Innovative Marine Nuvo 24 van Niwla


Ook na een dry-start krijg je een nitriet en ammoniak piek als gevolg van de nieuwe bodem, dat is onvermijdelijk.
Het voordeel is wel dat je in de dry start periode al een goede bacteriecultuur aan het opbouwen bent in de bodem
Dus water wissels voor een paar weken kom je niet onder uit, eigenlijk net zolang totdat de bak stabiel is.
Het hoeft alleen niet zoveel en frequent meer na een dry start. Ikzelf doe altijd 50% voor 3x per week voor de eerste 2 a 3 weken.
ik zit me af te vragen hoeveel er van de opgebouwde bacteriecultuur overblijft na de behoorlijke ammoniak piek die dat ADA spul schijnt te veroorzaken
ben zeer benieuwd

groet
jaap
 
Ammoniak heb ik idd vorige keer wel een beetje mee lopen stoeien. En de eerste periode nam de bodem behoorlijk was fosfaat op uit het water. Ik weet in ieder geval beter waar ik op moet letten. Wat dat met de bacterie-cultuur doet? Geen idee. Volgens mij zal dat meevallen anders was dit spul wel een flop geweest.
 
Bak "draait" inmiddels anderhalve week. Een beetje aan het experimenteren met in hoeverre de bak afgesloten moet zijn want daar lees ik verschillende dingen over. De 1 zegt: eens per week even open om te luchten maar voor de rest gesloten houden. De ander heeft permanent een opening in het folie. Ik had dus verwacht dat het spectaculairder zou zijn. Er gebeurt eigenlijk nog niet veel. Eerst had ik aan beide korte kanten van de bak permanent een opening van ongeveer 2cm. Inmiddels heb ik dat teruggebracht naar een opening aan 1 kant. Ik zie nu wel dat het dwerg naaldgras begint aan te slaan, maar dat het vooral in de hoogte groeit in plaats van nieuwe uitlopers in de breedte. Wel heb ik alle stekjes afgeknipt voor ik ze geplaatst heb.

oKRYu1tUoTvABkCYmCtuA6rfezNyDFfH.jpeg


Zoals zo vaak met deze hobby is het een beproeving voor mijn geduld :br::engel:
 
heb me er eens in verdiept in de gebruikte opstartmethode
das er en voor een lange adem lees ik regelmatig 8-12 weken:juggle::oops:
boel moet wel vochtig blijven.
en op moment dat je de verlichting er boven zet dan de afdekking iets open anders gesloten houden tot je weer bevochtigt.

conclusie geduld:zwaai: is een schone zaak :D:D

groet en succes

jaap
 
ben het nog niet tegen gekomen John
zo iets moet in je zitten denk ik anders niet aan beginnen :sorry::D:D

groet

jaap
 
heb me er eens in verdiept in de gebruikte opstartmethode
das er en voor een lange adem lees ik regelmatig 8-12 weken:juggle::oops:
boel moet wel vochtig blijven.
en op moment dat je de verlichting er boven zet dan de afdekking iets open anders gesloten houden tot je weer bevochtigt.

conclusie geduld:zwaai: is een schone zaak :D:D

groet en succes

jaap

Haha! Klopt! gelukkig heb ik een escape. Als het me toch echt te lang duurt stop ik met de dry start en begin ik de "gewone" opstart.
Ik heb wel idee dat hoe meer ik de bak luchtdicht afsluit hoe beter het groeit. Alleen vooral in de hoogte, niet in de breedte dus.

Gister heb ik ook een Sylvania Aquastar LED-lamp binnengekregen. De voeding (met USB-stick) gebruik ik nu op de onlangs aangeschafte Dennerle Scapers LED, dus nu doorlopen beide lampen gelijktijdig een vast dagritme.

Ik heb dus nu dus een Sylvania Aquastar 12 watt/1000 lumen voor een bak van 30 tot 45cm te koop. Deze zal ik binnenkort in de verkoop-hoek zetten.
 
Dry start loopt niet zoals ik wil. Aanstaande zondag draait de bak 3 week en eigenlijk is er weinig verschil in groei te zien tussen de start en nu. Als ik dan de voorbeelden op youtube zie waarbij binnen een week de hoeveelheid naaldgras verdubbeld is en na 3 weken de hele bodem bedekt is ga ik toch twijfelen (en balen).

