Juwel Aquarium


Een rekord 800 dus, ik zou dan gaan voor 8 corydoras adolfoi en een mooi schooltje van een kleine soort vis stuk of 15.
Denk dat je dan samen met de garnalen een mooi bestand hebt en zou er geen oppervlakte vissen bij doen.
 
:thumbs: helemaal goed!
Volgens mij is het dan de juwel record 800.

Daar zullen je cory's erg blij mee zijn!
 
Dankjewel voor de reacties! Ik denk dat ik dan een ouder type rekord 800 heb, want die van mij heeft een ander filter. Als ik nog iets meer open ruimte cre�er zullen er dan wel 10 corydoras in? Heb namelijk al 10 gereserveerd..
 
Jawel hoor, dat kan wel. Zolang je er geen andere bewoners (muv garnaaltjes) bij zet die op de bodem leven gaat dat echt wel met 10 stuks.

Misschien wat vaker je filter nakijken en water verversen is dan wel verstandig. En geen andere grote vissen erbij, anders wordt de belasting voor je filter misschien wat te groot.

Ps. De juwel rekord 800 heeft nu twee lampen, de duolux.
Jij hebt de monolux versie met 1 lamp.
 
Ah oke, dankjewel! Ik zal verder dan de corydoras en garnalen geen andere bewoners toevoegen, enige wat er nog bij komt zal een kleine scholenvis zijn zoals de rasbora brigittae.

Ik heb ook nog een vraagje en hoop dat iemand die hier kan beantwoorden. De laatste dagen gaan mijn een aantal van mij Vallisneria asiatica dood, de bladen krijgen een andere kleur en vervolgens sterven ze af. Iemand een idee hoe dit komt?

puVt5XwqxuXUtooOY6Uve0h7YNIPvx7S.jpeg

De Vallisneria asiatica

PS. Ik had ook ergens op internet gelezen dat een beetje visvoer in het aquarium gooien en te laten verrotten de bacteriecultuur helpt met groeien, is dat een fabeltje of helpt het echt?
 
De valisneria mag absoluut niet met het blad in de bodem staan. Dus alleen met de worteltjes. Ik zie dat ze bij jou net iets te ver in de bodem staan.
Aangetaste bladeren kun je het beste weghalen.

Beetje voer verkruimelen wordt heel vaak gedaan hoor!
 
Hij staat inderdaad best diep. Een stukje omhoog trekken kan helpen.

Maar dat het absoluut niet mag wordt vaak wat vlug gesteld. Onze planten (V. spiralis �n V. asiatica zetten nota bene z�lf hun uitlopers met wortels en een beetje blad in de bodem ;)

Voeg je trouwens carbo toe? Daar kunnen ze niet zo goed tegen.
 
Dankjewel voor de antwoorden! Ik heb de plantjes inmiddels een stuk hoger geplant, had ook nog gelezen dat het 'kroontje' boven het substraat uit moest komen, dat heb ik nu ook zoveel mogelijk gedaan zonder dat ze gaan drijven.

Op dit moment voeg ik nog geen CO2 toe, ben dit wel van plan met mijn eigen gemaakt reactors van cola flessen. Doe het nu echter nog niet omdat de diffuser nog onderweg is en ik ook bang ben voor algen. Het lijkt me eigenlijk ook niet nodig omdat alles goed groeit met uitzondering van de asiatica, hopelijk slaat die nu ook beter aan!

Nogmaals bedankt voor de hulp! :D
 
Wat betreft de borarassen. Hele gave vissen en ik zou dan zelf voor een school van een kleine 20 stuks gaan. De vissen zijn niet echt middenzwemmers, maar heb hier ervaren dat ze toch meer in de bovenste waterhelft zwemmen. Op een 4/5 vanaf de bodem ongeveer.
 
Het is inmiddels de tweede week dat mijn aquarium aan het indraaien is, heb vandaag weer 30% waterverversing gedaan en heb het water nogmaals getest. Zoals ik al had verwacht verder geen gekke waardes en is het nog even wachten tot de 4/5 weken voorbij zijn!

