"project" bakje van tuinkabouter


wel handig zo'n printplaat.
nog wel een gepriegel om alles er op te solderen.
 
@Sanneke80 ja stickertjes zijn weg, moet alleen nog de lijmresten verwijderen..
plantjes komen wel weer goed denk ik, is wel vaker mis gegaan zegmaar

@flipper34 tja, 10kg was het enige wat ze nog hadden... en het is de helft goedkoper dan 5x 2kg :p

@Henko praat me d'r niet van.. die kleine buffer IC's en de led IC is niet te doen, 10% van de contacten zit aan mekaar gebakken..
Nu weer lekker herstellen... Agjah je moet er wat voor over hebben he ;)
 
ik heb een beetje een stilstand bereikt met deze bak...

dit is het nu:
D4159079-4223-465F-A29F-77928DEA0272.jpg


het gaat okee...
de monte carlo groeit goed, de alternanthera blijft mooi rood, cobomba groeit ook wel aardig.
vissen leven nog, algen beginnen minder te worden.
maar dat was het ook..

wat gaat de volgende stap worden met dit bakje?
het geen dat zeker is:
-er komt meer/ander licht op, maar wat? zal ik de HVP strip vervangen voor JMB (1W of 3W?) of 1 extra HVP strip plaatsen?
-er gaan garnalen in, waarschijnlijk gewone vuurtjes.

maar dat laat mij met een aantal vraagstukken over..
op de vivarium beurs zag ik killi vissen, kunnen die in een 60cm bakje, en kunnen die samen met garnalen?
wat zal ik exact met het licht en dus de lichtkap doen?
open top is wel super tof, maar zal ik dat doen?
en als ik de lichtkap hou is JMB te dik, wat dus inhoud dat ik me lichtkap moet verbouwen..

keuzes keuzes keuzes...

wat zouden jullie doen ermee?
 
op de vivarium beurs zag ik killi vissen, kunnen die in een 60cm bakje, en kunnen die samen met garnalen?
Heb je nog een idee van de specifieke soort? of genus?
Er zijn nl. best killi's die kunnen, maar ook killi's die je maar beter links laat liggen ;)
 
Fundulopanchax gardneri 'nigerianus'? Aanrader als je van garnaaltjes afwilt... ze hebben een laadklep waar je u tegen zegt.
 
En dat is dus meteen het probleem hoor ik net..

Had me verder nog niet verdiept, ook omdat ik nog niet weet wat ik verder wil.
Word dus verder zoeken naar een mooie vis voor bij de garnalen..
 
dat zou wel een optie zijn..
heb ik al vaker zien zwemmen en vond ik al erg mooi.

maar die hebben geen gigantische levensverwachting neem ik aan?
 
Ligt eraan wat je lang noemt. Sommige killivissen leven in de natuur maar een paar maanden en houden het in het aquarium misschien iets langer dan dat vol. Gelukkig is de E. annulatus niet zo'n jaarlijkse killivis en houdt het daarom wel een aantal jaren vol.
 
Kijk dat is goed om te horen.

Op hobby kwekers werd namelijk gesproken over een seizoens vis..
 
nee nog niets.
ben nog niet echt iets tegen gekomen..
en heb de oude vissen er ook nog in zitten.

heb nu eerst ander prioriteiten, de printplaat die ik heb gemaakt heb ik wat foutjes op gemaakt die hersteld moeten worden.
maar daar wacht ik nogsteeds op, en pas als die binnen is kan ik verder met de techniek aanpassen, wat momenteel belangrijker is
 
En zo staat het er nu bij:
IMG_5111.JPG


Ik heb eindelijk de vissen gratis aangeboden, nu hopen er snel iemand bij mee te kunnen maken.
Controller laat nogsteeds op zich wachten helaas :( de print moet nogsteeds hersteld worden omdat ik een paar soldeerfoutjes heb gemaakt..
Ik ga hoe dan ook deze week alles aanpassen zodat het allemaal weer netjes is dadelijk ongeacht of de print hersteld is of niet.
 
Zo eerste nieuwe bewoners zitten erin, 10 blue fairy garnalen.
De oude visjes waren woensdag al opgehaald.

Ik heb inmiddels wel besloten dat ik de monte Carlo ga laten groeien en de planten links in de hoek eruit trekken.
Verder nog geen idee wat voor vissen en/of planten er nog gaan komen

IMG_5130.JPG
 
Hoe zou je de kosten schatten van de iaqua? Zou het eenvoudig zijn om hier meerdere led uitgangen te gaan sturen mits de software aan te passen?
 
Denk dat alles excl led iets van €50 heb gekost
Uitbreiden van de kanalen zou wel kunnen denk ik, zijn nog wat PWM pins over op de mega.
Front-end is vrij makkelijk (de schermen maken) alleen de daadwerkelijke aansturing kan wat complex zijn.
 
