Levendbarenden en andere vissen buiten: 2016


Ze zijn inmiddels overgezet en lijken het goed te hebben. Ze zitten een beetje in de schaduw, daarom is een foto van ze maken in de bak niet mogelijk. Ben wel erg blij met ze!

Groetjes.
 
Misschien ben ik wat aan de enthousiaste kant :p, maar ik vind het erg leuk. De danio's hebben het vandaag lekker warm gehad met 26 graden en zwemmen leuk door de bak. Af en toe jagen ze eens wat achter elkaar aan en ook zijn ze vliegjes aan het vangen die vlak boven het water vliegen, mooi natuurlijk gedrag.

Ze zijn wat donkerder natuurlijk en in een zwarte kuip is het soms wel zoeken, dat vind ik ergens juist wel leuk. Een beetje bij de bak zitten en moeite moeten doen om ze te spotten. Ik hoop dat ze het naar hun zin hebben.

Zomaar een vraag, maar zijn deze temperaturen nu ook geschikt om endlers naar buiten te doen en deze de komende paar maanden daar te laten? Het lijkt me aannemelijk dat het overdag geen 12 graden meer zal worden...hoogstens op een natte/koude zomerdag een graad of 16-17..

Als er anderen ook foto's of iets dergelijks hebben, of bepaalde ervaringen deel ze gerust! Wordt het een mooi vol topic van.

Groetjes.
 
Heb ook alles buiten
Notropis chromosus 15x
Cyprinella lutrensis 6x
Bittervoorn 2x

Vandaag allerlei vijverplanten bij hobbyist gehaald wat je maar bedenken kan 3 euro per pot
 
Endlers wensen toch wat hogere temperaturen dan bv wildvorm Guppen. Daarom zou ik Enders niet snel buten houden. Al wordt het wel gedaan.
 
mijn buitenbakkie:

283932mauriceb_0_85_picture.jpg


meer foto's in mijn eigen topic onder vijvers
 
Hierbij een foto van een chinese danio, sinds afgelopen donderdag zit deze in de bak. Is dit een vrouw of man? De meneer die mij geholpen heeft, gaf aan dat de dikkere en grotere de mannetjes waren. Terwijl ik overal lees dat dit juist andersom is.

T8bpUh6RXW1UqtHqDpm6AYV2SngWFvsb.jpeg


Hopelijk kunnen jullie mij naar aanleiding van de foto helpen met het identificeren van mannetjes en vrouwtjes.
 
Hier ook alles buiten, de chinese danios, bittervoorntjes (europese), vuurgarnalen en schijfbaarzen (Enneacanthus chaetodon) hebben natuurlijk de hele winter buiten gezwommen. Chinezen zijn prachtig op kleur. Sinds deze week ook de platys, guppen en prachtbarbelen naar buiten. Nog een nestje Corydoras paleatus en dan mogen deze ouderdieren ook de vijver in.
 
Mascha&Ivo zei:
http://www.seriouslyfish.com/species/tanichthys-albonubes/
8o7WsnL_XvJFEl0Qk0wGX8Rv2AWB15Lb.jpeg


vooraan: M
achteraan: V

Sexual Dimorphism
Mature females are usually rounder-bellied and often a little larger than the slimmer, more colourful males.

precies andersom dus als je verteld is ;)
De foto toont vooraan de Tanichthys albonubes var.linni (herkenbaar aan de rodere kleur en de rode rugvin zoom.)

De achterste is een Tanichthys albonubes en deze is veel bruiner met een witte rugvin zoom.

De dikkere vissen zijn vrouwen en de slankere mannen.
 
Dat is duidelijk. Dan heb ik de tanichthys albonubes en de vis op mijn foto leek mij dan een vrouw. Ik vond haar wel erg mooi gekleurd, al meer dan toen ze van de winkel kwamen.

@Jelle Touwen
Wat leuk! Maar eh, leg uit...platy's en guppen? Hoe, in de vijver of in bakken ofzo?

De weersverwachting is trouwens niet zo best met a.s. weekend ongeveer 12 graden overdag...chinese danio's hebben er geen moeite mee denk ik?
 
In de vijver, water is inmiddels 21 graden. Door de diepte warmt het langzaam op (en koelt het langzaam af). Chinezen zijn constant aan het baltsen en leggen.
 
@MauriceB
Bedankt voor je bevestiging! Ben benieuwd komend weekend ;).

