Aquarium schuur aanbouw.


D

DutchAquahouse

Guest
goedenavond leden.

ik ben een 22 jarige jongen, gestudeerd voor autohersteller, vervolgens me opleiding niet af kunnen maken..

nu had ik dus wel al een schuur, van rond de 64 vierkante meter, waar ik een autospuiterij wilde beginnen.

een andere vak keuze heeft nu dus geleid tot een grootte lege schuur.

nu kwam ik denk ik, een half jaar geleden op marktplaats een 250x70x70 bak tegen, bioloog erbij, evenals de filters en pompen.

dit was gratis af te halen, en gezien de ruimte die ik had, en de hobby die toch al aardig uit de hand geslagen was, heb ik contact met de man opgenomen, waarna ik binnen een week samen met 5 vrienden de 250 bak heb opgehaald.

een flinke klus met 5 man.. alles is gelukkig goed gegaan en binnen no-time stond de 250 bak in de garage.



als ik een beetje doorheb hoe het met foto's werkt zullen die zeker volgen.

tjeuss..
 
als het goed is worden dit dan de foto's.

dit is de 1e bak die ik op kon halen. een 250x70x70.
we waren met ze 5e totaal.
EmOvgqW9n0_PvOw-8NojaqYhSmhfM6On.jpeg


helemaal blij met me gratis aquarium.
de muren zijn overigens wel nog echt bagger.
EmOvgqW9n0_PvOw-8NojaqYhSmhfM6On.jpeg


niet veel later na de 1e 250 bak, kwam er op marktplaats een 2e 250x70x60, 10 centimeter minder hoog dit keer.
gezien de eerste er nu al stond, was er dus weinig twijfel en heb ik direct contact op genomen met de man.

aangezien de 1e bak vrij makkelijk te doen was, met 2 meubelhondjes, 5 man + de eigenaar.. en er erg veel haast achter de 2e bak zat (de man moest en zou hem dezelfde week nog uit zijn huis hebben)
ben ik erg overhaast vertrokken met 2 jongens niet veel groter dan ikzelf, onder de veronderstelling dat de man 2 meubelhondjes had, het aquarium volledig leeg was, en het een fluitje van een cent was..

niet dus! de bak zat half vol, het meubelhondje was een broodplank met 3 ineffici�nt geplaatste wieltjes.

er stond een draaiende 150cm bak tussen het betreffende aquarium en de uitgang,
de man zelf heeft van begin tot eind het proces niet mee gekregen, en heeft halverwege ook besloten om op de bank te gaan liggen en te gaan slapen.. allright??

enkel na 2 uur rijden en verheugen werd het persoonlijk tussen mij en het aquarium, en na 3 en een half uur kutten en ploeteren stond hij dan in de boedelbak.
een foto van de 2 250 bakken, en de bak van een vriend.
allemaal netjes aan de kant gezet voor de stukadoor.
EmOvgqW9n0_PvOw-8NojaqYhSmhfM6On.jpeg

al met al niet vekeerd.
 
Komt bekend voor!
Ik ben ook van autoschadehersteller overgestapt naar iets heel anders.
Gelukkig net op tijd.
Ben nu al 3 jaar zzper in de groenvoorziening/bosbouw.

Veel plezier met de ruimte!
Daar kunnen wel enkele leuke bakjes staan.
 
bedankt voor de foto's Erwin, dacht het even door te hebben maar helaas.

nu is dit alles natuurlijk leuk.. een jong ventje dat 2 grote aquariums ophaalt, maar dan zou dit toch wel enigszins in het verkeerde topic staan.

ik weet niet of velen van jullie marktplaats in de gaten houden?.. maar er staat nu dus sinds 2 weken een 350x100x70 bak op marktplaats....

juist ja, zoals verwacht heb ik gelijk de man gebeld.
nu was het aquarium al gereserveerd, zeer spijtig..

een week later toch nogmaals een mail gestuurd, waarna ik een antwoord kreeg dat de koper van het aquarium niet was komen opdagen, en deze nog tot afgelopen woensdag had om hem op te halen.

nu is het zondag dus mijn beurt :D
de bak is van 15mm glas, dus zal al snel 500 600 kilo wegen. Dit plus de onhandige vorm en de breekbaarheid heeft er dus voor gezorgd dat ik met 13 man de bak ga halen..
misschien iets teveel van het goeden zal je nu denken, maar ik heb liever 2 mensen die uit hun neus staan te vreten, dan 1 iemand die hem per ongeluk laat kletteren.

