Aquarium schuur aanbouw.


Even heel het topic doorgelezen. Sjezus wat n project zeg. En wat een ellende zeg... Ik moet er niet aan denken aan zoiets te beginnen en tegelijk ben ik jaloers dat je het aan durft.
 
Wat een project, geweldig!!! Maar wat een pech met die lekke bak... Ik ga je zeker volgen, leuk! Heel veel succes!
 
OrionPax zei:
Luc, niet zo snel oordelen ajb.

Ik heb het niet over een "programmaatje plaatsen" maar over softwareprojecten van tonnen of zelfs miljoenen waarbij de risico's echt wel aanzienlijk hoger zij dan een paar liter water in een schuurtje.....
Bijvoorbeeld of een heel bedrijf niet meer kan werken of een mega webshop platvalt en daardoor heel veel omzet verliest.


Booking.com werkt bijvoorbeeld helemaal scrum en daar worden wel 500.000 hotelnachten per dag verkocht.

Maar goed, ik dwaal af ...

Scrum vergelijken met een bouwproject in een schuur gaat wel erg ver vind je ook niet? Ik werk dagelijks met scrum in grote projecten en bij grote bedrijven en kan je uit ervaring melden dat er overal vooraf al wordt nagedacht over architectuur, design, modules, etc. etc. Zomaar wat gaan doen werkt niet efficient, scrum of niet. Het scrummen wat software ontwikkelteams doen volgt dan altijd nog een duidelijke architectuur die ervoor zorgt dat de grote lijnen gewaarborgd zijn en worden. En dat is precies het deel waarvan anderen hier (wat mij betreft terecht) opmerken dat het misschien een beetje ontbreekt.
 
jsiegmund zei:
OrionPax zei:
Luc, niet zo snel oordelen ajb.

Ik heb het niet over een "programmaatje plaatsen" maar over softwareprojecten van tonnen of zelfs miljoenen waarbij de risico's echt wel aanzienlijk hoger zij dan een paar liter water in een schuurtje.....
Bijvoorbeeld of een heel bedrijf niet meer kan werken of een mega webshop platvalt en daardoor heel veel omzet verliest.


Booking.com werkt bijvoorbeeld helemaal scrum en daar worden wel 500.000 hotelnachten per dag verkocht.

Maar goed, ik dwaal af ...

Scrum vergelijken met een bouwproject in een schuur gaat wel erg ver vind je ook niet? Ik werk dagelijks met scrum in grote projecten en bij grote bedrijven en kan je uit ervaring melden dat er overal vooraf al wordt nagedacht over architectuur, design, modules, etc. etc. Zomaar wat gaan doen werkt niet efficient, scrum of niet. Het scrummen wat software ontwikkelteams doen volgt dan altijd nog een duidelijke architectuur die ervoor zorgt dat de grote lijnen gewaarborgd zijn en worden. En dat is precies het deel waarvan anderen hier (wat mij betreft terecht) opmerken dat het misschien een beetje ontbreekt.

Ik snap wat je zegt, en geeft je ook gelijk. Ook wij (op mijn werk) praten veel oiver architectuur. Ik bedoelde dat niet alles van te voren gepland en tot op de millimeter uitgedacht hoeft te worden. Als je slim (generiek, modulair en herbruikbaar) bouwt dan kun ie later nog heel veel wijzigen als dat nodig is. (dat geld voor software maar ook voor schuurtjes en aquaria ;) )
 
OrionPax zei:
jsiegmund zei:
OrionPax zei:
Luc, niet zo snel oordelen ajb.

Ik heb het niet over een "programmaatje plaatsen" maar over softwareprojecten van tonnen of zelfs miljoenen waarbij de risico's echt wel aanzienlijk hoger zij dan een paar liter water in een schuurtje.....
Bijvoorbeeld of een heel bedrijf niet meer kan werken of een mega webshop platvalt en daardoor heel veel omzet verliest.


Booking.com werkt bijvoorbeeld helemaal scrum en daar worden wel 500.000 hotelnachten per dag verkocht.

Maar goed, ik dwaal af ...

