Planten


S

Sharon_xx

Guest
Ik heb een aantal planten in mijn aquarium zitten. Deze willen alleen niet doorgroeien. Mijn vissen eten ze ook helemaal kaal maar dat blijkt normaal te zijn.

Wat kan de reden zijn dat mijn planten niet willen groeien ??
 
Welke vissen heb je dan? kan komen omdat de planten zelf te weinig licht en voeding hebben bv en dat ze daarom niet groeien.
 
Maanvissen , Black Molly's , Mijn oude rare goudvis :) , een algen eter en neon tetra's . Maar mijn vorige planten groeide wel ik weet niet wat voor soort planten het waren maar die deden het prima maar waren aan het einde helemaal kaalgevreten. Want het licht moet geen probleem zijn.
 
Het is met name mijn goudvis en mijn maanvissen die mijn planten aanvreten.Daar is volgens mij niet veel aan te doen.
 
Goudvissen staan wel bekend dat ze planten te grazen nemen maar maanvissen niet hoor.
Durf het bijna niet te vragen maar wat zijn de afmetingen van je bak?
 
Een goudvis en maanvissen bij elkaar? :confused:
Dat matcht van geen kant. Daarbij zijn goudvissen scholenvissen die soortgenootjes nodig hebben om zich prettig te voelen en hebben een gigantische bak nodig. Een ruime vijver is het beste voor ze.
 
Ja mijn goudvis zit gewoon bij mijn maanvissen en ik weet dat het geen combinatie is maar het gaat eigenlijk hartstikke goed. Deze goudvis was mijn eerste vis. Ik kan hem moeilijk apart houden. En daarbij heb ik deze hobby nog niet heel erg lang.

De afmetingen weet in niet, het is een niet te grote maar ook geen klein aquarium ik zou hem van de week even opmeten.
 
Het lijkt goed te gaan omdat je niet echt ervaring hebt maar de kans is heel groot dat je flink problemen gaat krijgen met deze combinatie omdat de vissen ziek worden.
 
Tot nu toe is er nog geen verandering en ze zitten er al een tijd in. Ik hoor vooral dat goudvissen 'altijd' de staarten van de maanvissen op zouden eten , maar dat is ook nog niet gebeurt. Ik kijk het aan en mocht het niet goed gaan dan zou ik het een en ander moeten veranderen zo krijg je vanzelf wel meer ervaring want van je fouten leer je ook.
 
De waterwaardes voor deze soorten lopen te ver uiteen. Goudvissen zijn koudwatervissen, maanvissen voltropisch. Maanvissen houden van zacht zuur water, goudvissen kunnen dat niet waarderen. Als je tussen de ideale waardes in gaat zitten doe je ze beiden tekort en nogmaals: goudvissen hebben soortgenootjes nodig om zich prettig te voelen. Daarbij vermoed ik dat je aquarium te klein is voor beiden soorten. Maanvissen zijn scholenvissen waarvoor een aquarium van 150 cm. vaak als minimum gezien wordt om ze hun natuurlijke gedrag te laten vertonen. Gewone goudvissen zijn ongeschikt voor huiskameraquaria, daar worden ze te groot voor. Sluierstaartgoudvissen kunnen gehouden worden in aquaria vanaf 120 cm.
 
Het eerste is totale onzin want zo goed als niemand zal deze combinatie hebben van maanvissen en goudvissen maarja...
Goudvissen worden normaal gesproken enorm groot en zijn daardoor al totaal niet geschikt voor een aquarium en vergroeien dan.
Sommige fouten hoef je zelf niet meer te maken omdat men daar al heel lang achter is en er een hoop info over te vinden is.

EDIT-Jones had ondertussen al een reactie geplaatst ;)
 
Maanvissen en goudvissen kunnen in mijn aquarium prima bij elkaar tot nu toe heb ik er nog geen problemen mee gehad. Mocht ik er problemen mee krijgen heb ik gewoon een vervangend tehuis ik vind het onzin dat het niet bij elkaar kan als het bij mij gewoon prima gaat.
 
Ik heb nog geen foto's van mij aquarium ,als ik tijd heb zou ik ze maken
 
Sharon_xx zei:
Maanvissen en goudvissen kunnen in mijn aquarium prima bij elkaar tot nu toe heb ik er nog geen problemen mee gehad. Mocht ik er problemen mee krijgen heb ik gewoon een vervangend tehuis ik vind het onzin dat het niet bij elkaar kan als het bij mij gewoon prima gaat.

Lieve Sharon,wat we willen aangeven is dat het al te laat is voor oa je goudvis als je problemen gaat merken.
Is echt niet om je pesten ofzo maar je goudvis is nu aan het vergroeien waardoor na verloop van tijd het diertje allemaal problemen gaat krijgen omdat bv de ingewanden elkaar in de verdrukking brengen.
Klinkt hard maar je bent nu eigenlijk beetje voor beetje je goudvis aan een akelig eind aan het helpen en kan een kwestie van weken,maanden of zelf jaren zijn voor dit zich uit maar gaat hoe dan ook mis in je aquarium.
Is hetzelfde verhaal wat Jones al aangaf met maanvissen als ze te klein zitten.
 
