Juwel Aquarium


D

Dudel24

Guest
Op advies van een ander lid mijn topic naar hier verplaatst.

Originele post:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1869888

Goedendag allemaal,

Ik ben gisteren weer even druk bezig geweest met mijn achterwand en heb hem bijna af, de volgende stap is het verven en in de epoxy zetten. De meeste mensen doen het met tegellijm wat ik een erg mooi resultaat vind geven. Ik wil echter de 'boom' die ik heb gemaakt van pur bruin verven, iemand een idee waar ik dat mee kan doen?

TrduPpp-gfbITChPDKD4mNujP6kq5WWv.jpeg

Eerste opzet voor het smelten met de verfbrander

TrduPpp-gfbITChPDKD4mNujP6kq5WWv.jpeg

Even passen in het aquarium

TrduPpp-gfbITChPDKD4mNujP6kq5WWv.jpeg

TrduPpp-gfbITChPDKD4mNujP6kq5WWv.jpeg

Eindresultaat

TrduPpp-gfbITChPDKD4mNujP6kq5WWv.jpeg

Inlaat voor de filtertechniek

Ben er ook nog achter gekomen dat het pompje helaas niet meer werkt. Hiervoor heb ik gister een nieuwe besteld, ook is mijn andere bestelling onderweg met bodembedekking, hout en filtermateriaal.

Volgende stap, verven!
 
Ik zou je boom ook behandelen met tegellijm, de structuur die je nu ziet krijg je met enkel verf niet weg.
Eerst smeer je een dunne laag tegellijm, nadien een dikke laag en in die dikke laag kan je na je het een tijdje hebt aangebracht wat reli�f met een vork aan brengen zodat hij meer op een stam lijkt, nadien kan je deze schilderen in de kleur die je wenst ;)

Welke verf? de goedkoopste latex die je bv. in de gamma kunt krijgen, koop je bv. wat einde reeksen kan je kleuren gaan mengen waardoor je een mooie schakering krijgt.
 
Ziet er al mooi uit hoor, erg benieuwd naar eindresultaat. Ik zou het idd doen zoals luc beschrijft, daarna zou ik de boel ook nog in de epoxy zetten.
 
Dankjewel voor de hulp! Zal morgen even tegel lijm zien te vinden bij de formido, kan ik volgende week beginnen met het kleuren van de wand.
 
Vandaag even de tegel lijm gehaald, volgende week beginnen met verven!

lugbiiwlKLJ_tWRykNumLkxlBsQoZoep.jpeg
 
Hoi dudel, zie dat je de weg hebt gevonden met het verplaatsen van je topic :p

Je kunt ook nog met de zoekfunctie kijken of je info kunt vinden binnen dit onderwerp. Die zoekfunctie werkt erg goed in dit forum. Zelf kan ik je technisch gezien niet helpen.

Vind het er wel al gaaf uitzien!

Succes!
 
luc zei:
Ik zou je boom ook behandelen met tegellijm, de structuur die je nu ziet krijg je met enkel verf niet weg.
Eerst smeer je een dunne laag tegellijm, nadien een dikke laag en in die dikke laag kan je na je het een tijdje hebt aangebracht wat reli�f met een vork aan brengen zodat hij meer op een stam lijkt, nadien kan je deze schilderen in de kleur die je wenst ;)

Welke verf? de goedkoopste latex die je bv. in de gamma kunt krijgen, koop je bv. wat einde reeksen kan je kleuren gaan mengen waardoor je een mooie schakering krijgt.


Maar met latexverf? Is dat watervast? Of mis ik nu wat?


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
luc zei:
Ik zou je boom ook behandelen met tegellijm, de structuur die je nu ziet krijg je met enkel verf niet weg.
Eerst smeer je een dunne laag tegellijm, nadien een dikke laag en in die dikke laag kan je na je het een tijdje hebt aangebracht wat reli�f met een vork aan brengen zodat hij meer op een stam lijkt, nadien kan je deze schilderen in de kleur die je wenst ;)

Welke verf? de goedkoopste latex die je bv. in de gamma kunt krijgen, koop je bv. wat einde reeksen kan je kleuren gaan mengen waardoor je een mooie schakering krijgt.


Maar met latexverf? Is dat watervast? Of mis ik nu wat?


Groet,
Ben.

Natuurlijk, en al helemaal zeker als er nog een 2 lagen epoxy over gaan ;)
 
Vandaag weer even bezig geweest met mijn achterwand en besloten de 'boom' weg te halen. Het had niet de vorm van een boom, heb nog geprobeerd dit te veranderen maar dat was geen succes.