Scrum vergelijken met een bouwproject in een schuur gaat wel erg ver vind je ook niet? Ik werk dagelijks met scrum in grote projecten en bij grote bedrijven en kan je uit ervaring melden dat er overal vooraf al wordt nagedacht over architectuur, design, modules, etc. etc. Zomaar wat gaan doen werkt niet efficient, scrum of niet. Het scrummen wat software ontwikkelteams doen volgt dan altijd nog een duidelijke architectuur die ervoor zorgt dat de grote lijnen gewaarborgd zijn en worden. En dat is precies het deel waarvan anderen hier (wat mij betreft terecht) opmerken dat het misschien een beetje ontbreekt.

Ik snap wat je zegt, en geeft je ook gelijk. Ook wij (op mijn werk) praten veel oiver architectuur. Ik bedoelde dat niet alles van te voren gepland en tot op de millimeter uitgedacht hoeft te worden. Als je slim (generiek, modulair en herbruikbaar) bouwt dan kun ie later nog heel veel wijzigen als dat nodig is. (dat geld voor software maar ook voor schuurtjes en aquaria ;) )

Dat kan allemaal goed zijn en dan zeker in de theorie, maar als een muurtje gemetseld is heb je geen verhaal meer als blijkt dat deze enkele cm te laag is.
Tussen theorie en praktijk is er in de bouwsector(wat dit schuur is)dikwijls een heel groot verschil.
 
Dus kun je je afvragen of metselen de juiste techniek is als je zonder plan gaat bouwen.... en daar ben ik het met jullie eens: niet over nagedacht.
 
Haha. Je moest eens weten wat voor tekeningen wij krijgen van architecten om kozijnen te maken. Ronduit schandalig. Staat niks op. Geen spouwlat details of niks. Dat moeten wij maar uitrekenen en over gaan bellen
 
Als er gemetseld wordt, wordt de hoogte op metselprofielen gezet, en daar de steenlaag opgetekend, met voegen.
Dus moet altijd aan de hoogte komen.

Heb zelf met de uitvoerder hoogtes uit lopen zetten.
 
Richvio zei:
Haha. Je moest eens weten wat voor tekeningen wij krijgen van architecten om kozijnen te maken. Ronduit schandalig. Staat niks op. Geen spouwlat details of niks. Dat moeten wij maar uitrekenen en over gaan bellen

En dat bedoel ik juist, tussen theorie en praktijk is soms het water wel heel erg diep ;)
ben je dan geen beroeps is een foutje snel gemaakt, maar even snel opgelost? vergeet het maar ;)
 
heey sllemaal, het heeft een tijdje stil gelegen, maar we gaan weer met goede moed verder.

even ter bevestiging, ik wist precies hoe hoog het metselwerk zou worden, hoeveel lagen stenen er dan nog op de latijen komen, zodat deze genoeg ingedekt staan.
hoe hoog mijn aquarium zou worden, met deksel, tenopzichten van mijn uitstekende traptreden.
er is dus wel degelijk uitgedacht.

nu verder! ik wilde de onderkant helemaal egaal krijgen, dat werkt niet met 2 gamma plaaten van max 250.. ik wil 1 massieve ondergrond, geen lossen delen met dus meer kans op scheuren ( waar ik maar al te veel vanaf weet :stom:

heb gekozen voor een betonplex plaat van 112,5 x 354, zo valt hij precies binnen alle muren van het onderstel.

aardig zware plaat op z,n plek gekregen, en met piepschuim ingeplakt.

ik weet nog niet precies hoe ik het wil doen, en wil hebben, maar ik wil de planten uit mijn aquarium door laten groeien op mijn muur. aan de linker achterkant van de bak, tegen de kweekstelling aan.

ik dacht ook, als ik de rechter onder midden en bovenbak van mijn kweekstelling als bloempot gebruik, ik daar ook een hele kluit aan mooi groen mijn muur kan laten bedekken..
en zo een soort van mega vaas maken van mijn 350 bak, met daarin een perfect werkend aquarium... de hele hoek van mijn schuur begroeit met planten en bloemen!! lijkt me enorm vet..

