Levendbarenden en andere vissen buiten: 2016


G

Gerjan90

Guest
Hallo allemaal,

Regelmatig ben ik opzoek geweest naar discussies over buitenbakken met (sub)tropische vissoorten waaronder levendbarenden, nadat ik daar een keer iets over gelezen had en dat duidelijk mijn aandacht trok. Ik wil het beste voor mijn vissen en heb gelezen dat als je het zorgvuldig aanpakt het de vissen duidelijk goed doet.

Uiteindelijk ben ik op dit forum al veel interessante dingen tegengekomen(meer dan op andere 'hits' via google en youtube). Nou ben ik van plan om 1 of 2 rechthoekige speciekuipen (rond of rechthoekig, tips hieromtrent?) over een paar weken op mijn balkon te plaatsen en een goede tijd in te laten draaien (zonder thermostaat of filter o.i.d. maar met veel (drijf)planten).

Hieronder wat gegevens over zon e.d. en wat mijn plan is.

-Balkon is op het westen (3e verdieping)
-In de zomer periode begint vanaf een uur of 11:00/12:00 's ochtends de zon van over mijn flat op het balkon te schijnen tot 's avonds een uur of 19:00
-Heb een reling als balustrade, hier kan ik een rietmat voor maken om schaduw te cre�ren
-Nachttemperaturen heb ik afgelopen najaar een keer gemeten en dat viel me in augustus nog relatief mee(graad of 15 op de wat koudere regenachtige dagen)
-Verder heb ik nog geen temperaturen kunnen meten, ben van plan dit tijdens de indraai periode te gaan doen(niet helemaal specifiek omdat dit in april/mei al zal zijn)

Plan:
-1 of 2 rechthoekige speciekuipen van ieder 90 liter
-Geen substraat
-Een kleiner plastic bakje van 15 liter in de kuip zetten met daarin grind en planten, zodat er toch een soort substraat is en bacteriecultuur maar ik het wel klein kan houden en makkelijk kan schoonmaken
-Veel drijfplanten zoals salvinia natans en eendenkroos. Daarnaast waterpest en javamos als dat geschikt is?
-Heb in mijn aquarium mosselplantjes(pistia stratiotes) en drijvend eikenbladvaren, zijn deze geschikt voor buiten?
-Als de temperaturen goed zijn, minimaal 18 graden watertemperatuur 's nachts en weersvooruitzichten van minimaal een week 'goed weer'.(Goed weer is voor mij overdag regelmatig zon, met temperatuur van minimaal 18 graden) -> dan langzaamaan vis toevoegen met een lage bezetting. Ik wil dan van binnen endler guppen naar buiten doen en heb nog wat opties voor vissen die ik zou kunnen aanschaffen(zwaarddragers en chinese danio's) uiteraard niet allemaal in 1 kuip en niet te veel.
-Ik kan eventueel een net o.i.d. over de kuip(en) doen ter afdekking voor eventueel vogels(er vliegen hier weleens meeuwen en verder vooral kraaien en duiven).

Vragen:
-Wat zou voor 90 liter een goede visbezetting van deze 3 soorten zijn?
-Ik heb ook een vijftal danio margaritatus zitten in mijn aquarium, af en toe lees ik dat deze ook buiten gehouden kunnen worden. Hoe is jullie ervaring daarmee of visie daarop?
-Zou ik het zo zorgvuldig aanpakken, zie ik dingen over het hoofd of moet ik nog met iets rekening houden?

Bovenstaand is hoe ik het voor me zie. Voel je vrij om te reageren op mijn stukje of om je ervaringen te delen. Alles wat jullie schrijven kan mij en anderen helpen wat kennis op te doen. Wat mij betreft kan dit een topic worden waar ook in de breedte over dit onderwerp gepraat kan worden, zodat het een soort bundeling wordt. Hopende op veel reacties, ik vond de eerdere topics over dit onderwerp erg leuk om te lezen.

Groetjes
 
ik heb alleen ervaring met danios buiten en die kunnen heel wat hebben , zet ze echter niet te warm ze hebben liever koeler dan warmer.
ik zou de visbezetting laag houden 10 stuks voor je het weet jongt het aan en heb je er teveel.

en verder zijn er heel veel vissen die wij eigenlijk te warm houden en prima buiten kunnen.
er zijn hier veel mensen die ervaringen hebben met het buiten houden van aquariumvissen.

ik zelf ben op het moment bezig( schiet niet echt op met dit weer) met een nieuwe vijver.
eerder hield ik chinese danios hele jaar door buiten in een kuip is dat niet haalbaar maar je kan ze wel overwennen naar koelere temperaturen en dan kunnen ze al wel met zon temperatuur van minimaal 10-15 graden naar buiten.
 
