"project" bakje van tuinkabouter


Techniek is prachtig, bak oogt wat leeg.. Of gaat het hier ook vooral om de techniek voor jou?

Ik ben, gezien de techniek en de inrichting van het grote avontuur, benieuwd hoe je zo'n klein bakje zal/zou scapen.
 
Nou hij was ooit heel groen..
Maar alles moet weer gaan groeien langzaam aan.
Misschien dat ik er nog wat extra planten bij haal, maar de monte Carlo moet de bodem gaan bedekken en dat is ongeveer het plan tot dusver.
 
Ziet er leuk uit, misschien nog een leuke plant rechts voor het hout plaatsen van ongeveer de hoogte van het hout? Als het mogelijk is misschien een rode, denk dat dit echt fraai zou staan en steekt ook lekker af op de Monte Carlo.
 
Ja klopt, er stond een alternantera in maar die heeft de verwaarloosing niet overleeft...
 
Bleek toch water terug te stromen de flessen mest in.. nu maar even terugslag kleppen erop gezet om dat tegen te gaan.

IMG_5583.JPG
 
Mooi gedaan hoor! Staat ook nog op mijn programma, die doseerpompjes. Maar eerst mijn pH (software-)programma afwerken. Alles werkt, een extra probleem is altijd weer de connectie met dat, overigens prachtige, Nextion scherm. De Chinezen zijn slim, ze geven geen software informatie vrij. In tegenstelling tot Arduino. Maar goed dat is al heel vaak gebeurd bij mij, problemen Arduino vs Nextion. Altijd zijn we er wel weer uitgekomen, al of niet met hulp. Jij succes met je bak. 't Wordt vast mooi!
 
Ik zie dat jij ook losse doseerpompen (peristaltische pompen) in je meubel hebt verwerkt. Ik heb hetzelfde gedaan en ben erg benieuwd hoe jij deze aanstuurt? Gebruik jij daar die zelf gebouwde super computer van je voor?
 
Net terug van 2 weken vakantie en wat denk je?
Alles valt reuze mee.
Beetje alg op het glas, monte Carlo is gigantisch gegroeid en de garnalen hebben zich flink voortgeplant
IMG_5655.JPG

Inmiddels is alles weer gesnoeid en helder
Ben best tevreden hoe het bakje er nu bij staat
IMG_5656.JPG
 
Nou ja, monte carlo staat er om bekend, en is daarom ook vaak gevraagd, dat het hard groeit. Wil je langzamer én fijner moet je naar Hemianthus Callitrichoides. Eeen plantje wat erg mooi is én waar je je tong over breekt als je het volledig uitspreekt... Zelf had ik een tijd lang HC maar ook de Micranthemum umbrosum. De laatste koos ik omdat die ietwat hoger groeide i.p.v. alleen de breedte en zo wat makkelijker snoeibaar bleek. De groei snelheid is volgens mij vergelijkbaar met de monte carlo. Dat met die baardalg wist ik niet, trouwens. Is toch zo'n dingetje, baardalg. In mijn bak merk ik dat met name Javavaren er gevoelig voor is. Ik heb de kleinbladige vorm, Microsorum pteropus en de grootbladige vorm. Komt natuurlijk ook door de lichtintensiteit, de Javavaren houdt daar niet zo van.
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb ik ook voor de monte Carlo gekozen, HC stelt ook meer eisen aan de verlichting.
En ik probeer het niet eens meer uit te spreken xD
 
Buitengewoon weinig te melden maar toch ff een fototje showen.
8099FBA7-D89C-45DC-A51C-50A6794ECDB0.jpeg

Monte Carlo heeft bijna 100% dekking en ben ik pittig blij mee.
Ik heb er 2 weken terug 10 kardinalen in gedaan die helaas nogsteeds erg schuw zijn als je in de buurt komt.

Niet goed te zien op de foto maar op de achterwand worden de algen langzaam overgenomen door mossen waar ik ook best blij mee ben
 
Buitengewoon weinig te melden maar toch ff een fototje showen.
Bekijk bijlage 83721
Monte Carlo heeft bijna 100% dekking en ben ik pittig blij mee.
Ik heb er 2 weken terug 10 kardinalen in gedaan die helaas nogsteeds erg schuw zijn als je in de buurt komt.

Niet goed te zien op de foto maar op de achterwand worden de algen langzaam overgenomen door mossen waar ik ook best blij mee ben
Kardinalen, ook de mijne houden van schuil plekjes, zoals je vast ook weet, Wouter. Een bosje waar ze in weg kunnen duiken vinden ze fijn, evenals het feit dat ze minder op hebben met felle lampjes. Mooi bakkie, trouwens!
 
Dankje ben,

Ze schuilen veelal in de crypto rechts in de hoek.
Als ik niet voor de bak sta zwemmen ze gewoon in het open deel en laten ze zich goed zien.

Kwestie van tijd tot ze mensen koppelen aan voedsel naar mijn ervaring
 
6FA418B9-D193-4F58-BE23-A44012EC3E65.jpeg

Beetje onscherp zie ik nu..
Maar de mos groeit goed de algen in en krijg een mooie mos muur.
Kardinalen doen het nog altijd goed en laten zich voor geen reet op de foto zetten..
En alles is pittig groen natuurlijk :)
 

Terug
Bovenaan