Levendbarenden en andere vissen buiten: 2016


Dat waarnemingsverschil heeft niks met de temperatuur van het water te maken maar met de omgevingstemperatuur. Als je in de winter van buiten komt zal je bak van 20 graden warm aanvoelen, op een mooie warme zomerdag zal je bak van 24 graden koel aanvoelen.
 
Dierenzaken kunnen de variatus zo voor je bestellen. Elke groothandel heeft ze.

Meestal gaat het dan om de Sunet variant.
sPWnSz1RI9c1YMGAsxyIL824TsLCZYad.jpeg


Van de Zwaarddrager zou ik de groene variant (wildvorm) kopen. Ook deze zie je weinig in de winkel maar is gemakkelijk te bestellen. En dan 1 man met 2 of 3 vrouwen.

Plantaardige kost is voor deze Xiphophorus soorten wel noodzakelijk. Vlokvoer voor Guppen is bv geschikt.

Zie ook dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=LFIIOaPlVDc
 
Yilleke zei:
Dat waarnemingsverschil heeft niks met de temperatuur van het water te maken maar met de omgevingstemperatuur. Als je in de winter van buiten komt zal je bak van 20 graden warm aanvoelen, op een mooie warme zomerdag zal je bak van 24 graden koel aanvoelen.

Daar heb je gelijk in, alleen als je 2 bakken test op 1 dag(met dus dezelfde omgevingstemperatuur) dan zal je het verschil wel voelen. Ik ga dan wel met een andere vinger in de bak, anders wordt dat namelijk nog eens be�nvloed door de warmte/koude van de 1e bak. Dan voel ik alsnog een groot verschil tussen een paar graden.

Al met al ging het mij erom dat ik de (sub)tropische temperaturen in onze aquaria van 20+ graden mee vind vallen, de ergste koude is er dan net af. Alleen de vissen zullen het natuurlijk veel sneller merken omdat ze kleiner zijn en oorspronkelijk uit gebieden komen met bepaalde temperaturen.

Weer een heel verhaal, weet niet of jullie 't nog snappen :p.

Ik zal nog eens goed nadenken wat ik er naast de chinese danio's wellicht bij zal doen.
 
Mijn topfavoriet de phalloceros caudimaculatus zijn alleen nergens te krijgen heb ze zelf net met pijn in het hart moeten laten gaan. Gelukkig zijn ze nu bij een iemand die er verstand van heeft namelijk tuinfluiter.
 
MauriceB zei:
Mijn topfavoriet de phalloceros caudimaculatus zijn alleen nergens te krijgen heb ze zelf net met pijn in het hart moeten laten gaan. Gelukkig zijn ze nu bij een iemand die er verstand van heeft namelijk tuinfluiter.

Ik heb gelukkig deze vissen en ze gaan binnenkort naar buiten en ik Ben niet de tuinfluiter.
 
Zuinig op zijn henk.
Heb ze weg gedaan omdat ik niks meer binnen wil hebben qua vis.
Soms moet je keuzes maken.
 
Komende week lijkt het aardig goed weer te worden, met temperaturen rond de 16-17 graden. Zou ik op een zonnige dag dan Chinese Danio's in mijn bak kunnen zetten als de temperatuur rond die getallen is?

De bak staat nu sinds 15-03 met water, sinds 15-04 ongeveer met planten, zou het genoeg ingedraaid zijn of toch nog even wachten?
 
Mijn vissen gaan ook volgende week.
Danio, s kunnen het wel aan ff goed overwennen
 
@MauriceB: in een uurtje of 1,5 overwennen?

Het lijkt een zeer goede week te worden om de chinese danio's aan mijn bak toe te voegen. Vind het erg leuk en spannend.

Cabomba doet het trouwens niet goed, alle naalden laten los en sommige stekjes vallen zowat uit elkaar. De waterpest daarentegen heeft zeer sterke stengels en lijkt goed uit te groeien. Het riet en de andere planten middelmatig, riet lijkt wat bruinig en slap te worden. Penningkruid doet het wel goed, groeit niet echt hard maar blijft wel mooi staan.

Het water is nu in de zon en aan het oppervlak zo'n 20 graden vandaag (middagtemperaturen buiten van 12-13 graden), dus als het deze week nog iets warmer wordt is het probleem met temperatuurverschil met de winkel ook al verholpen.

Anderen die ook nog dit soort plannen hebben?
 
klinkt stom maar zet je bak niet in de zon, ten eerste is dan het dag nacht verschil nog erg groot.
en je bak word snel groen.
vooral zon klein bakje kan het verschil erg groot zijn.

ik zou ze idd in een 1,5 uur overwennen, in een emmer doen met water waar ze nu inzitten en dan steeds een klein beetje water erbij van waar ze ingaan dit over zon 1,5 uur moet goed gaan.

ook de nachttemperaturen trekken volgende week flink aan.

gebruik in kuipen die je toch in de zon hebt staan drijvers , mijn bakken stonden smorgens in de zon en de rest van de dag in schaduw hou je ze beter helder.
en daarbij de meeste vissen die je buiten houd vinden warm water helemaal niet zo fijn.
 