Bedankt voor je reactie!
Hoe groot heb/had je de buitenbak en wat was je inrichting? Waarschijnlijk ga ik morgen 2 speciekuipen van 90 liter aanschaffen en alvast water laten rijpen, is substraat handig of is werken met alleen drijfplanten ook voldoende voor genoeg filtering?

Ik heb al aardig wat mogelijkheden qua vissen gelezen op diverse fora en internetsites. Paradijsvissen, blokvisjes, prachtbarbelen, zwaarddragers, guppen en chinese/zebra danio's zijn de meest bekende die voorkwamen.

Ben benieuwd.
 
Bij mijn weten kunnen meeste gekweekt guppen niet buiten omdat ze gewoon voltropisch gehouden worden voor veneraties lang en geen lage temperatuten meer gewend zijn. Wilde guppen of endlers kunnen wel geloof ik.

Ik ben ook wel benieuwd aangezien ik ook endlers buiten wil gaan houden
 
Ik heb wel ergens gelezen dat guppen die in je eigen aquarium geboren zijn dan alweer makkelijker kunnen. Bij mij zijn jongen geboren op 22 graden, weet niet of dat mee kan spelen met wat ze aankunnen. Heb wel van iemand persoonlijk gehoord dat die zowel gewone guppen als endlers buiten heeft gehouden in warme maanden. Ben ook wel benieuwd naar hoe anderen dit aanpakken die al wat meer jaren dit in de warmere maanden doen. Soort stappenplan van inrichten, indraaien en onderhoud bijvoorbeeld.

Ik zie uit naar andere reacties.
 
Een klein lijstje met wat buiten kan.

Puntius conchonius
Puntius semifasciolatus "schuberti"
Puntius nigrofasciatus
Moenkhausia sanctaefilomenae
Hyphessobrycon flammeus
Hasemania nana
Danio rerio
Danio choprae
Macropodus opercularis
Corydoras paleatus
Xiphophorusvariatus
Xiphophorus maculatus
Xiphophorus helleri
Tanichthys albonubes

En dus WILDVORM guppen.
 
Bedankt voor de reactie Botia. Zitten veel mogelijkheden tussen dus! Vallen Endlers onder Wildvorm guppen? Of is dit weer een aparte categorie?

Heb gisteren een 90 liter bak op mijn balkon gezet, gaatjes vlak onder de rand geboord en ongeveer tot 5-7 cm onder de rand gevuld met water. Vanochtend de drijvende thermometer(standaard dingetje uit de dierenwinkel) even bekeken en het was 6 graden (het rode stofje onderin de thermometer zat op ongeveer 10 cm onder het wateroppervlak) vanochtend terwijl het -1 geweest is vannacht. Zo snel koelt de bak dus in ieder geval niet af in deze periode.
Nu laat ik de bak eerst een paar weken staan om nog wat temperatuur metingen te doen, ook als bijvoorbeeld de zon erop staat. Ik houd er rekening mee dat de zon in de zomermaanden krachtiger zal zijn en sneller en meer zal opwarmen.

Iemand tips over het wel/niet toevoegen van substraat?

En gaan er op een gegeven moment vanzelf muggen e.d. in komen of moet ik hier iets voor toevoegen/doen?

Groetjes en weer bedankt.
 
Als ik jou was zou ik dit YouTube-kanaal bekijken:
https://www.youtube.com/channel/UCCa_xz ... OTDRR3h_jw

Hij heeft allemaal vissen buiten in kuipen/mini-vijvers en in bakken in zijn kas. Erg leuk om te bekijken (geen urenlang gepraat, enkel duidelijke beelden) en erg leerzaam :)

Edit; het is een Deen, en het weer in Denemarken verschilt niet raar veel met dat van Nederland.
 
Bedankt voor je toevoeging! Naar aanleiding van dat soort filmpjes heb ik dit topic geopend, ik had ze dus al gezien ;). Toch bedankt!! Houd je zelf ook vissen buiten?

Temperatuur update:
Vanmiddag rond 15:30-16:00 was het in de bak 14 graden(op de bodem ongeveer 1 of 2 graad minder). De bak staat wel vol in de zon maar door de wanden van de bak krijgt niet het gehele wateroppervlak zon te zien, slechts de helft. Uiteraard schijnt de zon ook op de buitenkant van de bak wat ook voor warmte zal zorgen (vraagteken?).
 
