Planten


Welk advies al mijn vissen weg doen , daar denk ik niet aan !!
 
Je hoeft ze ook niet allemaal weg te doen.
En vergeet niet, wij zijn niet degene die de schuld op zich hebben.
Schreeuwen tegen ons (!!! die uitroeptekens !!!) zal niet echt helpen.

Ik denk dat sommige mensen dan ophouden met reageren.
 
Het is toch ook niet zo bedoelt..
Ik maak alleen duidelijk dat ik mijn vissen gewoon niet weg wil doen. Geen van alle.
Ik ben net zo trots.
 
Dat punt had je al duidelijk gemaakt. Je moet uiteindelijk ook zelf die beslissing gaan nemen.
Je kunt een advies altijd volgen of negeren. Bedanken voor een advies is altijd wel netjes (ook al ga je er toch niets mee doen).
Zou je een keer een foto willen maken dan?
 
Ja dat wil ik wel. Alleen is mijn inrichting nog niet zo mooi.
Ik wil ook niet zo doen omdat ik niet blij ben met advies.
Ik doe zo omdat ik me niet goed voel , baal , en mijn trots naar beneden is gegaan..
 
Heeft met trots niets te maken.
Vissen die te klein zitten,produceren net zoveel poep als in 80 cm.
Alleen zit in 80 cm meer water,dus wordt sterker verdunt.
Waarom moeten goudvissenkommen elke dag verschoont worden?
Omdat ze de kom vol poepen,en in hun eigen vuil zwemmen.

Ondanks dat je vaak verschoont,is er toch een tekortkoming.
 
Ja maar ik heb mijn goudvis niet in een kom....
En het heeft wel iets met trots te maken.. Als je ergens trots op bent doe je niet zomaar iets weg , ik weet niet maar ik zou dat wel begrijpen.
 
Ok.

Laten we het anders doen:

Wat zou je van ons willen weten nu. Zijn er nog vragen??
 
Dan moet je die trots opzij zetten,als je hoort ,dat vissen te klein zitten.
Je kunt dan zeggen,ik doe niets weg,dat gaat dan vanzelf wel.
Maar, ik laat je met rust.
Je komt er nog wel vanzelf achter.
 
Ja of het normaal is dat mijn goudvis zijn eigen poep opeet
 
Je zet je trots niet zomaar opzij. Blijkbaar is het niet te begrijpen hoe trots ik erop ben dat ik eindelijk weer een aquarium heb
 
Beste Sharon,
Ik heb beetje je topic doorgelezen en begrijp dat door de LFS je verkeerd advies is gegeven waardoor je nu met vissen zit die niet in een 60 cm bakje thuis horen.
Ik begrijp dat jij als beginner hier zelf niks aan kan doen en ik vindt het een slechte zaak van die winkel. Maar goed jij zit met de ellende.
Beter gezegd zitten je visjes met de ellende denk ik. Natuurlijk ben je trots en wil je ze liever nu niet wegdoen.
Maar denk je nu eens in hoe de vissen zich zullen voelen in een veel te kleine bak.
Fatsoenlijk uitgroeien kunnen ze niet en dat zullen ze dan ook niet doen.
Dit met straks alle gevolgen van dien hoor.
Ik denk als ik alles zo lees dat dit zeker niet je bedoeling is toch??
Dan is het nu de beste zet om een ander onderkomen voor de vissen te zoeken. Je kunt hier misschien bij aangeboden kijken of er mensen interesse hebben.
Daarna kun je een paar visjes kopen die geschikt zijn voor jou bakje en die zich daarin ook happy zullen voelen.
Geloof me maar dat de maanvis zich echt niet lekker voelt in het bakje.
Je moet denk ik je trots toch een beetje aan de kant zetten en het welzijn van je vissen zwaarder laten wegen.
Ik kan je alleen maar adviseren om vanaf nu te kijken hoe je de te grote vissen een goed ander onderkomen kan bezorgen, en daarna lekker op je gemak een paar leuke en geschikte visjes te gaan zoeken.
Ik denk dat jij toch ook het welzijn van de vissen op de eerste plaats zet??
En omdat ze nu niet goed kunnen uitgroeien zullen ze zich nu al niet lekker in hun vel voelen, al zie jij dat misschien niet direct.
Ik hoop dat je een goede keuze zal maken. En na die goede keuze kun je nog trotser zijn op jezelf omdat je de juiste keuze hebt gemaakt.
 
Ik weet niet of ik die keuze wil maken , misschien wel misschien niet , nu nog niet maar misschien bedenk ik me nog.
Blij dat er toch nog begrepen word dat ik trots kan zijn. En dat het op deze manier overgebracht kan worden. Hierbij krijg ik niet het gevoel dat ik ze slecht onderhoud. Ik ben dol op dieren en zou ze nooit bewust een slecht leven geven....
 