@Jelle Touwen
Ah oke, dat is wel een mooie temperatuur. Houd je die denk je ook zo met de aankomende temperatuur verlaging komend weekend? (richting 13-14 graden) Of doe je ze dan weer naar binnen?
Platy's, bedoel jij daar x. maculatus of x.variatus mee?
Guppen, heb jij wildvorm guppen, endlers of gewoon 'winkel' guppen?



Nog even een algemene vraag over levend voer, dit zou als het goed is zelf in de kuip moeten komen lees ik overal. Ik zie wel kleine vliegjes boven het wateroppervlak, met name 's avonds.
Nou kan ik alleen niet controleren of mijn danio's dit soort spul wel kan vinden en dus opeten. Daarom heb ik de afgelopen dagen maar een klein beetje droogvoer rondgestrooid. Is er een manier hoe ik kan controleren of er voldoende voer aanwezig is of maak ik me teveel zorgen en moet ik er maar gewoon vanuit gaan dat er genoeg micro-diertjes en larfjes in de kuip aanwezig zijn?

Groetjes.
 
Deze vissen leven al enkele generaties in de vijver. Zijn dus wel wat gewend, al waren de voorouders idd winkelguppen. Ik verwacht niet dat het water erg koel zal worden. Met platys bedoel ik de maculatus.
 
@gerjan dan voer je ze gewoon elke dag een beetje doe ik ook kun je gelijk je dieren in de gaten houden.
Het zin niet alleen vliegjes muggen maar ook allerlei spul wat in bv alg leeft
 
Bedankt beiden! Goed om te weten

Wat vinden jullie van dit Chineesje, gisteren even gevangen en ze lijkt mij veel dikker dan de foto die ik een paar berichten terug plaatste. Dit is hetzelfde vrouwtje een 4-tal dagen later. Is ze bijna klaar om af te zetten? Heb daarvoor wel net een beetje vlokvoer gestrooid maar deze is wel errug dik..

2rI--s7i4enqYpcngK3Ia76t3vbLGThO.jpeg


Groetjes.
 
Laat maar, heb al een jong gespot :d. Het wordt steeds leuker... het zijn 2 oogjes met een lange staart eraan haha. En het zwemt ook nog.

Het vrouwtje is overigens nog net zo dik, dus denk dat een andere al eitjes heeft gelegd en deze zijn dus blijkbaar ook door een man bevrucht.

Links in mijn bak heb ik een 10 liter plastic bakje staan met grind en planten, daar zwemt constant een mannetje, hebben zij een territorium waar ze vrouwtjes heen brengen om zich voor te planten of hoe gaat dat bij deze soort? Ben erg benieuwd.

Groetjes.
 
Dit is mijn speciekuipje die ik op het balkon heb staan. Hij doet het heel erg goed! Ik heb er op het moment alleen guppen in zitten (die ook al aan het jongen zijn!) maar ik wil ook waarschijnlijk CPO kreeftjes erin doen of vuurgarnalen met Corydoras (pygmaeus misschien proberen)

171547jeto_0_85_aquaforu.jpg
 
Hey cool! Heb je gewone guppen of endlers erin?
Weet jij hoe die grootste plant naast dat riet heet? Die heb ik er namelijk ook in staan, er staat wel een foto van mijn kuip op een eerdere pagina, kan je even vergelijken.

Groetjes!
 
Er zitten gewone guppen in, endler guppen en een beetje een kruising tussen die twee haha. Dus helemaal volbloed endler is het al zeker niet meer.
De plant naast dat riet is watermunt. Ik zal eens naar jouw kuip kijken, ben benieuwd :)
 
Ah oke dan! Ben wel heel erg benieuwd hoe de guppen het bij je doen, met name de komende paar koudere dagen.
Watermunt heb ik er dan ook instaan, als je er met je neus dicht naartoe gaat ruikt het best sterk haha.

Wat heb je er verder voor planten in?

Groetjes.
 
Ziet erleuk uit jeto

Heb chromosus erythrogaster aan de vijver toegevoegd 10 jonge vissen en 10 cyprinella lutrensis

Totaal nu:
16 notropis chromosus
16 cyprinella lutrensis
10 chromosus erythrogaster
2 bittervoorntjes
 
Door de kou waarschijnlijk een visje verloren, lag dood op de bodem. Er zwemmen er nog wel wat in het zicht rond heel voorzichtig. Als het wat warmer wordt eens de schade bekijken. Misschien komt het doordat het dagen 25 graden is geweest en toen in 2 nachten af is gekoeld naar zo'n 10 graden.

