Innovative Marine Nuvo 24 van Niwla


Vandaag twee flinke bestellingen de deur uit gedaan. Met name voor de nieuwe bak maar ook voor de bestaande bakken. Voor de nieuwe bak:

Verwarming - Dennerle Nano Thermo Compact 100w
Bodem - (toch weer) ADA Amazonia Soil en powder
Plantjes - Tropica Eleocharis acicularis 'Mini' - In vitro cup
Filtermateriaal - Sopirax

Ik twijfel nog of ik extra drakensteen nodig heb....
 
Hele gave bak, benieuwd wat je er van gaat maken. Moet het topic nog even doorlezen (nu vooral plaatjes kijken), maar ga ik zeker nog doen! Succes iig!
 
Zo, bodem zit er in, (de 54L is beroofd van zijn steen en) de hardscape is bepaald, en de verlichting zit er boven. Deze dreigt iets door te buigen waar ik hem doorgekoppeld heb maar dat is nog niet hinderlijk vind ik zelf en daar is nog wel wat aan te doen.

2jiuGrVQ_aP_sRHhOsSmraiI-E__qGrw.jpeg


Misschien vanavond nog het dwerg naaldgras er in zetten maar weet niet of dat vandaag nog gaat lukken.
 
Top, maar dan hebben we elkaar dus misgelopen daar:)

Jep, blijkbaar! Uiteindelijk heb ik het drakensteen wat ik daar gekocht heb helemaal niet gebruikt. Maar waarschijnlijk ga ik deze wel gebruiken bij de aankomende re-scape van de vuurgarnalen-bak
 
5 potjes dwerg naaldgras (in vitro) geplant. Heb er nog eentje over. Die zet ik er misschien vanavond nog wel bij.

Zx6n4yNkCST2AibYc2VnjZcN3JmqlVs2.jpeg


Nu is het een kwestie van geduld hebben en iedere dag met de spuitfles in de weer
 
En iets op de lampen bevestigen van een strip die niet doorbuigt? Ziet er al goed uit iig!

Dank je wel!

Ik heb nu aluminium stangen in de lampen gestoken om ze door te koppelen maar wil nog kijken wat het effect is als ik deze vervang door RVS.
Tegelijkertijd heb ik beide lampen te koop gezet om op die manier misschien Daytime-verlichting mogelijk te maken.
 
Vanavond de MiniMax All-In-One reactor binnengekregen. Wat een mooi ding!

ERJBM3Qd2ic-fqeUylStCbTmnk8L5zbN.jpeg


Op alle video's die ik er over gezien heb stak hij altijd boven de sump uit. Dit vond ik niet handig vanwege de afdekplaat die ik nog wil gaan maken.
Gelukkig is de sump hoger dan de reactor. Als ik de montagebeugel vastzet op een tussenschot i.p.v. de achterwand dan valt bij mooi helemaal weg in de sump.
ERJBM3Qd2ic-fqeUylStCbTmnk8L5zbN.jpeg


Nu alleen nog kijken hoe ik de purigen er in kan houden. Schijnt dat de meegeleverde sponsen te grof zijn om de purigen er in te houden (mocht ik spontaan zoveel flow krijgen dat de purigen de bovenste spons weet te bereiken). Ik heb tot nu toe twee opties:
- beide sponsen (onder en boven) inpakken in een verknipt purigen zakje.
- Purigen er met zakje en al (eventueel een ruimere zak om meer te kunnen bewegen) er in doen. Dit regenereert wel een stuk makkelijker.
 
je gaat lekker zie ik
ben benieuwd naar je ervaringen met de MiniMax All-In-One reactor
ziet er goed uit

groet
jaap
 
Dank jullie wel!

je gaat lekker zie ik
ben benieuwd naar je ervaringen met de MiniMax All-In-One reactor
ziet er goed uit

groet
jaap

Ik laat er inderdaad geen (dwergnaald) gras over groeien! Die bak is te mooi om leeg te laten staan (of ik heb gewoon een hekel aan klussen in huis :) ).
Ik hou je zeker op de hoogte!
 