Ik wil ook starten met een tweetal cementkuipen buiten.
Ik heb een mooie endler-vorm - Endlers Campoma 2012 - kweken goed maar mijn nieuwe "Jos Hut Red Back maanvissen" maken nu korte metten met mijn jongbroed van deze endlers. Tevens Appelslakken en vuurgarnalen proberen maar ik zou ook graag de rondstaart paradijsvis willen proberen. Heeft iemand deze ter beschikking?

Tevens wil ik in mijn vijver - waar op dit moment geen vissen in heb - Chinese Danio's en Goudelritsen in doen....
Wensen genoeg dus.

Gr. Jan
 
De Rondstaartparadijs vis is sowieso niet in de handel en bij de liefhebbers inmiddels ook een zeldzaamheid. Misschien moet je dit jaar maar China als vakantie bestemming nemen om ze te gaan vangen. ;)

Wel zijn ze keihard! Ik las een keer een verhaal dat iemand in de strenge winter van 1985 deze vis in een aquarium op zijn balkon had en dat de bak tot de bodem toe was dichtgevroren.Toen hij de klomp ijs wist te smelten, zag hij dat elke vis een compartimentje in het ijs had gevormd wat niet smolt zolang ze geregeld bewogen. Alle vissen hebben het overleeft.
 
Wat leuk! Hoe groot zijn jouw bakken?

Chinese danio's zit ik ook aan te denken in een 90 liter kuip. Die kunnen er naar mijn informatie eerder in en ook langer in blijven. Guppen en endlers alleen +18 graden(?!). Paar dagen wat kouder zal niet veel uitmaken, maar onze zomers zijn niet extreem warm...

Doe je substraat in de bakken?
 
niks in de bakken doen aan substraat daar heb je later last van met uitvangen.
chinese daniootjes kan je ook in goudvariant krijgen persoonlijk niet mijn voorkeur ga meer voor natuurlijk.

ook corydoras zoals de paleatus en aneus kunnen buiten.
maar zou het bij danio's houden.

en rondstaartparadijsvis ja die staat heel hoog op mijn lijstje maar bijna nergens meer te krijgen.
 
Ik heb niets buiten, maar ga dit in de toekomst (als ik mijn eigen plekje heb) zeker doen! Zowel met levendbarenden als vissen van andere families (Celestichthys bijvoorbeeld).
 
Als het zou kunnen zou ik prachtbarbelen jaarrond buitenhouden prachtig
 
Maurice,ik ben ook op zoek naar rondstaart paradijsvissen.
De bedoeling om die het hele jaar in de vijver te gaan houden.
De vijver 3 x 2,40 meter is op zijn diepste punt 1,20.
 
Bedankt voor je tip Maurice!
Chinese Danio's gaan dan de eerste bewoners worden als het goed ingedraaid is nadat ik de planten geplaatst heb. Ik zit aan een groepje van 10 te denken.
Mochten we een goede zomer hebben, kan ik er altijd nog een paar weken een harem endlers bij in doen mocht ik de ruimte groot genoeg achtten.

Hoe kan ik dat met overwennen doen, mijn water zit nu tussen de 10-15 graden 's nachts en overdag. Aangezien ik 3 hoog woon heb ik hier haast altijd 5-6 graden meer dan aan de grond heb ik vernomen. Laatst was het -2 geweest 's nachts en in mijn bak bleef het lekker 6 graden. Nou is dat wat te koud om vis in te doen, maar ik vind het wel een mooie graadmeter(haha) om er zeker van te zijn dat het nooit zo koud zal worden in de bak.
Wat betreft het overwennen, ik ga ervanuit dat de chinese danio's in de winkel op 23-24 graden zitten en als ik ze er in wil(ergens in mei) dat het wellicht 16-18 graden zou zijn, gewoon wat langer de tijd nemen?
 
Ik zou ze op dezelfde temperatuur zetten als in de winkel en dan op een mooie dag 20 graden ongeveer het geheel buiten zetten en laten afkoelen.
Ze kunnen heel wat hebben.

Rondstaartparadijsvissen kunnen hele jaar buiten moeten zelf koud gehouden worden om het volgende voorjaar te kunnen jongen. Eerder zou je zeggen onze winter zijn niet te koud maar te lang maar das de laatste jaren niet veel van over.
Omdat ze zo moeilijk te krijgen zijn nemen de meesten de gok niet en houden ze binnen in de winter om zo ook een gecontroleerde kweek te proberen.
Ze worden ook maar hooguit 4 jaar dus je hebt maar beperkte tijd ze te kweken. Zon 2 jaar anders ben je ze weer kwijt.
 
