Aquarium schuur aanbouw.


Ik wil er wat grotere rovers in houden, heb ik altijd al interessant gevonden, en gezien ik nu een bak heb die het eenigsinds toelaat met zijn lengte en diepte..
ben er alleen nog niet uit wat nu kan en wat te word.

clownsmesvis werd me al afgeraden, gezien deze beesten ruim een meter kunnen worden.

cichla's en pauwogen zou wel kunnen neem ik aan?
En een arowana of 2? Of zit ik dan al weer te groot met mijn idee�n.?
 
En toch wil ik nog even praten over je biologen, oke als je deze laat staan, maar denk eraan dat je snel zweefvuil gaat krijgen en dat krijg je nooit weg met enkel je biologen.

dat is ook ��n van de redenen die ik aangaf om max 1 bioloog te gebruiken en twee zware potfilters erbij te zetten,
dan krijg je overal(zowel onderaan als bovenaan)stroming.
 
dat met de stroming ben ik met je eens, enkel ben ik van plan het iets anders te doen.
ik ga wel beide biologen gebruiken, ook omdat ik een aantal grote vervuilers wil gaan houden, bij het bioloog zit ook een gafzakfilter, zal ook al eenigsinds met het fijne zweefvuil helpen mits ik deze fijn genoeg neem.

ik heb zelf alleen erg prettige ervaring met een zand(wervelbed)filter, ik weet niet zeker of het nu zandfilter of zandwervelbed filter is, algoed, even kort omschrijven.
water word in een filtermedia gepompt, enkel onder niet zo,n hoge druk.
in dit filter word zand als filter gebruikt, hierdoor blijft het allerfijnste vuil achter en blijf je achter met kristal helder water.

als de pompen eenmaal verzadigt zijn zet je ze onder iets meer druk met de uitstroomslang in de afvoer, en je blaast al het vuil uit het zand.

door de grootte van de bak ben ik wel genoodzaakt wat meer dan 1 of 2 filters op te hangen, maar dit kan allemaal met 1 opvoerpomp worden aangestuurd.
 
een school van een paar honderd tetras en guppen zou best kunnen in de 3,5 meter bak, of anders zo'n 25 commettail en shubunkin goudvissen.
Zelfs een paar grote meervallen zou goed kunnen.
 
AndreS zei:
een school van een paar honderd tetras en guppen zou best kunnen in de 3,5 meter bak, of anders zo'n 25 commettail en shubunkin goudvissen.
Zelfs een paar grote meervallen zou goed kunnen.

Zoiets, prachtig:

P01-12-09_2212.jpg

2AlhZMyRxP2PXz4hoSpOQ-tNoYoX1URp.jpeg
 
Super die grote bakken ! ga dit topic zeker volgen leuk project.
 
Ik heb deze topic even bij mijn favorieten gezet om te gaan volgen.
Wat een bakken zeg! ik ben ook heel benieuwd hoe je dit gaat doen en gaat aanpakken.

Maar even voor mijn beeldvorming hoor.. je hebt een schuur, bij je ouders neem ik aan? En die vinden dit ook allemaal goed? Ik bedoel het is niet niks om dit allemaal op te starten, bij te houden en te onderhouden? ook qua kosten water enzo?

Of ben je van plan om te gaan kweken en te gaan verkopen? Dat zou ik dan zeker doen namelijk!

Maar ik blijf je volgen!
 
Het is een schuur inderdaad. Maar niet bij mijn ouders.
Ik wilde er een spuiterij van maken, maar gezien de opleiding die niet doorging ben ik daar ook niet mee verder gegaan.

Toen kwam er de eerste 250 bak vrij, het verhaal in het begin. Ik heb wel 1maal gevraagt hoe ze erover dachten, mijn toekomste spuiterij omgooien tot hobbyhok.

Het is ook geen huurpand, geen maandelijkse kosten buiten het gas licht en water.

De conclusie was, als je de ruimte hebt? En je vind het leuk? Wie zou je dan tegenhouden.

Er komt helemaal achterin ook een soort zitruimte.
Een aanrecht met koelkast en magnetron, misschien een 2 of 4 pits gasfornuisje.
Aan de andere kant een ruime hoek/slaap bank , en een tv en computer.
draadloos internet, mijn eigen hokkie om te hangen met vrienden, en dan vol met aquariums.

