Levendbarenden en andere vissen buiten: 2016


@Gerjan: Kikkerbeet is inderdaad een drijfplant. En wat leuk dat je de kuip op mijn kuip ge�nspireerd hebt, dat vind ik best een groot compliment :D Weet je al wat je erin gaat doen?
 
Nee nog niet. Laat hem eerst 3-4 weken indraaien. Heb binnen nog een koppel plaatjes en endlers zitten. Anders eventueel zwaarddragers, ik ga er nog even goed over nadenken wil wel dat de visjes 't goed hebben.

Bij een recent geopende aquariumspeciaalzaak zag ik deze week ook dat ze heterandria formosa verkopen, dus dat lijkt me ook een leuke optie. Zijn wel 5 euro per koppel man-vrouw.
 
Ik ben er denk ik wel uit. In de ronde kuip gaan in de 3e week van Juni een groepje heterandria formosa. Dacht aan de verhouding 4v x 2m. Kunnen endlers en formosa eigenlijk kruisen?

Verder nog mensen met foto's van hun buitenspul? :d
Ben heel benieuwd, er reageren ook vaak mensen met goede tips en adviezen alleen kan ik hun eigen bakjes niet zien :p.

Ben benieuwd hihi.

Groetjes.
 
Heterandria en Poecilia zijn verschillende geslachten, dus ze kunnen niet kruisen. Misschien kan je beter wilde guppen ipv endlers nemen, wilde guppen kunnen namelijk beter tegen lagere temperaturen...
 
Om te stellen dat ze niet kunnen kruisen omdat ze van verschillende geslachten zijn is een beetje voorbarig. Er zijn meerdere dieren die ondanks totaal verschillende chromosoomaantallen gewoon nakomelingen kunnen krijgen, al zijn deze vaak wel onvruchtbaar.

https://www.youtube.com/channel/UCCa_xz ... OTDRR3h_jw
Deze gebruiker op YouTube heeft weer enkele video's gemaakt van zijn buiten- en kasbakken :D
 
Die filmpjes heb ik allemaal al gezien :d.

Bij deze even een fototje van een baby chinese danio. Heb er vanochtend een gespot. Zit de rest zo goed verstopt of is dit de enige die overleefd?

yHYEFEfayyILo8akmfe8lNd4QXI5fbAR.jpeg


Adviezen zijn welkom: zou ik hem apart gaan zetten of lekker bij de ouders laten? Hoop er namelijk wel wat over te houden, vind het zo leuk om ze te zien opgroeien.

Inmiddels heb ik mijn endlers bij de chinese danio's ingezet (4 volwassenen), nu de temp. niet echt meer onder de 20 graden lijkt te komen leek me dit nu wel goed. 's nachts blijft de temp in mijn kuip ook rond de 19 graden.

Groetjes.
 
Als er alleen danios in zitten gaat het wel goed de oude dieren eten de jongen niet op.
Jonge visjes zitten altijd bij elkaar komen er vast nog wel meer
 
Ow beter lezen dus weet niet of guppen jongen eten ze verstoppen zich namelijk niet
 
Heb er inmiddels 3 kunnen spotten, overigens allemaal een beetje verspreid in de bak. Ze zijn wel erg klein, ik denk dat als de endlers ze tegen komen ze ze ongetwijfeld eten. Wellicht dat ik er een paar probeer te vangen en over te zetten.
Doordat het water behoorlijk groen/bruinig(heb er een stuk kienhout in liggen) kan ik de bodem niet eens meer zien en dus ook de vissen alleen als ze wat bovenin zwemmen. Dit maakt het extra spannend wat er na de zomer eventueel uit komt. Daarbij heb ik de planten goed dicht begroeid op dit moment en wellicht dat daar nog wat verstopt zit...

Apart he, dat het zo leuk is om dit op te starten en dat je het liefst wil dat het eind van de zomer is om te kijken wat er van geworden is...

Ik ga er gewoon lekker van genieten en zie aan het eind van de rit wel wat er van gekomen is. Dan heb ik gelijk leerstof voor volgend jaar ;).

Nogmaals; mochten er meer mensen met buitenbakken zijn: foto's :d. Altijd leuk om te zien en te horen wat anderen doen.
 
Even een schopje.

Geen chinese baby's meer gezien laatste week. Was ook vrij koud. Endlers doen het er verder goed bij. Temp komt niet onder de 16-17 graden 's nachts en wordt overdag mooi 20+.