Ik ga de bak dus eerder dan gepland vullen en opstarten en komt alles in een stroomversnelling. Hierdoor hoop ik de groei beter te kunnen sturen met Co2, verlichting en voeding.

Stap 1 is het uitbouwen van de Co2 reactor uit de bestaande bak en inbouwen in de nieuwe.
Uitbouwen is gelukt.
inbouwen wordt een beetje puzzelen met slanglengtes.

mTPJc8tNMrdhmTweBJ9mOyg6-k8TX0UE.jpeg
 
op filmpjes ziet alles er meestal rooskleuriger uit dan het is :(

maarja waarom het bij de ene dan wel werkt en bij de ander niet :S
 
Ik denk dat je vaak de positieve filmpjes ziet omdat de mensen waar het niet lukt dit dan ook niet plaatsen.
 
Zo, vanavond een eind gemaakt aan de niet-erg-succesvolle dry-start en mediabaskets en de bak gevuld.

iC5JLUtGLPGXa124SO6eWfBazIzNHe-G.jpeg

Van boven naar beneden:
- filterwatten
- grove spons
- Chinese spons (heet ie geloof ik)
- gedeeltelijk ingedraaide en nieuwe bioballen

En niet op de foto een volledige basket met filterzak gevuld met siporax.


iC5JLUtGLPGXa124SO6eWfBazIzNHe-G.jpeg


De CO2-reactor geeft erg veel weerstand op de pomp. Dit heeft naar mijn idee nog te weinig stroming in de bak ondanks dat de pomp vol open staat.

Had de waterlijn ook graag wat hoger gehad maar dan loopt het water (vanwege de weerstand op de pomp) over de tussenschotten heen.

Er valt nog het nodige te experimenteren dus.

Nu eerst een week met veel waterwissels en weinig licht in de bak (ca. 4 uur per dag)
 
Dry start loopt niet zoals ik wil. Aanstaande zondag draait de bak 3 week en eigenlijk is er weinig verschil in groei te zien tussen de start en nu. Als ik dan de voorbeelden op youtube zie waarbij binnen een week de hoeveelheid naaldgras verdubbeld is en na 3 weken de hele bodem bedekt is ga ik toch twijfelen (en balen).
op filmpjes ziet alles er meestal rooskleuriger uit dan het is :(

maarja waarom het bij de ene dan wel werkt en bij de ander niet :S


Als ik even mag inhaken op de dry-start.
Het ligt eraan hoe 'dik' je het beplant bij een dry-start. Tropica beplant 1 in-vitro bakje op 20 bij 20cm en is in 30 dagen dichtgegroeid. Het is een kwestie van goed verdelen van de plantjes op het oppervlakte. Te wijd uit elkaar scheelt enorm veel en ben je zo een aantal weken extra kwijt. Maar met de juiste temperatuur, het juiste licht, de juiste luchtvochtigheid, de juiste hoeveelheid plantmassa en de juiste soil kun je in 4 weken heel ver komen met een dry-start.

En met minder gunstige omstandigheden: onderstaand schaaltje heeft precies 3 maanden in het raamkozijn (noorden, zonder verwarming) gestaan voordat het dichtgegroeid was.
B4QZSbc8Hqc9_KGMlnSrjBrFH1kWlWE9.jpeg
 
Als ik even mag inhaken op de dry-start.

Dat mag je zeker hoor en je hebt helemaal gelijk. Geduld, geduld, geduld en geduld.

Ik ben gestart met 6 in-vitro cups op 90 x 25 cm en het is zeker gegroeid hoor (had alle stekjes gekortwiekt vóór ik ze plaatste), alleen meer in de hoogte dan in de breedte. Dat is ook de reden dat ik hem nu toch maar vol heb laten lopen. Dan kan ik het eenvoudiger snoeien in de hoop dat het meer in de breedte gaat en hoop ik dat de toegevoegde plantenvoeding + Co2 de groei een boost gaan geven.

