Ik krijg mijn planten niet goed!


De verbetering stagneert, lijkt dat ik toch weer tegen een tekort aan zit te werken maar ik kan er nog niet goed de vinger op leggen wat nou precies...
 
Die gaten ,in de blaadjes, kan ook ijzer tekort duiden.
Lateriet ,zit dat ook in die JBL?
 
Dit staat op APO:

Twintig balletjes voor wortelbemesting.

Voor een langdurige wortelbemesting in bestaande aquaria.
Bevat ijzer en essenti�le mineralen in een vorm die planten gemakkelijk kunnen opnemen via de wortels.
Fosfaat- en nitraatvrij.
Duw eens per jaar ��n of meerdere balletjes, afhankelijk van de grootte van de planten, in de bodem in de buurt van de wortels.

Ijzer zit er dus in.
 
Hier een paar foto updates...

Ik ben nog niet tevreden. Kunnen de kenners hier nog iets aan zien?

BAuvvT4BR_INqwN4q0isSoHKj8syUEZC.jpeg


BAuvvT4BR_INqwN4q0isSoHKj8syUEZC.jpeg


BAuvvT4BR_INqwN4q0isSoHKj8syUEZC.jpeg


BAuvvT4BR_INqwN4q0isSoHKj8syUEZC.jpeg


Totaaltje:

BAuvvT4BR_INqwN4q0isSoHKj8syUEZC.jpeg
 
Ik heb een stromingspomp van 1800l/h die 3-6 uur per dag aanstaat, dat zou toch genoeg moeten zijn?

Die link ken ik en heb ik al vaak bestudeerd, maar ik kan toch niet echt aansluiting vinden bij wat ik bij mijn planten zie.
 
OK, ik heb vandaag de reactor weer aangesloten, dit keer correct. (op aanraden van Henton)

Met een 600l/u pomp en een slang rechtstreeks het aquarium in, in plaats van in het bioloog.

De doorstroom is daardoor wel een stuk minder maar ik denk dat ik daardoor wel minder CO2 verlies.

Hoe denken jullie daarover?



Ik heb trouwens vandaag via marktplaats een nieuwe reactor op de kop hetikt, die zal van de week binnenkomen.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =mympBuyer

Vandaag weer water ververst en plantenvoeding toegevoegd.

Planten zien er slecht uit :(

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk moedeloos begin te worden hiervan, ik begin gewoon lol in mijn hobby te verliezen hierdoor. :(
 
Tsja, ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar je hebt discussen. Dus zal je water wel rond de 28 graden zijn. De meeste aquariumplanten vinden dat wel behoorlijk (vaak te) warm en zullen het niet goed doen ongeacht wat je er aan co2 en voeding bij doet.
 
Klopt maar het moet wel kunnen, ik heb al andere bakken gezien op die temperatuur die er goed uit zien.
ik ben bereid veel te doen, maar het moet wel effect hebben...
 
OrionPax zei:
Ik heb een stromingspomp van 1800l/h die 3-6 uur per dag aanstaat, dat zou toch genoeg moeten zijn?

Die link ken ik en heb ik al vaak bestudeerd, maar ik kan toch niet echt aansluiting vinden bij wat ik bij mijn planten zie.


Ik had ook een stromingspomp toegevoegd. Toch bleek na testen met Easy-Life filtermedium dat er dode hoeken waren. Nu ik werk met een andere Spraybar op een andere plek, zie mijn topic daarover, blijk ik in elk geval geen deadspots meer te hebben. Omdat deze wijziging nog tekort geleden is uitgevoerd wacht ik nog op het definitieve resultaat maar e.e.a. ziet er veelbelovend uit. De stromingspomp is niet meer nodig.

Gezien deze ervaring zou het dus lonend kunnen zijn om te zien of hier iets te halen valt. Uiteraard is het aan jezelf of je dat wilt.

Groet,
Ben.
 
OrionPax zei:
Klopt maar het moet wel kunnen,
ik heb al andere bakken gezien op die temperatuur die er goed uit zien.
ik ben bereid veel te doen, maar het moet wel effect hebben...

Waarom stap je niet van die smd verlichting af ?

Heb anders nog wel een plant beschikbaar die je kunt proberen..
 
Waarom denk je dat het die verlichting is, ik krijg elders juist het advies de verlichtring terug te schroeven.

Welke plant is dat?
 
benvo zei:
OrionPax zei:
Ik heb een stromingspomp van 1800l/h die 3-6 uur per dag aanstaat, dat zou toch genoeg moeten zijn?

Die link ken ik en heb ik al vaak bestudeerd, maar ik kan toch niet echt aansluiting vinden bij wat ik bij mijn planten zie.


Ik had ook een stromingspomp toegevoegd. Toch bleek na testen met Easy-Life filtermedium dat er dode hoeken waren. Nu ik werk met een andere Spraybar op een andere plek, zie mijn topic daarover, blijk ik in elk geval geen deadspots meer te hebben. Omdat deze wijziging nog tekort geleden is uitgevoerd wacht ik nog op het definitieve resultaat maar e.e.a. ziet er veelbelovend uit. De stromingspomp is niet meer nodig.