Het is natuurlijk wel zo dat je nu eigenlijk al wel weet dat de visjes zich niet happy voelen. Al zie je dat misschien niet en kunnen ze je dat ook niet vertellen.
Toch is dat iets wat je vast begrijpt omdat ze veel te groot voor je bak zijn en willen uitgroeien.
Om ze dus de kans te geven om uit te groeien en zich dus lekker te voelen moet je niet langer wachten met het ondernemen van actie.
Zonder dat je ze wil benadelen gebeurd dat nu toch al. Dus ik hoop dat je snel het besluit zal nemen om een goed ander onderkomen voor ze te zoeken. En dan kun je pas echt trots op jezelf zijn en dan zullen de andere leden daar denk ik net zo over denken. De andere leden hebben ook het beste met jou en je visjes voor hoor.
 
Is gewoon een grote domper als je vol enthousisme aan deze hobby begint en een winkel maar alles aan je verkoopt zonder eerlijk en goed advies te geven en dan achteraf blijkt dat het totaal een slechte situatie voor je vissen is waar je inmiddels een band mee hebt.

Is nu aan jezelf om de beslissing te nemen over niet heel te lange tijd wat je gaat doen,sla je alle adviezen die men je hier geeft in de wind en wacht je af tot het punt dat je vissen tekenen gaan vertonen van ziekte en uiteindelijk doodgaan wat echt gaat gebeuren als je het zo laat of pak je het aan.

Jij bent de enige die deze beslissing kan maken en is niet makkelijk maar nu weet je wat het verhaal is,niemand kan jou iets verplichten maar als je zo doorgaat en niks veranderd ben je bewust de dieren die je eigenlijk uit liefde hebt genomen aan het laten lijden hoe hard dit ook klinkt maar kan het niet mooier maken.
Ik wens je veel wijsheid toe Sharon!
 
Ik ben het met mijn naamgenoot John eens hoor. Je hebt ze genomen met de beste intentie dus ik hoop dat je dat snel ook weer zal laten zien door het besluit wat je gaat nemen. Dat hoeft niet vandaag maar denk er niet al te lang over na, want iedere dag dat een vis zich niet lekker voelt is er toch 1 teveel he??
Ik wens je ook veel wijsheid toe met het nemen van je besluit :thumbs:
 
dat zal wel lukken , mijn vissen gaan een goede tijd krijgen....
 
:) maar is het nou normaal dat mijn goudvis zijn eigen poep eet.
 
Je gaf eerder aan dat je om de dag voert dus het beestje is waarschijnlijk uitgehongerd waardoor hij op deze manier probeert om toch wat binnen te krijgen.
 
Ik geef hem nu wel al twee dagen extra door zinkvoer gelijk boven de vis in mijn aquarium te gooien zodat de andere vissen het niet voor zijn neus weg kunnen halen , dat hij poep eet zag ik net pas nadat ik voer heb gegeven.
 
Zanziee zei:
Ik denk dat Roosen bedoelt:

Ze hebben je (bij de viswinkel) verteld dat hij klein blijft.
Is het nu ook het geval dat je de maanvissen bij dezelfde viswinkel gekocht hebt (en ze hebben je verteld dat het met gemak bij elkaar past),
dan komen we weer op het oude verhaal terecht, de viswinkel die geld wil verdienen en het niets interesseert waar de vissen terecht komen (Zolang ik mijn geld maar heb!).

blijf voortaan uit mijn hoofd
je leest gedachten :D :D

maar het klopt 100 %

verder kan ik me alleen maar aansluiten bij jessicapillon en seabait

en hopen dat je de juiste keuzes maakt datis aan jouw wij hebben gezorgddat je de juiste info hebt om de keuzes te maken
 
Ja maar bij de winkel hebben ze mij wel vaker iets vertelt wat wel vaak klopte alleen was dat niet alleen bij vissen... Maar je beter om misschien toch maar even google te gebruiken
 
Sharon_xx zei:
dat zal wel lukken , mijn vissen gaan een goede tijd krijgen....

dat is fijn om te horen

en kan goed zijn dat ze in die winkel alles weten van konijnen of zo iets
maar niemand voldoende kennis heeft over vissen
 
Ja dat klopt wel... Achjaa wel zonde want nu kom ik daar niet meer terwijl ik er wel vaste klant was..
 
je kan er nog perfect gaan hoor
is wrs geen slechte winkel op zich zolang je hun adviezen eerst eens dubbel en mss wel tripel checkt kan je er perfect naartoe

hier is ook zo een grote winkel
hun adviezen zijn om te huilen maar ze hebben heel veel keuze in voer etc
 
Wij hebben in en rond leerdam nog best veel dierenwinkels zitten , wel geleerd altijd eerst even checken. Maar voor voer enzo ga ik er nog wel heen..
 
