Aquarium schuur aanbouw.


DutchAquahouse zei:
De bakken leeg wegen zo,n 25 tot 30 kilo, ik hoef deze ook niet over stenen heen te tillen, de voorkant openingen zijn gelijkvloers, en eerder in mijn verhaal licht ik al toe met een soort bestek la idee te willen gaan werken.
Een rails, en dus niet over stenen slepen.
30 kg met een zuignap trek ik over een rails zo naar buiten, hoe ongespierd ik ook mag zijn.


leeg wegen ze inderdaad maar een 30 kilo

maar je railsysteem moet wel het volle gewicht van een volle bak kunnen dragen
 
Stel even, dat railsysteem werkt en kan de bakken houden.

Wat gebeurt er dan als je de bakken naar voren gaat rollen?
Verhoogde kans op glasbreuk door allerlei trillingen als de vloer waarover wordt gerold niet zo glad als een biljartlaken is?

~ Ivo
 
Heeydaar.
Je hebt daar gelijk in, ik kan niet altijd uitgaan van 30 kilo, want hij zal 99% van de tijd gewoon 200kg wegen.

Als het een rails systeem word, word dat er natuurlijk 1 die voor zwaar gewicht geschikt is,
En ivo, als het echt een rails systeem word, zal dat zeer zeker met een begin en eindstand zijn, zodat deze niet zomaar uit zichzelf gaat rollen en of breken.

Het trillen van de grond oneffenheden wil ik tegen gaan door de rails enkele mm boven de grond in het stenen onderstel te monteren.
De bak zal dan dus nooit direct de grond aanraken.

Dit zeg ik wel zo leuk, dat zal niet zo simpel gaan, gezien hij dan altijd 200kg zal moeten dragen.

Het word nog wat uitzoekerij, maar een rails lijkt mij het makkelijkst en het best.

Andere idee�n zijn natuurlijk zeer welkom:)

Was hem weer.
Tjeuss
 
DutchAquahouse zei:
Heeydaar.
Je hebt daar gelijk in, ik kan niet altijd uitgaan van 30 kilo, want hij zal 99% van de tijd gewoon 200kg wegen.

Als het een rails systeem word, word dat er natuurlijk 1 die voor zwaar gewicht geschikt is,
En ivo, als het echt een rails systeem word, zal dat zeer zeker met een begin en eindstand zijn, zodat deze niet zomaar uit zichzelf gaat rollen en of breken.

Het trillen van de grond oneffenheden wil ik tegen gaan door de rails enkele mm boven de grond in het stenen onderstel te monteren.
De bak zal dan dus nooit direct de grond aanraken.

Dit zeg ik wel zo leuk, dat zal niet zo simpel gaan, gezien hij dan altijd 200kg zal moeten dragen.

Het word nog wat uitzoekerij, maar een rails lijkt mij het makkelijkst en het best.

Andere idee�n zijn natuurlijk zeer welkom:)

Was hem weer.
Tjeuss

Kijk, je zal het wel allemaal goed willen maken,
alleen, ik vrees een beetje dat je wat ondoordacht bezig bent momenteel, eer je zo'n constructie neerzet als dat metselwerk en die biologen zou je toch denken dat je eerst goed hebt nagedacht en alles uitgedokterd.
Moet je dit nu nog doen dan is het eigenlijk al te laat, je had beter eerst raad gevraagd en alles op een rijtje gezet en dan pas gestart.

Je zou je biologen dmv een zuignap eruit willen trekken.
Laat het nu nog zo zijn dat dit kan, je zal in de laatste bioloog(rechts als je er voor staat)een opvoerpomp moeten plaatsen, hoe ga je deze erin en eruit halen alvorens je de biologen kan verplaatsen?
Je kan aan de eerste bak met de gafzakken bij, maar hoe ga je naar de tweede bak om daar iets los of vast te koppelen? die zit bijna 3 meter ver, je moet denken dat je opvoerpomp geheel rechts in de tweede bioloog zit.
Xm5W9ThbtFP7hKuXXKIZMgZ64cVAmgn3.jpeg


En dan wat de rails betreft, als ik op de tweede foto kijk dan zie ik dat tussen de bovenkant van de bioloog en de L profiel maar een halve steen hoogte plaats is, ik vrees dat als je met rails gaat werken deze bak te hoog komt om hem er goed uit te halen.