Dat is het idee zo,n beetje. :D :engel:

Ik wil ook graag gaan kweken, of iets met de verkoop van visjes gaan doen, maar alles op zijn tijd, haha.. aan die 350 bak heb ik me handen nog wel even vol.
Was hem weer
Tjeuss
 
Zoals je het beschrijft, is het een zandfilter. Dit is eigenlijk een mechanische filter
Je breng het water aan de ene kant en langs de andere kant komt het gefilterde water er terug uit.
Als de stroming te groot wordt ga je ofwel het zand heel hard in beweging brengen zodat het vuil loskomt, en wordt afgevoerd.
Of je schakeld de pomp om en in tegenstroom het vuil uit het zand halen.

Een zandwervelbedfilter, werkt anders. Dit is in tegenstelling van de zandfilter geen mechanische fiter maar een biologische.
In een smalle buis zit het medium bv filterzand. Of bioballen enz.
Het water wordt van onder naar boven gepompt waardoor het medium hard zal wervelen in het water. Hierdoor krijgen de bacteri�n de gelegenheid om de opgeloste stoffen op te nemen.
Een andere methode is dat het water van boven naar beneden wordt gepompt, maar dan in tegenstroom er lucht in de buis wordt gepompt, waardoor het geheel weer begint de bewegen/wervelen, en dat de bacteri�n weer hun werk kunnen doen.
Echter omdat dit geen mechanische filter is moet je dat dan ook altijd als extra biofilter bekijken, en heb je nog mechanische filtering nodig.

Hopelijk heb ik je hier mee kunnen helpen, en anders vraag je het nog maar eens.

Jb Malawi
 
Een zandfilter bedoel ik inderdaad.

Enkel de man waar ik mijn vorige vandaan had is niet meer te bekennen.

Vandaag zijn alle benodigdheden voor mijn aquarium stelling binnen gekomen/opgehaalt.

Het pvc leidingwerk voor elke bak, de kraantjes tstukken etc.. nieuw besteld
Evenals 9 aquaflow 100 pompjes en 6 verwarmingen.

Morgen een dagje vrij dus alle pvc in elkaar gaan bouwen. pompjes etc erin, en met een beetje geluk draait vanaf morgen nacht mijn aquarium stelling in. Mits alles goed verloopt.
was hem weer.
Tjeuss
 
Is inderdaad een idee ja, ik ben zelf nog nooit in een vissen assiel geweest, dus zeker een keer de moeite waard.

morgen ga ik 4 stekkies hydrocleys nymphoides halen, en samen met 200 kg zand mijn 250 bak wat opfraaien.
Draait nu zo,n 4 weken, maar met een wat oudere pomp. Weet ook niet de Liter peruur opbrengst wat wel eenigsinds nadelig is voor de toekomstige bewoners.

Hebben jullie een goede ervaring met een goeie bioloog pomp?
Aquarium is 250x70x70.

Denk zelf aan een 4000 Liter pomp, iets overcapaciteit, maar mij is verteld dat er ook verloren gaat aan de leidingen etc.. + een overcapaciteit is nooit als een probleem beschouwd.

Ik ben ook enorm benieuwd wat jullie gebruiken als filtermedia voor in het bioloog, en waar jullie dat halen.
Ik gebruik zelf filtermatten van de vijver afdeling van de bosrand (tuincentrum hier)
De siporax via internet, per grotere hoeveelheid. Op gaat het toch wel, en hoemeer je koopt hoe goedkoper het word.

Morgen flink wat werk met de pvc knutsel afdeling en 200kg zand uitwassen.
Photo's follow shortly, was hem weer.
Tjeuss
 
Ik had in mijn bioloog (onder de mijn bak van 200*70*70) al een (vijver)pomp van 4000 liter, dit was veel te weinig. Ik zou dus voor een 6000 of zelfs 8000 liter per uur pomp gaan.

Mijn pomp was een fontijnpomp als ik het goed heb, waar je gewoon een 32mm pvc sok op kon draaien, en vervolgens dus met pvc verlijmen.
 
Foto's wil niet follow shortly..
Zoals altijd gaat niets in 1 keer zoals het moet.
Alle gelijmde pvc delen waren prima.
Enkel de doorvoeren, waardoor het water via de bodem in de overloop van het onderstaand aquarium kan stromen, lekten allemaal.