ook heb ik vorige week uit Groningen een aquariumstelling op de kop weten te tikken voor een prikkie of niets.

een stelling uit 2008, 9 bakken met automatisch ververs systeem.. " dat word nog even uitzoeken"

alle pvc opnieuw besteld, wanneer dat binnen is ga ik direct beginnen.
6 verwarmingen besteld, evenals 9 kleine pompjes, gezien de pompjes die erin zaten 3 maal niets waren

ik zal snel de link naar de foto's plaatsen, waarna 1 van jullie ze wel weer zichtbaar wilt maken :sorry:

morgen zal ik zeker foto's maken bij het ophalen.
 
Nu ben ik toch wel erg benieuwd wat je in al die bakken gaat houden/kweken, weet je dit al?
 
de stelling:
9lflESbya6BYDiXhGz9Px_kUY_ULQxw2.jpeg

9lflESbya6BYDiXhGz9Px_kUY_ULQxw2.jpeg

en natuurlijk schoongemaakt op de plek waar die hoort.
9lflESbya6BYDiXhGz9Px_kUY_ULQxw2.jpeg
 
in de 350x100x70 wil ik een collectie grotere vissen houden, gezien de breedte en lengte mogelijkheid bieden tot wat grotere vissen wil ik daar ook graag gebruik van maken.

hoe denkt men hier over arowana,s? cichla's pauwogen?? het monsterfish idee.
is dit uit den bozen? of kan een 350x100x70 eenigsinds iets van deze monsters kwijt?

in 1 van de 250 bakken zou ik graag piranha's willen houden, dit omdat deze dieren goed tot hun recht komen in een grotere groep, en met deze maat bak kan ik er wel een aantal huisvesten.

hoeveel zouden jullie adviseren? mijn intresse licht in de cariba, maar gezien die niet heel veel groter dan de gewone roodbuik word blijft de vraag hetzelfden..(correct me if i'm wrong)

hoeveel piranha's zou ik kunne huisvesten in mijn 250x70x70, meegerekent dat de beesten ook volwassen worden natuurlijk.

de aanschaf grootte zal rond de 2 tot 3 cm zijn.

dan blijft er nog 1 250x70x60 over zonder vulling.. suggesties of leuke idee�n zeer welkom!
 
bij de 350 bak die ik ga halen zit ook geen onderstel.
een onderstel laten maken van rvs is vrij prijzig, evenals van hout.
dus ik was van plan, gezien het feit dat die bak daar nooit meer weg gaat, ik een onderstel metselen van betonblokken.

het bioloog in het midden, en daar omheen gaan bouwen, natuurlijk wel zo dat het er makkelijk uit te halen valt.

is dit denken jullie de goede aanpak? mits het goed waterpas is is dit volgens mij de goedkoopste en makkelijkste, noch sterke manier.
 
Prachtige stelling heb je daar gescoord!

De 350 bak is ook een leuk formaatje.

Ben benieuwd wat je er allemaal mee gaat doen.
Hou je ons op de hoogte met foto�s?


Over dat muurtje, ik denk dat je de voorkant open moet laten op verschillende punten zodat je er altijd in kan.
Stevig profiel erover en klaar.

Of het goedkoper is als een houten frame weet ik niet.
Vergeet niet dat mits het frame goed gebouwd is dit zeker zo stevig is.
En wat balken kost misschien net zoveel of nog minder als al die blokken en dat cement.

Betonblokken kunnen nog gaan scheuren.
 
daar heb je inderdaad een goed punt..
ik was zelf een beetje huiverig geworden door de enorme grootte.. 2500 tot 3000 kg op een houten frame.. maar het moet inderdaad te doen zijn.

morgen ga ik het gevaarte halen, in de loop van de avond zullen er wel wat foto's verschijnen.
 
Zozo jij pakt het wel erg groot aan direct! Wat een bakken.

Mooie stelling, ik heb precies zo'n stelling. Is deze 150cm breed of 120cm? Dat ververs systeem van de stelling werkt met een overloop systeem. Er zitten kraantjes op waar je de invoer op aansluit (Tuinslang oid), en wanneer het water dan hoger dan een bepaald punt komt loopt het over en stroomt het water weg.