Thanks! Goede tips, hier kan ik echt wat mee.

Dan ga ik eens uitvogelen hoe ik de bak wat meer in de schaduw kan zetten, helemaal als de temperaturen straks wat beter blijven, dan is direct zonlicht er vol op niet heel noodzakelijk.

Ook zal ik eens kijken naar wat meer drijfplanten inderdaad, stel dat dat riet het toch niet lekker doet, moet ik wel functionele planten hebben. + de schaduw reden die je aangeeft natuurlijk.
 
vorig jaar heb ik schaduwdoek gehaald bij de action en dat erboven gespannen maakt echt enorm veel verschil wat betreft algvorming.in de periode dat het naar de 30 graden ging.
ik had qua planten er vooral gele lis en mos inzitten.
 
Even een korte update van mijn vijvertje.
Hier zijn de Chinese danio (schooltje van +/- 20 stuks), Notropis chrosomus (schooltje van 10 stuks) en de Marcopodus occelatus (9 stuks) (rondstaartparadijsvis)de gehele winter buiten gebleven. Alle vissen hebben de winter overleefd. Ook de subtropische planten lijken de winter goed doorgekomen te zijn. De Vallisneria gigantea is zelfs de hele winter blijven groeien.
Van de Macropodus ga in een trio (1 man, 2 vrouwen) uit de vijver halen en in een speciekuip zetten in de hoop dat ze voor nakweek zorgen.
 
Misschien kunnen mensen het topic wat extra opleuken met :foto: :foto: :foto: ?? :D
 
MauriceB zei:
Zuinig op zijn henk.
Heb ze weg gedaan omdat ik niks meer binnen wil hebben qua vis.
Soms moet je keuzes maken.

In de landelijke Poecilia vereniging worden ze talrijk in vijvers en Aquariums gehouden.
Op zaterdag 21 Mei is er zelfs een lezing over hun biotoop.
Zie www.poecilia.nl op agenda.
 
Mascha&Ivo zei:
Misschien kunnen mensen het topic wat extra opleuken met :foto: :foto: :foto: ?? :D

Nou, als je dat doen wilt graag :p.

Haha grapje hoor. Ik zal donderdag als mijn bewoners opgehaald worden er eens wat proberen te plaatsen.

Ik heb een voorgevoel dat er een extra kuip bij gaat komen, maar dit probeer ik nog tegen te houden haha.
 
panchax zei:
Hier begint de Lelie sinds enkele dagen pas uittegroeien en al flink wat Waterpest, Hoornblad nog niet echt denderend. Heb over de vijver Wilgentakken liggen, zodat de visjes minder opvallen voor vogels.
Er zwemmen Goud-Chinese danio's en Aphanius mento's in, de Aphanius in verschillende lengtes, enkele oude zijn al flink uitgegroeid.
Wil er nog Jordanella floridae's bij en misschien nog Notropis.


Heb je deze in de winter buiten gelaten? Zou ik met de J. floridae niet doen, die moeten toch iets warmer in de winter.
 
Hey Dargine,

Klopt, de Jordanella kan je 's winters niet buiten laten.
Afgelopen winter hebben alleen Chinese danio's en Aphaniusen buiten gezeten, ben er nu wel van overtuigd dat deze vissen onze winters aankunnen.
Ben sinds vorige week in het bezit van 5 Jordanella's, zitten nog binnen op kamertemperatuur en zullen in deze dagen wel naar buiten kunnen.
Ik zal in mn topic effe uitgebreider op in gaan.

Gerjan, wat houd je tegen dan :p
 
panchax zei:
Gerjan, wat houd je tegen dan :p

Tja, zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet en wilde het dit jaar eerst met 1 kuip proberen of het mij lukt de vissen een goede en gezonde paar maanden buiten te bezorgen. Aan de andere kant kost het dus geen drol, alleen wil er zeker van zijn dat het goed gaat met de vissen. Als het goed gaat dan kan ik volgende zomer meerdere op gaan starten en wat meer vissoorten 'uitproberen'.

Maarja als je eenmaal bezig bent gaat het al gauw kriebelen om meer dierenverblijven te maken he :p.

Groetjes.
 
panchax zei:
Hey Dargine,

Klopt, de Jordanella kan je 's winters niet buiten laten.
Afgelopen winter hebben alleen Chinese danio's en Aphaniusen buiten gezeten, ben er nu wel van overtuigd dat deze vissen onze winters aankunnen.
Ben sinds vorige week in het bezit van 5 Jordanella's, zitten nog binnen op kamertemperatuur en zullen in deze dagen wel naar buiten kunnen.
Ik zal in mn topic effe uitgebreider op in gaan.

