Mijn aquarium


@Elia wat voor vis bedoel jij als je het hebt over Siamese algeneter? Foto?

Iedereen hier gaat er wel van uit dat er vissoort X mee bedoeld wordt, maar in principe kunnen er (minstens) twee hele verschillende vissen mee bedoeld worden. Dat geeft verwarring. Daarnaast is er een "Chinese" vis in het spel die nogal eens Siamees wordt genoemd en zo de échte Siamees het nakijken geeft waar het aankomt op beschikbare namen. ;)
 
Over deze hier, maar die neem ik niet meer, omdat ze niet goed gaan met de andere vissen.
 

Bijlagen

  • 59C20C3A-7BAA-4E8D-9D69-87DF80161705.png
    59C20C3A-7BAA-4E8D-9D69-87DF80161705.png
    486.5 KB · Weergaven: 60
Oja ik had nog een vraag trouwens: ik heb zojuist op internet gelezen dat marmerbijlzalmen en maanvissen niet heel goed met elkaar samen gaan en dit zou zo zijn doordat de marmerbijlzalm te klein zou zijn, maar hier op aquaforum stond dat het wel samen kan. Heeft iemand misschien enig idee wat ik nu moet kiezen?

alvast bedank!
 
Hier de foto’s😁
 

Bijlagen

  • 0240200B-E249-48A1-9755-6FA3922A4B0D.jpeg
    0240200B-E249-48A1-9755-6FA3922A4B0D.jpeg
    279 KB · Weergaven: 64
  • 5C8EFF42-4A51-4EFE-803A-A3434F6ED6AE.png
    5C8EFF42-4A51-4EFE-803A-A3434F6ED6AE.png
    241.2 KB · Weergaven: 61
Beste Elia

Als ik je vragen lees, dan is het duidelijk dat je nog redelijk onervaren bent met vissen

Je aquarium is goed genoeg voor een paar maanvissen 4 is krapjes maar het kan wel goed ze gedragen zich dan wel als groepje
daar de citroen Tetra's bij is een prima combi, Diamant zalmpjes ook trouwens
En niet alles in één keer in de bak plempen, gewoon 4 of 5 per keer, de bak moet ook wennen

en dan kijk je naar je bak en bewoners en kijk je of het al niet druk genoeg is want ook is van behoorlijk belang
Gewoon niet te snel willen, dan komt het beter goed dan met haast en spijt

En testen, geen stripjes maar druppels, kost vanaf een 35 euro ok, maar je doet er lang mee en je test heel veel nauwkeuriger, stripjes is knudde
 
ok bedankt. Wat bedoel je met diamantzalmpjes? Diamantgourami’s of zalmpjes of marmerbijlzalm
 
20201017_222231.jpg


Ik heb dus 4 (komen straks nog een aantal bij in de andere bak) van deze Diamant zalmpjes, leuk en bewegelijk, ze gebruiken de hele bak, en niet al te druk maar ze kunnen wel zoef als een speer wegschieten
Prachtig als je eten geeft dat ze dan om beurten als een pijl uit de boog tjoep van onder naar boven sjezen om een vlokje te snaaien
Ik dacht eerst dat het Citroen tetra's waren want ze lijken nogal op elkaar, maar de tetra's blijven wat meer onderin en blijven wat kleiner, zijn ook ietsje minder brutaal
 
Maar kunnen de de marmerbijlzalmen wel of niet, want die vind ik eigenlijk wel heel erg leuk
 
Nog 1 vraag

is onderstaande dan definitief goed (en past iedereen goed bij elkaar), want ik wil het graag zeker weten voordat ik ze bestel.

150cm aquarium:
5 maanvissen
6 marmerzalm
15 citroentetra’s
1 siamese algeneter
3 ancistrussen
10 corydora’s panda
2 diamantgourami’s
1 helenaslak

alvast bedankt
Een aquarium met dit aantal, maar ook dit aantal verschillende, vissen vereist nogal wat kennis en kunde. Ik krijg de indruk dat dit je eerste aquarium wordt, zo ja, weet waar je aan begint. Sowieso heb je nogal wat aan filtercapaciteit nodig (denk aan 2 grote externe potfilters). Veel vissen vereisen een erg lage PH en KH/GH, je zult waarschijnlijk niet ontkomen aan osmosewater.

Marmerbijlzalmen en maanvissen kunnen over 't algemeen wel op dezelfde waterwaarden, maar een groepje van 6 is voor iedere schoolvis eigenlijk te weinig.
 
Ik heb hiervoor trouwens wel wat ervaring met aquaria gehad. Ik had vroeger een aquarium met zwaarddragers en goerami’s en nog wat molly’s
 
Ok maar vallen die marmerbijlzalmen en maanvissen elkaar lastig?
 