Misschien heb ik het vekeerd gedaan?
Er zitten bij zo,n koppelstuk 2 ringen, 1 zwarte en 1 witte.
De witte is van een plastic soort, en de zwarte rubberachtig.

nu heb ik de zwarte delen aan de binnenkant van het aquarium gedaan, en de witten aan de buitenkant, ik dacht rubber dicht het best water af, dus die kant aan de binnenkant van het aquarium.. algoed alles lekte en het was dus een flink water paradijs.
"Note to self, een waterstofzuiger aanschaffen.


Nu ga ik morgen nog 1maal pielen en kloten, mocht dit nu weer in een drama eindigen, haal ik de ringen ertussen uit, en gooi ik op elk koppelstuk een lik aquarium kit, ik dacht: als ze eenmaal daar zitten, en lekvrij zijn hoeven ze voor mij nooit meer weg.. dan kan ik ze net zo goed netjes kitten, randjes mooi afwerken met een kloddertje spuug op je vinger, en vervolgens 2 cm zand erin.
waterdicht en netjes dacht ik zo.

Al het zand is uitgewassen en licht in mijn 250 bak. Evenals een aantal mooie plantjes die ik via marktplaats heb gescoord bij een oude bekende.
ben benieuwd hoe de planten groeien onder led,
Het zijn er maar 6 en het gaat om de hydrocleys nymphoides. Zitten vrij dicht tegen het licht aan met de lelie achtige bladeren.
maar vraag me dus af of ledverlichting de klus kan klaren.

was hem weer..
Tjeuss
 
Ook zie ik elk bioloog met pvc, is het niet een idee om gewoon een stuk flexibel 32mm slang aan de onderkant van de overstroom te maken.
Deze leg je vervolgens in je bioloog, water stroomt je bioloog in.
Aan het eind een krachtige pomp, met wederom een stuk flexibel slang, en terug het aquarium in..?
Zou dit werken?
Voor of nadelen? In principe komt dat toch op hetzelfde neer als alles pvc, enkel ben je nu veel flexibeler.
 
Je kan dan alleen geen kraan plaatsen om de waterhoeveelheid mee te regelen. En het lijkt mij onhandiger om netjes weg te werken.
 
Tussen een 32mm slang kan ik toch ook gewoon een kogelkraantje monteren?
 
je kan het doen maar dan moet je die kraantjes ergens op vast schroeven, bij vaste pijp hoeft dat niet, vandaar dat de meeste voor pvc pijp gaan, natuurlijk kun je het altijd combineren.
 
Oke, dat is nuttige informatie AndreS, dankjewel.
Ik heb begrepen een pomp met overcapaciteit te nemen, zo,n 6 tot 8000 liter per uur.

Nu heeft een ander forumlid mij erop gewezen dat mijn bioloog dat waarscheinlijk niet aankan en zal overstromen.
Topic gaat overigens verder bij filters en pompen, maf bioloog idee.

verder over de schuur, ik heb voor werk even snel geprobeert de witte plastic ring van de doorloop te vervangen door een zwarte rubberen.

nu heb ik maar 10 minuten kunnen Kijken, maar voor zover ik zag bleef de bak droog..
vanavond om 12 uur klaar, en dan weer even kijken, en bij succes morgen 18 nieuwe rubbere ringen scoren en alles opnieuw met rubber aan beide kanten proberen.
was hem weer..
tjeuss
 
Het belangrijke is wat je pomp overhoud na een opvoerhoogte van 2 meter ( mijn meubel is 80 en aquarium is 80 incl rand als je na zo'n opvoerhoogte nog 6000liter hebt dan is het teveel, ik gind in mijn post gewoon uit van waardes met een opvoerhoogte van 0 ( oftewel de vermelde waardes ).
 
Een hele opluchting.. 2 rubberen ringen en slechts hand vast gedraaid toen ik vanmiddag weg ging, en nog steeds geen druppeltje.

morgen dus 16 nieuwe rubbere ringen scoren en de andere 8 bakken lekvrij maken.

Ook wil ik morgen beiden biologen helemaal schoon maken en klaar zetten op de plek waar ze komen.
Ik ben daarna toch van plan om een frame te maken van cement en beton.
Beton staat bekend om het goed kunnen hebben van drukkende krachten.
Als ik een aantal stevige betonnen blokken vast metsel, een dikke 5cm multiplex plaat met 2cm piepschuim.. ik denk dat ik er gaandeweg wel uitkom. Wel wil ik dat het echt netjes word gedaan,
Ik krijg dus hulp van een ervaren bouwvakker. niet dat dat nu gelijk succes garandeert, maar het is in ieder geval beter dan de tuinier die laatst kwam koekeloeren :juggle:

Ook ga ik morgen mijn 6tal heros rotkeil in de 250 bak inwijden, dit omdat ik thuis een verbouwing heb en mijn 150 bak naar de garage moet voor de verbouwing klaar is.

