Aquarium schuur aanbouw.


CO2 in je 250 kan wel met bioloog..... Je moet alleen rekening houden met meer verlies.
Bioloog houd je bak wel stabieler qua kwaliteit water.
Ik (had) op mijn discus/maanvissen bak ook een bioloog + CO2.
 
heeydaar..
het is een tijdje geleden sinds me laatste post.
de kweekstelling draait helemaal naar behoren, al wat vulling ook.

ik heb 20 baby piranhas besteld, en had deze in de 250 bak zwemmen. enkel was dit moeilijk om overzicht te houden zo gezegt. dus die zijn snel in een kweekstelling gekomen.

een aantal verkopen en een 15 of 16 tal zelf houden was het idee.

nu heb ik de piranha,s er dus uit gevangen en in een kweekstelling bak gedaan. voor de vis veeeeeel minder ver zwemmen naar het voer, ook een stuk minder stroming.

de 350 bak.. hier komt ie hoor, waarom het allemaal zo lang duurt.
aan het eind is het piepschuim onder de 350bak vandaan gekomen, ( heeft hem van begin afaan al niet goed ondersteund)

ik word gebelt door de buurman.. er komt een flinke plas met water onder je garagedeur door.. zou toch maar even gaan kijken :oops:
jahoor, haarscheurtje over het eerste deel van de bodem, ik denk zo,n 40cm lang, en lekken, over de hele lengte van het scheurtje :stom: :stom:@)#$%&#%@&$ :stom:

ben contact gaan zoeken met verloop, in boskoop.
en die wisten mij toch wel weer op te beuren.
ik had op een rekening van 1000 euro of meer gewacht, repareren ter plaatsen.

350 euro, komt er iemand, met glasplaat, het ter plaatsen repareren, heeft enkel mijn hulp nodig, omdat ie dat niet in ze uppie red... wat een meevaller :stop:geen meevaller, die bak had al klaar kunnen zijn... enorm dom dus.. maar het herstel valt me wel mee.

genoeg hierover... ik kan wel huilen.

heb via een bekende een aantal jack dempseys kunnen scoren, die zwemmen nu even in de 250 bak rond, en zullen tegen de tijd denk ik marktplaats opgaan, 3 euro perstuk en 5 voor een paartje(zelf uitzoeken)
en dat word dan de eerste commerci�le stap
foto's volgen snel.
was hem weer..
tjeuss.
 
Da's minder joh. Ik kan de situatie niet beoordelen maar waarom plak je zelf niet een glasplaatje over de scheur in de bodem? Dan ben je misschien voor een paar tientjes klaar en dan zeg ik het nog ruim. Als de scheur wat meer in een hoek zit wordt het al wat lastiger. Waar zit die Bertus als je hem nodig hebt haha. €350 euro om de bak te repareren vind ik nog erg veel geld. Ik kom regelmatig bij Verloop en het eerste wat mij daar altijd opvalt zijn de prijzen... Wel een erg goede winkel trouwens!

Kan je misschien een foto van de scheur maken?

Gr Robin
 
Hij loopt vanuit de hoek in een halve cirkel naar de rand weer toe.
Ik zal als ik kan wat foto's van de scheur maken.
Is dat mogelijk? Met zo, n aquarium maat alleen het stuk van de bodemplaat waar de scheur zit over plakken?
Of kan er beter over de hele lengte geplaatst werden?
Natuurlijk nu moeilijk advies geven voor jullie, niet wetend hoe de situatie er precies uitziet.
Ik zal mijn vraag opnieuw stellen als ik de foto's geplaatst heb.
Was hem weer..
Tjeuss
 
Jij gelooft toch niet dat Verloop de gehele oude bodemplaat gaat uitsnijden en een nieuw stuk glas van 350cm gaat monteren? Nee hoor, ik verwacht dat ze het precies gaan doen zoals ik zeg. Gewoon een ruim glasplaatje over de scheur kitten. Dan de boel goed afkitten, grind of zand erop en niemand die het ziet.
 