Ik ga denk ook even langs de bieb.. Boeken kunnen handig zijn
 
Sharon_xx zei:
Wij hebben in en rond leerdam nog best veel dierenwinkels zitten , wel geleerd altijd eerst even checken. Maar voor voer enzo ga ik er nog wel heen..

zo doe ik het ook

succes met de zoektocht naar boeken
 
Onze bieb is heel groot daar zal vast wel een boek tussen zitten..
 
Sharon_xx zei:
Luister als jij niks beters te zeggen hebt kun je maar beter niks zeggen. Je hebt geen idee wat ik heb oke dus je kan wel zeggen ziek of niet als je niet weet wat ik heb bemoei je dan lekker met je eigen zaken oke !!
En als je het niet ziet als een serieus iets hoef je ook niet te reageren maar kan je verder kijken naar iets wat je wel interessant vind.

En dat ik achter de laptop zit betekend niet dat ik me gelijk goed voel. Ik heb wel andere dingen aan mijn hoofd dan nu die bak op meten !!

Als jij zegt dat ik er niks aan wil doen het zij zo! Dat is dan jou mening. Het kan ook normaal gezegd worden klaar!

Ik vat dit eventjes op als een reactie op hetgeen ik gezegd heb.

Ik weet inderdaad niet wat jij hebt en dat wens ik ook helemaal niet te weten eerlijk gezegd. We zijn hier op dit forum om elkaar te helpen en dan gaat het er altijd in de eerste plaats om dat de vissen een goed tehuis krijgen en zich prettig kunnen voelen tijdens hun korte leven. En dan is dit forum een perfect medium om een heleboel vragen beantwoord te krijgen, met als doel tot de best mogelijke leefomgeving te komen voor je vissen!!

Jij meld je aan op dit forum voor hulp. Dat is stap 1 en daar zijn wij allemaal blij mee. Vervolgens start je met het vragen van verschillende dingen, die, hoe vervelend je het ook vind, allemaal met elkaar in verhouding staan.
De gegeven tips en opmerkingen vat je op als persoonlijke aanvallen op de manier waarop jij aquaria houd en je stoort je eraan dat mensen (idd wat direct en straight to the point) zeggen dat er bepaalde dingen in jouw aquarium niet goed gaan.

Niemand verplicht je tot iets, we proberen alleen voor de levende have in jouw bak, de beste oplossing te vinden.
Je geeft aan dat je een bak hebt die groot genoeg is voor de maanvissen, op simpele vraag hoe groot hij dan is, komt lang geen antwoord, zodat wij niet weten of dat inderdaad zo is. De problemen die je schetst zijn lastig op te lossen als we dit soort zaken niet zeker weten.

Nu dan blijkt dat de bak helemaal niet groot genoeg is voor die vissen (bij lange na niet zelfs) wordt er dus geadviseerd een grotere bak te kopen of een goed tehuis te zoeken voor deze vissen en zelf andere vissen uit gaat zoeken die beter in jouw kleinere bak kunnen en zich daar wel prettig in voelen.

Zo wordt het aquarium houden voor jou ook weer leuk, krijg je dit soort vervelende opmerkingen ook niet meer en het grootste voordeel is dat je vissen zich happy voelen! Als je daarbij het idee hebt dat je trots weg is, zet dan de stap tot een verbeterde omgeving voor je vissen en je hebt al het recht om weer super trots op je bakje te zijn!!

(ps, het slecht voorlichten in een dierenwinkel is niet vreemd, de meeste mensen leren tijdens hun dierenopleiding vrij weinig tot niks over het houden van aquaria en kunnen je dus ook niet 100% helpen, best is om zelf wat voorbereiding te doen, voor aanschaf van vissen of planten en voor eventueel advies niet naar een dierenwinkel te gaan, maar naar een aquarium speciaalzaak ;) )

In ieder geval wens ik je veel succes met je keuzes, ik hoop dat je de juiste maakt..
 
Ik wil iedereen toch verzoeken om het leuk te houden en elkaar en elkaars mening te respecteren.
We zijn hier per slot toch om elkaar te helpen en er samen een leuke hobby op na te houden??
 
Met een grotere bak ben ik bezig ,maar even iets anders. Hoe krijg ik foto's in bijvoorbeeld deze reactie ??
 

Terug
Bovenaan