600 liter Maanvis aquarium van jan fokke


Is dit hoe je nu de uitstromer geplaatst hebt? Door de verlichting gaan er algen in de uitstroombuis groeien. Die zullen er op den duur voor zorgen dat de gaatjes deels verstoppen. Vroeger heb ik het ook zo gehad. Ik merkte dat er op deze manier een erg goede uitwisseling van gassen is maar dat betekent tegelijk dat er veel CO2 verdwijnt. Bezoek met een gevoelige blaas moet vaker naar het toilet door het geluid van een stromende douche.
Door de gaten van de uitstroombuis met een boortje te vergroten verminder je het douche effect.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik had er eerst geen uitstroom buis op zitten maar gewoon de slang met een bocht het aquarium in. Ik heb nu de uitstroom buis wat veranderd zodat hij nu wel helemaal onderwater zit. Dit was ik al vanplan maar toen ik de foto nm had ik het aquarium nog niet helemaal gevuld en nu wel en nu zit die ook met zuignapjes vast.

824121jan_fokke_0_82_20150505_113546.jpg



Hier ook nog een foto van hoe het water is verkleurd.

318174jan_fokke_0_82_20150502_092339.jpg
 
Dit kost op deze manier minder CO2 dan dat de buis boven water zit.

Bij aquarIa is het het mooist als alle hulpmiddelen uit het zicht zijn. Geen thermometers op de voorruit en alle andere hulpmiddelen verstopt achter planten of bv een stuk kienhout. Zo'n buis in je aquarium vind ik niet echt een sieraad . Kan je daar wat mee om die te verbergen?

In mijn eigen huiskameraquarium heb ik een donkere pvcbuis die over de stabilisatiestrips van het aquarium loopt aan het einde zit een bocht waar het water het aquarium inloopt. In de buis komt geen licht en de buis is compleet weggewerkt. Ik gebruik ook wel een bocht die in het aquarium loopt maar plaats er dan een stukje kienhout of Anubias voor zodat die uitstromer aan het zicht onttrokken is.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
ik zal eens kijken wat ik er mee kan doen om te zorgen dat die wat minder opvalt
 
Mooie berichten Jan.Bakkie ziet er al goed uit.Maantjes vind ik nog wat mager en in verhouding redelijk grote ogen hebben.Met de nodige zorg kan het een en ander wel redelijk bijtrekken.Goed water en goed voeren zal wonderen verrichten.Leuk hoor weer een manenliefhebbert erbij!Toppie! :thumbs:
 
Is 3 keer voeren per dag voldoende of moet het echt vaker, want ik wou 's morgens voor ik naar het werk ga fijne granulaat voeren en dan als ik thuis kom diepvries voer en voor het licht uit gaat nog een keer granulaat. En dan een keer per week een waterwissel van 50%.
Ik hoop dat dit genoeg is en anders kan ik in het weekend vrijdag tot zondag wel vker voeren als dit zou moeten.
 
oke maar hoe kan ik dit dan het beste doen inverband dat ik overdag aan het werk ben
 
Ik zou de tijden dat je er zelf ben diepvries voer geven. En de tijden dat je er niet ben granulaat met een voerderautomaatje?
 
oke dan zal ik morgen eens kijken naar een voeder automaat
 
Ik zit nu op 6 voedingen per dag 4 keer per dag granulaat en 2 keer per dag diepvries voer.
 
Als je veel voert ga je met ��n keer water verversen niet toekomen. Te weinig verversen remt ook de groei van de vissen.
Beter is om in het begin 2-3 keer een flinke waterwissel te doen.
 
Probeer anders een rode mug of artemia dat.vinden ze.geweldig en krijgen ze.bolle wangen van..
 
oke en wat wordt verstaan onder een flinke water wissel.
 
Hier wordt momenteel 2 x per week 50% water gewisseld (maandag avond & donderdag avond).
Al ken ik er ook die om de 2 dagen 30-40% verversen, naargelang het visbestand.
 
oke ik denk dat ik het dan ook eerst bij de 2 keer per week 50% hou en dan woensdag avond en zaterdag overdag.
 
