelfde besteld en die paar euro maakt me dan niet veel uit!
 
Klopt inderdaad! En heb de versie genomen met schroefdraad rekening houdende met een verhuizing over 1 jaar dus die zijn extra duur! Maar alles bij dezelfde besteld en die paar euro maakt me dan niet veel uit!
beter een goed gemaakt als half bakken zeker met de vooruitzichten van een verhuizing
goed bezig :petjeaf::thumbs:

groet

jaap
 
@RoelHG wat @tuinkabouter zegt! Lijmsokken genomen en deze zijn ook uit elkaar schroef baar! Je kan de bolkraan er dan zo uit schuiven! Verder heb ik alles wat ergens door gaat verbonden met teflon! Hierdoor kan ik het aquarium altijd verhuizen! Wat ik ook voorzien heb zijn onderhoudsaansluitingen! Op elk recht stuk zit er een schroefdop zodat ik alle buizen kan reinigen.
 
Haha oeps! Nee totaal geen rekening mee gehouden!! Gelukkig scheelt het maar een paar euro ;)
 
Daarom! En het is geen al te dure leerweg deze keer haha!
 
Mensen let op! Er zijn namelijk wel degelijk kogelkranen zonder wartel met alleen 1 of 2 lijmsokken. Die kan je dus niet uit elkaar halen.

In geval van nood of een bouwfoutje kan je druk pvc wel uit elkaar halen. Druk pvc is namelijk vrij goed hittebestendig en pvc buis niet. Je zaagt de buis dan op minimaal 5mm van de bocht/koppeling af. Vervolgens stook je de verlijmde buis aan de binnenkant warm met een verffohn en steek je deze er vrij makkelijk af met een platte schroevendraaier. Druk pvc goed glad schuren van binnen en weer klaar voor hergebruik.
 
Dan heb ik in ieder geval de juiste kogelkranen besteld dus dat scheelt weer haha!

Elektrische klep is ook binnen gekomen dus we kunnen als het druk pvc binnen is verder aan de gang.

GVpc_Zu9Nw78090ch933VQ3xJc_YtTs5.jpeg


GVpc_Zu9Nw78090ch933VQ3xJc_YtTs5.jpeg
 
Wat heb ik toch een hekelin aan de DPD! Wederom een sorteerfout waardoor mijn PVC koppelingen niet geleverd zijn. Weer een avond verloren.......!!

Net wel druk PVC 20mm kunnen ophalen voor de aanleg van de toevoer dus we kunnen vast lengtes gaan meten en zagen!
 
Mooie solenoid klepjes zijn dat zeg!

Daar wordt je inderdaad gek van.
Ik had het zelfde hoor en was best klaar mee.
Kreeg gelijk de tip dat horticoop bij ons in de buurt zat en druk PVC verkocht.
Ben gelijk die kant op gereden en in gaan slaan.
Internet bestellen is fjin maar dit soort dingen zijn zo super irritant!

Je retour naar je bak wordt 20mm?
Wat voor pomp ga je gebruiken als ik vragen mag.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar je set-up straks.
 
Dat zijn inderdaad mooie robuuste kleppen.... veel goede dingen over gelezen.

Het is soms drama inderdaad alleen hebben wij in de buurt een toko zitten waar de prijzen minimaal 2x hoger zijn dus daar zit ik helemaal niet op te wachten. (Zojuist gebeld en word vandaag geleverd)

Nopes, de automatische toevoer voor de water verversing word 20mm druk pvc. Mijn retour heb ik nog niet helemaal over nagedacht omdat ik nog niet weet welke pomp ik ga bestellen. Ga me eerst focussen op het automatisch verversen en aalsuiten van de sump/bioloog en ga dan een pomp en andere benodigdheden bestellen en bekijken hoe ik het eea ga aanpakken. Dit omdat ik van mezelf weet dat als ik van te voren plannen maak ik achteraf niet tevreden ben dus ga het een keer per "sub" project aanpassen en dat is op dit moment de vaste afvoer en vaste toevoer van water.

Zojuist ook de bevestiging mogen ontvangen dat mijn Aquarium/Bioloog onder voorbehoud zaterdag geleverd gaan worden.
 
Pakket in ontvangst genomen maar helaas is er het eea niet lekker gegaan met de bestelling waardoor ik veel verkeerde producten heb. Die gaan we dus weer retouneren en we gaan een nieuwe bestelling plaatsen voor de juiste PVC Druk componenten. De kogelkranen 40mm zijn veelste lomp en groot dus ga een stapje kleiner anders gaat het allemaal niet passen.

Wel is mijn nieuwe Amcrest HD Pro webcam binnen gekomen en deze ondersteund MJPEG zonder problemen dus deze avond alvast geconfigureerd binnen mijn Apex controller.

