Ik krijg mijn planten niet goed!


O

OrionPax

Guest
Wat ik ook doe, het lukt me niet om mijn plannen lange tijd goed te houden.

Zie in dit topic een aantal foto's hoe het er nu bij hangt:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1820756

Wat informatie pover de bak:
- 180x60x60cm
- temperatuur: 28,7 graden (discussen)
- Bioloog: 130x30x40 met UVlamp en twee verwarmingen er in.

Verlichting:
- 4x kitelight strip wit + 2x RGB
- ongeveer 2,5 meter warm witte strip.
- Zon gaat op om 07:00 en gaat onder om 22:00. Vanaf 18:00 is de hoeveelheid licht tot 45% teruggebracht.

Verdachten van plantenvernieling:
- 2x Lnummers (L200 en L134)
- 6 grote appelslakken
- Kersenbuiken

Geen CO2 toevoeging, ik ben een systeem in elkaar aan het zetten (dure grap). Iedere dag voeg ik nu 15ml easycarbo toe en wekelijks profito.

Er hangt een CO2 glaasje in en die slaat donkerblauw uit, dus ik vermoed dat dat het probleem is. Ik heb laatst een po4 test gedaan en dat leek aan de hoge kant.

Suggesties, waar zal ik beginnen?
 
Oh ja, ik doe wekelijks een waterverversing van ongeveer 50%.
 
Als je CO2 glaasje Donkerblauw is, dan heb je sowieso een tekort aan CO2 dat is al duidelijk!!!! Je PH moet behoorlijk hoog liggen denk ik (rond de 8?) Heb je dit al eens gemeten?
Planten hebben CO2 nodig!
welk systeem ben ja aan het maken voor de CO2?
50% waterverversing per week vind ik persoonlijk veel.

Mijn planten doen het goed (behalve 1 rotala die groeit, maar groen blijft)) en heb een ph van 6,8 en verander wekelijks 15 tot 20% water
wekelijkse voeding: profito en ferro.
hoop dat je hier iets aan hebt
 
Ik weet de waarde van mijn PO4 even niet meer uit mijn hoofd maar ik heb het opgezocht en het was een een kleurschakering hoger dan "normaal".

Ik heb bij mijn bak een Dennerle CO2 systeem met een flesje CO2 van een halve kilo gekregen. Daar heb ik bij Veldhuis een fles van 2 kilo bij besteld want mijn bak is groot.

Verder ben ik bezig met mijn aquariumcomputer in elkaar te zetten want ik heb geen PH-controller. Als die klaar is zal ik mijn CO2 aansluiten maar ik ben bang dat het dan te laat is. Tot die tijd ben ik dagelijks easycarbo aan het toevoegen.

50% water verversen is met discussen wel nodig, dat zijn echte viespeuken wat dat betreft. en ook voor de EI adviseren ze 50% verversing als een "reset" dus ik vermoed dat dat geen kwaad kan, maar als jullie daar anders over denken hoor ik het graag!

Mijn PH meet ik digitaal met een handmetertje en die ligt tussen de 7,2 en 7,6 (fluctueert nogal eens). Ik voeg wekelijks ook ongeveer 20 liter osmosewater toe, maar denk dat dat geen zoden aan de dijk zet om de PH naar beneden te krijgen. Verder voer ik wekelijks profito bij.

Ik zal van het weekend eens wat waarden meten en hier neerzetten.
 
Ik kan natuurlijk een pauze inlassen met de verlichting overdag, dat zou het CO2-tekort iets moeten reduceren, toch?
 
50% waterwissel als een "reset", dus dat wil zeggen dat je alles vanaf 0 herbegint qua waarden? Ik weet niet of dit goed is.
Ik zou gewoon proberen meer C02 bij te voegen, je hebt een C02 glaasje als tester, dus dat zou licht groen meoten zijn voor een ph rond de 6,5 - 6,8.
en ik zou proberen maximum 30% water te verversen voor een week of 2.
Volgens wat ik ervan weet moet je PO4 nog 0,5 zijn :zwaai:
 
OVL zei:
50% waterwissel als een "reset", dus dat wil zeggen dat je alles vanaf 0 herbegint qua waarden? Ik weet niet of dit goed is.
Ik zou gewoon proberen meer C02 bij te voegen, je hebt een C02 glaasje als tester, dus dat zou licht groen meoten zijn voor een ph rond de 6,5 - 6,8.
en ik zou proberen maximum 30% water te verversen voor een week of 2.
Volgens wat ik ervan weet moet je PO4 nog 0,5 zijn :zwaai:

Dit lijkt me, wat betreft het water verversen, geen goed advies als de TS aangeeft volgens de EI methode te werken... Als je na iedere verversing gewoon de juiste hoeveelheden plantenvoeding geeft is 50% echt geen probleem hoor; ik spreek uit eigen ervaring... En PO4 mag echt wel hoger zijn als 0,4.