Zolang je niet overdrijft met de de hoeveelheid voer komt je met 50% ook wel toe, maar meer is altijd beter ;)
 
oke ik doe nu 2 keer per week een waterwissel van 50 procent en kijk het wel even aan hoe het gaat, en anders kan ik het altijd nog een paar keer vaker gaan doen
 
gister de nieuwe verlichting voor het aquarium besteld nu maar afwachten wanneer het binnen is
 
Wow, die hebben mooi de ruimte zeg, maar wat een boel water zeg wat je iedere week wisselt.
Leuke bak , mooie achterwand, zeer natuurlijk.
 
ja werdt hier geadviseerd om iedere week 2 keer een water wissel te doen van 50% dus dan doe ik dat ook maar braaf als ik er tijd voor heb. Ja ik vind de achterwand ook mooi. Indeling in het aquarium wil ik nog wel wat gaan veranderen maar dan moet eerst het hout zijn volgetrokken.
 
jan fokke zei:
ja werdt hier geadviseerd om iedere week 2 keer een water wissel te doen van 50% dus dan doe ik dat ook maar braaf als ik er tijd voor heb. Ja ik vind de achterwand ook mooi. Indeling in het aquarium wil ik nog wel wat gaan veranderen maar dan moet eerst het hout zijn volgetrokken.

Misschien kan je in het kort vertellen waarom 2x per week, dat is wel 600 liter hoor :rolleyes:
 
Paar berichten terug lezen Astrid ;)
Heel kort: opgroeiende maanvissen = veel voer = veel afvalstoffen = veel wegverversen.
 
Ja dat klopt daarom doe ik het ook en zal straks ook nog wel leuk worden als ik de ei methode er ook nog bij wil gaan gebruiken.
 
Tsja, met opgroeiende manen heb je geen keus. Wil je ze mooi groot en gezond krijgen dan veel waterverversen en aantal keren per dag gevarieerd voeren.

Uh, hoezo ga je aan de EI ? Zoveel planten heb je nou ook weer niet in je bak toch?
Manen houden ook niet van veel licht, dus is de vraag van je planten naar voeding ook niet zo groot.
 
nee klopt maar vind de bak er nu nog best een beetje kaal uitzien dus wil er nog wel meer planten bij gaan plaatsen. en dan kijk ik eerst wel hoe het gaat met de nieuwe verlichting en zo.
 
Sorry, je hele album maar even doorgespit.
Ja, 5 x voeren is best een belasting op je water, maar dan nog vind ik het best heel veel waterwissel hoor. Je hoeft ze toch kleine hoeveelheden te voeren?
Maar vissen in de groei zullen het nodig hebben, maar 6 maantjes op 600 liter is toch zoveel nog niet.
Meet je wel eens je waardes?
Dat zou ik doen en naar gelang de waardes een wissel doen, maar ja, wie ben ik, ik heb geen manen.
 
jan fokke zei:
nee klopt maar vind de bak er nu nog best een beetje kaal uitzien dus wil er nog wel meer planten bij gaan plaatsen. en dan kijk ik eerst wel hoe het gaat met de nieuwe verlichting en zo.

Okee... nog wat takkenhout erbij, dat omhoog gaat of van boven naar je bodem loopt en een paar grote Echino's, wat javavaren op je hout vastzetten et voila ;)
 
Astrid ik denk dat wat voor maanvissen een kleine hoeveelheid is jouw bestand een halve week kan voorzien, ten minste bij wijze van spreken ;)
 
paar grote echino's wil ik er zowiezo nog wel bij plaatsen heb hier ook nog een stuk hout liggen in een speciekuip wat nog vol moet trekken met water wat ik er ook nog bij ga plaatsen en en dan nog er een javavaren bij dan zal ik eerst wel eens kijken hoe het lijkt en dan er nog wat takken bij kunnen plaatsen en mischien nog 1 of 2 planten
 
Mascha&Ivo zei:
Astrid ik denk dat wat voor maanvissen een kleine hoeveelheid is jouw bestand een halve week kan voorzien, ten minste bij wijze van spreken ;)
Tja, dan zijn het idd grote vreters, net als sluiers, die moest ik ook grote waterwissels geven toen der tijd.
Je wil je vissen toch gezond houden.
Maar leuk om ze dan lekker te zien groeien.
Best een dure vis in onderhoud, veel voer, veel waterwissels, als je er maar plezier aan beleeft, en ze hebben de ruimte bij jou Jan :thumbs:
 

Terug
Bovenaan