Ik krijg mijn planten niet goed!


Ik heb ook een Lotus en steeds de hoge bladeren weg gehaald. Nu zie ik dat hij lager blijft (tot nu toe dan). Dat advies heb ik hier eens gehad en wellicht werkt het ;).

Maar het is logisch ook dat hij het licht gaat zoeken en dan omhoog wil kmen.
 
Dat weet ik John, maar wat te doen als je het mooi vindt dat er een aantal bladeren naar de oppervlakte gaan ;) Vind het in mijn grote bak prachtig staan. Haal er dus af en toe wat hoge bladeren af. Deze Lotus staat al een paar jaar in mijn bak. Soms verdwijnt hij ook en komt dan weer fraai terug. Interessante plant hoor.
 
Mijn ervaring is om juist de bladen te laten groeien en dan niet te laag af te knippen, en alles afhankelijk wat voor uitstraling je de plant wil laten geven.
Op den duur krijg ik dan een redelijk lage plant en heb je de keuze om de doorgroei te reguleren naar eigen smaak.
 
Dus dan blijven er stukjes stengel staan Ton??

@Peter
Ja als je dat mooi vindt dan is er niks aan de hand natuurlijk. Mn vader heeft hem ook tot het oppervlak zo n beetje. Smaken verschillen he ;).
 
De stukjes stengel sterven natuurlijk af na ongeveer 2 dagen en "schijnt" nieuw blad aanmaak te bevorderen.
Ik knip ongeveer 3 a 4 cm boven de grond af.
 
JurgenD zei:
Is dat in de 150cm?
Als je tevreden bent ben ik in ieder geval al blij voor je.
Maar neem me vooral niet kwalijk dat ik het zeg.
Ik bedoel het oprecht goed.
Maar op uw lotus en ludwigia merk ik toch duidelijke tekenen van licht gebrek.

Die ludwigia hoort helemaal rood te zijn.
De lotus toont opschietende bladeren terwijl hij vrij staat.
Dat doet hij als hij niet genoeg licht krijgt.

De andere planten gaan het wel prima doen denk ik omdat het vooral weinig licht eisende planten zijn.

Maar nogmaals: niet iedereen heeft dezelfde eisen als het over plantengroei gaat.



Met JMB led balken...

Groet,
Ben.
 
JMB balken geven evenveel licht als T8 en verbruiken ook even veel...
Op zich niet slecht. Daarmee horen ze bij de betere van de klas. :)
 
In een Juwel Rio 180, mijn bak, zitten standaard 2x 45 Watt buizen.

Als JMB balk komt de 90 cm in aanmerking die 27 Watt per balk neemt.

Dit ter informatie.


Groet,
Ben.
 
Kan best zijn, denk er alvast niet aan dat je evenveel licht als met die T5 zal hebben.
Dat mag je vergeten.
Het T8 equivalent zal je wel halen.

Minder watt is op dure uitzonderingen na ALTIJD minder licht.
Maar als dit is wat je nastreeft geen enkel probleem. :)
 
Zou mee kunnen vallen. Een witte led geeft 105 lumen per watt Op een 90 cm balk zitten 27 leds.
2835 lumen per balk dus. Is geen slechte opbrengst. Maar er zitten ook zeker nadelen aan. Het is beslist niet voordeliger, zeker niet als je buizen gebruikt die door bijv. Philips of Osram gemaakt worden. De buizen van de Aquarium fabrikanten zijn, verhoudingsgewijs, wel erg duur.

Groet,
Ben.
 
niet slecht idd. 105 lumen bij 20�. Warmer = minder.
T5 geeft 95 lumen bij 35�. Dus ideaal in de kap.

Ben het volledig eens dat die 'goeie' leds te duur zijn. Dat is ook de reden waarom ik nog niet over ga.
Tenzij je met panne zit zie ik geen reden om led aan te schaffen op dit moment.
 
@Tom zei:
OrionPax zei:
Waarom denk je dat het die verlichting is ..

Omdat je een aantal dingen wel aardig hebt zitten en hier het bewijs staat dat het niet genoeg is..


Eichhornia natans; zou moeten groeien bij hogere temperaturen..

Die ziet er mooi uit, heb jij dat beschikbaar zei je? Kun je me een PM hierover sturen?