Bijlzalmpjes zijn erg leuk maar lastig, ze worden ook redelijk groot
Zijn kwetsbare vissen, en als je pech hebt springen ze zo je aquarium uit
Je kunt ze zowiezo alleen in een ingedraaid aquarium plaatsen

Je wilt echt te snel, en dat geeft ellende, kleine stapjes en je komt er sneller dan met grote sprongen
 
Ik denk dat ik het wel, maar gewoon ga doen (marmerbijlzalmen en maanvissen).

bedankt ik zal het proberen wat rustiger aan te doen.
 
Wat is de man-vrouw verhouding van maanvissen eigenlijk (5 stuks)
 
Wat is de man-vrouw verhouding van maanvissen eigenlijk (5 stuks)

Bij de kleintjes is dat niet te zien en dus een kwestie van geluk, 1 op 1 kan 1 op 3 ook maar ze gaan blijvende koppeltjes vormen
Uitzonderingen zijn er altijd. ik had een megaman en die had 2 vriendinnen die om beurten eitjes fabriekten

Geen grap hoor van die springende bijlzalmpjes, die beesten kunnen met gemak 2,5 meter halen, of je hoort een serieuse *TOK* tegen de kap
 
heeft een van jullie trouwens ervaring met koicampagnie, daar wou ik me vissen gaan kopen namelijk en ik wou weten of het wel betrouwbaar was
 
Geen idee

Ik bekijk liever eerst wat ik koop, nog nooit online gedaan en gaat ook nooit gebeuren
 
worden die marmerbijlzalmen ook beschadigd als ze tegen de kap aan springen
 
heeft een van jullie trouwens ervaring met koicampagnie, daar wou ik me vissen gaan kopen namelijk en ik wou weten of het wel betrouwbaar was
Ja, ik heb ervaring met de koicompagnie.

Waar je bij een winkel op moet letten:

Zijn de bakken schoon.
Ruikt het fris?
Zien de vissen er goed uit of zijn ze ziek?
Zie je veel dode vissen?
Is het advies wat je krijgt goed?

Die laatste is natuurlijk lastig als beginner. Daarom is het belangrijk om veel zelf informatie in te winnen.
Verschillende bronnen die ik betrouwbaar vind zijn: aquainfo, seriouslyfish.
Via YouTube kijk ik vaak naar "Nickey vis" en "aquarium Sunshine's Valley".

Ga ook eens naar andere aquariumzaken om te vergelijken. Sommige dierenwinkels hebben ook een mooie/goede aquariaafdeling.

(Eigenlijk heb je je antwoord al wat ik van die winkel vind..)

Over de vissen:
- als je corydoras neemt, doe dan als bodembedekking zand. Ook maanvissen vinden dit fijn geloof ik.
- zitten c. Panda liever niet een stuk koeler (max.25 graden) dan maanvissen?
- ik zou 1 grote groep scholenvis nemen. De maanvissen zijn je blikvangers al.

Al eerder genoemd:

Heb je al nagedacht over je waterwaarden goed krijgen voor de maanvissen? Maanvissen zitten graag op wat zachter water (met een maximale pH van 7). Kun je je dit bieden? Ook stabiel?

Heb je ook al nagedacht over de filtering?
 
worden die marmerbijlzalmen ook beschadigd als ze tegen de kap aan springen
Ik heb marmerbijlzalmen. Ze kunnen springen, dit doen ze vooral als ik ze voer. Vooral wanneer ik ze fruitvliegjes voer.
Dan is het goed uitkijken dat ze niet uit de bak springen.

Ik heb maar een enkele keer gehad dat ze tegen de lamp sprongen. Daar hebben ze niets aan overgehouden. Maar ik heb wel led-verlichting die niet enorm heet wordt.

Ik hoor van verschillende mensen dat het schuwe visjes kunnen zijn. misschien komt dat omdat ze vooral in de schemer erg actief worden. Overdag chillen ze wat onder drijfplanten of overhangende planten.
 
Ik ga dit weekend denk ik de planten bestellen. Dan wacht ik 2 weken en dan laat ik me water testen.
 
Ja, ik maak er een zuid-amerikaans biotoop van met veel drijfplanten en kienhout en valisneria enzo
 
Over die panda corydora‘s, ik denk dat ik dan misschien een andere soort neem zoals bijvoorbeeld een julie
 
Ja, ik maak er een zuid-amerikaans biotoop van met veel drijfplanten en kienhout en valisneria enzo
Oké, nice!

Hou er rekening mee dat planten ook verschillende eisen stellen aan het water. Om het makkelijk te houden😂
 
Ik denk dat dit het wordt:

5 maanvissen

6 corydora’s julii

3 ancistrussen

25 citroentetra’s of fantoomzalmpjes

2 diamantgourami’s

8 marmerbijlzalmen

1 helenaslak
 

Terug
Bovenaan