Een update:

wi7l4KLGl6QnnCkmDs2sM97emCcyvnS4.jpeg


wi7l4KLGl6QnnCkmDs2sM97emCcyvnS4.jpeg


Inmiddels staat de bak al een maandje, en sinds gisteren heb ik de 2 plastic bakje met planten beplant. Flink wat cabomba en waterpest, evenals riet, penningkruid en nog een soort waar ik de naam even niet van weet. Er is wel wat zand in het water gekomen, daardoor kleurt het nu wat bruin maar hopelijk zakt dat naar de bodem zodat het water weer mooi helder is. Zal als het goed weer is de bak even netjes maken(al het vuil en zand wat opzuigen) en dan wat bijvullen met schoon kraanwater. Dan laat ik het sowieso nog een week of 4 a 5 staan tot er half/eind mei wat vis in gaat naar gelang de temperatuur dit toestaat. Er volgen nog drijfplantjes, waarschijnlijk salvinia natans en/of eendenkroos.

Iemand nog tips, of dingen die ik vergeten ben tijdens het indraaien? Is er zo voldoende beplanting ter filtratie?

Groetjes.
 
Ziet er leuk uit zo hoor. Je kan het Waterpest ook prima laten drijven in je bak hoor.
Hoornblad is ook een prima drijver.
 
Thanx!

Ben benieuwd of de cabomba en waterpest goed blijft met deze temperaturen(buiten temp. voorspelt van a 8 graden komend weekend). Temp. in de bak blijft wel goed, vannacht aan de grond tegen het vriespunt, bij mij 's ochtends in de bak gekeken: een graad of 10.
Ben er tot nu toe zeer enthousiast over, het zand heb ik wat afgeheveld en het lijkt weer wat netter.

Moet ik ook nog bij een dierenwinkel het water laten testen op nitriet e.d.?
Dit doe ik in een normaal opgestart aquarium na de indraai periode wel altijd voordat ik er vis in doe. Deze buitenbak staat al sinds 15-03 en nu dus sinds vorige week met planten en ik laat hem nog 5-6 week staan.

Hoe zit het met vuil wat vanaf het dak(stof enzo) in de bak waait, kan dit kwaad voor de waterwaarden of moet ik hier niet te zwaar aan tillen?

Laatste dingetje, bij het tuincentrum vroeg ik naar het verschil tussen cabomba en hoornblad. De beste man vertelde mij dat dit hetzelfde was, maar naar mijn informatie zit er toch duidelijk verschil tussen beiden. We; weet ik dat onder cabomba meerdere soorten vallen, valt hoornblad hier onder of is dit een aparte soort?

Hieronder de 2 verschillende planten naar mijn idee. Graag jullie reacties, tips en kennis!

Hoornblad
NmiSEeQ4HcobeXg1GCbzndqnf-pG7iwQ.jpeg


Cabomba
NmiSEeQ4HcobeXg1GCbzndqnf-pG7iwQ.jpeg



Groetjes!
 
Ziet r goed uit , leuk op j balkon.
Bij mij doen de planten het buiten nog niet zo best .
Alleen ht riet.

Gr Rene
 
@ Gertjan 90, Hoornblad en Cabomba zijn twee verschillende planten. Hoornblad vind ik meer geschikter, is steviger en valt minder uit. Hebben even moeite om aan de temperatuur aantepassen, maar na een tijdje groeit het je bak uit.

Hier begint de Lelie sinds enkele dagen pas uittegroeien en al flink wat Waterpest, Hoornblad nog niet echt denderend. Heb over de vijver Wilgentakken liggen, zodat de visjes minder opvallen voor vogels.
Er zwemmen Goud-Chinese danio's en Aphanius mento's in, de Aphanius in verschillende lengtes, enkele oude zijn al flink uitgegroeid.
Wil er nog Jordanella floridae's bij en misschien nog Notropis.
 
Een updateje:
Met de warmere dagen afgelopen week was het water 's middags ongeveer 20 graden(vol in de zon). Ik denk dat ik, als het een beetje een goede zomer wordt, daar problemen mee ga krijgen. Dan wordt het veel te warm, heb wel een rieten mat die ik in de reling kan maken zodat de bak meer in de schaduw staat...maar...dan ben ik weer bang dat de bak te weinig warmte opvangt van eventuele zon als we bijvoorbeeld een week 15-16 graden hebben. Met die temperaturen kan de bak namelijk de beschikbare zon goed gebruiken. Wat is jullie ervaring hiermee? Advies altijd welkom!
De laatste 2 dagen is het een stuk kouden en blijft het water rond de 10 graden. Ik wacht in ieder geval nog een of 2 a 3 voordat er langzaam wat chinese danio's in gaan.
Moet ik van te voren het water nog testen op nitriet e.d. of kan ik er vanuit gaan dat het goed is?