ZPWudr2RY95YG823wTqP4xdXcm27DmdS.jpeg
 
Krijg je het eindelijk klop het niet... :stom:
Frustratie ten top zeg, gelukkig kon je nog met je controller rommelen. Staat er nu een Webcam op statief midden in je kamer :cool:

Is wel slim hoor al die sub projecten maar het is echt geen slecht idee om alle pvc in huis te hebben om te passen. Ik heb alles uitgelegd op de grond en kwam er achter dat het heel moeilijk ging passen of dat ik slecht bij bepaalde zaken kon. Heb ook toen weer wat extra besteld om het passend te krijgen en veel union koppelingen gebruikt.

Die 40mm afsluiter is inderdaad serieus en had ik me ook op verkeken. Als retour heb ik 32mm gebruikt en is wel wat schappelijker. 25mm is echt gelijk heel klein.

Bioloog ziet er goed uit! Wel een teaser hoor, nu gaat het zeker echt kriebelen? Volgende paar dagen vrij genomen?
 
Dat is echt frustatie aan de top ja...... dan kijk je in de doos en denk je..... Ik had 20mm knietjes besteld en zie 20 x 50mm knietjes......! Dan pak je een kogelkraan en denkt; Nondejuuuuuu die ga ik terug sturen haha! Maar goed, ik wacht even tot het Aquarium en bioloog zaterdag geleverd worden en als alles staat ga ik passen en meten want dat lukt bijna niet van te voren. Ik ga inderdaad voor een 32mm kogelkraan voor de afvoer en voor 20mm druk pvc voor de toevoer vanuit de thermostaatkraan. Wellicht ga ik zelfs voor de kogelkranen van 25mm voor de afvoer vanuit de aparte vakken van het bioloog want die ga ik natuurlijk niet zo heel vaak gebruiken. De algehele afvoer word daarentegen wel 32mm.

Heb lang moeten wachten maar nu begint het inderdaad wel te kriebelen ja! Helaas kan ik deze drukke tijden geen vrij nemen dus ik moet het meeste in de avonduren doen maar ik heb de tijd! Nu even geen bestellingen totdat alles is geleverd en ik kan passen en meten!

Webcam staat nu op het Aquarium meubel. Deze zet ik straks in de hoek en dan streamt hij rechtstreeks vanuit de zijkant de bak in :D
 
Leuk hè pvc :deal: . Ik heb nu al meerdere pvc projecten gedaan en nog nooit in 1x direct alle juiste spullen gehad. Gelukkig heb ik nu een wildkamp in de buurt zitten en kan ik daar alle onderdelen passend aan elkaar kopen maar dan nog moet ik minimaal 3x terug voordat het klopt in de onderkast :rolleyes:
 
Haha het is een drama! Wij hebben wel iets in de buurt alleen die is 3x zo duur als op internet dus de volgende bestelling word een grote met meerdere maten en de rest doe ik gewoon netjes retour.
 
Mag ik je als tip mee geven om verloopstukken te bestellen van diverse maten voor in je uitstoom te steken! Op deze manier kan je heel gemakkelijk met je stroming spelen!
 
Thnx voor de tip! Ik ga het straks allemaal eens bekijken en het eea bestellen.
 
Laatste klusje voordat het Aquarium erop kan dus ik zeg..... laat die bak maar komen :D!!!!

yZT_DOrLw6xJWOwe4nIIiQKLlmLF9CY7.jpeg
 
Wohoo!! Is dat een schuimplaat? Ik heb een yoga matje gebruikt van de d*c*thl*n voor 2,5€ :D Werkte even perfect! Alleen denk ik dat jij er mss 2 nodig zal hebben! Of een duurder van 7€ voor de lengte van 2meter! :p ik ben hier zelf heel gelukkig mee want dit is antraciet van kleur en steekt zo hard niet af als een witte plaat.
 
Ik heb hier losse tempex platen gebruikt van 1cm die je straks toch helemaal niet meer ziet. Rubber matje was ook handig geweest alleen op advies van de Aquarium bouwer gewoon tempex op maat gesneden en vast gekit.

En opeens.... zomaar uit het niks..... staat er een Aquarium en Bioloog!! :D Op naar de volgende stap in dit project!

6VqVaT06-H_MFJHkwdbP96bsvOqSCLQy.jpeg


6VqVaT06-H_MFJHkwdbP96bsvOqSCLQy.jpeg


6VqVaT06-H_MFJHkwdbP96bsvOqSCLQy.jpeg


6VqVaT06-H_MFJHkwdbP96bsvOqSCLQy.jpeg
 

Terug
Bovenaan