Ik zou ook alvast beginnen met co2 toevoegen. Je kan je PH mogelijk wel meten? en je hebt een CO2 ei? Dan kan je het daarmee in de gaten houden lijkt me...

Ook je NO3 en PO4 waarden zijn belangrijk om te weten als je problemen met plantengroei hebt...
 
Als met de EI werkt en de helft ververst dan blijft de helft van de voeding altijd over en daarbij doseer je weer de wekelijkse dosis.
ik zou ook gewoon de co2 opvoeren zodat je meer co2 in je bak gaat krijgen en de indicator lichtgroen wordt.
Ik volg ook de EI en heb gemiddeld 30-40mg nitraat en 3-4mg fosfaat in de bak.
 
Ik gebruik nu nog geen CO2, alleen easycarbo. Mijn CO2 systeem ben ik nog aan het maken/repareren.
Ik weet niet eens of en hoe de reactor werkt, daar kom ik van het weekend pas aan toe. Dus ik kan nu de dosering niet opvoeren.

Ik werk trouwens niet volgens EI maar ben er wel naar aan het kijken. 50% verversing die ok voor de discussen.
Ik zei alleen dat dat voor planten moet kunnen omdat met de EI ook 50% ververst wordt.

Ik heb nog een zakje kaliumfosfaat liggen, dat zou ik toe kunnen voegen.
Ik vrees echter dat ik te laat ben, het gaat hard achteruit met de planten nu.
 
Vandaag mijn bak herschikt, was met de indeling niet meer tevreden voor de vissen.
Daarbij planten beter op het licht gezet, en mijn LED controllers opnieuw geprogrammeerd met een pauze van 2,5 uur in de middag.
Dat scheelt wellicht om het CO2 tekort te verminderen.
 
Vandaag de CO2 installatie provisorisch aangesloten die ik bij mijn bak had gekregen.

Zie deze foto:
DRv27MZt0YK-DUHMy8VduIigwkSnb_EG.jpeg


Ik ben niet heel erg onder indruk van deze reactor (understatement).
Ik heb er maar een klein 400l/uur sunsun pompje op aangesloten want de eheim 600l/h pomp die erbij zat die blies dat ding zowat uit elkaar.



DRv27MZt0YK-DUHMy8VduIigwkSnb_EG.jpeg

DRv27MZt0YK-DUHMy8VduIigwkSnb_EG.jpeg



Ik twijfel nu of ik een maxi-flipper van Dennerle er op zal zetten of een Aqua Medic Reactor.
Wat zouden jullie adviseren?
Zo'n reactor kost 35 euro meer en heeft een pomp nodig (die eheim is niet sterk genoeg), wat de kosten (stroom etc.) dus een stuk hoger maken.
Maar ik heb natuurlijk wel ruim 800 liter water (incl. Bioloog) dus het is de vraag of zo'n maxiflipper voldoende sterk is.

PH was voor het installeren 7,6 (digitale meter).
Stripje gaf 7,5 aan.
KH 6 (strip)
Geleidbaarheid 344
Nitraat en Nitriet beide wit op het stripje.

Helaas nog geen tijd gehad om andere zaken met druppeltest te meten (ik heb ook niet alle tests)
 
Dat is wel een goedkope oplossing!

Hoe groot is de bak waar je dit op gebruikt (hebt)?
Kon je er een beetje precies mee sturen?

En is dit wel net zo effici�nt als een flipper/reactor?
Ik heb zelf wel eens van die diffusers uit china gebruikt maar die raakten wel erg snel verstopt en ik had het idee dat er heel veel CO2 verloren ging.
 
Wij hebben een Juwel Rio 180 100x40x50. Wij hebben volautomaat CO2 aansturing, met een electrode dus.
Maar het ding werkt perfect. Daarvoor hadden wij een Sera "buitenmodel" die je kon aansluiten op je buitenfilter. De CO2 werd gemengd op de uitstroom van het filter. Leek een goede oplossing maar beviel totaal niet. Dit dus wel.



Groet,
Ben.
 
Ik heb een 650 liter bak met daarbij nog een flink Bioloog. Ik denk dat dat niet echt te vergelijken is.
Welke versie gebruik je?
 
