Planten


Zonder foto's en specifieke informatie over het aquarium (afmeting, filtering, verlichting, plantensoorten) is het natte vingerwerk. Hoewel ik sterk vermoed dat de goudvis de schuldige is. Deze vissen hebben veel en gebalanceerd voedsel nodig, bij een tekort laten ze de planten niet met rust.
 
Ik heb zand een laag en een beetje grind.
 
Ik heb wel een filter , en verwarming in mijn aquarium zitten. Maar de goudvis is vooral met het grind bezig. Mijn Blackmolly's en maanvissen eten vooral mijn planten aan.
 
Ja mijn goudvis doet het bij een soort plant , de maanvissen en black molly's die doen het bij alle.
 
Ik geef mijn vissen zinkend voer. En heel soms een beetje drijvend omdat mijn neon tetra's altijd misgrijpen en veel kleiner zijn dan de rest en ze dan geen eten hebben gehad. Ik geef zinkend voer omdat, de medewerker van de winkel zei dat die goudvis anders teveel lucht in slikte maar is dat ook zo? , als dat niet zo is dan ga ik wel even langs om te vragen welke informatie wel klopt die hij mij heeft gegeven
 
Kan wel kloppen van luchthappen met goudvissen idd.
Om de dag is veelste weinig,maanvissen worden/zijn grote vissen en die moeten flink eten,kan zijn dat ze heel erg hongerig zijn en misschien ook wel van de planten eten.
 
Oh ja ik hoorde in de winkel dat ze niet te veel moesten omdat ze dan dood konden gaan ofzo. Maar geld dat ook voor de andere vissen.Dat die dan meer eten moeten of is dat verschillend per soort.
 
Goudvissen zijn scharrelaars die gedurende de dag kleine beetjes eten. Met name als ze jong zijn hebben ze veel voedsel nodig. Het visje zal uitgehongerd zijn.
Drijvend voer is geen probleem. 1 van de beste merken goudvissenvoer produceert voornamelijk drijvend voer.

Maanvissen hebben ook veel en vaak voedsel nodig als ze in de groei zijn. Hoogwaardig voedsel zoals verschillende soorten diepvriesvoer.
 
Diepvriesvoer ?? En watervlooien die tip heb ik ook gekregen. Maar ik las ook dat die voor andere vissen schadelijk kunnen zijn ??.
 
Dan hadden ze in ieder geval wel meer te eten gehad. Dus dat is weer een nadeel dat ze niet kunnen praten.
 
Sharon_xx zei:
Dan hadden ze in ieder geval wel meer te eten gehad. Dus dat is weer een nadeel dat ze niet kunnen praten.

De hobby bestaat al heeeeel lang en er is heel veel bekend over vissen en planten,boeken en internet staat er vol mee dus een goede verzorging is ook mogelijk zonder dat ze kunnen praten hoor ;)
Denk dat je huilend zou weglopen als ze konden praten....
 
Ja , maar je rekent er ook op als de winkelmedewerker tegen jou zegt van ja dit dit is goed voor je vissen dat dat klopt.Maar weet jij hoe dat zit met die watervlooien.
 
Dat is omdat je nog veel moet leren en bedoelde ik ook met ervaring,mensen met meer ervaring weten dat een winkel eigenlijk het liefst zoveel mogelijk centjes willen verdienen en dan vaak zeggen dat bepaalde dingen wel kunnen want als ze nee zeggen koop jij het niet of iets goedkopers bv.

Wat is er met watervlooien?
 
Dat ik die aan mijn vissen zou kunnen geven maar dat die bijvoorbleed voor mijn neon tetra's weer schadelijk kunnen zijn.

En ja ik moet nog veel leren en ik heb in die twee dagen dat ik lid ben ook al redelijk wat geleerd. En ja maar die medewerkers kunnen zo overtuigend klinken, maar je hebt gelijk ze doen alles om geld te verdienen.
 
