600 liter Maanvis aquarium van jan fokke


Oh ik doe dat met een tupperware bak..beetje zand erin, eerst aquawater erin laten lopen en rustig laten zakken..
 
oke ik zal vanmiddag wel eens kijken hoe ik het zal gaan doen eerst maar eens gescikt zand halen om het te kunnen aanvullen, kom er nu alleen achter dat wij goon hornbach hier in leeuwarden hebben dus maar eens kijken waar ik dan filterzand vandaan kan halen.
 
Hahaha ok dan..dat is niet handig nee....

Nahh tis toch geen halszaak...maar ken het wel. Heb je in je hoofd en dan moet het gebeuren ook...
 
jan fokke zei:
oke ik zal vanmiddag wel eens kijken hoe ik het zal gaan doen eerst maar eens gescikt zand halen om het te kunnen aanvullen, kom er nu alleen achter dat wij goon hornbach hier in leeuwarden hebben dus maar eens kijken waar ik dan filterzand vandaan kan halen.

Je bent ondanks dat je een Fries bent toch van harte welkom hier bij de Hornbach hoor :D ;).

Maar ja, dat is wel drie kwartier rijden natuurlijk. Er is vast daar in de buurt ook wel iets te vinden.
 
q&q zei:
Oh ik doe dat met een tupperware bak..beetje zand erin, eerst aquawater erin laten lopen en rustig laten zakken..

Dat wil ook prima ja. Ik gebruik op dezelfde wijze een grote mok hiervoor.
 
jessicapilon zei:
jan fokke zei:
oke ik zal vanmiddag wel eens kijken hoe ik het zal gaan doen eerst maar eens gescikt zand halen om het te kunnen aanvullen, kom er nu alleen achter dat wij goon hornbach hier in leeuwarden hebben dus maar eens kijken waar ik dan filterzand vandaan kan halen.

Je bent ondanks dat je een Fries bent toch van harte welkom hier bij de Hornbach hoor :D ;).

Maar ja, dat is wel drie kwartier rijden natuurlijk. Er is vast daar in de buurt ook wel iets te vinden.

Geen koi of zwembadboer in de buurt? In zandfilters zit het zelfde zand.
 
ja dat weet ik, ik zal wel eens wat gaan rond sneupen en gaan kijken waar het te koop is las ook dat ze het wel bij de intratuin verkopen maar daar ben ik het zelf nog niet tegen gekomen dus daar vanmiddag maar eens een kijkje nemen.
 
Jan,
Ik denk nadat ik je bak even heb bekeken nog dat het gebruiken van de EI misschien niet nodig is. Voor de Manen is het niet verstandig begreep ik en verder zie ik ook Dwergjes die dit liever niet hebben.
Je hebt planten die niet al te veeleisend zijn dus misschien kun je de waarden lager houden dan wat je normaal met de EI toevoegt.
Misschien is het een optie om dan de toevoeging te halveren waardoor je niet meer dan 20/2 in je bak kan krijgen aan voeding.

Misschien weet Ivo of dat betere waarden zijn voor de vissen. Als je wekelijks 10/1 toevoegt dan lijkt me dat met jouw bestand wel voldoende. Het is niet echt een vol beplantte bak namelijk.
Maar goed dat is maar een idee nav de post van Ivo ;)
 
939627jan_fokke_0_85_aquariu.jpg
 
Zover ik nu kan zien zijn het ook gewoon scalare's hoor :)
Je hebt een een maanvis soort en die word Peru Altum genoemd en die lijken er op.
Echte altums zijn heel anders en worden toch een stuk groter :)

Je hebt echt een heel mooi aquarium en een prachtige inrichting!! Alles groeit goed en ziet er gezond uit dus ga zo door zou ik zeggen :D
 
ja gaat ook goed met het aquarium, wel een paar tegen slagen gehad zo waren er plots 4 maanvissen weg en ze ook niet weer kunnen vinden en een van mijn aspirogramma zijn overleden maar weet het geslacht van deze niet dus zal binnen kort eens foto er van proberen te maken zodat ze het hier kunnen zeggen zodat ik er een aantal bij kan halen.
 
Ga pas na de bouwvak de aspirogramma's bij vullen want net bij de lfs geweest waar ik ze heb gehaald en die kan pas weer nieuwe vissen bestellen na de bouwvak. Dus hier moet ik even gedult mee hebben.
 
zonet nog bij andere lfs geweest en daar hadden ze nog een koppel aspirogramma's zitten en meteen ook 30 citroen tetra's gehaald alleen nu ze er in zitten begin ik te twijfelen of het wel zoon goed idee was want ze zijn nog vrij klein en de manen maken er nu al jacht op wat overgens wel een heel erg mooi gezicht is om te zien.
 
Misschien handig eerst te achterhalen waardoor vissen overlijden? voor er nieuwe bij te plaatsen?.

Wat voor soort het is durf ik je niet te zeggen zou Peru altums kunnen zijn maar zolang je niet kan achter halen zou ik ze die naam niet geven.
 
maar als het iets is geweest dan zou het vroutje toch ook zijn overleden. dus denk dat het mannetje gewoon wat zwakker was geweest want aan de waterwaarden kon ik niks afleiden dat er iets verkeerd was.
 
komt denk ik door de foto ik heb de verlichting op 70% branden
 
Zitten er albino Citroentetra's tussen? Op sommige foto's lijkt dat zo.

mTPnkyONkCpFQqpM2WGfwhoi-AJnXehB.jpeg
 
ja dankje zitten nu harmepje apisto's in 2 vrouw 1 man
30 citroen tetra's
7 maanvissen
 
Met het aquarum gaat het redelijk goed, Mijn apisto's hebben een nestje de jongen zin nu denk ik ongeveer een halve cm groot.
Met de maanvissen gaat het wat minder heb er nu nog maar drie over en een heeft een dik ook en een schimmel plekje op de kop :(
Vieze bodem wat bruinalg blijkt te zijn hoop ik nu onder controle te hebben vandaag hele bodem weer afgezogen en er gister een paar snel groeiers bij geplaatst. Mochten andere mensen nog tips hebben om hem te baas te worden dan hoor ik het graag.
Zal straks als het aquarium weer gevult is even paar foto's maken en water meten zodat jullie ook een inzicht krijgen.
 

Terug
Bovenaan