Ik krijg mijn planten niet goed!


[/quote]

Toch lijkt het me vreemd dat grote bedrijven als Trofis of aquatlantis hun bakken bewust uitvoeren met verlichting die niet voor een optimaal resultaat geschikt zijn, dan gaat op een gegeven moment toch niemand die aquariums meer kopen?




Zelf heb ik mijn 80 cm bak kort met leds uitgerust en nu weer terug naar TL gedaan. Sinds ik die laatste move heb gemaakt twee weken explodeert de hoeveelheid alg in de bak en heb ik meteen waterbloei: terwijl ik daarvoor geen enkel probleem had en mijn planten prima groeiden.

[/quote]

Dus als ik de situatie goed beoordeel was de situatie met leds goed? Toen je terug ging naar TL ontstonden de problemen? Waarom ging je dan terug? Of begrijp ik het gewoon niet goed?

Groet,
Ben,
 
Dat ging om een andere bak (80 cm) in plaats van de 1,80m bak ;)
Ik vertelde dat om an te geven dat TL lang niet altijd beter is dan LED.
 
LOL,spraakverwarring.
Ik reageerde niet op jouw piekje maar op de vraag van Benvo.
 
Even een update. Na een hele kleine opleving gaat het nu weer achteruit...

TBIzyZY2POX0hjXSOmiUfhheAOmxlFtK.jpeg

TBIzyZY2POX0hjXSOmiUfhheAOmxlFtK.jpeg

TBIzyZY2POX0hjXSOmiUfhheAOmxlFtK.jpeg

Ik ben bijna zo ver om de handdoek in de ring te gooien, ik spendeer echt veel geld en heel tijd maar krijg het gewoon niet goed, hoe goed ik ook alle adviezen (van hier en elders) opvolg. :stom:

Ik weet het even niet meer. Ik snap echt niet wat ik nou verkeerd doe, en ik heb ook nog geen advies gekregen dat daadwerkelijk iets oploste...
 
Je bent niet de enige met problemen hoor.
Ook hier gaat het al een tijdje niet lekker.
Met alle goede adviezen kom ik ook nog niet verder :(

Maar ik gooi de handdoek nog niet.
Ook bij mij lijkt alles goed, maar het wil gewoon niet.
Vorige week heb ik mijn zelfbouw ledverlichting met de oude T8 er uit gehaald.
Nu alleen nog nieuwe T5 met wat ledstrips op de TC420
Maar weer eens kijken wat dit doet.

Je hebt een hele mooie bak, niet opgeven
:thumbs:
 
OrionPax zei:
Even een update. Na een hele kleine opleving gaat het nu weer achteruit...

Vervelend dat het nu weer wat minder gaat, maar wat was de reden van de kleine opleving?
Wat heb je gedaan waardoor de planten wat beter gingen doen, het lijkt mij dat het niet vanzelf gaat.

groeten Albert
 
Als het echt niet lukt is back to basics vaak een goeie redding.

Matig licht, normale po4 en no3 waarden en normale plantenvoeding.
 
sschot zei:
Ik ga helemaal mee met Jurgen, inderdaad gewoon back to basic! En dan opnieuw stapje voor stapje kijken wat er gebeurd bij 1 wijziging


Mag ik daar nog aan toevoegen; elke stap heeft tijd nodig. Stappen hebben ook invloed op elkaar. Daarom neem, het liefst, ��n wijziging tegelijk in behandeling en wacht af wat het gevolg is. Realiseer je dat dat soms best lang kan duren. Ga dan pas verder met een eventueel verdere verandering en wacht weer totdat je weet wat deze stap doet enz. enz. Het valt op dat je eigenlijk zo vanaf half januari bezig bent met deze topic en dat er al het e.e.a. is gebeurd. Bedenk echter dat dingen niet altijd zo snel gaan. Bij sommige planten kun je redelijk rap inschatten wat een wijziging doet bij andere gaat daar veel meer tijd overheen. Deze problemen overwinnen zijn iets voor de lange adem, geef niet op! Je zult het beslist redden �n een flink aantal ervaringen rijker zijn.
Daarna laat je ons van die ervaringen profiteren!
:thumbs: :petjeaf:


Groet,
Ben.
 
Dank voor de bemoedigende woorden.
Ik ben eigenwijs en heb toch nog een stapje genomen (vorige was immers enkele weken geleden).
Ik heb een aantal van de led-strips verwijderd en een T8 lamp teruggeplaatst. Nu dus een combinatie.
Verder geen wijzigingen, dus nu maar even aankijken....
 
Dat is ook het vervelende.
Bij iedere wijziging is het een paar weken wachten op resultaat... :)
 
Ja, met mijn ADHD is dat een grote uitdaging/leerschool ..... :stom:
 
Ja het besef dat de natuur altijd doet wat ze zelf wil, moeilijk te doorgronden is en niet altijd met techniek en chemicali�n te reguleren is, blijft een lastig gegeven.

Hoe groot het aquarium ook is het blijft slechts een een klein kunstmatig plasje in verhouding tot de echte biotoop. (en ook in die biotoop komen lelijke plekken voor )

Ik heb zelf nu al heel wat jaartjes een aquarium waar ik bij vlagen heel gelukkig en bij vlagen wat minder gelukkig mee ben.
Blijf geduldig, neem kleine stappen tegelijk en berust soms gewoon in de situatie.
Als je straks wel succes hebt kun je daar alleen nog maar meer van genieten.
 
Cabomba lijkt het iets beter te doen op dit licht, de rest wacht nog even af.
Behalve de plant in het midden (zichtbaar op de laatste foto hierboven) die houd het volgens mij voor gezien :(

Ik hoop dat mijn waterverversingen nu minder ingrijpend zijn door het druppelsysteem dat ik ingezet heb en dat de planten (en vissen) daardoor minder iedere keer een klap krijgen.
 
Verbetering is sterk gezegd... mijn geduld wordt op de proef gesteld.
Als cabomba begint te groeien vind ik niet echt een verbetering, dat groeit nog in een emmer koud water!
 
Ja daar heb je ook wel weer gelijk in hoor. Hou ons maar op de hoogte hoe het de komende tijd gaat met de andere planten :).
 
Even een vraagje: wat voor alg is dit op het hout?

J5UWeUYPsYBNfBjsXoOQot5WDKHxfPVV.jpeg

Ik ben bang dat het blauwalg is, wat ik echt niet begrijp want er wordt heel veel ververst!

J5UWeUYPsYBNfBjsXoOQot5WDKHxfPVV.jpeg
 

Terug
Bovenaan