Xm5W9ThbtFP7hKuXXKIZMgZ64cVAmgn3.jpeg


Ik blijf daarom bij mijn eerdere punt dat je beter met 1 bioloog en een extra potfilter kan werken, dan dat je met twee biologen moet werken met alle nadelen vandien.
 
Het gafzak filter eruit en een plaat erin waar ik op kan liggen, 5 stenen hoogte past elke gemiddelde man tussen, maar ik had eerder al aangegeven dat het wat krap zou worden.


Niet doordacht is ook een beetje te vroeg geoordeelt.

Ik zit met het hele gevaarte aan een maximale hoogte van 70cm. Dit omdat hier totaal nog 100cm aan aquarium en deksel op komt, en het geheel zo dicht mogelijk tegen de trap aan moet komen.
Totale hoogte van mijn metselwerk is nu 67.4cm.
1 laag hoger en ik kom niet meer uit met de trap,

Nu zeg jij wat heeft dat met de tussenruimte van de stalen latij en je bioloog te maken?

Er word geadviseerd flink wat lagen over een latij heen te metselen om zijn stevigheid te waarborgen. In huizen komt er immers nog een laag of 10 overheen die het goed verstevigt, en vooral meedenkend dat de zij ingang maar 1 laag metselwerk over de latij heeft, wilde we beiden 5 lagen aan de zijkant om zeker te zijn van een goede steun.

De rails, of het "naarbuitenhaal systeem" heb ik inderdaad nog niet bedacht, maar dit is grotendeels, omdat als ik echt met niets op te proppen weet te komen, ik altijd het lege gevaarte naar buiten kan trekken met een zuignap, met een onderliggend 0,50cent kostend piepschuimen plaatje, wat ik waarscheinlijk maar 2 a 3x perjaar ga verschonen.
Ik opper het hier meer, om het me makkelijker te kunnen maken dan de cheapskate way, die overigens wel degelijk werkt :D

Wel las ik eerder in een reactie iets over kans op glasbreuk, ik kreeg de bakken met zwaar veel ductape aan de zijkanten, de man zij dat het prima hielp tegen de huis tuin en keuken stoten.
Dit kan dus zeker geen kwaad, maar... wat versta jij onder huis tuin en keukenstoten... :stom:

Wat een lap text.. was hem weer
Tjeuss
 
Wie ben ik om jou proberen op andere gedachten te krijgen ;)
als jij vind dat er geen enkel probleem is dan is dat zo, het is jou project en jij moet ermee werken.

Dan wens ik je veel succes met je verder opbouw en aquariumschuur. :)
 
Het enigste wat ik nu nog kan bedenken. Zijn rollerbanen onder je biologen. En je biologen op platen zetten. En dan de rollerbanen die er voor liggen verwijderbaar maken
 
Op een manier knap dat je dit aandurft, maar ik vind het gewaagd.
Ik heb niet de indruk dat er veel planning aan vooraf is gegaan. Laat staan dat er nagedacht is over keuzes en consequenties.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit projecten moet mislukken, maar ik zou het anders aanpakken.
Ikzelf ben bezig met een aquariumkamer van +- 2000 liter dat volautomatisch ververst moet worden. Ik ben bijna een jaar bezig geweest aan de voorbereiding, uittekenen, beslissingen nemen, samenstellen van het vis- en plantenbestand,... Als ik dit zie is mijn project peanuts in liters. Maar heb ik een pak minder onzekerheden.
Heb je toevallig plannen uitgetekend? Of ga je op je gevoel af?
Begrijp me niet verkeerd: dit kan zeker goed komen en het is en blijft een heuse onderneming. Maar technisch en economisch mis ik wat onderbouwing. Al zal die misschien wel gebeurd zijn.
 
Er is zeker een deel planning aan vooraf gegaan.. maar dat is tot op zekere zin.