Als ik het goed heb draai jij nu op MrMan zijn shield? Deze kan 6 uitgangen sturen? PWM gestuurd en kan eventueel gecode worden naar 8? Eventuele analoge uitgangen voor LED zit hier niet op maar dit is eenvoudig te maken dmv wat LDD's toch. PH meting zit hier niet op. (klopt het zo een beetje? :p)

Heb je een lijst met je parts? Of is het niet mogelijk voor mij om aan de print te geraken?
 
Nope, ik heb alles zelf moeten solderen en dat is niet geheel goed gegaan...
Dus ik heb de print niet werkend helaas...

PH zou je zelf kunnen toevoegen met een print van df robot maar geen idee hoe dat exact moet.
Maar er zijn 8 kanalen op het shield, hoe dit exact werkt weet ik niet dus daar durf ik niks over te zeggen.
 
Nope, ik heb alles zelf moeten solderen en dat is niet geheel goed gegaan...
Dus ik heb de print niet werkend helaas...

PH zou je zelf kunnen toevoegen met een print van df robot maar geen idee hoe dat exact moet.
Maar er zijn 8 kanalen op het shield, hoe dit exact werkt weet ik niet dus daar durf ik niks over te zeggen.
Tjah... zonder oven is het niet te doen met smd componenten! Ja ik las daar iets over maar ik zie dat er redelijk wat bugs zijn die opduiken in mrman zijn software...
 
Naja ben een heel eind gekomen met me bout met fijne punt, heb maar 6 bruggen gemaakt die er niet in horen :p
Maar bugs heb ik niet ontdekt, compilen en laden ging zonder problemen bij mij..
Meeste problemen komen door mensen die de library's niet goed hebben geladen of de verkeerde arduino versie gebruiken
 
Zo eindelijk besloten die groene meuk links eruit te trekken.
Enige wat er nu nog staat is de tenelus en hoop dat die blijft staan :D

IMG_5148.JPG
 
Podver :mad::mad:

Had last van baardalg, oplossing was naar mijn idee de verlichting later aan laten gaan waardoor de bak direct werd voorzien van CO2 op het moment dat de lichten aan gingen.
CO2 stopt nogsteeds 2 uur voordat de lichten uit gaan.

Gister vond ik 1 dood garnaaltje en dacht nog Mwa.
Nu lagen er 2 dode in de bak.. dus toch een te hoog CO2 gehalte..

CO2 staat nu uit en heb beluchting erin gehangen..

Temperatuur is overigens 22 graden voor de blue fairy garnalen.
NO3 zou rond de 30 moeten zijn en po4 2.
Hopelijk niet meer doden dadelijk...
 
Oei? Vreemd dat het zo snel gaat! Ik heb hier ook eens C02 teveel gehad (de laatste stuipen van een fles die leeg gaat geeft blijkbaar een piek in druk!) en mijn garnalen lagen letterlijk allemaal op hun rug te krullen! Maar toen de C02 afgezet en waterkabbeling voorzien door spraybar en lilly pipe. Geen enkele uitval!
 
nee nu met de beluchting zijn ze weer een stuk levendiger gelukkig..
maar kan dus rap oplopen blijkbaar
 
Algen, algen en nog meer algen :s

Baardalg is weg getrokken gelukkig maar door het zakken van de temperatuur er het gerommel met de belichting klopte er helemaal niks meer van..
Bleek dat om een of andere reden me macro elementen al 2 weken niks meer hebben gedaan...
Was ook wel te merken in de meting vandaag.
NO3 was rond de 10 en PO4 sloeg niet eens uit..

Dan maar ff een fotootje hoe de bak erbij staat

IMG_5210.JPG
 
Wat een verschil met eerst zeg, werk aan de winkel.
Volgens mij gaat het wel weer goed komen:thumbs:.

groetjes John.

Vistip voor in deze bak: Poropanchax normanni!
 
Ik kan al zeggen dat ik verliefd ben op dit visje! Ze scholen bij mij mooi! Zeker als het donker word. Smorgens vroeg vind ik ze altijd terug in een bolletje van ongeveer 15cm diameter. (Ze scholen samen met Gertrudae) dit zijn dan 27 visjes. :)
 
Ppfffff...
Controller geeft momenteel veel problemen en storingen..
Touch reageert niet meer, klok heeft een drift van 3 uur per etmaal, micro is gestopt met werken.
Echt hoopjes problemen..
Heb nu inmiddels wel alle hardware uit de lichtkap gehaald en in het meubel geplaatst.
Deze week even op een ESD veilige werkplek nieuwe IC's op de print solderen, vorige waren beschadigd en veroorzaakte sluitingen waardoor helemaal niks het deed..

Agjah houd je bezig, garnalen leven nog..
Als alles weer werkt ruk ik denk ik alles eruit, nieuwe akadama bodem erin en nieuwe in vitro planten.
Maar eerst alles weer aan de praat krijgen..

IMG_5256.JPG
 

Terug
Bovenaan