Gezien deze ervaring zou het dus lonend kunnen zijn om te zien of hier iets te halen valt. Uiteraard is het aan jezelf of je dat wilt.

Groet,
Ben.

Dan moet ik even stoppen met plantenvoedimg want er is mij verteld dat ik die niet samen kan gebruiken...
Aangezien ik daar nu net advies in krijg doe ik dat nog even niet.
 
Waterwaarden:

PH: 6,7
GH: 6
KH: 6
TDS: 359
NO3: 10 tot 15
N02: 0
PO4: 1,8

Ziet iemand daar wat raars aan?
 
Ik heb zelf ooit een tekort gehad waar ik niet direct een oorzaak van kon vinden. Ben toen extra kalium gaan toevoegenin de vorm van K2SO4. Bleek met alleen KNO3 toch niet genoeg te zijn.

Ik lees ook niks in je topic over calcium. Festal verkoopt dit bij een "complete" set bemestingsproducten. En in de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl zit ook geen calcium. Ik weet niet hoe het zit met profito.

Kan het zelf niet meteen koppelen aan jouw tekort, maar je zou het eens kunnen proberen
 
Ik ga proberen subtiel te blijven...

Bagger led >>> Bagger plantengroei.

Goedkope leds en planten gaan NIET samen. Wil je goeie leds, ben je makkelijk 800-900� kwijt en ga je ze niet eens terug verdienen in stroomverbruik tegenover tl.


Ik heb gezegd dat ik ging 'proberen'...
't is niet gelukt... ;)
 
Beste Jurgen, dank voor je weinig genuanceerde mening.

Laat ik dan wel proberen genuanceerd te blijven:
ik heb nog geen enkele onderbouwing gezien waar een relatie tussen de kwaliteit van LEDS en het wel of niet groeien van planten als enige en onoplosbare oorzaak aangetoond werd.

Daarbij ben ik heel benieuwd hoe je "bagger leds" definieert.
Is het alleen maar goed als het 800 euro kost of is er een andere aanwijsbare en kwantificeerbare grens?
Ik weet dat bijvoorbeeld superfish of aquatlantis prima led bars leveren die een stuk goedkoper zijn dan dat en het prima doen op planten.

En zelfs met de strips en bars die ik heb zijn genoeg voorbeelden van bakken online te vinden die een prachtige plantenbezetting hebben. Dus het is kennelijk niet zo zwart-wit als jij het hier poneert.

Of mis ik iets?
 
Wil je onderbouwing?
Ok.

1)RGB leds geven rood groen en blauw.
Terwijl dit verkocht wordt als full spectrum is dit er zelfs heel ver van af.
Het spectrum bestaat uit rood GEEL en blauw. Groot verschil.

2)Gekleurde leds zoals boven benoemde hebben een heel specifieke golflengte in het spectrum.
Zelfs de totaalsom van de drie bevatten slechts een fractie van het spectrum van de zon.
Ik zou schatten CRI 20, maar dat zal er al over zijn vrees ik.

3)De 6000k leds geven een piek in blauw en groen. Ook deze zijn niet geschikt voor planten.

4)SMD leds in het algemeen geven bovendien veel minder lumen per watt dan tl. Zelfs de nieuwste generatie smd leds kan niet aan TL tippen in real life omgevingen.
Dit simpelweg omdat ze te heet worden door het gebrek aan een heat sink.
Komt er nog bij dat met IP 65-68 leds de warmte ook niet aan de voorzijde weg kan.
Meestal is de levensduur van ip65-68 ook behoorlijk korter dan bij ip00 ledstrips vanwege dat hitteprobleem.

Duurdere leds systemen gebruiken ook meestal betere leds(tenzij je in het zak gezet wordt)
Denk maar aan Cree leds of Samsung leds. ook zijn dit meestal leds MET heat sink en zijn ze in een module gemonteerd die al dan niet actief gekoeld is om het hitte probleem op te vangen.
Al is dit nog geen garantie op de juiste lichtpieken omdat de meeste van deze goeie units gemaakt zijn voor de zeeaquaristiek.

In de zeewereld zijn leds interessanter omdat ze daar gebruikt worden om HQI lampen te vervangen.
Dat is immers een flinke besparing omdat het rendement veel lager ligt dan bij tl.
De verhouding tussen tl en goeie leds is veel kleiner. Bij echt goeie leds zie je een klein voordeel tegenover tl.
Denk aan 120-130 lumen per watt voor de leds tegenover 90-95 lumen per watt voor de tl.
Maar door de dure aanschafprijzen zijn ook dan nog de leds sneller stuk dan dat je ze zal terug verdient hebben.