zodoende ben ik dus de muur gaan bewerken met een voorstrijk, om daarna een waterafstotende vernis aan te brengen..

zo kan ik als mijn hele plan goed uitpakt met de plantenspuit gewoon mijn hele bloemenmuur besproeien..

hoe ik dit ga aanpakken, en ga zorgen dat er geen troep in mijn aquarium valt, en het vochtverlies omdat de bak niet voledig afgesloten is.... ik heb nog geen flauw idee... ik weet alleen wel dat het gaat lukken!! :D ...uiteindelijk..

ik ga weer verder verven..

was hem weer.. tjeuss
 
zodoende ben ik dus de muur gaan bewerken met een voorstrijk, om daarna een waterafstotende vernis aan te brengen..???
Dan hebben de planten ook geen houvast,he.


Of met beugeltjes gaan werken.
 
als ik mijn muren niet zou bewerken, zou na 2 jaar mijn stucwerk vol schimmel en rotplekken zitten, waterafstotende vernis lijkt me dan echt nodig.

en een voorbeeld als hydera, dit hardnekkige spul groeit overal tegenop.(nu ben ik absoluut niet van plan hydera te gebruiken, gezien dan alsnog de muur en het hout het begeven... hardnekkig goedje die hydera wortelen.

enkel het stucwerk gaat tot de bielzen van de 1e verdieping.. dus niet de gehele muur, op de foto zal je begrijpen wat ik bedoel.. daar is het gewoon metselwerk.

hetzelfde geld achter de pvc pijpen.. moeilijk bij te komen, en door de oneffe ondergrond nog moeilijker te behandelen..

ik moet een soort peurschuim idee hebben, de hele bovenkant dicht peure! daarna met wat riete matjes of andere natuur achtige beddekingsmatrialen die peurzooi afdekken, waar vervolgens weer de planten tegenop kunnen groeien,, en ik kan het gewoon nat spuiten...

als na 2 jaar die riete matjes het beginnen te begeven maakt dat niets meer uit omdat de planten dan hun grip al wel gevonden hebben. en mijn muur blijft netjes intact.

"nu weten we allemaal dat peur niet waterdicht is en zal rotten... ben dus opzoek naar iets anders.)


d_dwnv447QR45PhMuf_qwBbVxbVoOSCF.jpeg

d_dwnv447QR45PhMuf_qwBbVxbVoOSCF.jpeg

d_dwnv447QR45PhMuf_qwBbVxbVoOSCF.jpeg

d_dwnv447QR45PhMuf_qwBbVxbVoOSCF.jpeg

d_dwnv447QR45PhMuf_qwBbVxbVoOSCF.jpeg

d_dwnv447QR45PhMuf_qwBbVxbVoOSCF.jpeg


morgen ben ik vrij, dus ga ik gelijk de waterafstotende vernis aanbrengen.
en stiekem een beetje hopen op een wonder idee om de bovenkant en de achterkant van de pvcpijp in te kunnen smeren( of zelfs spuiten)

de pvc pijp zelf zal bruin worden met een houtstructuur... als een boom, waar ook weer perfect planten op gemaakt kunnen worden en hopelijk doorgroeien.

de tl lampen aan die kant van de garage zal ik natuurlijk met daglicht moeten voorzien, en zullen op de aquarium tijdschakelaar komen. de rest van de lampen gewoon met de aan uit schakelaar.
ik zij al dat het nog flink wat uitdokter werk word..

dit is een beetje waar ik mijn idee uit afleid.
en zoals net boven de water rand hoop ik dat mijn muur eruit komt te zien.

was hem weer.. tjeuss
d_dwnv447QR45PhMuf_qwBbVxbVoOSCF.jpeg
 
pvc pijp kun je insmeren met cement

ik zal eens vragen hoe een kennis van mij het gedaan heeft
hij heeft een oude brandgang als filter/plantenbak
 
Waarom niet hetzelfde doen als ik lees over achterwanden: pur en/of piepschuim, afsmeren met tegellijm en dan epoxy erover....
 
