Innovative Marine Nuvo 24 van Niwla


@jessicapilon Jij gebruikt in je bakken toch GlasGarten Environment soil ? Waarom die en niet bijvoorbeeld ADA ?
 
Ja klopt en dat is omdat ik de kleur wel ok vond en het niet de duurste was. Tot op heden bevalt die na 1,5 prima en de ph is iets gestegen maar dat gaat om enkele tienden. Jurn gebruikte deze ook en heeft het destijds mij dus aangeraden;)
 
Ja klopt en dat is omdat ik de kleur wel ok vond en het niet de duurste was. Tot op heden bevalt die na 1,5 prima en de ph is iets gestegen maar dat gaat om enkele tienden. Jurn gebruikte deze ook en heeft het destijds mij dus aangeraden;)

Helder! Dank je wel! Ik vind de kleur inderdaad ook iets mooier dan de amazonia die ik nu gebruik en de prijs is ook iets beter.
 
Daarbij gaat hij lang mee als je met osmose ververst en dat is ook niet geheel onbelangrijk;).
 
Helaas nog niks gehoord van de leverancier van de bak over wat er gedaan gaat worden aan het ontbreken van de voet van het aquarium.
Wel inmiddels een nieuwe pomp gekocht (Sicce syncra 0.5) en filterzakken voor in de sump. Deze pomp verbruikt 8 watt i.p.v. 45 watt van de standaard meegeleverde pomp waarvan het debiet ook veel te hoog is. De extra verlichting komt hopelijk begin volgende week. Ben aan het onderzoeken of ik de verlichting misschien nog zwart kan spuiten.

Op het wensenlijstje staat nu nog:
- Extra filtermateriaal
- Bodem
- Uitbreiding hardscape?
- Verwarming

Ook wil ik kijken of ik de bovenkant van de sump af kan dichten met plexiglas. Dit om het eventuele geluid en verdamping tegen te gaan en anders is de kans groot dat onze kat hem leegdrinkt . Steuntjes daarvoor heb ik al besteld.
 
daar zeg je zo wat over de sump
zat ook al te kijken hoe dit op te lossen ook in verband met stof en verdamping aan de kat had ik even niet gedacht
ben benieuwd hoe jouw oplossing gaat worden

groet
jaap
 
daar zeg je zo wat over de sump
zat ook al te kijken hoe dit op te lossen ook in verband met stof en verdamping aan de kat had ik even niet gedacht
ben benieuwd hoe jouw oplossing gaat worden

groet
jaap

Hahaha! Zo helpen we elkaar weer.

Heb twee setjes houdertjes besteld en ben van plan een stukje (bij voorkeur zwart) plexiglas o.i.d. te (laten) snijden en dat er op te leggen.

1 of twee van die houdertjes wil ik trouwens ook op de tussenwand en misschien ook wel voorwand plaatsen om de glazen afdekplaat te ondersteunen, want die overspanning van 90cm vind ik wel eng mocht onze kat er fratsen mij uit gaan halen ;-). Hij klimt ook geregeld over de nano cubes
 
I apologise for the late answer, your mail got lost in the inbox and I just saw it today. The service will be quicker in the future.

Your pedestal is being shipped out to you today.

:thumbs:
 
I apologise for the late answer, your mail got lost in the inbox and I just saw it today. The service will be quicker in the future.

Your pedestal is being shipped out to you today.
morgen huis arrest dus :br::br::D

groet
jaap
 
Hahaha.... vanaf nu dus kluizenaar. Je weet het immers maar nooit met UPS :)
 
Dat is een hele besparing Alwin.
 
Haha, ik doelde op het stroomverbruik met de pomp van Frits:D

Absoluut!

Krijg net een sms dat de voet van de bak dinsdag komt (plus of min 3 weken afwijking :D)
 
Mooi want dan kun je dat mooi samen met een op te nemen vakantie plannen dus:D:D
 
Ow, zie nu net dat deze met DHL express komt. Hopelijk zijn die wat slimmer ;-)
 
Ow, zie nu net dat deze met DHL express komt. Hopelijk zijn die wat slimmer ;-)
nope niet wat uitstellen levering betreft had het 1 dag verschoven ivb controle ziekenhuis bezoek
pakket stond gewoon op de door dhl aangeven dag voor de deur
gelukkig al weer thuis puur mazzel want meestal duurt zon bezoek een paar uur bij mij

groet
jaap
 
Bloed, zweet en tranen maar eindelijk heb ik het beschermfolie van de achterwand af. Bak staat nu te draaien met de nieuwe pomp (op halve kracht) en wat filterwatten om de laatste losse rommel uit de bak te verwijderen en te kijken hoe het spul draait.

o9kVkAgOqguEbWEzRUNGMLIFLnT-QTIl.jpeg


Ook heb ik voor de lol een van de twee nozzles vervangen door een Spin Stream. Deze is eigenlijk bedoeld voor zoutwater maar zie zelf niet in waarom deze niet voor zoet water te gebruiken zou zijn, behalve dan dat deze meer lawaai maakt dan de pomp zelf.