3OTUF8tFOda_-JiuUmU5COBr-kVzngbr.jpeg

Het aquarium in week 2

Inmiddels heb ik ook een keuze kunnen maken in de bewoners, de definitieve samenstelling is als volgt:
- Boraras Brigittae
- Crystal Red garnalen
- Corydoras Panda
- Oticinclus Affinis

Ik zit nog wel erg te twijfelen om ��n CPO aan het bestand toe te voegen. Misschien dat iemand hier mij kan vertellen waarom ik dat juist wel/niet zou moeten doen?
 
Ziet er leuk uit.
Wat betreft het kreeftje is het een risico met de garnalen want de kans is groot dat ze ten prooi zullen vallen.

Is trouwens toch logisch dat de waterwaarden na verversen geen gekke waarden aangeven? of je moet met slootwater verversen... ;)
 
Ik zou er ook geen CPO bij doen. Toen ik begon kocht ik een mannetje en een vrouwtje. Het vrouwtje ging dood door een ongeluk en ik kocht een nieuw vrouwtje. Deze raakte al snel dragend van eitjes en vlak voordat de jongen los lieten heeft meneer CPO zijn vrouw vermoord en de kids opgegeten. Ook zwommen er regelmatig jonge guppen met nog maar een halve staart rond.
 
Is niet zo heel gek inderdaad, ik hou de waardes vooral in de gaten ivm de tegel lijm en epoxyhars op de achterwand.

Wat betreft de CPO kan ik dan nu ook zeker zeggen dat ik deze niet zal toevoegen aan het visbestand. Ook werd mij de 'Kuhlii Sumatranus' aangeboden, iemand die hier ervaring mee heeft in een vergelijkbaar visbestand?

Bedankt voor de reacties!
 
Even dit topic doorgelezen gaaf wandje hoor!! En ook een leuk geheel geworden zo
 
Bij garnalen kun je het beste kiezen voor een lage gradatie cr of voor de neocaridina soorten.
Deze kunnen op gewoon leiding water. Anders moet je je ph gaan verlagen en met osmose gaan werken.
Cpo zou ik ook niet doen.
Cory oto en garnalen en een scholenvisje voor de midden/boven laag is een leuke combi!
 
De garnalen die ik gereserveerd heb zijn van de SS gradatie maar zijn ook gekweekt op gewoon leidingwater dus hier verwacht ik geen problemen mee. Wanneer ik ze thuis heb ga ik ze heel langzaam laten wennen aan mijn water door water uit mijn aquarium langzaam in het emmertje te latem druppelen.

Ken jij de 'Kuhlii Sumatranus' ook en weet je of die geschikt is voor mijn bak en mijn gekozen visbestand?
 
Op zich is het een heel leuk beestje en qua waarden zou het kunnen.

Maar ik zou het zelf niet doen.

Ze leven in de bodem en je cory's en garnalen leven ook veel op de bodem. Denk dat het erg druk gaat worden.
Of je moet er eentje nemen en geen groepje.

Let er wel op dat ze nergens klem kunnne komen te zitten en niet door een klein spleetje achter je achterwand glippen.
Ze zijn erg beweeglijk en lenig nameliijk.

Met je garnaaltjes is het vooral belangrijk met het overwennnen dat je op de temperatuur let.
Je kunt het beste een bakje (met de garnalen en hun eigen water) in je aquariumwater laten drijven en daar steeds een beetje nieuw water bij doen. Dan blijft de temp goed.
 
De kuhli's zijn scholenvissen en zouden bij je bestand kunnen. Echter zal het, zoals ook al aangegeven door sanne, erg druk worden op de bodem. Zeker gezien het formaat van je bak zou ik het icm met de andere bodembewoners afraden. Je kunt er 1 nemen, maar de kans dat je die ziet is dan erg klein. Het zijn, heb ik hier ervaren, met kleine aantallen schuwe vissen die zich graag verstoppen.
 