Met cement klinkt wel als een goed idee, kan je er makkelijk tussen modeleren, en toch helemaal vol proppen.. alhoewel het wel zwaar word denk ik?

Met piepschuim kloten ben ik geen groot fan van, ook word dat erg moeilijk om de achterkant van de pvc pijpen netjes af te dichten.

Was hem weer.. tjeus
 
Waarom dit niet gebruiken? kan je netjes afwerken en heb je geen problemen meer met je buizen. :)
http://www.bouwbestel.nl/blog/waterwere ... erend.html

Planten buiten je aquarium laten doorgroeien is mooi, alleen, ik vrees dat een muur van planten en bloemen niet goed gaat werken, er is wel wat meer nodig dan enkel een watervaste muur.
Je moet denken dat je kamer dezelfde omgevingsfactoren nodig heeft als de binnenkant van een palludarium.
Wat hebben je planten(die buiten je bak tegen de muur opgroeien)nodig als je (sub)tropische vissen gaat houden:
-Veel licht(met enkele TL-lampen ga je er niet komen)
-hoge vochtigheid
-Redelijk hoge temperatuur in je kamer
-Een sproei-installatie die voldoende groot is(het zal vrees ik niet genoeg zijn dat je dagelijks met een handsproeiertje je planten gaat benevelen)

Maar misschien heb ik ongelijk en heb je volgend jaar een pracht van een muur. :)
 
OrionPax zei:
Tsjonge wat een pech zeg!
En de stress zal niet meegeholpen hebben bij het rijden wellicht hebben bijgedragen aan de botsing??

Veel succes met het opruimen etc. Hebben de meeste vissen het overleefd?


Verder nog even over je aanpak: ik vind het juist een erg goede en moderne aanpak. Het lijkt heel erg op de scrum methodiek die in softwareontwikkeling tegenwoordig gebruikt wordt waar je in korte stappen steeds iets oplevert.
Het voordeel is dat je veel leert, sneller resultaten zien en makkelijker kan bijsturen in geval van voortschrijdend inzicht en bijvoorbeeld calamniteiten.

De andere methodiek die hier genoemd wordt (eerst alles tot in detail plannen en dan pas in een keer bouwen) lijkt meer op prince2, iets waar steeds meer afscheid van genomen wordt in de projectwereld.

Ik heb respect voor je enthousiastme, inzet en kom graag een keer het eindresultaat bekijken. (sorry, ik nodig mezelf gewoon uit ;) )

Scrum werkt niet zoals jij het beschrijft. Ook bij Scrum wordt 70% tot 80% van het analyse werk, de architectuur en veel andere zaken al uit gewerkt alvorens het coderen start.

Logisch ook, want software maken is peperduur.

As a rule of thumb: het kost 1 euro om iets te wijzigen tijdens de analyse fase, het kost 10 euro om iets te wijzigen tijdens het invoeren van de source code, het kost 100 euro om iets te wijzigen na release.

Als je niet of weinig zou plannen, dan zal je veel 100 euro kostende oplossingen moeten gaan gebruiken. Iets waar menig project manager allergisch voor is.

En bij iets als Prince2 is er ook ruimte voor de onzekere factor. Je kan immers niet alles plannen vooraf. Er zullen altijd onvoorziene dingen gebeuren.

En neen, dingen zoals Prince2 of een RUP zijn helemaal niet op hun retour.

In die laatste 2 werk je trouwens ook met veel kleine iteraties om tot de eindmeet te geraken. Er zijn zelfs bedrijven die Scrum integreren in Prince2 of RUP.

Nu goed dit is een aquariumforum. :)

Leuk project van de TS wel, het enthousiasme spat er duidelijk af.

Maar ik vind toch ook dat er te weinig is gepland op voorhand. Diverse mensen wezen hem er al op en met zijn jeugdige eigenwijsheid nam hij hun eigenlijk niet erg ernstig. Tsja, dan mag je de bonen zelf vreten eh.

Hopelijk kan ie zijn enthousiasme behouden om de vele tegenslagen die er al geweest zijn en wellicht nog zullen komen te overwinnen.

Toch een zeer mooi project, leuk om te volgen.
 