En het gedeelte stenen onderstel had niet heel veel andere kanten op gekunt, er is gewoon geen ruimte op andere plekken, maar de bak past, dus ik kon het voor dat geld niet laten. Ik zou later wel zien hoe ik het aan zou pakken

De 2 250 bakken heb ik eerlijk gezegt ook niet kunnen plannen, de 1e stond op marktplaats, en zou binnen een week in de glasbak eindigen.

Gratis op te halen... ik heb dus niet meer gedaan dan 2 x meten.
Toen de 2e bak online kwam en ik wist dat deze nog mooi langs dezelfde muur paste hoefde ik hier ook niet voor te plannen of tekenen.

De keuken zit al in mijn hoofd sinds ik hier mijn 1e aquarium naar binnen bracht, ook geen tekening.



Heel eerlijk, weinig planning, meer doen.
Maar zoals het onderstel word er wel 10 x opnieuw gekeken of alles toegankelijk blijft en of het wel werkt, voordat de 1e steen in de specie gedrukt word.
Maarja, als ik het 5 x met hem overlegt heb, zijn wij ook wel uitgepraat ( de metselaar en ik)

Ik zeg net als jij niet dat alles goed gaat, maar er zijn velen wegen die naar rome leiden.
al begrijp ik wel dat velen van jullie zo,n grote aanpak liever wat meer plannen.

Morgen de stenen binnen, zaterdag de foto's.

Ik ga me even verdiepen in de omgekeerde u verbindingen, en dan zien we volgendeweek wel weer verder :oops:

Was hem weer..
Tjeus
 
jerre050978 zei:
(...) Laat staan dat er nagedacht is over keuzes en consequenties. (...)
Dit kan toch niet met droge ogen worden gesteld van iemand die hier lappen tekst neerschrijft om keuzes te motiveren?!?! :stars:

Dat het niet de keuzes zijn die zichzelf reeds bewezen knutselaars (zie opmerkingen Luc, bv.) zouden maken is h��l iets anders.
Weinig planning voor het scoren van bakken (waarvan een aanzienlijk deel ook nog eens gratis, nauwelijks te veroordelen zou ik zeggen) doet er ook niet aan af dat nu wel degelijk wordt nagedacht.
En zelfs al wordt iets over het hoofd gezien, dat wilt nog niet zeggen dat er niet is nagedacht.
Beetje jammer dus, zo stellen dat er niet zou zijn nagedacht...


Maar dat gezegd hebbende, @DutchAquahouse, misschien weerleg je door anderen aangedragen pijnpunten bij je plannen wel iets te makkelijk. Tenminste, ik zou toch gaan twijfelen van alle aangedragen punten van aandacht.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo, zo even een zinnetje eruit halen om mijn punt te ontkrachten is ook niet echt fair.

Ik blijf erbij dat veel de beslissing van het laatste moment lijkt. Wat niet wil zeggen dat het moet mislukken. TS geeft dat ook zelf toe.

Nadenken over keuzes en consequenties doe je volgens mij best op voorhand. Je kan uiteraard niet alles plannen, maar een grondige voorbereiding kan veel verschil maken in de uitvoering van zo'n groot project. Nu moet er nog nagedacht worden net voor er gebouwd wordt. Meer wou ik niet zeggen...

En ja, dit is een knap project. Maar als je in deze sector als zelfstandige geld wilt verdienen moet je heel goed nadenken over de vissen die je wilt kweken en verkopen. Wat ben je met een nest van 500 vissen als je er maar 100 kwijt kan?

Ik ga me hier maar weer een tijdje low-profile houden en me op mijn eigen project verder concentreren.

DutchAquahouse: veel succes en ik blijf het volgen!
 
Even ter verduidelijking, het is een hobbyschuur, dit doe ik voor de fun, niet om er zozeer geld uit te halen.
Wat centjes kunnen verdienen om zo niet voor het voer te hoeven betalen vind ik al heel wat.