Waarom wil je de purigen in de reactor doen? Er zijn toch speciale vakken voor filter media waar je de purigen in kan doen? De reactor zou ik dan gebruiken voor bijvoorbeeld biopellets, die speciaal zijn ontwikkeld voor gebruik in een reactor.

Het lijkt mij dat de werking van purigen in een reactor (als het los is iig) sterk wordt verminder, er moet bovendien water doorheen stromen zodat het zijn werk kan doen, en aangezien water altijd de weg met minder weerstand kiest... Ik zou je dus aanraden om de purigen in je reactor te stoppen op een manier waarop het water er doorheen MOET. Hoe losser, hoe minder effectief.
 
Waarom wil je de purigen in de reactor doen? Er zijn toch speciale vakken voor filter media waar je de purigen in kan doen? De reactor zou ik dan gebruiken voor bijvoorbeeld biopellets, die speciaal zijn ontwikkeld voor gebruik in een reactor.

Het lijkt mij dat de werking van purigen in een reactor (als het los is iig) sterk wordt verminder, er moet bovendien water doorheen stromen zodat het zijn werk kan doen, en aangezien water altijd de weg met minder weerstand kiest... Ik zou je dus aanraden om de purigen in je reactor te stoppen op een manier waarop het water er doorheen MOET. Hoe losser, hoe minder effectief.

Het schijnt juist heel effectief te zijn als je het "los" toe kan passen. Dat is in ieder geval wat ik er tot nu vooral van lees. Het regenereren is dan wel wat lastiger. Natuurlijk kan ik mijn zakjes ook gewoon in de baskets doen. Of een tussenvariant is een zakje in de reactor om daar op die manier het water doorheen te forceren. Daarbovenop zou ik (gescheiden door een spons) ook nog biopellets/K1 micro kunnen doen. Ik ben daarin eigenlijk nog best onwetend. Geen sump-ervaring. Dus alle info is welkom!
 
Tof project. Ziet er al goed uit.

Maar ik vraag me het volgende af:
Je gebruikt dus een nieuwe ADA soil en daarmee ga je nu een dry start doen als ik het goed lees?
Hoe pak je het verversen dan aan? Wanneer je ADA soil gebruikt moet je de eerste weken zeer veel verversen, ze raden aan om de eerste week dagelijks 80% te verversen, de tweede week om de twee dagen, ... Op die manier vang je de enorme schommelingen in de waterwaardes op die optreden bij gebruik van een nieuwe bodem.
Na een drietal weken stabiliseert dit en kan je naar een wekelijkse verversing overschakelen.

Als jij nu een dry start doet is het dan de bedoeling dat je die verversingen achteraf nog doet, wanneer je de bak uiteindelijk onder water zet? Of hoe pak je dat aan?
En een bijkomende vraag: Gaan de plantjes het in de eerste periode nu niet extra moeilijk krijgen doordat het beetje water in de soil snel verzadigd zal zijn omdat je dit niet echt kan verversen?
 
Tof project. Ziet er al goed uit.

Maar ik vraag me het volgende af:
Je gebruikt dus een nieuwe ADA soil en daarmee ga je nu een dry start doen als ik het goed lees?
Hoe pak je het verversen dan aan? Wanneer je ADA soil gebruikt moet je de eerste weken zeer veel verversen, ze raden aan om de eerste week dagelijks 80% te verversen, de tweede week om de twee dagen, ... Op die manier vang je de enorme schommelingen in de waterwaardes op die optreden bij gebruik van een nieuwe bodem.
Na een drietal weken stabiliseert dit en kan je naar een wekelijkse verversing overschakelen.

Als jij nu een dry start doet is het dan de bedoeling dat je die verversingen achteraf nog doet, wanneer je de bak uiteindelijk onder water zet? Of hoe pak je dat aan?
En een bijkomende vraag: Gaan de plantjes het in de eerste periode nu niet extra moeilijk krijgen doordat het beetje water in de soil snel verzadigd zal zijn omdat je dit niet echt kan verversen?