Ik heb voor 8 euro op MP een maxiflipper gekocht, ga dat eens proberen.
Mocht dat niet werken dan zal ik eens naar die bazooka kijken.
 
Even afwachten denk ik hoe die gaat werken want ze zijn normaal tot 600 liter bakken meende ik.
 
In de eerdere reacties is vooral gesproken over de voeding en CO2.

Dat is een aspect van het niet voldoende willen groeien van de planten.

Aan de andere kant van het verhaal zitten de verlichting en de soorten planten die je hebt.

Wil je eens aangeven hoeveel verlichting boven je aquarium zit en wat de belichtingsduur is?
Ook zou ik graag willen weten welke planten je in je aquarium hebt staan.
Mocht je de Latijnse namen niet weten post dan even een foto, dat is voor mij ook voldoende.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos,
Een foto van de bak staat ook in de link van zijn onderschrift met wat foto s van de problemen ;)
 
Zeker, ik weet alleen 'e'en van de planten: Echinodorus Bleheri.
de rest ken ik zelf ook niet.

In mijn andere bak heb ik andere planten staan die ook langzaam bruine plekken beginnen te krijgen. Alleen cabomba doet het bij mij goed :(
(heb ik niet in deze bak staan)

Ik ga morgen even ammoniak meten aangezien ik nu al twee cory's verloren ben in de afgelopen 3 dagen en ik zie dat er een aantal behoorlijk dik zijn geworden. Buikwaterzucht misschien wat o.a. door ammoniak zou kunnen komen. (het probleem bij corys is dat je dat haast niet ziet omdat hun pantser zo hard is dat de schubben niet gaan uitstaan, of zoiets)

Vanmiddag krijg ik een paar vallisneria's gigantea's. Ik hoop dat die het wat langer gaan uithouden. Sowieso zullen die beter bestand zijn tegen het graasgedrag van mijn lnummers en appelslakken.
 
Weet je toevallig ook je waterwaarden op dit moment?? Ik zou haast denken dat je toch ergens tekorten hebt.
 
De verlichting heb ik in de eerste post uitgelegd maar zal iets meer vertellen:
2x RGB LED strip van kitelight van 7,2 watt
4x RGB ledstrip (6000K) van 7,2 wat (ook kitelight)
Zelgemaakte LEDstrips van ongeveer 40 watt totaal: 3000K (warm wit)

Belichting stond eerst op 07:00 - 23:00 waarbij de eerste twee en laatste 4 uur een stuk zwakker.
Nu heb ik tussen de middag een pauze ingelast (alles uit behalve een beetje blauw) van 2,5 uur.

Sinds 5 dagen voeg ik nu CO2 toe, ongeveer 75 bellen per minuut. Ik heb het idee dat die reactor niet goed werkt (hij lekt ook).
Dus hoop dat die maxiflipper meer doet.
 
Ik zit op mijn werk, die heb ik niet bij de hand.
Morgen zou ik kunnen meten.
PH is het enige dat ik (naast temp) heel regelmatig meet en die zit op de zelfde waarde als laatste keer. Geleidbaarheid ook. (toch handiger die digitale meters)
 
Dat begrijp ik. Het zou wel handig zijn om ook alle waterwaarden te weten om vast te stellen of je ook tekorten in je bak hebt.
Nu ook hopen dat de flipper beter zijn werk doet dus ;)
 
Helaas heb ik niet alle testen, alleen stropjes en diverse testen.
Welke zijn het belangrijkste?
 
Je kan vaak ook wel de lfs vragen of ze het water willen testen.Voor de planten zijn no3 en po4 belangrijk alsmede de ph/kh ivm de co2.
Sporen zijn ook belangrijk maar zo niet te meten maar je weet zelf wel of en hoeveel je daarvan doseert.

Verder zijn ook de stroming en licht belangrijk voor een goede groei.
 
Ik heb de foto's van je aquarium bekeken. John attendeerde mij er op. Er staat een Echinodorus bleheri, Cryptocorine, Belgisch groen en Nomaphyla stricta. Alle planten in dit aquarium zijn moerasplanten. Er zijn geen echte waterplanten ( = zuurstofplanten) die bijvoorbeeld de concurrentie met algen aangaan. De watertemperatuur van bijna 29 graden is voor veel planten te hoog, ze gaan dan slecht groeien. Voor discussen is het natuurlijk prima.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Toch zou de Bleheri die temp moeten aankunnen dacht ik. Die zie je vaker bij Discussen namelijk.
het is lastig om nu zo te bepalen hoe die planten het dus doen.

@Jos
De Stricta en het Belgisch groen zijn toch geen moerasplanten????
 

Terug
Bovenaan