_zi5POW0llyMjY7k3byW6sa_IvFnXJPS.jpeg

Alles klaar gezet om te beginnen met het verven

_zi5POW0llyMjY7k3byW6sa_IvFnXJPS.jpeg

En toen de boom maar weg..

Ik had nog wat piepschuim liggen van de plaat die ik had gekocht. Hiervan heb ik twee op elkaar gelegd, vast gekit en opnieuw iets van gemaakt.
_zi5POW0llyMjY7k3byW6sa_IvFnXJPS.jpeg

..het resultaat

_zi5POW0llyMjY7k3byW6sa_IvFnXJPS.jpeg

Dan toch nog de eerste laag tegellijm aanbrengen!

Dus na nog een middag flink werken toch eindelijk de eerste laag aangebracht, epoxy inmiddels ook besteld en morgen de twee laag tegelijm aanbrengen!

_zi5POW0llyMjY7k3byW6sa_IvFnXJPS.jpeg

_zi5POW0llyMjY7k3byW6sa_IvFnXJPS.jpeg
 
Dudel24 zei:
Vandaag weer even bezig geweest met mijn achterwand en besloten de 'boom' weg te halen. Het had niet de vorm van een boom, heb nog geprobeerd dit te veranderen maar dat was geen succes.

RY_soYAe9kvzsvT1DgotbzBL1oVOtxMA.jpeg

Alles klaar gezet om te beginnen met het verven

RY_soYAe9kvzsvT1DgotbzBL1oVOtxMA.jpeg

En toen de boom maar weg..

Ik had nog wat piepschuim liggen van de plaat die ik had gekocht. Hiervan heb ik twee op elkaar gelegd, vast gekit en opnieuw iets van gemaakt.
RY_soYAe9kvzsvT1DgotbzBL1oVOtxMA.jpeg

..het resultaat

RY_soYAe9kvzsvT1DgotbzBL1oVOtxMA.jpeg

Dan toch nog de eerste laag tegellijm aanbrengen!

Dus na nog een middag flink werken toch eindelijk de eerste laag aangebracht, epoxy inmiddels ook besteld en morgen de twee laag tegelijm aanbrengen!

RY_soYAe9kvzsvT1DgotbzBL1oVOtxMA.jpeg

RY_soYAe9kvzsvT1DgotbzBL1oVOtxMA.jpeg

Met deze kleur moet je eigenlijk deze al niet meer schilderen, het enige dat ik zou doen in in de inkepingen met een vod en een beetje verf deze wat uitwrijven zodat je meer "diepe" reli�f krijgt, nadien gewoon twee lagen epoxy aanbrengen. :)
 
@luc Ik was van plan om in de lager gelegen gebieden meer tegel lijm aan te brengen, om zo meer diep reli�f te krijgen. De achterwand moet sowieso nog een keer aangezien hij niet helemaal goed dekkend is.

Heb vanochtend nog even snel een foto gemaakt voor ik naar stage ging, zie hieronder het resultaat na ��n laag tegel lijm.
Tq-B9NhUkNS0dmkLzQt4fQmmfixyCmXJ.jpeg
 
Tweede laag goed dik maken, dan kan je deze aanbrengen met de hand, kan je mooie reli�f maken ;)

Wel zien dat je toe komt met je pak tegellijm :D
 
Net weer even bezig geweest met de achterwand. Inmiddels zit de 2e laag tegel lijm op de achterwand, ik heb nu nog 1KG over om nog wat plekken te bedekken. Ga dit misschien nog gebruiken om de diepste delen nog wat donkerder van kleur te maken. Epoxy is ook onderweg maar ik ben pas zondag weer thuis, dan ga ik ook de eerste laag epoxy aanbrengen.

UVRQlUAc6rLf625kDzZMNaT3u1v4FgR3.jpeg

Eerst nog even passen want de achterwand was iets te hoog

UVRQlUAc6rLf625kDzZMNaT3u1v4FgR3.jpeg


UVRQlUAc6rLf625kDzZMNaT3u1v4FgR3.jpeg

Ongeveer ��n cm er af gehaald waardoor hij nu perfect in het aquarium past.

UVRQlUAc6rLf625kDzZMNaT3u1v4FgR3.jpeg

De achterwand na de tweede laag tegel lijm.

Ik kan de tegel lijm eventueel ook nog even opschuren, weet alleen niet wat een mooier effect heeft.
 