Een onderstel van betton blokken/kalk zand steen wordt wel vaker gedaan, dit is dus wel mogelijk. Waarschijnlijk is er op wel wat te vinden op dit forum of google over mensen die dit eerder hebben gedaan.

Houd je wel rekening met de kosten voor het draaien houden van alle aquaria? (Verwarmen,filtering, verlichting)
 
Deze is 150. En dat klopt inderdaad. Precies hetZelfde systeem als je nu beschrijft.
heb Ook de computer/regelkast erbij gekregen. Zoals eerder vermeld wel alle pvc vervangen voor nieuw, dat komt waarscheinlijk maandag binnen.


En ja.. weet dat er wat kosten aan verbonden zitten, maar ben van plan in de 3 bakken led te gebruiken, wat dus al aanzienlijk meevalt.

bij het 350x100x70 aquarium zit ook een 750 L bioloog, welzonder pomp.
Iemand goede ervaringen met krachtige pompen?
 
Leuk:D ben zelf ook benieuwd wat het allemaal gaat worden, foto's zullen morgen avond volgen
 
Als je toch nog niet weet wat je in je bakken gaat doen, zou je er 1 kunnen reserveren voor een Black Rhom. Is een prachtig dier. Kan verder niks bij!
 
In de grootste tank zou ik op zoek gaan naar vissen die niet op 30 graden hoeven te zitten, het lijkt me dat je leegloopt op de kosten voor verwarming.
 
DutchAquahouse zei:
En ja.. weet dat er wat kosten aan verbonden zitten, maar ben van plan in de 3 bakken led te gebruiken, wat dus al aanzienlijk meevalt.

bij het 350x100x70 aquarium zit ook een 750 L bioloog, welzonder pomp.
Iemand goede ervaringen met krachtige pompen?

Volgens mij is dat net een verkeerde gedachte .
Je gaat bezuinigen op verbruik van normale TL .
Maar je gaat dan 2 keer zo hard moeten stoken in je bak .
Volgens mij is het veel interessanter om heel het hok op 22 graden te stoken . Omdat ook al je bakken van glas zijn is dit de meest logische piste .
Is de schuur geisoleerd ?
 
anoukguppylover zei:
22 jaar en dan nu al zoveel grote bakken aanschaffen, ik ben jaloers!!
Het zou mijn grootste nachtmerrie zijn! Mij teveel onderhoud en kosten. ;)

Maar een leuk topic om te volgen.
 
Als je de tl verlichting gaat vervangen door led ga je bijna niets besparen.
Tl is een spaarlamp die niet is opgerold, en heeft een prima energie licht opbrengst.
Ik ben zelf voorstander van led, maar het vakje besparing zit daar niet bij.

Zorg er voor dat alle bakken afdekglazen hebben.
Probeer minstens vier kanten te isoleren van de aquariums,
Wees spaarzaam met het water verversen, en vang het water op dat uit het syysteem komt
En zoek een andere bestemming voor dat water, bloemen begieten wc doorsoelen enz.

Voor de rest veel plezier gewenst bij jou nieuwe hobby.
 
Heeydaar, het led idee heb ik misschien iets vekeerd toegelicht inderdaad.
maar ik heb nog helemaal geen verlichting, het is dus geen vervangen maar aanschaffen.

Heb 2maal een schakelbord gemaakt, 1maal voor 4 en 1maal voor 6 t5 lampen..

Het kost veel, en is wel even wat werk..
De led strip is kant en klaar.. en gezien ik niet veel met planten ga doen is daarom de led mijn keuzen geworden.

Inderdaad ook scherpe punten, beide 250 bakken hebben geen goed afdekkende platen.

Daar moet ik dus nog achteraan.

Heb vandaag een 3600L luchtpomp besteld. Met schakelstuk en 4 bruisstenen.. van plan er 2 per 250 pak te plaatsen.

Ook het water opvangen is een goed idee, ik denk een groot vat aanschaffen. Zonde om het water weg te gooien inderdaad.

De schuur is verder wel goed ge�soleerd.


De 13 man zit deels al binnen,; de aanhangwagen voor de deur.. de 350 bak IS MINE :D
 
Dit zijn alijd leuke topics, geniet weer van de creativiteit en slagvaardigheid.
 
Ben zojuist in de garage aangekomen, het was een enorm gewicht, stond in zijn achtertuin.