Komende vrijdag is mijn ronde kuip ook ingedraaid en ga ik daar een groepje platy's in plaatsen. En later heterandria Formosa erbij. Na een weekje ongeveer.

Hoe is het bij jullie?
 
Eieren gehad van de chromosus maar dat is niet gelukt nu hebben ze geen zin meer.
Wacht nog steeds op mijn rondstaartparadijsvissen uit duitsland helaas nog geen reactie weer.
 
@ MauriceB: Mijn rondstaartparadijsvissen komen ook uit Duitsland. Als je bij de juiste persoon zit, komt dit wel goed. Ik heb nu een trio apart zitten (sinds 3 weken) in een kuip van 90 liter. Hopelijk wordt de temperatuur hierin hoog genoeg om ze aan het kweken te krijgen. Het mannetje is wel al mooi gekleurd en de vrouwtje zijn lekker rond.
 
Dan weet ik van bij wie ze komen. Een deel van mijn rondstaarten komen ook van bij hem. Bij mij was het een snelle en vlotte levering.
 
Top, heb bak klaar gezet vandaag voor de 8 tot 10 rondstaarten hier ga ik 1 stel uit selecteren om kweek mee te doen de rest gaat de vijver in.
 
Foto update van hoe de kuipen er nu bij staan.

3a7lmXFJXhLZkTsrxUjcP5-nwyQIcgEn.jpeg


Wat mij opvalt is dat de vissen zich buiten veel natuurlijker gedragen. Geen heftig heen en weer/op en neer gezwam ofzo. Ze zijn vliegensvlug en constant verdacht op gevaar. Dat gedrag zie ik hier in de slootjes met de plaatselijke visjes ook terug. Verder zijn ze de hele dag bezig met het zoeken en eten van voedsel.
De temperaturen lijken ze niet te deren...

Inmiddels heb ik sinds een paar dagen 6 Platy's in de ronde kuip zitten. Zijn wat schuw maar zie ze vaak bezig met eten.

Beide kuipen zijn goed beplant naar mijn mening, ik ververs wel 1x per week 1/3e tot de helft van het water voor de zekerheid. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik hier 1x in de 2 weken van kan maken.

Groetjes.
 
Gerjan90 zei:
Bij deze even een fototje van een baby chinese danio. Heb er vanochtend een gespot. Zit de rest zo goed verstopt of is dit de enige die overleefd?

Zo heb ik ze nu ook rondzwemmen. Ik voer de danio's wat extra zodat ze geen interesse in hun jongen hebben.

Met de Endlers erbij zal er vast wel af en toe een worden gegeten.
 
SmartDuck zei:
Gerjan90 zei:
Bij deze even een fototje van een baby chinese danio. Heb er vanochtend een gespot. Zit de rest zo goed verstopt of is dit de enige die overleefd?

Zo heb ik ze nu ook rondzwemmen. Ik voer de danio's wat extra zodat ze geen interesse in hun jongen hebben.

Met de Endlers erbij zal er vast wel af en toe een worden gegeten.

Wat leuk! Ik heb helaas al een poosje geen jongen meer gezien. Enige mogelijkheid is dat ze zich tussen de plantjes verstoppen en ik ze dus daarom niet zie, maar daar kom ik met 2,5 maand wel achter haha.

Groetjes.
 
Vandaag 12 chinese danio's in de vijver gedaan (3 bij 1,5). Ben benieuwd.
In de vijver had ik al blad-op-blad gedaan uit het aquarium en het komt gewoon aan :)

Tevens 6 Heterandria Formosa in een speciekuip van 90 liter gedaan waar al een tijd zuurstofplanten in zit.

Ben benieuwd
 
C�dric Vleminckx zei:
Misschien ook nog wel eens iets dat ik dit deze zomer ook eens ga proberen.

Moet je echt gaan doen, is hartstikke leuk. Zou ik wel nu alvast een gaan opstarten, anders is de zomer zo voorbij :p.
En wel een foto he;).

Karper1975 zei:
Vandaag 12 chinese danio's in de vijver gedaan (3 bij 1,5). Ben benieuwd.
In de vijver had ik al blad-op-blad gedaan uit het aquarium en het komt gewoon aan :)

Tevens 6 Heterandria Formosa in een speciekuip van 90 liter gedaan waar al een tijd zuurstofplanten in zit.