Dat topic over die LED test ken ik inderdaad.

Toch lijkt het me vreemd dat grote bedrijven als Trofis of aquatlantis hun bakken bewust uitvoeren met verlichting die niet voor een optimaal resultaat geschikt zijn, dan gaat op een gegeven moment toch niemand die aquariums meer kopen?


@Jurgen: dank voor je verdieping. Ik zie een aantal zaken die ik al wist en een aantal zaken die wellicht wat kort door de bocht zijn opgeschreven.

Natuurlijk heb ik mijn mening ook niet zomaar uit de lucht gegrepen.
Deze artikelen hebben mij wel aan het twijfelen gebracht of het wel aan de LEDS zal liggen:
http://www.aquaria-info.nl/nl/De-waarhe ... erlichting

http://www.aquariummonteur.nl/led-verlichting.html

En natuurlijk diverse topics op dit en andere fora.

Zelf heb ik mijn 80 cm bak kort met leds uitgerust en nu weer terug naar TL gedaan. Sinds ik die laatste move heb gemaakt twee weken explodeert de hoeveelheid alg in de bak en heb ik meteen waterbloei: terwijl ik daarvoor geen enkel probleem had en mijn planten prima groeiden.
 
Ik zal serieus eens overwegen of ik niet alsnog mijn TL-balken terug zal leggen boven de bak, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken, gewoon botweg vervangen?

Ik wil eigenlijk eerst de voeding aanpassen en kijken hoever ik daarmee kom.
 
OrionPax zei:
Toch lijkt het me vreemd dat grote bedrijven als Trofis of aquatlantis hun bakken bewust uitvoeren met verlichting die niet voor een optimaal resultaat geschikt zijn, dan gaat op een gegeven moment toch niemand die aquariums meer kopen?

Met dezelfde reden waaromze indertijd op T5 gingen waar de meesten beter af waren met T8, of waarom bakken hoger zijn dan dat ze diep zijn, of waarom ze nog steeds viskommen verkopen,...

commercie, er is een markt voor, dus gaan ze verkopen.
Iedereen heeft nu T5, dus proberen ze wat anders door uw strot te duwen en hopen ze jouw wijs te maken dat het een verbetering is.

Iets anders denken is heel na�ef.

De door u vermelde artikels staan vol met onjuistheden:

T5 gaat 30000 uur mee, geen 12000 zoals vermeld.(50% failrate zoals bijna altijd genomen wordt)

Het 360� verhaal bij TL gaat ook niet op. Tests tonen aan dat een reflector de opbrengst x3 verhoogt in vergelijking zonder. Dus als je uit gaat van het feit dat je zonder reflector 33% van het licht krijgt(120�hoek)...Dan weet je dat je bijna alle licht in de bak hebt.

T8 haalt net als T5 93-95 lumen per watt en soms uitschieters erboven.

Bovendien zijn de beschreven en geteste leds balkjes van 220� voor een 120cm exemplaar
Kom je in die 800-1000� range...


http://www.lighting.philips.com/main/pr ... EU/product

Het artikel van aquarium-info is gesponsorde rommel. Daar begin ik zelfs niet aan.
 
OrionPax zei:
Ik zal serieus eens overwegen of ik niet alsnog mijn TL-balken terug zal leggen boven de bak, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken, gewoon botweg vervangen?

Ik wil eigenlijk eerst de voeding aanpassen en kijken hoever ik daarmee kom.

Van mij moet je niet terug gaan he. :)
Ik zeg gewoon dat je uw planten niet beter gaat krijgen met die verlichting.
Andere lampen geeft uw meer ruimte om te verbeteren, maar is geen garantie als je de rest niet op orde brengt/houdt.


Zelf ben ik recht toe recht aan. In mijn aquarium ook.
Overgangsperiodes doe ik niet. Wat het beste is? Geen idee. Volgens mij maakt het weinig uit.
Traag en voorzichtig, of de brute kracht er op. :)

Voeding is idd niet onbelangrijk.
standaard streefwaarden:
GH: 4-10�
kH: 2-5�
PO4: 0.5-2ppm
NO3: 10-30ppm
Fe: 0.1-0.5ppm
CO2: 25-35ppm

Fe hou je aan adhv plantenvoeding, geen ijzer apart.(ook commercie. :) )


Je kan eventueel ook gewoon een tl bij leggen. Het hoeft niet of/of te zijn. en/en kan ook. :)
 
Commercie snap ik wel, ik werk in een commerci�le functie. Belazeren is echter wat anders maar dan komen we in een hele andere discussie.

