Ik krijg mijn planten niet goed!


Zelf gebruik ik de kleibollenmix vaak en voeg dan wat sporen toe. Echter kunnen alle planten ook met de bladeren voeding opnemen hoor.
 
Natuurlijk had ik dat al gevonden Bertus, zoals ik zei: ik kan heel aardig Googlen :)

Wat ik niet kon vinden is of er in die easylife rootsticks wel lateriet zit.

Maar ze zijn nu op dus ik zal wat kleibolletjes aanschaffen.
 
Er zit nu allemaal bruin spul op sommige bladeren.
Verder zie ik het ook niet echt meer verbeteren.
De valisneria die ik neergezet heb heeft het zwaar en lijkt niet aan te slaan. h7DLQg-zcWjk2iwTEI_jOr3FmTKqFB_q.jpeg

Mochten jullie suggesties hebben, graag!!!

h7DLQg-zcWjk2iwTEI_jOr3FmTKqFB_q.jpeg

h7DLQg-zcWjk2iwTEI_jOr3FmTKqFB_q.jpeg
 
Dat bruine spul kan ik je niet mee helpen. Vallisneria heeft wel vaker de neiging om eerst weg te kwijnen en dan vol terug te komen. Bij mij verloren ze in de eerste paar weken alle bladeren, maar na ongeveer 1,2 maanden kwam hij in volle glorie terug.
 
Heb je wel voldoende stroming in je aquarium, het lijkt op de foto wel stof wat er op het blad zit. Ik zou eens met m'n handen door het water "wapperen" en er een stromingspomp, naast voldoende voedingstoffen, in je aquarium plaatsen.
 
Ik heb een stromingspomp aan de achterwand en natuurlijk de pomp met 3 uitstroompunten.
Ik zal morgen eens wapperen of het weggaat. Maar dat blad ziet er natuurlijk ook niet goed uit.

Heeft iemand ervaring met deze voeding: Complete EI mix ?
 
Bladeren die teveel aangetast zijn haal ik weg, deze beschouw ik als verloren. Ik gebruik voeding van aquariumbemesting, de macro (NO3, PO4) en micro (sporenelementen). Voor de planten die voeding uit de bodem halen heb ik de kleibollenmix, gaat hier prima.
Komt bij mij ook voor dat er bruine aanslag op het blad ligt, dit blad haal ik weg en zet een uur of 2 dan mijn stromingspomp aan.
Maar mijn aquarium is minder groot (80 breed) dan de jouwe, dan is de circulatie van het water sneller en dan bewegen de planten flink.

Ik zie nu dat jou link van aquariumbemesting is. Ik gebruik de poeders die ik heb aangegeven en maak het zelf aan met water in een fles.
Ik heb eens gelezen dat macro en micro niet samen toegevoegd kan worden.
 
Dank voor de tips, ik ga eens kijken of ik wat kan doen aan die stroming voorin

Albert.K zei:
Ik heb eens gelezen dat macro en micro niet samen toegevoegd kan worden.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt?
 
De macrovoedingsstoffen, ik gebruik daarvoor NO3 ,PO4 en kaliumsulfaat k2SO4. Deze geef ik 3 x per week op bv za,ma en wo. De sporenelementen geef ik op zo, en di.
Daarmee bedoel ik dat ik ze niet samen toevoeg.
En ik dacht dat, een ander forumlid kan het misschien aanvullen, dat ijzer (zit in micro) niet goed samen gaat met Po4.
Als je het samen geeft dan wordt, ik dacht, de Po 4 niet opgenomen door de planten.
Dat is dan de reden dat de macro- en micro voedingstoffen niet tegelijk wordt gegeven.
 
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... elf-mengen


Klik op het product die je wilt en de gebruiksaanwijzing staat er bij.
Je moet het alleen aanmaken No3 en K2So4 doe ik in 1 fles. De PO4 in 1 fles. Dit is bij mij de macro.
De sporenelementen doe ik een fles en is de micro.
Kleibollen voor b.v. de bleheri.