nee dat niet, verloop had het over een 350x100x2cm glasplaat die ze OVER de bodem zouden plaatsen.

nu zitten er 5 dwarsbalken voor versteviging aan de bovenkant van mijn aquarium, dus zouden ze dan waarscheinlijk in 4 of 5 stukken moeten snijden.
nu begrijp ik dus uit jou reactie, dat ik ook de bodemplaat waar de scheur in zit, ongeveer 40 cm, dus een plaat van 100x40x2, 100x45x2/50x2) om zeker te zijn, kan overlappen met een iets grotere glasplaat, om deze vervolgens netjes tegen de randen af te kitten(waarschijnlijk wat extra voor de zekerheid)
een zooi zand erop en niemand die het ziet, wat je zegt.

is dit een goede manier om deze reparatie aan te gaan?
als het netjes gedaan word, is een stuk glasplaat dan genoeg?

als uit jullie antwoorden blijkt dat dit het geval is, kan ik dit veel goedkoper zelf doen.

ik hoop dat het forum hier zijn goede werk doet, en alle lezers hun meening geven.... :stom:ik ben pas 22 en mis hier gewoon de praktijk ervaring... :help: :help: :help:
was hem weer..
tjeuss
 
Gewoon een glasplaatje over de scheur , haalt weinig uit . Kan wel , maar dan moet je een klein gaatje boren op de uiteinden .
Op die manier scheurt het niet verder .
Heel de binnenkant terug voorzien van bodemplaat , pff . Ik vraag me af of je dat wel zou doen .
Dan gaat je nieuwe bodemplaat ook terug zweven boven de oude . En veel meer belasting op bepaalde stukken glas overbrengen .
Dat zie ik dan weer als een nieuw risico .
Ook twijfel ik als je de bodem geheel voorziet van een glasplaat , de kit wel goed gaat uitharden (onder de plaat zal vast ook gekit worden . Daar kan dan geen lucht meer aan .
 
Als de scheur vanuit een hoek met een ronde beweging weer naar een zijkant toegaat is ( ruim ) afdekken met een glasplaat voldoende. Uiteraard wel goed af kitten.
Anders zou zijn als de scheur nog geen eindpunt heeft gevonden. dan heb je namelijk grote kans dat hij verder gaat scheuren. En de vraag is dan waarheen ?

Nu zou ik het wel aandurven om te plakken. geven ze ook garantie op het plakwerk ?
 
Ik heb niet gevraagt of ze garantie geven op de reparatie, nog even informeren.
De scheur loopt niet vanuit een hoek, hij loopt beginnend aan het eind op de helft, dus op 350x50cm van daaruit een ruime ronde bocht, weer naar de rand terug.. op ongeveer 290 cm raakt hij de rand weer. de scheur kan dus niet verder doorlopen.

Ik ga de garantie even na, en wacht na de foto, s die ik hier plaats op de reacties.. en van daaruit bepaal ik of ik het zelf ga doen of niet.
Was hem weer..
Tjeuss
 
DutchAquahouse zei:
heb via een bekende een aantal jack dempseys kunnen scoren, die zwemmen nu even in de 250 bak rond, en zullen tegen de tijd denk ik marktplaats opgaan, 3 euro perstuk en 5 voor een paartje(zelf uitzoeken)
en dat word dan de eerste commerci�le stap
Dat is nu net een vis waar absoluut bijna geen vraag naar is.
 
Ja, ik ben ook benieuwd.

Wat een onderneming ben je begonnen zeg. Ik ben jaloers op de bakken maar niet op het onderhoud.
Gelukkig heb je geen discussenkoorts want anders had je wel een speciaal contract met de waterleverancier kunnen afsluiten ;)
 
Ben ergens benieuwd naar wat foto's...en inderdaad wat botia al schrijft die ga je echt niet kwijt raken maar misschien vind je een groothandel die ze per 20-30 voor paar � wil overnemen
 
Heeydaar.. er is een flinke pauze in de werkzaamheden gekomen, dit mede door de aankoop van me nieuwe auto.
Nu met vol goede moed verder gegaan.

