Ik krijg mijn planten niet goed!


@ Jessicapilon: wel degelijk. Bij Stricta's is het zo dat als je ze niet topt dan groeien ze boven water verder. Het blad komt er dan wel anders uit te zien. Ze hebben ook stevige stengels waardoor ze rechtop kunnen staan als je ze uit het water haalt. Echte waterplanten missen die stevigheid en gaan direct slap hangen.
Bij het kopen van Stricta's kan je soms de bloemetjes nog in hun bladoksels zien. Ze zijn dan boven water gekweekt.

Ook bij het kopen van Belgisch groen zie je een groot verschil tussen de emerse en submerse bladeren. Wordt ook vaak boven water gekweekt.

Keurmeesters kijken bij plantenbakken naar de verhouding moeras/ echte waterplanten. Ik had die combi altijd het liefste in de verhouding 1 staat tot 3.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dank Jos, dat is een hele openbaring!
Ik heb zojuist wat Valisneria Gigantea erbij geplaatst, geldt dat wel als echte waterplanten?

Verder heb ik nog wel wat Cabomba in mijn andere bakken staan, maar ik weet niet of die tegen die temperatuur kan.

Verder heb ik nog :
- waterpest
- Anubias minima
- Echinodorus devils eye

Kan ik die wel in deze bak zetten?
 
Bertus zei:
Stop je ook kleibolletjes bij de moerasplanten,met lateriet?

Ik heb kleisticks erbij gestopt maar zie eigenlijk nooit effect.
Ik zou er weer een paar in kunnen duwen.

Sporen geef ik niet, tot nu toe alleen Profito.
Ik ben gestopt met easycarbo omdat ik nu Co2 toevoeg, verder voer ik nog niks toe.

Suggesties welkom :)

Ook qua planten...
 
Jos Hut zei:
@ Jessicapilon: wel degelijk. Bij Stricta's is het zo dat als je ze niet topt dan groeien ze boven water verder. Het blad komt er dan wel anders uit te zien. Ze hebben ook stevige stengels waardoor ze rechtop kunnen staan als je ze uit het water haalt. Echte waterplanten missen die stevigheid en gaan direct slap hangen.
Bij het kopen van Stricta's kan je soms de bloemetjes nog in hun bladoksels zien. Ze zijn dan boven water gekweekt.

Ook bij het kopen van Belgisch groen zie je een groot verschil tussen de emerse en submerse bladeren. Wordt ook vaak boven water gekweekt.

Keurmeesters kijken bij plantenbakken naar de verhouding moeras/ echte waterplanten. Ik had die combi altijd het liefste in de verhouding 1 staat tot 3.

Hobbygroet,
Jos Hut

Wat betreft de stevigheid heb je gelijk en zo heb ik weer wat geleerd dus :thumbs:.
 
Echinodorus op hout? Dat heb ik nog nooit gehoord. Weer iets geleerd vandaag.
 
Maar zoals wel vaker bij Tom roept een bericht meer vragen op dan het beantwoordt.
Ten minste iets van toelichting zou wel welkom zijn...
 
OrionPax zei:
Bertus zei:
Stop je ook kleibolletjes bij de moerasplanten,met lateriet?

Ik heb kleisticks erbij gestopt maar zie eigenlijk nooit effect.
Ik zou er weer een paar in kunnen duwen.

Sporen geef ik niet, tot nu toe alleen Profito.
Ik ben gestopt met easycarbo omdat ik nu Co2 toevoeg, verder voer ik nog niks toe.

Suggesties welkom :)

Ook qua planten...

Wel bolletjes met lateriet,he. Voor de Bleheri,s

Aangezien je een zand bodem hebt, waar niets in zit.
 
Mascha&Ivo zei:
Maar zoals wel vaker bij Tom roept een bericht meer vragen op dan het beantwoordt.
Ten minste iets van toelichting zou wel welkom zijn...

:D :D

Ja ik heb hier ook nog nooit van gehoord en dacht zelf dat hij misschien in de war is met een Anubia. Maar ja, dat kan ik me bij Tom haast niet voorstellen :).
 
OrionPax zei:
Bertus zei:
Stop je ook kleibolletjes bij de moerasplanten,met lateriet?

Ik heb kleisticks erbij gestopt maar zie eigenlijk nooit effect.
Ik zou er weer een paar in kunnen duwen.

Sporen geef ik niet, tot nu toe alleen Profito.
Ik ben gestopt met easycarbo omdat ik nu Co2 toevoeg, verder voer ik nog niks toe.

Suggesties welkom :)

Ook qua planten...

Als je Profito geeft dan voeg je ook sporen toe want die zitten in die plantenvoeding ;)
 
Bertus zei:
OrionPax zei:
Bertus zei:
Stop je ook kleibolletjes bij de moerasplanten,met lateriet?

Ik heb kleisticks erbij gestopt maar zie eigenlijk nooit effect.
Ik zou er weer een paar in kunnen duwen.

Sporen geef ik niet, tot nu toe alleen Profito.
Ik ben gestopt met easycarbo omdat ik nu Co2 toevoeg, verder voer ik nog niks toe.

Suggesties welkom :)

Ook qua planten...

Wel bolletjes met lateriet,he. Voor de Bleheri,s

Aangezien je een zand bodem hebt, waar niets in zit.