Maar ik vind toch ook dat er te weinig is gepland op voorhand. Diverse mensen wezen hem er al op en met zijn jeugdige eigenwijsheid nam hij hun eigenlijk niet erg ernstig. Tsja, dan mag je de bonen zelf vreten eh..

ik snap wel wat jullie bedoelen hoor, begrijp me niet verkeerd.
maar wat is er verkeerd gegaan dan? en welke bonen vreet ik?
misschien komt dit nog hoor,, roep ik nu de vloek uit over mezelf, maar alles gaat nog prima en ik heb zeker niet niets serieus genomen, ik kom op dit forum om me hobby te delen en informatie te winnen om het me gemakkelijker te maken.

als ik alles perfect uitgedacht had en precies wist hoe ik alles zou doen zou ik waarschijnlijk dit topic niet gestart zijn.

enkel als ik overtuigd ben dat mijn gemetselde onderstel niet te hoog word, ik zeker weet dat ik me aquarium daar nooit meer weg wil hebben, en samen met de metselaar alles 3maal nagelopen heb... ja dan ga ik niet nog een bouwtekening maken, dan ga ik beginnen. en tot nu toe pakt alles goed uit :engel: en mocht ik nu wel iets dramatisch tegenkomen... tja ik ben geen uitvoerders bedrijf, ben een enkele 23 jarige ondertussen die met ze hobbyhok een foutje gemaakt heeft. dan duurt het ietsjes langer


hoop nu wel een beetje de negatieve reacties over te weinig plannen te hebben gecoverd...

ik ga om 2 uur aan de muren beginnen, de waterafstotende vernis aanbrengen met 2 vrieden.
was hem weer.. tjeuss
 
luc zei:
Waarom dit niet gebruiken? kan je netjes afwerken en heb je geen problemen meer met je buizen. :)
http://www.bouwbestel.nl/blog/waterwere ... erend.html

Planten buiten je aquarium laten doorgroeien is mooi, alleen, ik vrees dat een muur van planten en bloemen niet goed gaat werken, er is wel wat meer nodig dan enkel een watervaste muur.
Je moet denken dat je kamer dezelfde omgevingsfactoren nodig heeft als de binnenkant van een palludarium.
Wat hebben je planten(die buiten je bak tegen de muur opgroeien)nodig als je (sub)tropische vissen gaat houden:
-Veel licht(met enkele TL-lampen ga je er niet komen)
-hoge vochtigheid
-Redelijk hoge temperatuur in je kamer
-Een sproei-installatie die voldoende groot is(het zal vrees ik niet genoeg zijn dat je dagelijks met een handsproeiertje je planten gaat benevelen)

Maar misschien heb ik ongelijk en heb je volgend jaar een pracht van een muur. :)

Ik snap nu echt niet wat er verkeerd of negatief is aan mijn post.
 
er is ook niets verkeerds aan je post luc, erg handig trouwens, ik denk dat ik mijn plafond met die platen ga doen.

ik had het meer over het hele niet plannen gedoe.
 
DutchAquahouse zei:
Maar ik vind toch ook dat er te weinig is gepland op voorhand. Diverse mensen wezen hem er al op en met zijn jeugdige eigenwijsheid nam hij hun eigenlijk niet erg ernstig. Tsja, dan mag je de bonen zelf vreten eh..

ik snap wel wat jullie bedoelen hoor, begrijp me niet verkeerd.
maar wat is er verkeerd gegaan dan? en welke bonen vreet ik?
misschien komt dit nog hoor,, roep ik nu de vloek uit over mezelf, maar alles gaat nog prima en ik heb zeker niet niets serieus genomen, ik kom op dit forum om me hobby te delen en informatie te winnen om het me gemakkelijker te maken.

als ik alles perfect uitgedacht had en precies wist hoe ik alles zou doen zou ik waarschijnlijk dit topic niet gestart zijn.