De 2 biologen staan al een tijdje waar ze komen gaan, de bank al opzij.. het wachten was op de metselaar.
Nu is deze geweest, we zijn ook gelijk stenen gaan uitzoeken,
Een breuk zandkleurige steen, zal mooi staan bij de woestijn achtige bak indeling die ik wil cre�ren

Vrijdag komen de stenen binnen, en wil dat weekend het liefst al gaan beginnen.
De jacks doen het inderdaad niet denderend, heb voor zo, n 30 euro verkocht, dus nog 4 stuks en ik heb me geld terug.

Ik zal snel wat foto, s proberen te klikke en natuurlijk komt het metselproces er helemaaal op

Was hem weer..
tjeuss
 
na lang stilstaan is het project onderstel redelijk op weg.
het hele idee is simpel.
de 2 biologen aan elkaar verbonden met pvc pijpen, de rest omringen door stenen.
behalve de voorkant, om zo de biologen eruit te kunnen halen.

omdat er vrij precies om de biologen heen gewerkt is, is het natuurlijk niet te doen, om de buizen te verbinden door de openingen van de biologen.

nu komt er op het 1e bioloog ook een kleiner bioloog, het gafzak filter, deze heeft een eige opening aan de zijkant, met 2 voordelen.
de voorkant blijft mooi symetrisch, met 2 openingen.
als het gafzak filter eruit gehaalt is, kan ik via deze opening prima bij de tussen verbinding die de biologen aan elkaar verbind.

misschien is het nog niet helemaal duidelijk, maar na de foto,s krijgen jullie er wel een idee bij.

ook moet ik nog flink brainstormen waar de gaten moeten komen voor de af en aanvoer. evenals de verlichting.

ook lijkt het mij wel handig, en gaaf om in de biologen, waneer je dat wilt, er daar ook licht aan kunt zetten.
mooi voor display, en handig om te werken.

ben benieuwd naar jullie reacties.. ik weet wel dat ik zelf enorm blij ben met het eerste resultaat.
E7ARUU3UbpF9TTdoYV66p9ZJinYBtQqJ.jpeg

E7ARUU3UbpF9TTdoYV66p9ZJinYBtQqJ.jpeg

E7ARUU3UbpF9TTdoYV66p9ZJinYBtQqJ.jpeg

E7ARUU3UbpF9TTdoYV66p9ZJinYBtQqJ.jpeg

hier is al goed te zien dat ik de voorkant open houdt, om zo met een zuignap het bioloog eruit te kunnen halen om schoon te maken.
er zal erg weinig ruimte aan de zijkant overblijven, veel te weinig om de 2 biologen aan elkaar te kunnen verbinden waneer ze eenmaal onder het aquarium geschoven zijn.
maar daar is de zij ingang weer voor.
E7ARUU3UbpF9TTdoYV66p9ZJinYBtQqJ.jpeg

de man met het talent.
en aan het eind is al wazig de opening voor het gafzak filter te zien.
E7ARUU3UbpF9TTdoYV66p9ZJinYBtQqJ.jpeg

ben zelf wel blij dat er weer gang in zit.
was hem weer.. tjeuss
 
Ik ben vergeten te melden, dat ik dus voor ik hem kan laten repareren, op wat voor manier dan ook, hij eerst op de desbetreffende plek moet komen.
Vandaar dat ik eerst het onderstel ga afronden, en me dan ga focussen op de reparatie.
 
geen wieltjes onder je bioloog?

vol water ga je die er niet uit trekken, en wat te denken van terug schuiven
 
Ja daar heb ik inderdaad ook over zitten brainstormen..
Een simpele bestek lade, zo'n idee wil ik realiseren, ook aan de zijkant.

