Juwel Aquarium


Weer even een kleine update in de opbouw van mijn aquarium. Ben vandaag even naar de bouwmarkt geweest om te kijken of ik wat stenen kan vinden, deze wil ik namelijk gebruiken in combinatie met het spiderwood om mijn aquarium in te richten. Nu had ik al wat op internet rond gezocht over wat voor stenen in een aquarium gebruikt kunnen worden, hieruit kwam vooral naar voren dat er geen stenen gebruikt moesten worden met kalk aangezien dit oplost in het water.

Bij de bouwmarkt heb ik een zak met stenen gratis meegekregen, het betreft hier Ardenner split. Heb deze gekozen omdat ik op internet had gelezen dat o.a. Ardenner breuksteen geschikt was voor het aquarium. Nu heb ik thuis de betreffende steen even op gezocht en gevonden op de website van de fabrikant. (http://mo-b.nl/natuursteen-buiten/grind ... split.html)

Hier staat echter dat de steen onder de soort kalkstenen valt, kan iemand mij vertellen of ik deze nou wel of niet kan gebruiken in mijn aquarium? Heb het helaas nog niet kunnen testen met azijnzuur, dit ga ik binnenkort even doen.

eCIXRlPSycGvMj06wZy3eeuQpR6OstsD.jpeg

eCIXRlPSycGvMj06wZy3eeuQpR6OstsD.jpeg

De betreffende stenen die ik wil gaan gebruiken

Ook nog een netje gevonden bij de bouwmarkt, deze kan ik mooi gaan gebruiken voor het filter over kool. Deze zitten in beste grote zakken dus zo kan ik het mooi verdelen.

eCIXRlPSycGvMj06wZy3eeuQpR6OstsD.jpeg
 
Dudel24 zei:
@M.altispinosus Geen idee waarom het er inderdaad zo uit ziet, zal wel aan de foto liggen maar de achterwand is helemaal bedekt met twee lagen epoxy.

@sanneke80 Dat vind ik ook, ben zeer tevreden!

Bedankt voor je antwoord, ik meende zelfs piepschuim te zien bij de tweede rode pijl, maar bedankt voor de geruststelling.

Veel plezier verder met je achterwand en het inrichten, gaat helemaal goed komen ;)
 
Vandaag alvast de achterwand in mijn aquarium gekit, kan dit ook alvast uitharden en kan ik het aquarium donderdag gaan vullen met water.

CmiFEbQlAznYocaOl5MnHLf7edyadxpw.jpeg
 
Gister weer even langs de dierenwinkel geweest die toevallig 50% korting gaf op het gehele assortiment. Heb daar nog wat spiderwood en wat lavasteen kunnen vinden voor mijn aquarium.

86Dc1VFWdrGSACdb51F3smPOFMKZj2Xh.jpeg

Lavasteen

De gewichten heb ik ook al van de achterwand gehaald, hij staat nu mooi te drogen. Ga het aquarium donderdag vullen met water!

86Dc1VFWdrGSACdb51F3smPOFMKZj2Xh.jpeg


86Dc1VFWdrGSACdb51F3smPOFMKZj2Xh.jpeg


Heb de LED lichtjes ook even snel op de kap gemonteerd met plakband, ik denk dat ik hiervan uiteindelijk 2 � 3 zal gaan gebruiken.

86Dc1VFWdrGSACdb51F3smPOFMKZj2Xh.jpeg


86Dc1VFWdrGSACdb51F3smPOFMKZj2Xh.jpeg
 
@Sanneke80 Helaas!

Vanochtend voor stage snel het aquarium gevuld. Alles draait mooi en de achterwand is echt heel mooi geworden, ben er zeer tevreden mee! Nu nog een paar weken wachten en de eerste bewoners mogen plaats nemen in hun nieuwe woning :thumbs:

_h55xxg-uzZM5xVaEePyGtWqiIsWxZaO.jpeg

Aquarium vol met water
 
Wauw! Vind hem echt heel goed gelukt!
Het straalt op de een of andere manier een hele mooie rust uit!

Echt knap hoor!
 
Vandaag even de LED verlichting gemonteerd, morgen 50% water verversen en hetzelfde zondag weer. Heb ook nog even contact gehad met kwekers van Crystal Red garnalen om deze alvast te reserveren voor over 5 weekjes, zij zullen als eerste de bak mogen verkennen. :D

-YvncHbIwm3fHjm8Au-znCMCCXclTNBQ.jpeg

LED verlichting gemonteerd

-YvncHbIwm3fHjm8Au-znCMCCXclTNBQ.jpeg

Met normale verlichting

-YvncHbIwm3fHjm8Au-znCMCCXclTNBQ.jpeg

Met LED verlichting
 
Weer even een update, het aquarium heeft ruim een week gedraaid en heb tijdens die periode tweemaal 50% waterverversing gedaan. Vandaag al het water er uit gehaald en de bak ingericht!