enkel als ik overtuigd ben dat mijn gemetselde onderstel niet te hoog word, ik zeker weet dat ik me aquarium daar nooit meer weg wil hebben, en samen met de metselaar alles 3maal nagelopen heb... ja dan ga ik niet nog een bouwtekening maken, dan ga ik beginnen. en tot nu toe pakt alles goed uit :engel: en mocht ik nu wel iets dramatisch tegenkomen... tja ik ben geen uitvoerders bedrijf, ben een enkele 23 jarige ondertussen die met ze hobbyhok een foutje gemaakt heeft. dan duurt het ietsjes langer


hoop nu wel een beetje de negatieve reacties over te weinig plannen te hebben gecoverd...

ik ga om 2 uur aan de muren beginnen, de waterafstotende vernis aanbrengen met 2 vrieden.
was hem weer.. tjeuss

Kritiek ervaar jij als negatief, voortdurend zit je die kritiek ook af te wijzen en vind je het duidelijk niet leuk. Je verbloemt de realiteit 'het gaat allemaal prima'. Terwijl je wel al de nodige ellende hebt meegemaakt.

Maar je kan die kritiek ook omarmen en er iets positiefs en opbouwend uit puren. Dan sta je er gelijk anders tegenover. Nu da's lastig op jouw leeftijd. Ik kon dat toen ook niet.

Als ��n iemand zegt "beetje weinig planning", dan hoeft dat nog niet zo te zijn. Als meerdere mensen het beginnen zeggen, dan neemt de kans wel toe dat het waar is.

Het is goed dat je deelt om informatie te winnen, maar je had misschien beter dit eerst gedaan voor je effectief was gestart. Ik vind je aanpak eerder "we beginnen eraan en we zien wel waar we uitkomen".

Een beetje op zijn Belgisch. Pragmatisch zeker, maar een beetje ondoordacht.

Neemt niet weg, dat ik het wel tof vind wat je doet. Je doet tenminste iets. :)

De bonen vreten is een Vlaamse spreuk, was me er niet van bewust dat ie onbekend is in Nederland. Het wil zeggen: "het is je eigen schuld". Als je keer op keer raad van ervaren mensen in de wind slaat, dan moet je niet schrikken dat het vroeg of laat fout loopt. Da's jouw keuze, jouw verantwoordelijkheid, dus je eigen schuld.
 
Ben het totaal met je eens, maar waneer 5 mensen gezegt hebben dat ik niet goed plan.. denk je dan niet dat dat voldoende gezegt is? Ik geef zelfs al aan dat ik begrijp dat jullie vinden dat ik niet goed plan, en of we nu verder kunnen...

En even ter verduidelijking, ik sla geen enkele kritiek in de wind, ik heb veel aan de reacties en neem veel mee in beslissingen.

Mijn aanpak methode is anders dan gebruikelijk merk ik, maar nu verder


De pvc afvoer inbouwen met watervaste gipsplaten is een goed idee, maar ik denk dat als de pvc pijp verandert word in een soort boom, je een veel leuker effect krijgt met eventuele planten die je er omheen kan laten groeien.

De aquarium planten laten doorgroeien op de muur word vooral uitzoekerij welke planten onderwater netzo goed gedijen als bovenwater.. ik zal op deze manier alleen nooit.mijn muur vol krijgen, dus ga ook wat aquascapen buiten het aquarium.. om een beetje een amazone hoekje te creeeren. Wat wortels ophangen en wat malawi hout, daar wat varentjes op.. andere varens met grote bladeren die daar weer heen rijken, misschien zelfs wel een klein sprinkler systeempje. Of wel gewoon met de hand, kom er namelijk graag en zeg nou zelf, je amazone hoekje watergeven klinkt nou niet echt als een hell :p


Was hem weer.. tjeus
 
Mikyboy40 zei:
Misschien is dit iets?



112831_0_82_greenwall2.jpg

Amai, da's wel enorm knap.

Jammer dat ik geen groene vingers heb. Ik kan niet eens onkruid laten groeien. lol

In het andere geval had ik ook wel zo'n muur willen hebben.

Ik zou wel eens willen weten wat het onderhoud met zich meebrengt, want alleen met water geven kom je er niet volgens mij.

Zou het ook niet veel ongedierte herbergen?
 

Terug
Bovenaan