Zal morgen wat foto's schieten van de stelling en 250bak.
was hem weer..
tjeuss
 
Je moet er wel aan denken dat alleen je biologen als filtermedium ontoereikend is.
Je zal hoe dan ook in de toekomst potfilters bij willen zetten, alleen al om het zweefvuil ed weg te krijgen, een overloop alleen is niet voldoende.
Daarom dat je beter al eerst je uit en invoerleidingen in je bakken maakt, je kan desnoods stoppen op de uiteindes zetten, maar dan liggen ze er al in.
Moet je dit nadien alsnog in een draaiende bak doen dan is dit veel moeilijker te realiseren.
 
ik zal me dan inderdaad gaan verdiepen in buitenfilters, 1 die speciaal gericht is op zweefvuil.
iemand idee�n?

de 6 heros en een aantal pleco's zitten in de 250 bak.
hij is nog vrij kaal, maar als de hyrdocleys goed tot recht komen cre�ert dat best mooie schaduwplekken, wat de toekomstige piranha's ook wel fijn vinden.

de heros zitten hier tijdelijk in, even voor de duidelijkheid.

HGYvr77u5YEQqdBCyJ7R45gbo5ZI2EJt.jpeg


de stelling is met 2 rubbere ringen helemaal lekvrij en draait vanaf vandaag in.
onderste 6 verwarmd, de bovenste 3 koud.

heb de verwarming wel nog even uit gelaten gezien ze met koud water zijn gevuld. ik wacht wel tot ze kamer temperatuur zijn voor ik ze aanzet.
het automatische waterververs systeem zit nog niet aangesloten.
ook zit de afvoer nog niet weg gewerkt en mis ik de bovenste 3 kraantjes nog. Maar ben van plan dit te doen wanneer ik het ververs systeem aansluit op de waterleiding.
HGYvr77u5YEQqdBCyJ7R45gbo5ZI2EJt.jpeg


in de laatste lege 250 bak ben ik van plan te doen wat hier al geopperd werd.
ik ga voor het eerst met een co2 systeem werken, en wil dus als eind idee een mooi beplante bak, met een school van 100 neontetra's, en nog een aantal scholenvisjes, en dan in grote aantallen.
word wel een eerste keer co2, maar jullie helpen mij er vast mee als ik vragen heb.
was hem weer..
tjeuss
 
Ik zou voor deze filter gaan, de eheim 2260
Heb deze en de eheim 2250, beide zijn zeer goede filters(althans ik heb er zeer goede ervaring mee)
https://www.google.be/search?q=eheim+22 ... d=0CC4QsAQ
maar er wel een zwaardere opvoerpomp op zetten, bv. de 4600 liter,
je kan met een leiding(invoer, richting pomp)in het midden(bovenaan)naar beneden gaan en op de bodem naar links en rechts splitsen.
Wel zorgen dat je korfjes bovenaan uit het zand/grind komen en zorgen dat je links en rechts even ver uit het midden zit, anders zuigt hij bij de ene meer dan bij de andere.

Joost heeft een bak die ongeveer even groot is(beetje kleiner)en die heeft ook een bioloog met 2 extra filters erbij gezet, lees dit topic maar eens door ;)

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 994&page=1
 
je kan ook gewoon een vijver drukfilter nemen en dan een flinke opvoer pomp er op. mocht je Co2 gaan gebruiken dan is je bioloog niet altijd een goede optie dacht ik.
 
gaaf filmpje, wat een beest. maar de planning staat inderdaad al vast.
ik ben inderdaad van plan co2 te gebruiken in de 250 bak. er zit hier ook inderdaad een bioloog bij, maar heb nog niet eerder gehoord dat een bioloog een slechte invloed heeft op een co2 set.
zal daar ook nog even google over moeten raadplegen, gelukkig duurt het nog wel even voor ik aan de 250x70x70 begin.
de 250x70x60 draait overigens nog netjes (logisch gezien het nog geen week is sinds ik erover begin) wel jammer dat de heros het merendeel van de hydrocleys kapot hebben gezwommen.