Ik weet eigenlijk niet of dit mag maar dan wordt door beheer dit bericht wel weggehaald.
 
Het is beter om fosfaat en ijzer (lees: dus vaak plantenvoeding) niet op hetzelfde moment toe te voegen. Laat daar enkele uren tussen zitten. Ijzer zit in de plantenvoeding. Ik doseer hier de no3 en de po4 vaak tegelijk en een dag later de plantenvoeding.
 
Hoe kan het dan dat ze een alles-in-een mix hebben gemaakt, ik zal dat eens navragen...


Ik heb nog 4 liter profito staan, kan ik dan alleen volstaan met aanvulling van K2hPo4?
Of moet ik nog meer toevoegen?

Ik heb namelijk geen zin om 4 liter profito weg te gooien.
 
Een en ander hangt ook af van de chelaten die worden gebruikt.
Gebruik jij voor de nitraat en fosfaat de poeders??
 
Diverse zaken verkopen tegenwoordig de complete EI mix om het zo maar te noemen. Zelf even mengen is zo klaar en ik denk dat dit veel goedkoper is dan de complete vloeibare producten.
Voor goede voeding kun je ook Backplay een pb sturen of kijken op de Planted Box.
 
Om je vraag over poeders te beantwoorden: ik geef nu alleen profito, verder nog niks.
Ik wil niet zomaar ongecontroleerd dingen gaan proberen, dat is me in het verleden niet goed bevallen ;)
 
Nog wat foto's voor de experts ;)

cuPAMpnqkyXaSeeJQ14mFLsyvHyb9Waj.jpeg

cuPAMpnqkyXaSeeJQ14mFLsyvHyb9Waj.jpeg

cuPAMpnqkyXaSeeJQ14mFLsyvHyb9Waj.jpeg

cuPAMpnqkyXaSeeJQ14mFLsyvHyb9Waj.jpeg

cuPAMpnqkyXaSeeJQ14mFLsyvHyb9Waj.jpeg

cuPAMpnqkyXaSeeJQ14mFLsyvHyb9Waj.jpeg

Waarden:
PH: 6,7
GH: 6
KH: 6
NO3: 25
NO2: 0
 
Ik heb net een JBL PO4 test gedaan en die kwam uit op de hoogste waarde op het kaartje ???

1.8 mg/l

Ik heb net de oplossing gemaakt zoals aanbevolen op APO maar twijfel nu of ik dat er in moet gaan doseren as de fosfaat al zo hoog is.
 
Nu hoef je niks verder daarvan toe te voegen zoals John al zegt. Je nitraat is netjes met 25mg en ik zou van Profito wat extra doseren als je een redelijke verlichting hebt hoor.
Voor planten zijn de po4/no3 en de plantenvoeding erg belangrijk. En natuurlijk de co2.
Je weet vast wel dat je dan ook een goede stroming nodig hebt zodat je geen dode plekken in je bak krijgt.
Om dus tekorten te voorkomen volg ik in de grote bakken de Estimative Index. Lekker snel en makkelijk en als je teveel moet verversen kun je ook 25% doen en dan ook de helft van de voeding toevoegen.
 
IK kreeg het advies om 2x per week 50% te verversen, dat is me echt teveel. Niet alleen een enorme sloot water maar vooral ook veel werk. Ik heb natuurlijk ook nog een drukke baan en gezin :D

Ik zal nu om de dag een beetje profito voeden en morgen weer 50% verversen.

Tevens ben ik bezig een loodgieter te vinden die voor mij een waterleiding en een afvoer bij de bak aanlegt zodat ik automatisch kan verversen :)
 
Even een update, het lijkt wat beter te gaan. Algen trekken weg en bladeren worden groener.
CO2 flipper lijkt een stuk beter te werken dan die reactor.
Het glaasje is nu groen, is me nog nooit gelukt :)

Verder kleibolletjes van JBL geplaatst en ik geef om de dag wat fosfaat en de andere dag een beetje profito.

Verder op aanraden van Backplay vandaag een zakje purigen in mijn bioloog geplaatst. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen.
 

Terug
Bovenaan