Het eerste deel was makkelijk, 2 meubelhondjes en 2 15mm multiplex platen van 60x122, om het gewicht verder te verdelen dan slechts 2 meubelhondjes van 30x50"uit mijn hoofd"

Deels gekanteld, plankjes eronder en terug kantelen. Ging perfect, tot we bij de keuken kwamen, waar we dus niet door de voordeur bleken te gaan, maar door het keukenraam, over het aanrecht :help:

13 man en wat schreeuwen en schelden, en de bak stond buiten.

het inladen ging vrij makkelijk, waarna we naar de zaak reden, waar de man een splinternieuww op maat gemaakte, ongebruikte lichtkap had liggen.
Of ik die ook wilden..? Like thats a question?
NATUURLIJK wilde ik die erbij.

Het gevaarte staat nu voor de plek waar die uiteindelijk moet komen, zodat ik daar het onderstel kan gaan fabriceren.

Bij de bak zitten 2 biologen, verbonden met pvc, dit had de man zo laten maken, omdat dat makkelijker met schoonmaken was dan een 750L Bioloog als 1 geheel.

Word dus nog wat om daar een mooi onderstel voor te maken.

Ook zit er een iets smaller bioloog bij met 6 ronde gaten, en 6 filterzakken? Iemand hier ervaring mee?!?

Verder ben ik erg blij hoe het geheel verlopen is.
Foto's zullen later vandaag volgen.

Tjeusss
 
Filterzakken zullen wel gafzakken zijn , uitermate geschikt voorfilter om je bioloog te ontlasten .
Die heb je in verschillende microns , ik zou ze niet te fijn nemen . Iets of wat detritus is toegestaan .
 
Dat bioloog met die zakken hoort dan boven het oorspronkelijke bioloog?

Er zat trouwens een hele vloerverwarming set bij, voor onder beide biologen. Dit moet ook wel aanzienlijk helpen in de verwarmingskosten.
Enige dek ruiten zijn gesneuvelt, maar ga als alles schoon is even goed meten en noteren, em dan laat ik nieuw passende dekplaten maken.

Verder gaat er morgen heet water in, met een aantal bruisstenen en een luchtpomp... zwembroek aan en bubbelbad stijl de binnekant schoon schrobben.

Er zat ook een deel van een automatisch ververs systeem bij.. maar dat moet ik allemaal nog uitzoeken.

Was hem weer.. foto's later vanacht
Tjeuss :zwaai:
 
na flink wat schrobben en boenen is de bak er enorm van opgeknapt, daarna de bak met warm water gevult en wat baantjes getrokken.. gewoon omdat het kan :)


5OHnK7YgQbUBe9KnBnfHon0jv6HF9bui.jpeg

5OHnK7YgQbUBe9KnBnfHon0jv6HF9bui.jpeg
 
D� pleuris, wat een bakken. Kan van die 3,5m bak alleen maar dromen, vooral ook met die diepte leent zich dat perfect voor de ultieme Hollandse plantenbak waar dieptewerking bijna automatisch aanwezig is.

Damn... jaloers..

Echt zonde dat je de vissen afstemt op je aquariummaat, je kan zoveel kanten op met zo'n bak. Maar ben zelf absoluut niet van de monsterfish.

Succes in ieder geval!
 
Ik weet nog niet zeker wat ik in de bak ga houden, dus idee�n zijn welkom.

Ik ga er alleen geen co2 systeem op zetten.

wel word het bioloog nog wat uitzoekwerk.
dit is de eerste keer dat ik met een gafzak voorfilter werk.

Alleen nog even brainstormen, het bioloog is in 2 delen en verbonden doormiddelvan 2 pvc doorvoeren.
dit betekend dus dat ik niet zomaar cementblokken in het midden kan plaatsen voor extra steun, gezien die pvc pijpen er doorheen moeten.

Ook wil ik die biologen op een soort rails hebben, zoals in een ziekenauto, makkelijk met schoonmaken.

idee�n zijn altijd welkom..

Was hem weer.
tjeuss
 
Heey, beide biologen niet gebruiken lijkt me wel zonde gezien het hele aquarium met die biologen is ontworpen, zo gaat ook de vloerverwarming onder de 2 biologen wat weer enorm in helpt om die bak op temperatuur houden.

Een uitzwembak voor jongen staat achter de 350 bak... 50x50x40 moet daar prima voor zijn.

Was hem weer
Tjeuss
 

Terug
Bovenaan