En plannen of niet plannen, dat maakt verder niet veel voor jullie uit toch, als ik het maar naar me zin heb, en ik begrijp dat je hey enkel wilden melden, je hebt er ook gelijk in, maar ik laat het me de pret niet bederven, ook hoef je je niet low profile re houden.. ik ben hier puur voor advies, tips, en om mijn hobby te delen.
Bij nuttige informatie of idee�n ben ik altijd blij.

Was hem weer..
Tjeuss
 
DutchAquahouse zei:
Even ter verduidelijking, het is een hobbyschuur, dit doe ik voor de fun, niet om er zozeer geld uit te halen.
Wat centjes kunnen verdienen om zo niet voor het voer te hoeven betalen vind ik al heel wat.

En plannen of niet plannen, dat maakt verder niet veel voor jullie uit toch, als ik het maar naar me zin heb, en ik begrijp dat je hey enkel wilden melden, je hebt er ook gelijk in, maar ik laat het me de pret niet bederven, ook hoef je je niet low profile re houden.. ik ben hier puur voor advies, tips, en om mijn hobby te delen.
Bij nuttige informatie of idee�n ben ik altijd blij.

Was hem weer..
Tjeuss
Ik dacht dat je er echt een business van wou maken. Zeker met een nick als DutchAquahouse.

Bon, wat ik me afvraag: hoe ga je je waterverversing voor jezelf leuk en doenbaar houden op lange termijn? Ik spreek uit ondervinding. In het begin gaat dat nog, maar op den duur verval je in een soort van nalatigheid. Zeker met dergelijke volumes zou een geautomatiseerd of semi-automatische verversing geen slecht idee zijn. Wil gerust meedenken daarover.
 
Vaak zit in de opbouw ( zoals met zoveel hobby's ) de meeste tijd , maar vindt menigeen het ook het leukste onderdeel van de hobby.
Ik zou deze hobbyschuur best wel willen overnemen. Wanneer kan je hem komen brengen ? ;)
 
Ik snap het wel, de aanpak van DutchAquahouse. Praktische aanpak. Niet dat lange denken, overwegen, nog een keer denken, nog een keer overwegen. Daar voelt hij zich blijkbaar het beste bij. Er zal vast e.e.a. niet in 1 keer goed gaan. Maar dan verzin je daarna wat anders. Ook weer leerzaam en je bent lekker bezig op die manier. Hij geeft al aan dat hij dit allemaal doet omdat hij het leuk vind om zo te knutselen. prima toch, hij moet weten hoe hij zijn tijd en geld besteed.

Ligt gewoon aan je persoonlijkheid. Velen van de forumleden hier zouden er kippenvel van krijgen. Maar het is 1 is niet beter of slechter dan het ander. Gewoon een andere aanpak.

Ik vind het iig heel gaaf en heel stoer dat je dit zo doet. Zou graag een keer bij je komen kijken, als het in de buurt zou zijn. dat kon ik zo niet ontdekken. Welke regio ligt die schuur ergens?
 
Helemaal met THEBoW eens. Is kwestie wat bij je persoonlijkheid en vaardigheden past!
Succes en veel plezier.
 
Haha, leuke feedback, and ur right, precies dat.
Niet alles zal in 1 keer goed gaan, maar dan verzin ik daar weer wat anders op.

Nog 1 keer terug, het 2e bioloog zal wel bereikbaar blijven, de hoogste steen in de midden reeks, zal net een 2 cm boven mijn bioloog komen, en niet hoger, zo zal de hele midden rij 2 cm hoger dan het bioloog worden, puur zodat het zijaanzicht van het bioloog mooi van steen blijft. Het 2e voordeel is dat ik zo een plank van de 1e rij stenen (gezien vanaf de zij ingang) naar de middelste rij stenen kan leggen, 1 tot 2 cm boven het bioloog, daartussen klauteren( wat krap wordt maar zeker te doen is) om zo in mijn 2e bioloog met 2 handen te kunnen werken, om de opvoer
pomp(en) aan te sluiten.

De schuur bevind zich in de duinbollenstreek in zuidholland. Maar helaas zal de schuur pas tentoongesteld worden waneer hij af is.