Groetjes.
 
Tot nu toe is het nog allemaal redelijk goed gedaan, heb geen vreemde dingen gezien door de kou.

@Gerjan90: Verder heb ik er nog een soort riet/gras achtige plant in staan (waar ik de naam niet van weet), kikkerbeet, Salvinia en krabbescheer.
 
Ik zal vanmiddag eens een foto'tje posten dan
 
Heb gisteren nog 8 van de 10 danio's gezien tijdens bijvoeren. Heb er maar 1 overledene uitgevist, dus wellicht dat die ene andere nog ergens zwemt. Verder nog geen jongen meer gezien.

Wat triggert het leggen van eitjes bij deze soort eigenlijk?
 
Zo ziet de kuip eruit, de vissen doen het ook nog erg goed na de koudere nachten.

371858jeto_0_85_aquaforu.jpg
 
Ah wellicht dat dan de wat komende warmere dagen aan gaan zetten tot het leggen van eitjes nadat ze 't net even wat fris hebben gehad.

@Jeto
Wel bijzonder dat de guppen het gewoon overleefd hebben. Geeft toch aan dat ze meer kunnen hebben dan we denken. Is kikkerbeet een drijfplant?

Groetjes.
 
Het is dan toch gebeurd. Ik heb een 2e kuip erbij. o.a. ge�nspireerd door Jeto zijn bakje.
+ daarbij dat mijn rechthoekige kuip aan de zijkanten aardig inzakt en ik geloof dat dit met een ronde kuip niet gebeurd omdat het gewicht van het water dan gelijkwaardig is verdeeld. Zoals je kan zien op de foto's is de rechthoekige bak ook tegen een stoel aangezet als steun aan 1 kant en de andere kant geplakt met tape :p.

Hieronder 3 foto's. Een totaal plaatje, de rechthoekige kuip en de nieuwe ronde kuip.
Planten in de ronde kuip: watermunt, een klein plukje javamos van binnen, krabbescheer(drijvend), salvinia natans(drijvend) en nog een grote pluk drijfplant, iemand enig idee welke dat is?

Ik merk trouwens dat de al staande bak elke 2 dagen wel een litertje of 5 water bij kan vullen. Dus het verversen gaat zo dus door verdamping en bijvullen met schoon kraanwater. Houd in dat ik ongeveer 20-30 liter per week dus ververs. Een mooie uitkomst vind ik.

Totaal:
MR_r_86GcFlwHrNW_m1g6vwv7C8_c8A5.jpeg


Rechthoekige bak 90 liter:
MR_r_86GcFlwHrNW_m1g6vwv7C8_c8A5.jpeg


Ronde bak 90 liter:
MR_r_86GcFlwHrNW_m1g6vwv7C8_c8A5.jpeg


Groetjes.
 
Gerjan90 zei:
Ik merk trouwens dat de al staande bak elke 2 dagen wel een litertje of 5 water bij kan vullen. Dus het verversen gaat zo dus door verdamping en bijvullen met schoon kraanwater. Houd in dat ik ongeveer 20-30 liter per week dus ververs. Een mooie uitkomst vind ik.
Hier zit een denkfout in. Immers, opgeloste stoffen verdampen niet mee. Dus is verdampen en aanvulling niet gelijk te stellen aan verversen.
 
Waterhyacint (Eichhornia crassipes) is de andere drijfplant.
 
@Mascha&Ivo, goed dat je het zegt. Dan zal ik ook eens een goeie verversing doen. Vinden de danio's vast niet erg, komt er weer water met de gieter in :p.

@Rikkert, bedankt. Ze hadden voor het gemaak op de verpakking ook maar salvinia natans gezet, maar ik geloofde al niet dat dat het was. Mooi dat ik het nu weet, wel een mooie compacte plant trouwens.

Heb overigens in de bak met de danio's nog een groot stuk kienhout gedaan dat ik nog had liggen. Hierdoor kleurt het wat nu sowieso wat donkerder. Het verschil met de andere kuip is goed te zien.
Een man in de dierenwinkel gaf aan dat danio's een groot stuk hout wel prettig vinden en daar ook op/in afzetten, iemand ervaring hier mee?

Groetjes.
 

Terug
Bovenaan