ik heb vandaag de schuur opgeruimd, daarbij grondig opzoek gegaan naar alle aquaria prularia die ik nog had liggen.

heb 5 bakken met normaal zand gevuld, het zand uit de 250 bak.
de bak in het midden wit filterzand.
een beetje aankleden zogezegd? of al het oude grut toch nog een doel geven.. geef het een naam, ik ben blij met me stelling.
(nog steeds lekvrij :regen:) ja daar twijfelde ik toch wel even aan, na het akkefietje dat ze allemaal bleken te lekken :stom:

wil morgen dus eindelijk aan de biologen gaan beginnen.
deze helemaal schoonmaken, en met gafzak filter op zijn plek klaar zetten, zodat ik daarna het onderstel er omheen kan metselen.

word nog wat reken en denkwerk, rekening houdend met de zandfilters en de potfilter die er ook op komen te draaien.

de vorige eigenaar van de bak had er een computer op meedraaien.
het meten van de ph waarde, het automatisch aanzetten van de kranen zodra de waardes van het water veranderen, ook automatisch weer uitzetten wanneer hij vol is natuurlijk, de temperatuur regelen, ik ga wederom weer wat google werk tegemoet.

misschien iets te, maar ik wil er ook een aantal camera's hebben hangen, en met de internet verbinding heb ik zo altijd live beelden op me telefoon van mijn aquaria. "het kost tegenwoordig geen hol meer, een particulier camera setje"


ik vraag me af of er ook aquarium computers zijn waarvan de gegevens ook op de telefoon af te lezen zijn; dat ik bijvoorbeeld thuis op mijn telefoon kan zien dat de temperatuur van 1 van mijn bakken aanzienlijk lager is,... vervolgens met de camera zie ik dat de verwarming kapot is... ik geef maar een gek voorbeeld :foto: en wederom weer flink wat google werk :stom:

ik zal als het bioloog staat weer wat foto's plaatsen, om te zien waar ik fouten maak of wat volgens jullie makkelijker/beter kan.

hier nog een aantal foto's van de stelling met het zand en de prularia.
KaYeK-1I04mrKDQYj4rw4VKHoF-VuJwz.jpeg

KaYeK-1I04mrKDQYj4rw4VKHoF-VuJwz.jpeg

KaYeK-1I04mrKDQYj4rw4VKHoF-VuJwz.jpeg

KaYeK-1I04mrKDQYj4rw4VKHoF-VuJwz.jpeg

was hem weer..
tjeuss
 
Dat is een leuk project! Ik ga je zeker volgen! ;)

Ik heb zelf geen bioloog, maar een 3-kamer vijverfilter op ��n van mn bakken, wat wel een klein beetje te vergelijken is met een bioloog. In de 1e kamer zitten fijne schuimmatten (om zweefvuil op te vangen), in de 2e kamer zitten japanse matten en de 3e kamer zit siporax met beluchting. En dan onder elke kamer nog een zogenaamde honingraat.
 
Het klopt idd dat een bioloog effect heeft op je co-2
reden:

je co-2 gaat uit het water aangezien je oppervlakte van het water veel in beweging is en je ook nog eens veel zuurstof toevoegt door het "vallende" water door je voorfilter.

wat betreft je kweekstelling:
ik zie dat je de vulkranen open hebt staan, dit gaat echter niet werken, aangezien je alleen de onderste bakken gaat vullen op deze manier. Beter is je onderste kranen op 25% open, middelste op 50% en de bovenste helemaal open. op deze manier vul je alle bakken met dezelfde "flow" water.
Uiteindelijk zal je zelf wel merken dat er een kraan iets verder dicht of open moet.
 
Heey goeie tip, maar had daar zelf ook al aan gedacht.. hoe hoger hoe meer druk benodigt is om het water daarheen te pompen.
Ze staan enkel allemaal open omdat het automatische ververs systeem nog niet zit aangesloten. Tot nu toe nog leeg pvc.
De afvoer met een wasmachine slang kunnen afstoppen, past blijkbaar echt als gegoten op een 32mm mof.

Van het bioloog schoonmaken is vrij weinig terecht gekomen :sorry:

Maar begrijp dus dat jullie adviseren met een buitenfilter(s) te werken in de 250 c02 bak?
Was hem weer..
tjeuss
 

Terug
Bovenaan