600 liter Maanvis aquarium van jan fokke


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,823
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Ik heb besloten om mijn malawi aquarium om te bouwen naar een maanvis (zuid amerika biotoop).

495245jan_fokke_0_82_20150417_145706.jpg

hoe ik het ongeveer wil gaan neerzetten indelen (let niet op de vieze ramen)

263837jan_fokke_0_82_20150419_213531.jpg

hoe het er nu bij drijft
 
Tipje voor drijfhout....
Niet uitkoken, maar overgieten met kokend water. Je hoort dan de zuurstof eruit bruisen.
Lukt niet altijd, maar vaak zinkt het dan veel sneller.

Leuk plan in elk geval, van Malawi naar Z-A.
 
De achterwand is niet helemaal mijn ding om eerlijk te zijn, en pas op dat je niet te veel lompen stukken hout gebruikt dit doet je aquarium enkel kleiner ogen. Wat ik je als tip wil geven is eikentakken geloof me (kijk maar eens in me album) Dit oogt niet alleen prachtig maar de maanvissen zwemmen hier dan rustig doorheen en hangen erbij omdat het een gevoel van veiligheid geeft.
 
Er staan verschillende mooie en goede maanvis aquaria op dit forum. Probeer de kunst af te kijken qua inrichting. Er gaat in een speciaalaquariumvoor maanvissen flink wat kienhout. Maanvissen gebruiken dat om zich er tussen te verschuilen of om eitjes af te zetten. Als je kienhout koopt let dan op afgezaagde kanten. Die komen erg onnatuurlijk over als je die in het zicht hebt in je aquarium. Ik heb het in mijn aquarium gecombineerd met ronde en gladde keien. De bodem wordt dan gelijk ook wat minder vlak en daardoor spannender.
De dieptewerking kan je versterken door kienhout vanaf boven door het wateroppervlak te laten steken. Ophangen kan bijvoorbeeld aan een stuk staaldraad of aluminium strip.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Helemaal eens met Jos. Bekijk zoveel mogelijk bakken met manen. Zorg ervoor dat je de manen, die je in een groep houdt, veiligheid en ontsnapping kan bieden door zichtlijnen te doorbreken met afhangend hout/takken en opgaande planten en hout.Verlicht je bak niet te fel en zorg voor wat drijfplanten of overhangende planten als Valisneria.
 
We gaan het volgen Jan :)

Even als aanvulling op mijn voorgangers.
Een flinke Echinodorus of misschien zelfs een groep daarrvan is ook al even fraai als geschikt, denk aan de amazonicus, bleheri of uruguayenis.
Overigens meen ik dat deze stukken hout ook prima gebruikt kunnen worden, wellicht in een iets ander setup.

~ Ivo
 
Ja het hout drijft nu nog rond er is al een stuk gezonken dus hoop eind deze week dat ze allemaal al gezonken zijn dat ik wat met de indeling kan gaan stoeien. Ja dat van de afgezaagde stukken in het zicht vind ik zelf ook niet mooi lijken dus dit gaat ook zowiezo niet gebeuren.
Valisneria heb ik er al in staan had nog een gigantica van de vorige setup over dus die is er weer terug in gegaan en was ook zeker van plan om een grote Echinodoris er in te gaan zetten.
En dat van de verlichting wat is niet te vel hoeveel watt per liter zou je dan aanbevelen ook om de planten nog wel een beetje te kunnen laten groeien.

621632jan_fokke_0_82_20150420_202753.jpg
 
Leuk hoor en ik zal je topic ook vast volgen.
In de Ferplast100 zit 78W op zo n 190 liter.
Dan zit je op iets meer dan 0,4W/L en dat is voldoende hoor. Met veel licht moet je ook weer goed in de gaten houden of je wel voldoende voeding hebt want anders krijg je weer snel algen.