Maar mijn aquarium is voor mijn maanvissen niet te klein. En het kan best dat ik nog geen ervaring heb maar dat krijg je ook niet in een keer. De goudvis heb ik gehad.
 
Sharon_xx zei:
En het kan best dat ik nog geen ervaring heb maar dat krijg je ook niet in een keer.

Dat zegt en verwacht niemand toch ook van je? maar je geeft als reactie op mensen die advies geven die wel al heel lang ervaring hebben dat het onzin is....

We proberen je te helpen hoor en vallen je niet aan :rolleyes:
 
Ja dat snap ik, maar ik probeer ook alleen maar mijn best te doen ook voor mijn vissen en als ik dan een goudvis krijg kan ik hem moeilijk altijd in het zakje laten zitten.
 
Dat je geen/weinig ervaring hebt wil niet zeggen dat je het wiel opnieuw moet uitvinden. De combinatie kan niet en de redenen daarvoor zijn duidelijk aangegeven. Een bijkomend probleem van weinig ervaring hebben is dat je niet goed kan zien of het wel echt goed gaat in je bak. We zien hier zovaak dat nieuwe leden met een zieke vis komen en dat blijkt dat de situatie in het aquarium onhoudbaar is. Als zulke leden zich hier eerder aangemeld hadden was de vis helemaal niet ziek geworden omdat de situatie eerder kon verbeteren. Het is geen kwestie van of het fout gaat, maar wanneer. Waarom zou je daarop gaan zitten wachten als je kan redden wat er te redden valt?
 
Dat snap ik maar misschien kan je er wel over nadenken om de goudvis in een grote vijver te zetten bv om de vis zo nog verder een gelukkig leven te gunnen.
Is allemaal niet om je te vertellen dat je slecht bent ofzo want oa omdat je hier van het forum lid bent is dat een bewijs van niet maar we willen je verder helpen om je te informeren hoe het allemaal eigenlijk precies zit.

EDIT-zoals Jones inmiddels ook weer aangeeft ;)
 
Ja ik snap nu wel hoe het zit. En ik heb eerder een aquarium gehad. Dus ik heb ook niet geen ervaring, ik weet er wel wat vanaf ik heb die goudvis denk ik net een maand. En ik kan die goudvis eventueel in een vijver uitzetten, maar ook daar heb je risico's.
 
Dat zeg je goed: in een vijver heb je risico's
In een aquarium houden weet je zeker dat het fout gaat de vraag is alleen wanneer. (ik ga er even niet vanuit dat je een 10 meter aquarium hebt).

Nogmaals: welke afmetingen heeft je aquarium?

~ Ivo
 
Om me er ook eventjes mee te bemoeien. Of het bij jou nu goed lijkt te gaan of niet. Tropische vissen en koudwater vissen horen en kunnen gewoon simpelweg niet bij elkaar!! Welke richting je ook ermee op wilt gaan, 1 van de 2 of zelfs beide soorten gaan geen leuke tijd krijgen in jou bak.

En als jij een tropisch aquarium hebt en een goudvis krijgt, dan zeg je gewoon NEE BEDANKT~! zo moeilijk is dat toch niet????
Ik hoop dat het kwartje gaat vallen, want de risico's in een vijver zijn een boel minder dan in een tropische bak...
 
Ja, daar heb je ook risico,s.
Maar zo moet je niet denken.
Hij is daar vrijer,en kan uitgroeien tot groter formaat. 35-40 cm.
Dat gebeurt in 60-80 cm niet.
Als ik de straat op gaat,bestaan er ook risico,s.
 
Als ik niet wist dat ik een goudvis kreeg kan ik moeilijk nee zeggen. Maar alleen maar negatieve reacties krijgen is ook niet alles.Moet ik perse een gigantische aquarium hebben als beginner nee toch.
 
Nee, je hoeft zeker geen gigantisch aquarium te hebben als beginner.
Maar dan ben je wel beperkt in je keuze qua vissen.

Voor de volgende keer: als je niet weet welke vis je gaat krijgen, ook 'nee' zeggen want je zult altijd zien dat het een ongeschikte is.
 
Sharon_xx zei:
Als ik niet wist dat ik een goudvis kreeg kan ik moeilijk nee zeggen. Maar alleen maar negatieve reacties krijgen is ook niet alles.Moet ik perse een gigantische aquarium hebben als beginner nee toch.

Nee,hoor,Sharon.
Daar is het niet om te doen.

Maar,kijk op marktplaats, als er een bakje wordt aangeboden van 40 cm,met sluier staarten.

We zijn er niet om je de grond in te boren,WEL om je advies te geven.

Dan hebben we er weer een Aquaria-iste erbij. :thumbs:
Mooi woord he,Aquaria-iste!! :p
 
Ik wist helemaal niet dat ik een vis kreeg. Er zijn zat vissen die ik kan kiezen.Een goudvis is geen ongeschikte vis hij zit nu alleen even bij andere vissen. Ik was al van plan om hem weg te doen maar ik denk wel na waar ik hem heen doe. Ik ben namelijk niet de enige met oog voor vissen in mijn familie.
 

Terug
Bovenaan