Natuurlijk moet ik niet teruggaan van jou, dat beslis ik zelf wel. ;)
Maar je manier van communiceren wekt weerstand op, ik denk dat je je dat wel moet realiseren.
En dat is zonde want je hebt echt wel wat zinnigs te melden, het is alleen lastig te vinden tussen al die ongenuanceerdheid.... c'est le ton qui fait la musique :)

Een TL ertbij is lastig, ik heb een rek gemaakt voor de leds die mijn hele bovenkant bedekt. Zal ik dus moeten aanpassen.

Wat ik niet begrijp: alg komt door teveel licht icm met te weinig CO2 en/of plantenvoeding.
Waarom heeft men het dan steeds over het feit dat leds te weinig licht opbrengen?
 
Volgens mij is dat een probleempje Belgie/Nederland.
Hoor dat vaak van Nederlanders, maar zelden of nooit ven Belgen.

Nu ja, ik zeg wat ik zeg. verbloemen laat ik aan de politiekers over. :)
 
Alg komt door onbalans.
Al leg je de bak vol met lampen, is niets in vergelijking met de zon.
 
Maar als ik mijn bak in de zon zet krijg ik toch juist alg?


En ik had het niet over verbloemen, ik had het over effectief communiceren.
 
omdat de hoeveelheid licht niet in balans is met het voedselaanbod.
Zon is nu misschien wel een geval apart omdat die ook veel UV geeft. Maar er zijn voorbeelden genoeg van bakken waar een batterij aan T5 lampen boven hangt en geen spatje alg te zien is.

Het is een feit dat een bak met minder licht makkelijker in balans te krijgen en te houden is.
Maar er is een ondergrens.
Sommige planten groeien in de schaduw en hebben niet veel nodig. Denk aan mossen en cryptocorynes.
Maar andere planten hebben daar niet genoeg mee.
Ook kan het zijn dat er een element uit het spectrum ontbreekt. Heb je vaak bij leds. of bij veel te witte tl lampen.
 
De balans tussen licht en soorten planten en voeding is een precaire.
Ook met tl 8 of 5 kom je dezelfde vragen tegen over planten die het niet doen en bakken met alg. Dat is met ledverlichting niet anders.
Ook met jouw JMBverlichting kun je die balans vinden.
 
Ik heb nu plotsklaps een kaamlaag op het water liggen die terugtrekt als ik mijn vinger er in steek. :(
Ik wordt langzaam gek.
 
Op zich niet zo erg. Zolang die niet te dik wordt.
Kan goed zijn dat hij morgen terug weg is. :)
 
OrionPax zei:
Commercie snap ik wel, ik werk in een commerci�le functie. Belazeren is echter wat anders maar dan komen we in een hele andere discussie.

Ooit de keuringsdienst van waarde gezien ??? :juggle:

PS

Zo'n kaamlaag is niks bizonders. Na verloop van tijd gaat dat meestal wel over. Tot die tijd kan je proberen met papier van een keukenrol die kaamlaag eraf te zuigen, gewoon het papier erop leggen
 
jazeker...maar zoals gezegd, daar is dit niet het topic voor, in een ander topic wil ik daar graag over discussieren.
Hier wil ik graag hulp ;)
 
De bruine aanslag op mijn planten wordt steeds erger, het licht er min of meer op maar het lijkt wel steeds meer te worden.

Ik zie de bak langzaam vertpieteren, wat ik ook doe en word er behoorlijk moedeloos van...
 
Dat ziet er idd niet bepaald gezond uit.
Iets bijzonders gedaan? Als je er geen had en nu plots wel moet er toch iets veranderd zijn?
 
Ik heb net de hele bak even opnieuw ingedeeld en 80% van het water vervangen.
Helaas kwam ik 2x dode cory's en een dode discus tegen.
Geen ziekte of beschadigingen....
 

Terug
Bovenaan