Dus ik ga helemaal met Peter mee in zn advies.
 
ooo oke ik heb nu ongeveer een 0,19 watt per liter dit is dus te weinig hoe kan ik dit het makkelijkste verbeteren zonder mijn hele ligtkap te moeten veranderen.
 
oke ik moet er dus nog 1 of 2 tl bij plaatsen om aan ongeveer een o,4 watt/liter te komen of zijn er ook nog andere mogelijkheden.
 
oke ik zal wel eens kijken wat dat gaat kosten en zo of hebben jullie een goed adres voor led verlichting
 
Ik gebruik de amazone-ledbalken van JMB....niet goedkoop, maar ben erg tevreden over de kwaliteit.
Zijn ook forumleden die veel goedkoper aan hun ledverlichting komen. Misschien apart topic aanmaken met jouw vraag!?
 
Ik heb momenteel de volgende planten er in staan Valesneria gigantica, Hetreanthra Zosterifolia, Eichhonia diversifolia,staurogyne repens en Helanthium tenellum.
Ik zal binnen kort alle middeltjes van Kpo4 en Kno3 maar weer eens opzoeken en kijken of de planten voeding die ik heb staan nog goed is.
 
Duurt wel lang voor het hout gezonken is er drijven nu nog steeds 3 stukkn in het aquarium rond
 
Dat is af en toe echt een gedoe. Heb ook een stuk liggen wat maar niet wil zinken
 
ja is echt een gedoe ze drijven hier nu een week in 1 is al gezonken maar als je die op pakt merk je nog wel dat die nog niet helemaal vol zit zal denk toch nog maar een weekje of meer geduld moeten hebben.
 
Oh oke. Bij mij duurt het nu al een maand of 2. De andere stukken duurde een week of 2 toen
 
Ja bepaalde stukken moeten echt even de tijd hebben hoor om goed doordrenkt te geraken.
Af en toe verzwaar ik het met een steen zodat het toch een beetje op de plaats blijft, maar ja dat kan niet in alle gevallen.
 
Nee dat weet ik ik heb ook wel geduld maar dan kan ik ook pas weer aan de echte inrichting gaan werken en er ook nog hier en daar wat stenen weer bij plaatsen en kijken waar ik nog een paar planten wil hebben staan en welke planten ik er nog bij wil hebben. Maar kunnen er nu dan wel al vissen in of moet ik daar ook voor wachten tot alles gezonken is.
 
Vandaag even een 8 tal maanvissen Pterophyllum scalare apart laten zetten bij de lfs. Want die adviseerde mij toch om nog een 2 tot 3 weken te wachten met het toevoegen van de vissen.
 
Ik heb er voor gekozen om de vissen gewoon bij de lfs te halen omdat hij daar net een aantal had zitten die hij via een hobby kweker binnen heeft gekregen en de vissen zien er mooi en gezond uit. En het zijn nog kleine exemparen van zoon 4 a 5 cm groot.
 
Jonge Maanvissen moeten goed en gevarieerd meermaals per dag te eten krijgen. Nu zitten we al met een zondag en koningsdag dus 2 dagen geen eten. Dan nog enkele zondagen geen eten, en op 5 Mei geen eten. En ik denk dat de dierenzaak er ze ook niet meermaals per dag zal voeren. Uiteindelijk is dat niet goed voor de ontwikkeling.

Zodra het kan zou ik ze halen.
 
Gister de uitstroom van mijn grote filter wat verandert zodat er straks minder gas uitwisseling is.

525417jan_fokke_0_82_20150426_102038.jpg


De zuignapjes moet ik nog even vast maken dit ga ik denk doen met een drupje siliconen kit
 
Deze bak ga ik ook volgen. 160x60x60 is een mooie bakmaat.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke inrichting, en naar de Maanvissen als deze er eenmaal zijn.
 
De maanvissen ga ik aanstaande vrijdag halen, ik zou ze vandaag ook wel kunnen halen maar ben straks een paar dagen weg en dit is dan niet echt heel erg ideaal.
 

Terug
Bovenaan