Foto,s zullen zeker meer volgen, gezien hier veel vraag naar is :D

Ik wil inderdaad met een automatisch water ververs systeem werken.
Bij de aquarium stelling zat al zo,n systeem, alleen wil ik het pas aan gaan sluiten als de grote bak ook goed draait, deze wil ik namelijk voledig computer gestuurd hebben, de vorige eigenaar had het ook, en als ik het niet al voor mezelf doe, is het wel om het aquarium eer aan te houden... zo,n bak, zo,n onderstel, dat moet wel hightec vind ik.

En omdat ik dus niet van het plannen ben, en omdat ik de waterleiding niet wil moeten omleggen, keer na keer, ga ik er pas aan beginnen als alles staat.
 
.... :stom: nu komen de haat reacties :6 de, als je het beter uitgedacht had, en de had je nu maar, reacties...

and i cant blame a single one that comes.
ik had in mijn 1e draaiende 250 bak, (de jack dempsey bak, die ooh zo goed verkoopt :juggle:) een simpele pomp staan, eerder had ik ook al aangegeven een andere te willen kopen, maar onbesluitbaar als ik was, ben ik verder gegaan met project onderstel, en mijn auto..

the shit started again.. showering my Phone rang... the neighburs of my aquahouse.... ik zie veel water, hoort dat?
NEE NATUURLIJK HOORT DAT NIET, GO@$*%(#*

.. ...ik weet nu dus waarom de 2e 250 bak weinig tot niets kosten, de overloop van het aquarium is lek.
nu is dit, als je een goed werkende pomp hebt geen enkel probleem, de lekage is zo minimaal dat je er niets van merkt.

tot... de pomp in je bioloog ermee stopt.
het eerste deel water, tot de overstroom zou het bioloog nog kunne opvangen.. maar met de overstroom lek, liep dus langzaam maar zeker mijn hele aquarium leeg in mijn bioloog, die natuurlijk binne notime overstroomde.

om 3 uur snachts zijn mijn tijdschakelaars ermee uit gescheje..
waaruit ik dus opmerk dat rond 3 uur het water stopcontact hoogte bereikt heeft, en de zekering eruit geslagen heeft.
wdfQ3gKDRupIB5jimeyzcbXQgG_6RIHV.jpeg

wdfQ3gKDRupIB5jimeyzcbXQgG_6RIHV.jpeg

rond de 900 liter water lag op grond, omdat de stroom uit was(de luchtpomp) zijn dus een stuk of 10 jack dempseys naar fish heaven, de 2 zakken specie zijn zijknat.
wdfQ3gKDRupIB5jimeyzcbXQgG_6RIHV.jpeg

wdfQ3gKDRupIB5jimeyzcbXQgG_6RIHV.jpeg

wdfQ3gKDRupIB5jimeyzcbXQgG_6RIHV.jpeg

wdfQ3gKDRupIB5jimeyzcbXQgG_6RIHV.jpeg


allemaal erg kloten, maar.. baddluck komt in 3e zeggen ze.
haastend naar het tuincentrum voor een 2500LPU pomp, alles prima, pomp gekocht, met wat gang terug naar me schuur, en jahoor
wdfQ3gKDRupIB5jimeyzcbXQgG_6RIHV.jpeg

u got to be kiddin me? :stom: de jeep waar ik zo voor gespaard had.. gelukkig kon ik verder met blikschade en een deuk in mijn noclaim.
vervolgens(deel 3 voor wie mee telt) blijkt mijn abbo niet verlengt, geen nieuwe telefoon..maar dat is erg off topic.

de nieuwe pomp draait, de vissen doen het weer goed, al betwijfel ik of het goed blijft gaat, na zo,n hoeveelheid vers kraanwater.
wel wat aqua save toegevoegd, maar minder dan de verpakking aangeeft. ik weet niet wat ik moet denken.. time will tell?

de vloer na 4 uur waterstofzuigen semi droog gekregen, en alle stopcontacten minimaal 30cm van de grond gelift/opgehoogd.

wat een drama, de stenen zijn wel binnen, evenals de 7 nieuwe zakken specie die niet in het water staan:)

morgen de metselaar ophalen en aan het werk zetten.
foto's zullen volgen.

was hem weer..
tjeuss
 
Tsjonge wat een pech zeg!
En de stress zal niet meegeholpen hebben bij het rijden wellicht hebben bijgedragen aan de botsing??