In een poging het dressoir wat te verstevigen staat hij nu niet helemaal waterpas meer, dus de bak is inmiddels weer leeg en ga ik hopelijk morgenavond even bezig met het waterpas krijgen van het dressoir.

Verder eigenlijk best "wilde" plannen. Deze bak wil ik starten m.b.v. een dry start en het is mij opgevallen dat ik op het eerste gezicht achter in de bak voldoende ruimte heb voor een wervelbed-filter. Beide nieuwe dingen voor mij. Maar hier zal ik t.z.t. aparte topics in de daarvoor bestemde categorieën plaatsen.
 
Ben benieuwd wat voor moois je ervan gaat maken;)
 
Wervelbed filter. Een echte nitraat bom!!

In onderstaande link staat een klein stukje over wervelbed. En over filtratie in het algemeen.
Best wel nuttig. Heb er veel uit gehaald.
Je kunt de redfield sturen enkel met je filter.

Link
 
Wervelbed filter. Een echte nitraat bom!!

Klopt! Aan de ene kant zit daar volgens mij juist ook een beetje de crux. (heb nog niet het hele artikel gelezen hoor maar dat ga ik zeker nog doen!). Misschien praat ik wel poep maar als ik het logisch probeer te beredeneren dan heeft een wervelbed-filter 2 kanten. Aan de ene kant wordt het vaak bestempeld als het ideale filter. Zeker in erg volle bakken (met weinig groen?). Aan de andere kant is nitraat juist plantenvoeding en voeg ik dat wekelijks toe.....
 
Voor zoetwater lijkt me dat ook geen probleem voor zover ik het begrijp.
 
Is de kap van echt glas of kunststof en waar heb je die weg?
 
Klopt! Aan de ene kant zit daar volgens mij juist ook een beetje de crux. (heb nog niet het hele artikel gelezen hoor maar dat ga ik zeker nog doen!). Misschien praat ik wel poep maar als ik het logisch probeer te beredeneren dan heeft een wervelbed-filter 2 kanten. Aan de ene kant wordt het vaak bestempeld als het ideale filter. Zeker in erg volle bakken (met weinig groen?). Aan de andere kant is nitraat juist plantenvoeding en voeg ik dat wekelijks toe.....

Klopt. Maar dan gaat het om een hoge visbezetting. En daarbij wil je de NH3/4 en NO2 zo snel mogelijk omgezet hebben, in het relatief onschadelijke NO3.

Dus voor een plantenbak misschien ook handig.

Alhoewel de mechanische reiniging juist weer tegen valt. En juist met planten, wil je zo helder mogelijke bak.
 
Ah oke :)
Lijkt er wel op

Klopt hoor. En ik ben helemaal gek met m'n Nano Cubes. Daarom vind ik dit ook een super aanvulling.

De voet van het aquarium is vanuit Denemarken inmiddels aangekomen in Brussel. Volgens mij kunnen ze daar nog wel wat kostenbesparingen doorvoeren :book:
 
Die is van glas John en zit bij de prijs in. Die krijg je er dus bij.

Ok, ik dacht me te herinneren dat er geen plaat bij zat maar dan vergis ik me dus weer eens:stom:
 
Klopt. Maar dan gaat het om een hoge visbezetting. En daarbij wil je de NH3/4 en NO2 zo snel mogelijk omgezet hebben, in het relatief onschadelijke NO3.

Dus voor een plantenbak misschien ook handig.

Alhoewel de mechanische reiniging juist weer tegen valt. En juist met planten, wil je zo helder mogelijke bak.

Het is nu een loze ruimte en kan er redelijk eenvoudig een (uitneembaar) wervelbed-filter van maken dus wil ik het zeker proberen, naast de standaard sponsen, bioballen en siporax. Zal er hopelijk vanavond een apart topic over starten
 
Vandaag is het extra stuk verlichting binnengekomen dus die twee kan ik binnenkort aan elkaar gaan maken. Ook de voet van het aquarium is binnen.
Deze laatste is helaas beschadigd maar denk toch dat ik hem niet ga gebruiken en mocht ik dat alsnog wel willen dan valt het ook niet zo heel erg op dus denk dat ik het daar maar bij laat.

med4pw1tJPNCBjTaNXiwzUPRoiCyTtmd.jpeg


med4pw1tJPNCBjTaNXiwzUPRoiCyTtmd.jpeg


Volgende ei wat gelegd moet worden is de bodem.
Het plan is tot nu toe dat er alleen drakensteen en mini naaldgras in de bak komt.
Eigenlijk staat voor mij de keus wel vast dat de bodem toch weer ADA Amazonia wordt. Hiervan denk ik ongeveer 10 tot 12 liter nodig te hebben. Eerste keus zou voor mij powder zijn in plaats van de grovere soil maar dat gaat dan nogal aardig in de papieren lopen. Zou ik met soil net zo veel succes hebben icm naaldgras?
Eerst een laag soil en daarna een laag powder heb ik nu maar dat is me erg tegengevallen. De powder zakt door de soil en vind je niet meer terug.
 

Terug
Bovenaan