Normaal gesproken zijn watervlooien goed voor alle vissen maar soms zitten er beestjes tussen die voor problemen kunnen zorgen.

Ik weet zeker dat 9 van de 10 mensen hier op een verkeerde manier zijn begonnen,ik ook hoor maar is de kunst dan om het te proberen zoveel mogelijk te veranderen en goed te doen.
Is in het begin ff slikken als je zelf denkt dat je vissen het goed hebben maar blijkt dat dit eigenlijk helemaal niet het geval is.
Als je de adviezen opvolgt zul je 1000 keer meer plezier aan de hobby beleven.
 
Ja ik zou vanaf nu niet zo vijandig doen , ik ben ziek dus ik zit niet lekker in mijn vel maar dan moet ik niet zo raar doen.

Mijn excuses daarvoor.

Maar hoe groot is de kans dat watervlooien schadelijk zijn voor je vissen ?
 
Ok afgesproken Sharon! ;) en is makkelijk om te zeggen dat iemand iets niet goed doet maar zoals ik al eerder heb aangegeven is het top dat je lid bent geworden van het forum! :thumbs:
Hoeft ook niet eens allemaal vandaag te veranderen in je bak natuurlijk,stapje voor stapje en moet het vast goedkomen.

De kans is heel klein en is een kwestie van pech hebben als er iets naars tussen de watervlooien zit.
Neem aan dat je ze bij de winkel koopt.
 
Ja ik koop ze dan gewoon bij de winkel maar dan zul je natuurlijk weer zien dat ik net pech heb daarom durf ik het niet zo goed. Bang dat ik straks allemaal dode visjes heb. En daar zit ik niet echt op te wachten.
 
Ze gaan niet zomaar dood hoor dus je moet ook niet bang zijn maar niet in 1 keer het zakje in de bak doen want kan veel te veel zijn ineens en is toch handig om te weten hoeveel liter je aquarium heeft en hoeveel vissen precies snap je?
 
Ik denk dat diepvriesvoer een beter alternatief is. Het is veiliger, goedkoper en langer houdbaar.
 
En wat houd diepvriesvoer ongeveer in ??
Want ik hoorde alleen over watervlooien.
 
Dat is dit spul:
http://www.google.com/search?q=blister+ ... CAYQ_AUoAQ

Bij aquariumspeciaalzaken en sommige dierenwinkels/tuincentra hebben ze dit in vriezers liggen. Je kan kiezen uit verschillende beestjes: artemia, daphnia, mysis, krill, rode/witte/zwarte muggenlarven, plankton etc.
Zo'n blokje laat je ontdooien in een schaaltje met water en dat kap je daarna in het aquarium.
 
Okee , je hebt best veel keuze. En kan je dat ook op internet bestellen ??..
 
Ik denk dat ik dat wel kan halen voor mijn vissen. Is dat ook echt gezonder dan zink en drijvend voer.
 
Je kan dat gewoon combineren met het andere voer dus voor de afwisseling.
Beste is om het in de winkel te halen want via internet is het met verzendkosten een stuk duurder meestal.
 
Ja dat is waar. En ik zag op internet ook dat ik mijn algeneten bijvoorbeeld een stukje komkommer kon geven klopt dat ??
Of kan dat niet.
 
Ja die vinden dat wel lekker hoor maar ook weer oppassen dat je niet een te groot stuk doet en te lang in het water laat.
 
Gewoon een klein blokje. En hoelang kan dat er in blijven ??
 
Je kan een schijfje afsnijden en daar een lepeltje o.i.d. doorheen steken zodat het niet blijft drijven. Bij mij wordt gewoonlijk altijd opgegeten en blijft alleen het velletje over. Zo niet dan haal ik het er binnen 24 uur uit.
 
Okee , ja dat kan ik inderdaad proberen , zijn er nog andere fruit of groente soorten die ik aan mijn algeneter kan geven?
 

Terug
Bovenaan