Veel succes met het opruimen etc. Hebben de meeste vissen het overleefd?


Verder nog even over je aanpak: ik vind het juist een erg goede en moderne aanpak. Het lijkt heel erg op de scrum methodiek die in softwareontwikkeling tegenwoordig gebruikt wordt waar je in korte stappen steeds iets oplevert.
Het voordeel is dat je veel leert, sneller resultaten zien en makkelijker kan bijsturen in geval van voortschrijdend inzicht en bijvoorbeeld calamniteiten.

De andere methodiek die hier genoemd wordt (eerst alles tot in detail plannen en dan pas in een keer bouwen) lijkt meer op prince2, iets waar steeds meer afscheid van genomen wordt in de projectwereld.

Ik heb respect voor je enthousiastme, inzet en kom graag een keer het eindresultaat bekijken. (sorry, ik nodig mezelf gewoon uit ;) )
 
Verder nog even over je aanpak: ik vind het juist een erg goede en moderne aanpak. Het lijkt heel erg op de scrum methodiek die in softwareontwikkeling tegenwoordig gebruikt wordt waar je in korte stappen steeds iets oplevert.
Het voordeel is dat je veel leert, sneller resultaten zien en makkelijker kan bijsturen in geval van voortschrijdend inzicht en bijvoorbeeld calamniteiten.

De andere methodiek die hier genoemd wordt (eerst alles tot in detail plannen en dan pas in een keer bouwen) lijkt meer op prince2, iets waar steeds meer afscheid van genomen wordt in de projectwereld.

Dat zijn nu eens peren met appelen vergelijken.

Het is niet zomaar een programmaatje plaatsen en met een enkele knop het resultaat be�nvloeden als het je niet aan staat.
Als je begint te metselen en bakken neerzet die 100derden kilo's wegen heb je niet zomaar een knopje om op te drukken die het euvel moet oplossen, meestal(niet altijd)gaat dit gepaard met veel (on)kosten, bloed, zweet en tranen.

Maar zoals ik eerder al ergens in die richting vertelde, TS is eigenaar en bouwer en moet naar niemand luisteren als hij dit niet wilt, hij zal het zelf wel zo goed mogelijk oplossen en dit navenant zijn kunnen.
 
Luc, niet zo snel oordelen ajb.

Ik heb het niet over een "programmaatje plaatsen" maar over softwareprojecten van tonnen of zelfs miljoenen waarbij de risico's echt wel aanzienlijk hoger zij dan een paar liter water in een schuurtje.....
Bijvoorbeeld of een heel bedrijf niet meer kan werken of een mega webshop platvalt en daardoor heel veel omzet verliest.


Booking.com werkt bijvoorbeeld helemaal scrum en daar worden wel 500.000 hotelnachten per dag verkocht.

Maar goed, ik dwaal af ...
 
De metselaar is ondertussen klaar, de tussenruimte waar de 2 buizen aan elkaar verbonden worden heb ik dicht laten maken.
Dit omdat ik toch met de omgekeerde u verbindingen wil gaan werken, en ik niet een makkelijke manier zie deze met pvc te verbinden.

Daarboven zoals bij de zij ingang een stalen latij om de midderuimte open te houden.

Even een demo met de plank en het tussen kruipen, meer voor de scepticie die het nogsteeds niet voor zich zien.

Foto's volgen vanavond.

Was hem weer..
Tjeuss
 
Pfff soms heb je je dag niet, en raar genoeg zoekt ellende elkaar op. maar 4 uur waterstofzuigen? zozo hoeveel water moest je weg zuigen dan?

succes
 
Hoe is het met de schuur? We zijn 2 maanden verder nu na de laatste update.. Ben wel erg benieuwd!
 

Terug
Bovenaan