@panchax, bedankt voor je berichtje. Ik zal eens opzoek naar hoornblad! Is dit ook goed in een aquarium (+-23 graden) te houden? Of rot dit net als waterpest weg als het te warm wordt gehouden?
Zijn de goud-chinese danio's verder qua verzorging en voorplanting hetzelfde als de 'gewone' versie?

Weer hopende op jullie reacties, ervaringen en adviezen!

Groetjes.
 
Mijn vissen (Tuin op het Oosten) hadden een temperatuur in de warme zomer van 2006 van 32-35 graden s'middags en 19 graden snacht's. Daar konden ze prima tegen.

Dat waren Blokvisjes, Chinesedanio's, Zebradanio's, Heterandria formosa en Prachtbarbelen. Als planten had ik o.a Hoornblad.
 
@Botia, bedankt voor het delen van je ervaring! Ik kan me herinneren dat dat inderdaad een warme zomer was. Mijn balkon ligt ook op het oosten, ik houd de temperatuur dan sowieso in de gaten. Kan er altijd nog iets voorzetten als het toch warmer dan +-32-35 graden wordt, het is natuurlijk wel een (niet ingegraven) kuip van 90 liter met zwarte zijkanten....

Ik verneem steeds vaker dat vissen grote verschillende temperaturen aankunnen, als het maar niet per minuut veranderd of langer dan 1 a 2 weken is. Dat is wat ik zo ongeveer tegenkom.
 
Het is nergens te wereld constant qua temperatuur est verslavend om dit proberen na te bootsen. Kwestie van uitzoeken waar ze vandaan komen.
 
Mijn speciekuip was ook niet ingegraven en 65 liter.

Ik heb meerdere jaren kuipen buiten gehad en het gekke was dat het ene jaar de kuip glas helder kon zijn en het andere jaar groen van de alg. Terwijl de omstandigheden vrijwel identiek waren.
 
Top, thanx! Kan haast niet wachten om er bewoners in te doen, maar zal even geduld moeten hebben.

Wat weet jij van zwaarddragers (x. helleri) buiten? Las in een aantal oude topics op dit forum dat die ook goed op kamertemperatuur gehouden kunnen worden en zelfs op een koude kamer waar het 's winters 14-15 graden wordt...
 
Ik heb groene Zwaarddragers buiten gehouden. Jonge eigen kweekdieren die ik in April 2007 (Het was een heel warm voorjaar rond 20 April was de water temperatuur al 22 graden overdag) buiten zette. Werden veel beter ontwikkelde dieren dan die ik binnen hield. Mede dankzij de vele algen ws.

De Xiphophorus variatus kan nog beter tegen koude temperaturen. Zelfs 8 graden is geen probleem.

Ik haalde de de dieren vaak rond 15 Oktober weer naar binnen
 
Tijdelijk moet 8 graden geen problemen geven. Ik ken iemand die ze heeft gevangen in het wild en hij mat daar toen een temperatuur van 8 graden. Maar ik denk niet dat het daar weken 8 graden bleef.
 
Dank wederom. Hoe kom ik aan xiph. variatus? De dierenwinkels hier in de buurt verkopen alleen de 'gewone' platy xiph. maculatus. Kan ik zwaarddragers gewoon uit de winkel halen en overwennen als het beter weer wordt of zijn deze net als guppen te ver doorgefokt en te lang op te hoge temperaturen gekweekt om nog sterk te zijn?

8 graden is wel aardig fris :p. Mij valt op dat als het 20 graden in de bak is, het water nog niet erg warm aanvoelt ofzo...maar de vissen zullen het verschil ongetwijfeld merken. Ik merk pas als het a 24 graden in een van mijn aquariums is dat het aan mijn hand als lauw/warm aanvoelt. Opzich wel grappig dat 4 graden zoveel waarnemingsverschil geeft.

Groetjes.
 
Echte aquariumwinkels kunnen ze wel bestellen veldhuis enschede kan ze bestellen duurt een week staat op de site
Leuk visje trouwens hmmmmm.
 

Terug
Bovenaan