Is dit niet goed bertus?
http://www.easylife.nl/nl/zoetwater/root-sticks
 
Ik zie daar geen sporen op staan.. of ik herken het niet als zodanig ;)
 
Dit staat op Wikipedia te lezen:

Sporenelementen bij planten zijn de metalen ijzer, zink, koper, molybdeen, boor, mangaan en magnesium

Die stoffen zitten (deels) ook in je plantenvoeding hoor. Dit staat in de bijsluiter:

micronutri�nten (o.a. mangaan, boor, kobalt, lithium, molybdeen, koper, tin, nikkel, fluor, jood, aluminium, zink, seleen en vanadium).
 
euhm... ik kan me vergissen, maar hoe was de pH nu weer van de bak? want in dat product zit kalium en teveel aan kalium zorgt ervoor dat een plant geen voedingsstoffen meer opneemt... maar ik heb het gesprek niet volledig van het begin gevolgd, dus ik kan me vergissen.

http://www.vlm.be/SiteCollectionDocumen ... NG_web.pdf

deze pdf heb ik gebruikt voor mijn paper bodemkunde, misschien helpt het u ook wat?
 
Kalium is ook belangrijk voor een plant en je moet wel heel veel doseren lijkt me voordat je problemen krijgt.
Ik volg de EI en doseer wekelijks dus KALIUMnitraat en KALIUMfosfaat en dat geeft geen problemen.
Als je een normale dosis plantenvoeding geeft is er niks aan de hand hoor.
Daarnaast zit er ook nog kalium i de plantenvoeding die ik geef.
 
Post van Yme van Aquaplantexchange:

volgens tom barr is het vrijwel onmogelijk om teveel K te hebben. 100 mg/l zou geen probleem moeten zijn....
 
Dit is het probleem van forums.. ik krijg zoveel mogelijkheden en antwoorden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

CO2 lijkt me het eerste tekort waar ik me op moet richten. Vandaag de flipper ge�nstalleerd en hij werkt in ieder geval goed, de belletjes lossen bijna helemaal op voordat ze boven zijn.

In mijn fotoalbum topic (zier mijn onderschrift) staan weer een paar nieuwe foto's. Ik heb wat cabomba bijgeplaatst want ik moest toch wat uit het betta-bakje van mijn dochter snoeien. Wellicht helpt dit in het "gevecht" tegen het alg zoals Jos Hut aangaf.

Vandaag flink water ververst, profito, Voogle en een beetje vloeibaar filtermedium in de bak gedaan, morgen zal ik PH meten en wat andere testjes doen.
 
Ja, bij z'n grote gaat het natuurlijk niet, maar met tenellus wel..

Ben het overigens met Jos eens..
Te hoge tempuratuur, te weinig licht en te weinig koolstof. Bron
 
jessicapilon zei:
OrionPax zei:
Bertus zei:
Stop je ook kleibolletjes bij de moerasplanten,met lateriet?

Ik heb kleisticks erbij gestopt maar zie eigenlijk nooit effect.
Ik zou er weer een paar in kunnen duwen.

Sporen geef ik niet, tot nu toe alleen Profito.
Ik ben gestopt met easycarbo omdat ik nu Co2 toevoeg, verder voer ik nog niks toe.

Suggesties welkom :)

Ook qua planten...

Als je Profito geeft dan voeg je ook sporen toe want die zitten in die plantenvoeding ;)

In het boek van Cristel Kasselmann lees ik: "Vloeibare meststoffen die aan het aquarium water worden toegevoegd, dienen slechts als aanvulling, maar zijn geen vervanger voor een voedselrijke bodem." Verder vertelt ze, dat Moerasplanten planten zijn die hun voedsel voor het grootste deel opnemen via een omvangrijk wortelstelsel uit de bodem. Bij echte waterplanten daarentegen zijn de wortels vaak bedoelt voor verankering en slechts voor een gering deel voor voedselopname, het benodigde voedsel wordt uit het water via de bladeren opgenomen.

Eigenlijk is het dus �n, �n.


Groet,
Ben.
 
Het lijkt ietsjes beter te gaan met de planten. Ik zie het alg verdwijnen en denk dat dat door de CO2 komt en door het verkorten van de belichtingstijd.

Hier mijn waterwaarden:
PH: 7,0
NO3: 25
NO2 : 0
GH: 6 (strip)
KH: 15 (strip)
PO4 : 1,2
NH3 : 0,0
TDS : 339
 
dit, Ik heb kleisticks erbij gestopt maar zie eigenlijk nooit effect..
Zit daar ook lateriet bij?

Als er gaten in de planten vallen ,of bleek worden, is het te laat.

Die waarden zijn wel goed.
 
Bertus zei:
Zit daar ook lateriet bij?

Geen idee, ik heb via Googlen (wat ik toch heel verdienstelijk kan) geen ingredienten kunnen terugvinden van dit product. Zelfs niet op de officiele site.


Er zitten gaten in de baderen maar ik heb het idee dat dat door gegraas komt...
We gaan het zien. Dank voor de feedback op mijn waterwaarden Bertus.

FEnwUuj7Nxph9UJgtjQr50d8zAHVpOEH.jpeg


Flipper:

FEnwUuj7Nxph9UJgtjQr50d8zAHVpOEH.jpeg


hier kun je de gaten in de bladeren zien:
FEnwUuj7Nxph9UJgtjQr50d8zAHVpOEH.jpeg
 
Lateriet - Aquariumbemesting.nl



www.aquariumbemesting.nl � Onze producten � Bodembedekking

Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder ...


en ook.
Kleibollen maken - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Planten � Planten en Algen

Ter bevordering van de planten groei in het aquarium worden vaak kleibolletjes gemaakt. Wat heb je nodig: 500 gram kleibollenmix; 300 gram lateriet; 11 gram ...

Ze maken er ook huizen en wegen van.

vul boven in google .. lateriet.
 

Terug
Bovenaan