Ben benieuwd

Leuk zeg! Heterandria Formosa ben ik ook erg benieuwd naar, die lijken me zelf ook heel leuk.
Maak eens een leuke foto en post hem hier zou ik zeggen :de.
 
Gerjan90 zei:
MauriceB zei:
Mooi he stressvissen lekker zien genieten

Hoe bedoel je dat precies?

Dat veel vissen het hele jaar door een constant temperatuur worden gehouden waardoor ze hyper zijn en snel opbranden bv zebradanio prachtbarbeel purperkop etc.
Nergens ter wereld is het constant 25 graden.
 
MauriceB zei:
Gerjan90 zei:
MauriceB zei:
Mooi he stressvissen lekker zien genieten

Hoe bedoel je dat precies?

Dat veel vissen het hele jaar door een constant temperatuur worden gehouden waardoor ze hyper zijn en snel opbranden bv zebradanio prachtbarbeel purperkop etc.
Nergens ter wereld is het constant 25 graden.

Inderdaad. Geldt voor veel vissen en merk dat ik het zelf ook doe.... Je stelt de thermostaat in en laat die zijn werk doen, het is te gemakkelijk.
Ik heb op dit moment binnen alle thermostaten uit het contact gehaald en laat het dus gewoon wat rustig schommelen van de zomer. In de winter wisselde ik dit jaar af en toe, eerst een tijdje 23 graden en dan weer een tijdje 21 graden, zo is er toch wat afwisseling.

De vissen buiten lijken nu echt wilde vissen en geen aquarium vissen meer, erg leuk om te zien. Temperaturen lijken ze ook weinig last van te hebbeb(zowel warmte/koude als grote dag/nacht verschillen). Ze gaan niet zielig in hoekjes hangen, wat in het aquarium nog wel eens gebeurt als er ook maar iets afwijkends gebeurt...
 
Ik heb dan geen vissen buiten (maar dat ga ik in de toekomst wel doen, geweldig is het :D ), maar over de temperatuur van de binnenbak kan ik meepraten. In de winter heb ik er een heater in zitten die te temperatuur op 20 graden houdt. Dit omdat ik door 'experimenteren' erachter ben gekomen dat 19 graden het laagste is wat de Pangio Semicincta aan kan zonder bleek te worden uit ongenoegen. Nu heb ik de heater uit de bak en laat de temperatuur mooi flucteren, ze lijken inderdaad nergens last van te hebben :)
 
Ga ik doen. Ik zie er nu geen een meer :)
Dus van de Het. Formoso

Enfin, net nog een stuk of 10 goudelritsen bemachtigd. Deze straks maar in de vijver laten zwemmen.
 
Mooi om te zien dat steeds meer mensen meer gaan doen met de temperatuur van zijn bak eerder was het instellen klaar en was men veel meer bezig met lichturen en watersame stelling.

Wou dat ik nog een aquarium kon houden, mis het wel
 
Temperatuur is nu een week 's nachts 14-15 graden in de bak en warmt met het kleine beetje zon krapaan op tot 18-19 graden. Check de vissen elke dag en alles is beweeglijk. Toch maak ik me licht zorgen, hoop dat ze het binnenkort wat warmer krijgen. Waarom zouden koude temperaturen voor (sub) tropische soorten eigenlijk niet goed zijn?
 
Hoevaak voeren jullie eventueel je visjes bij? Ik gooi er steeds minder vaak iets van voer in, misschien 1 of 2 x per 2 weken. Muggenlarven en ander levend voer kan ik niet ontdekken, maar misschien omdat ik niet weet waar ik naar
moet kijken? Ik ga er vanuit dat ze er wel zijn. Verder zie ik alle vissen erg veel groenvoer eten. Zowel van afgevallen takjes/bladeren als van de vele algen. Met de koude dagen zijn ze wel veel minder aan het zoeken naar eten maar dat komt natuurlijk omdat hun metabolisme dan op een laag pitje staat.

Groetjes.
 
Voer elke dag vlok of diepvries ligt er ook aan hoeveel vis er in zit. Er zit genoeg voer in maar als je wat meer vis he t is bijvoeren geen luxe tevens zie je de vissen dan ook en kun je zien hoe ze het doen.
 

Terug
Bovenaan