Bedankt voor de antwoorden, was dan ook van plan om er maar ��n aan toe te voegen. Vandaag weer even het wekelijkse onderhoud gedaan en de planten gesnoeid om een tapijt proberen te maken.

GpV3mCis-z72UnZNmnRf0kYtv9YB41Rw.jpeg

Het aquarium in week 3
 
Ziet er goed uit!

Heb wel een dingetje dat ik zelf zou veranderen.
Ik vind het namelijk lijken alsof dat de rechter hoek van je aquarium er niet bij hoort.
Hierdoor oogt het aqua veel kleiner dan hij is.

Ik zou het hout naar rechts laten doorlopen en ook een mooie plant plaatsen.

Maar uiteraard moet je doen wat je zelf mooi vind he! Jij kijkt er naar niet ikke.
 
Ben ik helemaal met je eens, ik wil daar echter wel wat open ruimte vrij houden voor de cory's. Ik ben in eerste instantie alleen van plan om nog wat mos op de steen rechts te binden. Wel een andere type mos dan Javamos wat ik gebruikt in de rest van het aquarium, namelijk spiky of flame mos.

Hopelijk lijkt het dan wat groter en meer als ��n geheel zoals je zegt, bedankt voor je advies! :D
 
Nu is het bijna tijd om mijn garnalen te halen en in de weken daarna zal ik de rest van de dieren toevoegen zoals de cory's en boraras. Nou heb ik op internet gelezen dat soms een volledige groep dieren overlijd omdat de nieuwe bewoners andere bacteri�n met zich meebrengen.

Toen ik hierover op internet aan het lezen was kwam ik het middel Furanol (2) van JBL tegen. Het liefst doe ik het allemaal zonder rare midden maar ik zou het doodzonde vinden als alle garnalen dood gaan. Heeft iemand hier ervaring met Furanol?
 
Vandaag de visjes opgehaald, 5 stuks Corydoras Panda en 5 stuks Corydoras Adolfoi. Woensdag ga ik de Crystal Red garnaaltjes ophalen, nu alvast een paar foto�s van de eerste bewoners!

F-xulQS8wPAn-1VFoJGfSh5LCp_xMQhI.jpeg


F-xulQS8wPAn-1VFoJGfSh5LCp_xMQhI.jpeg


F-xulQS8wPAn-1VFoJGfSh5LCp_xMQhI.jpeg
 
Ik vind normaal meerdere soorten bij elkaar wat rommelig aanzien, maar ik moet zeggen dat je een hele leuke match hebt gemaakt qua kleur en aftekeningen!

Veel plezier ervan!
 
Vandaag ook de Crystal Red garnalen gehaald, nu alleen nog een flinke school Rasbora Brigittae maar die zal ik pas over een aantal weken toevoegen.

feFfOcTfpSlBQNSiLoPNpc-GgqKXwSzi.jpeg


feFfOcTfpSlBQNSiLoPNpc-GgqKXwSzi.jpeg


feFfOcTfpSlBQNSiLoPNpc-GgqKXwSzi.jpeg


feFfOcTfpSlBQNSiLoPNpc-GgqKXwSzi.jpeg
 
Mooie garnaaltjes! Hier zitten ze af en toe boven op de Corydorassen. Ze eten ook vaak samen, echt leuk om te zien.

Veel plezier ervan!
 
Leuke beestjes hoor. Hou er rekening mee dat de Brigittae wel jonge garnalen opeten. Hier deden ze dat met de kleine Sakura s.
 
Bedankt allemaal voor de reacties!

@jessicapilon Ik had inderdaad al begrepen dat er wat garnaaltjes kunnen sneuvelen. Ik wil toch nog een mooie school visjes aan het aquarium toe voegen en hoop dan met deze soort en zoveel mogelijk mos de schade te beperken.
 

Terug
Bovenaan