Ja chinese danio's, Aphanius en Notropis kan je in de winter rustig buiten laten, geen probleem, maar omdat je de Jordanella's in dezelfde zin noemt, kan voor wat verwarring zorgen natuurlijk. Ik heb ze hier ook een tijd in de vijver gehad het 1e jaar dat ik de vijver had en nog geen vaste bewoners, maar ze zijn vrij lastig uit te vangen met een schepnet, heb het uiteindelijk met een kruisnet moeten doen.
 
Ik heb gisteren het vijver water gemeten en het was pas 13 graden (overdag) en vanmorgen 11 graden. Ook het water in de cementkuip heeft bij mij deze temperaturen. Dus bij mij blijven de vissen nog even binnen. Maar de komende tijd wordt het gelukkig veel warmer dus nu kan het hard gaan.
 
Hoi,

Wie heeft Chinese danio's of andere subtropische vissen beschikbaar? Liefst omgeving Almelo...
Wil graag vijvertjes vullen maar dan niet met goudvissen...

Gr. Jan
 
Veldhuis in Enschede zal die toch wel hebben / kunnen bestellen?
 
Bij vrijwel elke dierenwinkel kan je wel Chinese danio's kopen voor een habbekrats.
 
Ja, maar koop liever van particulieren die ermee kweken. Ik vind Veldhuis een mooie zaak (al schiet het niet op met de verbouwing) maar veels te duur qua levende have....
 
Er zijn weinig particulieren die kweken met goedkope soorten.
 
tomansky zei:
Ik heb gisteren het vijver water gemeten en het was pas 13 graden (overdag) en vanmorgen 11 graden. Ook het water in de cementkuip heeft bij mij deze temperaturen. Dus bij mij blijven de vissen nog even binnen. Maar de komende tijd wordt het gelukkig veel warmer dus nu kan het hard gaan.

's nachts komt het bij mij al niet onder de 12 graden uit(zelfs zoals eergister toen het aan de grond vroor, had ik 12 graden) omdat ik 3 hoog woon. Zoals vandaag zal het wel snel oplopen, maar ik merk dat er pas vanaf 13:00 zon op de bak staat, hopelijk is dit zomers voldoende om de dag en nacht temperaturen wat rustig te laten schommelen.
Na vandaag zullen ook de nacht temperaturen beter worden(12-13 graden) en als het dan overdag +20 in mijn bak wordt koelt ie denk ik af tot een graad of 15-16 max. omdat het verschil dan niet te groot is.

Ben benieuwd wanneer je vissen gaat toevoegen, wat heb je in gedachten?
 
Foto's

Het zakje met het groepje van 10 chinese danio's, drijvend in de bak om op temperatuur te komen. Het zakje met water uit de winkel was 21 graden en mijn bak is 19-20 graden op dit moment, temperatuur dus niet zo'n probleem. Ben benieuwd hoe het gaat als het vanavond/vannacht flink gaat afkoelen...
txfqwCYghrgD8gstDHaRl_VHeLN7qYK1.jpeg


Van dichtbij, ik geloof dat er wel een paar te zien zijn.
txfqwCYghrgD8gstDHaRl_VHeLN7qYK1.jpeg


Wat me opvalt, ik heb nog nooit eerdere chinese danio's gehad, dat ze minder schrikachtig zijn dan guppen. Die gaan als een gek door het zakje en gaan in hoekjes zitten... de chinese danio's zwemmen heel rustig en relaxed rond, als ik er een vliegje ingooi eten ze die al gelijk op.

Ik zal straks nog een foto erop doen als ze overgeplaatst zijn met een uurtje. Voor nu voeg ik om het kwartier wat water uit de kuip toe en plaats ik ze over een uur in een emmer om ze dan uit te vangen zodat er geen water uit de winkel in mijn bak komt.

Groetjes.
 
Wat afkoelen betreft zou ik me niet zo druk maken.
De temperatuur gaat geleidelijk omlaag.
Wanneer het echt gaat vriezen zou ik ze niet in zo'n kuipje laten zitten.

Heel leuk zo'n balkonvijvertje!
 
SmartDuck zei:
Wat afkoelen betreft zou ik me niet zo druk maken.
De temperatuur gaat geleidelijk omlaag.
Wanneer het echt gaat vriezen zou ik ze niet in zo'n kuipje laten zitten.

Heel leuk zo'n balkonvijvertje!

Daar heb je gelijk in! 's nachts zal het vast langzaam afkoelen, + daarbij komt dat het 3 hoog lang niet zo koud wordt als op de grond ben ik wel achter gekomen.

Hopelijk gaat het niet meer vriezen de komende tijd, het kan natuurlijk maar denk dat het wel goed moet gaan. Kan ze altijd in wat water uit de kuip in een bakje binnen zetten zodat het niet TE koud wordt. Maar dat ben ik alleen bij extreme gevallen van plan.
 

Terug
Bovenaan