Aquatlantis? De laatste die zo zat te stoefen met die leds heeft zijn plantenbak opgegeven vanwege de algenmiserie. Nee, ze geven veel licht, maar zijn een hoop dure ellende.
Sinds ze hier in mijn lfs alle plantenbakken vervangen hebben met die easy'algen'led zijn die bakken niet meer om aan te zien waar ze vroeger met T5 pareltjes waren.

Superfish leds? Komaan man, rommel van de bovenste plank als het op planten aan komt...
Misschien zelfs nog slechter dan die SMD stripjes van je.

Just my 2 cents...

Of je er geloof aan hecht? Geen idee. Ik hoop je enkel vooruit te brengen in uw plantenprobleem. Maar daarvoor moet je het 'licht' willen zien om deze woordspeling te gebruiken. :)
 
Als meelezer dank ik je voor je onderbouwing.
Zat te denken om t.z.t. te gaan denken aan led.
Zet dat idee maar even in de vriezer.
 
Jurgen,
Ik heb boven de nano bakjes van die losse leds die je op de nano kan schroeven zeg maar. ik moet zeggen dat daarmee de planten het goed doen. de groei is aardig en er gaan geen planten dood. Is de groei snel?? Nee, dat ook weer niet maar de opbrengst is natuurlijk beperkt met 30-40 leds.

Ook heb ik een Expert30 staan, maar daarbij is het aandeel rood veel te groot in mijn ogen. Ik heb er cr is zitten en die kleuren rozig ipv wit door het licht. Dat is dan wel weer jammer bij die bak.
 
De ts zijn planten gaan ook niet dood John.

Maar het is de vraag wat je wil van planten...
 
Dat weet ik Jurgen maar omdat je ook sprak over de SF led in je post. Zoals ik al zei is de groei niet giga maar verder doen de planten het wel redelijk in de nano s.
Als je echt een goede groei wil dan zullen deze leds wellicht ook niet voldoende zijn. De opbrengst van de leds die ik gebruik is zo minimaal dat je daar geen goede/snelle groei bij waarneemt.

Het klopt dat je moet kijken naar wat je wil bereiken met de verlichting/led.
 
OrionPax zei:
Waarom denk je dat het die verlichting is ..

Omdat je een aantal dingen wel aardig hebt zitten en hier het bewijs staat dat het niet genoeg is..


Eichhornia natans; zou moeten groeien bij hogere temperaturen..
 
Kijk John, jouw lieve vrouw heeft ook de moestuinkriebels. :)
Waarschijnlijk begint ze ook als iedereen veel te vroeg binnenshuis te zaaien terwijl er nog veel te weinig licht is.

Nu moet je eens er op letten. Die scheuten hebben dezelfde problemen als bovenstaande planten.


Flets, uitgerekt, slechte groei,...
Led geeft in geen geval hetzelfde resultaat als tl vanwege het beperkte spectrum.
Easy led bv probeert dit op te vangen door verschillende kleuren te combineren. Maar mijn inziens zijn ze daar in geen geval in geslaagd...
 
Hahahaha, heb jij een glazenbol Jurgen?? Vorig jaar was ze inderdaad te vroeg begonnen en daar heeft ze van geleerd dus ;)

Tja, zelf zou ik ook boven de gewone grotere bakken geen led willen hoor. Doe mij de gewone tl dus maar.
 
Ik gebruik de ledbalken van JMB en ben daar bijzonder tevreden over. De planten groeien en ontwikkelen zich goed.
 
Is dat in de 150cm?
Als je tevreden bent ben ik in ieder geval al blij voor je.
Maar neem me vooral niet kwalijk dat ik het zeg.
Ik bedoel het oprecht goed.
Maar op uw lotus en ludwigia merk ik toch duidelijke tekenen van licht gebrek.

Die ludwigia hoort helemaal rood te zijn.
De lotus toont opschietende bladeren terwijl hij vrij staat.
Dat doet hij als hij niet genoeg licht krijgt.

De andere planten gaan het wel prima doen denk ik omdat het vooral weinig licht eisende planten zijn.

Maar nogmaals: niet iedereen heeft dezelfde eisen als het over plantengroei gaat.
 
Ja, is op mijn 150 cm en klopt dat mijn planten weinig lichteisen stellen. De Ludwegia is/was een experimentjuh, duidelijk gevalletjuh van niet gelukt..haha.. De Lotus laat ik bewust doorschieten naar boven en haal ik de bovenste bladeren weg dan heb ik een keurige lage Lotus. Ook in plantenbakken met t5 licht zie je de neiging van de Lotus om omhoog te komen, is normaal. In mijn beleving dien je plantensoort en hoeveelheid licht etc in overeenstemming te brengen. En dat geldt natuurlijk voor alle bakken met planten.

Ook op mijn 60 cm zit de standaard ledverlichting van Superfish en ook hier ben ik tevreden over.
 
De lotus hoort pas in een veel later stadium op te schieten.
Als hij hier op schiet staat de bodem al goed vol met 7-8 grote bladeren van 20cm.
 

Terug
Bovenaan