Er is nog een hoop te doen, maar de basis staat.
 
dat begrijp ik, ik ben ook niet opzoek naar een bestek la, ik probeer enkel een simpel voorbeeld aan te geven, ik moet het grootser aanpakken, maar het basis idee blijft een bestek la.

de stenen voor het project waren op, evenals de specie, dus deze heb ik gisteren opnieuw besteld.
412 stenen en 7 zakken specie zullen donderdag geleverd worden, en zaterdag gaat de metselaar het laatste deel afmaken.



nu alles zo bij elkaar komt, en mee gerekent dat ik de metselaar nog moet betalen... begin ik te twijfelen over het feit of het nu wel goedkoper is... maar kan hier niet heel erg wakker van liggen, als ik kijk naar het stalen onderstel aan de overkant, of het stenen gevaarte waar de 350 bak op gaat komen... direct verkocht! :smitten:

iLJf_pTETjrB4t7AXR0cRefUYNilFwFa.jpeg

hier nog een foto van de stalen latijen die gebruikt zijn om de openingen te maken voor de biologen.

was hem weer..
tjeuss
 
Volgens mij is het gemakkelijker om een stevige zak met een aantal kleine gaatjes is onder je aquarium te leggen. als je hierin perslucht blaast krijg je een hoverkraft en kan je gemakkelijk je bak er in of uit schuiven.

luchtkussens
 
Misschien dit een optie deze zijn super sterk en je heb ze ook inbouw! Dikke plaat watervast multiplex
rollagers
 
Stel dat je opvoerpomp kapot gaat of je een bepaald vak wil kuisen van je bioloog, hoe kan je er dan nog aan?

Ik denk dat je jezelf het wel heel moeilijk aan het maken bent.
 
luc zei:
Stel dat je opvoerpomp kapot gaat of je een bepaald vak wil kuisen van je bioloog, hoe kan je er dan nog aan?

Ik denk dat je jezelf het wel heel moeilijk aan het maken bent.

mijn idee. En ok, ik kom ook niet vaak in mijn bioloog, maar ik heb ongeveer 15 cm ruimte en ik erger me groen en geel als ik er mee bezig ben, want je kan nergens lekker bij. Mijn bio is 100x40x40, dat is 160 ltr tot de rand vol, rekeninghoudend met materiaal en dat hij nooit tot de rand vol is, denk ik dat het gewicht toch tegen de 130 kg loopt met de bak mee. Ik weet niet hoe groot je bio is, maar dat zijn toch al serieuze gewichten om ff te verplaatsen
 
caddyladdy zei:
luc zei:
Stel dat je opvoerpomp kapot gaat of je een bepaald vak wil kuisen van je bioloog, hoe kan je er dan nog aan?

Ik denk dat je jezelf het wel heel moeilijk aan het maken bent.

mijn idee. En ok, ik kom ook niet vaak in mijn bioloog, maar ik heb ongeveer 15 cm ruimte en ik erger me groen en geel als ik er mee bezig ben, want je kan nergens lekker bij. Mijn bio is 100x40x40, dat is 160 ltr tot de rand vol, rekeninghoudend met materiaal en dat hij nooit tot de rand vol is, denk ik dat het gewicht toch tegen de 130 kg loopt met de bak mee. Ik weet niet hoe groot je bio is, maar dat zijn toch serieuze gewichten om ff te verplaatsen

Laat staan dat je geweldig moet oppassen voor glasbreuk.
Maar als ik goed kan zien op deze foto:

WtpSRaX3T-6hFpiUh039TZ-veoFTPxQV.jpeg


maak je beide biologen aan elkaar vast dmv een doorvoer, hoe ga je dan in je biologen kunnen werken als je bak bovenop staat? op deze manier moet je niet meer denken aan deze naar voren te schuiven.

Ik zou de bovenste rijen bakstenen laten afbreken en zorgen dat je minstens 20cm hebt om in je biologen te werken, voordeel hiervan is dat je ook nog een TL lamp erboven kan hangen.
 
Heey luc, ik snap precies wat je bedoelde, en halverwegen het bouwen maakte ik me er ook even zorgen om.

Het word inderdaad een krappe ruimte daar.. maar laat ik nu vrijwel nooit bij mijn bioloog moeten zijn.
Het verbinden van de biologen waneer het aquarium op de stenen staat, kan nogsteeds via de zij ingang van het gafzak filter, zoals k al zij is het wat krap, maar een plank hout en ik heb een prima werktafel waar ik op kan liggen om zo de biologen te verbinden.