Ben er zelf best tevreden mee, alle tips zijn natuurlijk welkom!

bNTprHS_mBz0FSLaXBVJZVi0A-A7_RNR.jpeg

bNTprHS_mBz0FSLaXBVJZVi0A-A7_RNR.jpeg

bNTprHS_mBz0FSLaXBVJZVi0A-A7_RNR.jpeg


En nog een foto met de LED verlichting.


bNTprHS_mBz0FSLaXBVJZVi0A-A7_RNR.jpeg
 
Gave achterwand hoor! Vind alleen de combi bodem-achterwand persoonlijk niet echt heel erg mooi. Ik denk dat ik zelf zou gaan voor een lichtere bodem (filterzand oid) of een donkere zandbodem/fijne grinbodem. Maar wellicht dat he tmet planten juist wel heel gaaf is
 
Wauw! Ik vind het eerlijk gezegd echt heel mooi!
En de bak lijkt nu heel veel diepte te hebben doordat je bodem en achterwand dezelfde kleur hebben!
Smaak is altijd persoonlijk natuurlijk, maar ik vind dit heel mooi, een beetje een dessert achtig landschap.

Goed bezig! En leuk om te volgen!
 
@Killerfish Ik heb er filterzand in liggen :D

Vandaag even aan het knutselen geweest om mijn aquarium ook van CO2 te voorzien. Verder heb ik plantjes besteld en de inrichting nog een beetje aangepast!

U6-fs_Sx4LUolyvTNOwaTmNMRM2qfEki.jpeg

Gaten geboord, slangetjes er in en dicht gekit

U6-fs_Sx4LUolyvTNOwaTmNMRM2qfEki.jpeg

...en de bijbehorende flessen.

U6-fs_Sx4LUolyvTNOwaTmNMRM2qfEki.jpeg

Hier en daar nog wat aangepast.
 
Vandaag zijn de plantjes binnen gekomen, deze gelijk maar in de bak gezet!

pePQSNKT9XVYRIZIUJzmj5QEKiwayqGJ.jpeg

pePQSNKT9XVYRIZIUJzmj5QEKiwayqGJ.jpeg

Het resultaat!

pePQSNKT9XVYRIZIUJzmj5QEKiwayqGJ.jpeg

Met de LED verlichting
 
Erg mooi! Zie wel dat je ledverlichting niet in de rechter hoek komt. Zou ik even rekeknin mee houden met de soort plant.
Maar vind het resultaat super. Weet je al welke bewoners je wil gaan nemen?
 
@Sanneke80 De LED verlichting staat alleen de laatste twee uurtjes van de dag aan als 'nachtverlichting' dus over de planten in die hoek hoef ik me denk ik geen zorgen te maken deze krijgen de rest van de dag genoeg licht.

Ik heb al wel twee soorten bewoners die ik wil gaan huisvesten en dat zijn Crystal Red garnalen en een Corydoras soort. Voor de rest ben ik nog wat aan het rondneuzen naar een scholenvis, misschien de Kardinaal Tetra? Voor de bovenlaag misschien Ringbandsnoekjes maar tot nu toe staat dus alleen de Crystal Red en Corydoras vast.
 
Garnalen en corydoras gaat altijd wel goed samen. Moet je alleeen even opletten naar een soort dat qua temperatuur erbij past en niet te groot is. de tetra zou wel de babygarnalen kunnen opsnoepen. De andere soort ken ik niet.
Maar over het algemeen eten bijna alle vissen wel een babygarnaaltje.
 
Bedankt allemaal door de positieve reacties!

Inmiddels heb ik 30 Crystal Red SS garnalen en 10 Corydoras Adolfoi gereserveerd. De garnalen zullen over ongeveer 4 weken opgehaald worden, de corydoras over 5 weken.

Vanochtend heb ik ook het water nog even getest, dit wil ik regelmatig gaan doen om problemen te voorkomen. Daar kwamen de volgende waarden uit:

NO� = 0 mg/l
NO� = 1 mg/l
GH = 8
KH = 6
pH = 7.4
CL� = 0 mg/l

Als laatste heb ik de voederautomaat geinstalleerd en nog wat meer ruimte gemaakt zodat de Corydoras genoeg ruimte hebben. Gelukkig paste het stuk hout perfect tussen een paar openingen van de achterwand waardoor het nu helemaal aan de oppervlakte hangt.

D5_VsKQB3c4xob4vSMdrJfxXCoK9Vm2m.jpeg

Het totaalplaatje

D5_VsKQB3c4xob4vSMdrJfxXCoK9Vm2m.jpeg

D5_VsKQB3c4xob4vSMdrJfxXCoK9Vm2m.jpeg

Nieuwe inrichting
 
Ziet er al mooi uit. Wellicht is de hyphessobrycon amandae een leuke toevoeging voor midden. Heb ze hier nu ook zwemmen en zijn prachtige vissen. Daarbij kan ik je de microrasbora kubotai ook aanraden. Deze krijgen, naast hun groene streep, een mooie blauwe gloed over de rug als ze het naar hun zin hebben.
 
Dankjewel voor de tips! Ik vind de hyphessobrycon amandae ook wel een mooie vis, zelf ben ik ook de rasbora brigittae tegen gekomen. Lijkt me ook een hele leuke vis voor in het midden. Ook de Danio margaritatus vind ik erg mooi, ben alleen bang dat die jonge garnalen zal pakken.

Wil ze dan wel graag met grote aantallen houden, wat zou de max zijn voor mijn aquarium? Naast deze vis ben ik alleen nog van plan een aantal oppervlakte visjes toe te voegen.
 
Ik ben even kwijt wat nu ook weer de afmeting is van je aquarium.
Dacht een juwel 600, maar zal er wel naast zitten.
Want anders zijn 10 adolfis een beetje te veel denk ik.
 
Ik weet niet het typenummer, maar hij is 80 cm breed, 45 cm hoog en 30 cm diep.
 

Terug
Bovenaan