Goeie vragen! Eigenlijk nooit bij stil gestaan en daar verder ook niks afwijkends over gelezen dat een dry start met deze bodem een aparte behandeling nodig heeft. Over een week of 4 zal ik dus gewoon beginnen met het daadwerkelijke indraaien en zal ik inderdaad het vele verversen gaan doen wat hoort bij deze bodem.

Of de plantjes het nu extra moeilijk zullen hebben vanwege het niet kunnen verversen en ik eigenlijk alleen maar water toevoeg door te spuiten weet ik dus niet. Ik ben er dus overduidelijk vanuit gegaan dat dit zo zou moeten kunnen (ondanks dat ik me best veel ingelezen heb over dry start en ik al eens eerder een normale start gedaan heb met deze bodem.

Mocht ik dus wat gemist hebben hoor ik dat natuurlijk graag!
 
Over een week of 4 zal ik dus gewoon beginnen met het daadwerkelijke indraaien en zal ik inderdaad het vele verversen gaan doen wat hoort bij deze bodem.
Oké, duidelijk!

Met betrekking tot de plantjes: Ik vroeg het me zelf ook af terwijl ik het topic las, vandaar mijn vraag. Dus ik ga geen gefundeerd antwoord kunnen geven. ;)
Het leek me gewoon moeilijk om het bodempje water 'vers' te houden terwijl de werking op gang komt omdat het moeilijk af te hevelen is.
Langs de andere kant heb ik ook wel al meermaals gelezen dat ADA gebruikt wordt bij Wabi Kusa. Ik heb nog nergens gelezen dat de soil dan eerst moet ingedraaid worden dus zal het in jouw geval misschien ook geen problemen geven.

Heb je een specifieke reden eigenlijk om een dry start te doen of is het eerder om eens aan den lijve te ervaren?
 
Ook na een dry-start krijg je een nitriet en ammoiniak piek als gevolg van de nieuwe bodem, dat is onvermijdelijk.
Het voordeel is wel dat je in de dry start periode al een goede bacteriecultuur aan het opbouwen bent in de bodem
Dus water wissels voor een paar weken kom je niet onder uit, eigenlijk net zolang totdat de bak stabiel is.
Het hoeft alleen niet zoveel en frequent meer na een dry start. Ikzelf doe altijd 50% voor 3x per week voor de eerste 2 a 3 weken.
 
Oké, duidelijk!
Langs de andere kant heb ik ook wel al meermaals gelezen dat ADA gebruikt wordt bij Wabi Kusa.?
De originele wabi kusa -dus de originele van ADA- zijn niet alleen opgebouw uit aquasoil. Daar zit een verhouding Keto-klei en akadama in verwerkt. En ze gebruiken ADA Afrikana soil omdat deze een heel andere opbouw van voedingstoffen heeft dan de regulier veel gebruikte Amazonia.
 
De originele wabi kusa -dus de originele van ADA- zijn niet alleen opgebouw uit aquasoil. Daar zit een verhouding Keto-klei en akadama in verwerkt. En ze gebruiken ADA Afrikana soil omdat deze een heel andere opbouw van voedingstoffen heeft dan de regulier veel gebruikte Amazonia.

Ik las dat ze er ook stenen indeden ergens....
 
Heb je een specifieke reden eigenlijk om een dry start te doen of is het eerder om eens aan den lijve te ervaren?

Ik wilde in eerste instantie een dry start doen met HC omdat ik bij een vorige opstart de grootste moeite had deze in de bodem te krijgen. Uiteindelijk gekozen voor dwerg naaldgras omdat ik daar een scape mee wilde maken en dit kon ook prima via een dry start had ik gelezen. Vandaar...... al stelt het mijn geduld wel erg op de proef.
Ik hoop dat het over een paar week het wachten was geweest.
 

Terug
Bovenaan