Ook is het voormij niet van toepassing te rekenen met een vol bioloog.

Ik weet niet hoe jullie je biologen schoonmaken, maar ik haal het filter matriaal eruit, leg dit in een grote emmer met vers aquarium water waar ik het grofste vuil eruit spoel... dit allemaal terzijde is het volgende wat ik doe, met een waterstofzuiger de bakken van het bioloog leeg zuigen, wat wederom via de zijopening van het onderstel kan.

Waneer deze leeg zijn kan ik de verbinding los maken en de bakken eruit halen voor naspoelen en het opnieuw vullen met filtermatriaal, zonder dat ze 150/200 kilo wegen.

Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik de biologen met elkaar ga verbinden, dit moet een koppeling worden die makkelijk te ontkoppelen is.

Dat luchtkussen idee is btw wel enorm kicke.. ik ben er nog niet uit hoe ik dat precies ga aanpakken, maar ik wil wel hetzelfde systeem gebruiken voor het gafzak filter, dus ik denk dat de pers lucht zakken afvallen.

Was hem weer..
Tjeuss
 
DutchAquahouse zei:
Ik weet niet hoe jullie je biologen schoonmaken, maar ik haal het filter matriaal eruit, leg dit in een grote emmer met vers aquarium water waar ik het grofste vuil eruit spoel... dit allemaal terzijde is het volgende wat ik doe, met een waterstofzuiger de bakken van het bioloog leeg zuigen, wat wederom via de zijopening van het onderstel kan.

Waneer deze leeg zijn kan ik de verbinding los maken en de bakken eruit halen voor naspoelen en het opnieuw vullen met filtermatriaal, zonder dat ze 150/200 kilo wegen.

Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik de biologen met elkaar ga verbinden, dit moet een koppeling worden die makkelijk te ontkoppelen is.

Hoeveel denk je dat je biologen leeg wegen? deze heb je er niet zomaar op te pakken en uit te trekken over de stenen , ook je doorvoeren van je bak naar je biologen zitten in de weg.

Maar oke, je zal het allemaal wel weten hoe je dit alles moet loskoppelen en eruit halen.
Anders zit je met een gigantisch probleem.
 
Door gebruik te maken van een omgedraaide U kan je gemakkelijk twee bakken verbinden. door de wet van de communicerende vater zal het water in de linker bak even hoog staan dan in de rechter.
Als je de twee bakken wil ontkoppelen, doe je het dopje van het slangetje en door dat er lucht in komt loopt het water er uit.
De volgende keer zuig je via dat slangetje weer alle lucht er uit en het feest kan opnieuw beginnen.

zie foto, dat kan je natuurlijk ook zelf maken!

ueberlauf_von_vorn.jpg
 
Heey luc, goeie kritiek, maar had al verteld dat ik het aan en loskoppelen van de biologen nog niet uit gedokterd had, wat JB overigens opgelost heeft met de bijgevoegde foto. :iloveyou:

En wat betreft de doorvoeren, deze zullen allemaal flexibele slang worden. Geen pvc.
Ik heb hetzelfde eerder geprobeert met mijn 250 bak, werkt net zo goed, en als ik me bak verschoon pak ik een nieuw stuk slang, 1 slangenklem los en vast en dat is ook weer 100% schoon, + ik kan mijn biologen vrij bewegen want de slang beweegt soepel mee.

De bakken leeg wegen zo,n 25 tot 30 kilo, ik hoef deze ook niet over stenen heen te tillen, de voorkant openingen zijn gelijkvloers, en eerder in mijn verhaal licht ik al toe met een soort bestek la idee te willen gaan werken.
Een rails, en dus niet over stenen slepen.
30 kg met een zuignap trek ik over een rails zo naar buiten, hoe ongespierd ik ook mag zijn.

En jb malawi, u just saved my brain from overload.
Wat een super systeem is dat, gelijk het probleem biologen aan elkaar verbinden verholpen.

Was hem weer..
Tjeuss
 

Terug
Bovenaan