Vanochtend wederom weer even snel een foto gemaakt voor ik naar stage ging, ben al aardig tevreden over het eindresultaat. Wil misschien nog een beetje aanbrengen om bepaalde delen donkerder te maken.

w3PpIEcxgUnc1Jwf3KBguRVdbYGZPD7K.jpeg
 
Vandaag toch besloten er niet nog een laag tegel lijm op de achterwand aan te brengen. Epoxyhars was vandaag ook bezorgd dus gelijk maar besloten om aan de slag te gaan, zo kan het straks mooi uitharden wanneer ik niet thuis ben.

z28uGOCNHaaTaKhwy6b6taP0VZknyXXP.jpeg

Eerste laag epoxyhars aangebracht op de achterwand

z28uGOCNHaaTaKhwy6b6taP0VZknyXXP.jpeg

Zand er over heen gestrooid

En nu wachten hoe het er komt te zien, ben zeer benieuwd!
 
Je had beter met het zand gewacht tot er een tweede laag epoxy op stond, in de eerste laag heeft dit geen nut :)
 
MauriceM zei:
Och het kan ook geen kwaad verder.

Kan wel kwaad, want nu zal je tweede laag epoxy niet zo goed hechten op de eerste laag en dit omdat korrels tussen beide lagen kunnen lossen.
Dit maakt dat de werking die de epoxy moet doen en waarvoor hij dient voor de helft is verminderd.
 
Heb gister de achterwand al ingesmeerd met 375g epoxyhars, wat al meer dan de helft was van het totaal. De totale hoeveelheid epoxyhars wat ik heb liggen is genoeg voor 3,5 m� dus heb het er maar flink dik opgesmeerd. Hierdoor ontstonden er op sommige plekken plasjes van epoxy, dit heb ik uitgestreken en bestrooid met zand.

Ik heb nu nog steeds veel epoxy staan wat ik vanavond wederom ga aanbrengen op de wand, de zand wat er nu op ligt word dan wel volledig bedekt door de nieuwe laag epoxy dacht ik?

Zal vanavond weer even een foto maken en posten!
 
Hoi allemaal!

Vanavond de tweede laag en tevens laatste laag epoxyhars aangebracht. Ik kom niet eerder weer thuis dan zaterdagavond dus laat het voor die tijd lekker in huis liggen te harden. Ben dan plan om de achterwand volgende week donderdag er in te kitten, dan kan hij eerst twee weken draaien om de eventuele schadelijke stoffen er uit te halen.

1NACsZ0stX3UZc6iKB9k6T57J0dv06hZ.jpeg

De achterwand na de tweede laag epoxyhars.
 
Vanochtend nog even snel een foto gemaakt van hoe de wand er voor stond, nu staat hij lekker in de huiskamer uit te harden.

Q0T1OhWL_ZqBOb_kOEGpNS0vfSJtjEhp.jpeg

De achterwand na twee lagen epoxyhars, ik ben tevreden!

Heb ook nog een strip LED lichtjes liggen, hiervan wil ik 1 � 2 van gaan monteren om 's avonds nadat het normale licht uit is gegaan het nachtlicht te simuleren.
Q0T1OhWL_ZqBOb_kOEGpNS0vfSJtjEhp.jpeg

LED strip
 
Ik vind het erg mooi geworden!
Ben heel benieuwd hoe het er onder water in het aquarium eruit ziet, maar jij vast ook!

De visjes hebben ook een mooi donker plekje waar ze priv�-dingetjes kunnen! :D
 
@Sanneke80

Dankjewel, en ja kan inderdaad niet wachten haha!

Vanochtend namelijk toch snel even in het aquarium gezet om te kijken hoe het er uit ziet. Nu nog een weekje harden en kan hij geplaatst worden! :thumbs:

61cdyxih8_H7ievglVWl4eZ7CYGCR4vG.jpeg


61cdyxih8_H7ievglVWl4eZ7CYGCR4vG.jpeg


61cdyxih8_H7ievglVWl4eZ7CYGCR4vG.jpeg

Achterwand in het aquarium
 
Hoi,

Een mooie achterwand maar ik heb wel een vraag; Heb de bovenkant van de achterwand ook behandeld met epoxy?

922541m.altispinosus_0_85_20160.jpg


Op de foto lijkt het alsof er wel tegellijm op zit en geen epoxy. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met epoxy en achterwand maar zo kan er toch nog water in contact komen met je tegellijm. Al zit je waterniveau onder de bovenkant van je achterwand, nat worden doet het zeker.
 
@M.altispinosus Geen idee waarom het er inderdaad zo uit ziet, zal wel aan de foto liggen maar de achterwand is helemaal bedekt met twee lagen epoxy.

@sanneke80 Dat vind ik ook, ben zeer tevreden!
 

Terug
Bovenaan