En nu maar indraaien Alwin;)

Gelukkig heb ik nog een beetje geduld over :cool:
 
Gelukkig heb ik nog een beetje geduld over :cool:

Dat komt natuurlijk omdat jouw voorraad geduld in beginsel vrij groot is:D:D. Maar ja ik snap helemaal dat je graag je bak klaar en ingedraaid wilt hebben en dan duurt het wachten extra lang denk ik.
 
Weer een klusavond verder, en wat voor 1.
Natuurlijk eerst weer een 90% waterwissel gedaan.
Daarna de inline Co2-reactor aangepast van deze rammelde er over. Dit heb ik eerder nog niet zo erg meegemaakt maar dat komt ook omdat er nog nooit zo'n "flinke" pomp voor gestaan heeft.
De herrie werd veroorzaakt door de draaiende schoepen. Deze heb ik verwijderd. Het is nu een stuk stiller. Alleen nog een soort van klotsend geluid van de Co2-bellen in de reactor. Hiervan wil ik binnenkort kijken of ik dit op te lossen is door het plaatsen van een spons bovenin de reactor. Ook werden er erg veel (Co2?)-belletjes de bak in geblazen. Oorzaak hiervan verdacht ik de korte slang van de reactor naar de uitstroom. Deze was in de oude situatie natuurlijk wat langer. Dit heb ik opgelost door tussen de reactor en de uitstroom een langere (opgerolde) slang te zetten.

dUVjz1lzNXSjAYLuc7kAMErHMBAMM_DT.jpeg


Daarna dacht ik slim te zijn door mijn zakje purigen in de eerder aangeschafte MiniMax media reactor te doen als opmaat naar een definitieve purigen-reactor. Het zakje paste er prima in. Toen ik de reactor in de bak (wijze les voor de volgende keer) aan zette knapte het zakje en kon ik niet voorkomen dat er wat purigen in de bak terecht kwam.

dUVjz1lzNXSjAYLuc7kAMErHMBAMM_DT.jpeg


dUVjz1lzNXSjAYLuc7kAMErHMBAMM_DT.jpeg


Daarna nog een tijdje aan het klooien geweest om losse purigen te kunnen gebruiken in de reactor, maar ik krijg de reactor nog niet voldoende afgedicht waardoor ik alsnog het risico loop purigen in mijn bak te lozen. Ik had nog een nieuw zakje purigen liggen maar deze kreeg ik er gek genoeg niet in. Misschien bestel ik een losse zak en doe daar de losse purigen die ik nu heb wel in.

Al met al weer een druk avondje gehad met hobbyen.

de bak krijgt nu 4 uur licht en gedurende die tijd een flinke dosis Co2 per dag. Voeding voeg ik niet toe want met 90% waterwissels heeft dat niet veel zin. Waarschijnlijk als gevolg daarvan ontstaat er wat alg op de drakenstenen maar daar maak ik me nog niet al te druk om. Ik heb wel het idee dat het naaldgras de groeispurt krijgt waar ik op gehoopt had. Als volgende week de waterwissels wat minder intensief zijn zal ik er eens met de schaar bij langs.
 
Klussen houdt je van de straat Alwin en je komt beetje bij beetje als dichter bij het mooie eindresultaat;)
 
Eerste snoeibeurt is een feit. Ook wat drijvers toegevoegd aan de bak. Stenen slaan wat groen uit maar dat kijk ik even aan hoe zich dat gaat ontwikkelen.

3uif0AFZ4zt9TOYTAjRI-s-qllKjvTKE.jpeg
 
Je weet dat je purigen los in de reactor hoort om het bewegen mogelijk te maken?
Als je purigen je reactor uitloopt heb je teveel purigen erin of je stroming is te sterk.
 
Mooi bakje zo, misschien zijn de groene stenen juist een welkom iets?
 
Je weet dat je purigen los in de reactor hoort om het bewegen mogelijk te maken?
Als je purigen je reactor uitloopt heb je teveel purigen erin of je stroming is te sterk.

Ja, dat weet ik. Ik heb alleen nog geen goede oplossing gevonden om de purigen ook in de reactor te houden. De sponsen die erbij zitten zijn te grof. Daarom wilde ik for the time being er purigen met zak en al in doen maar die zak was dus geknapt. Het idee is nu om een nieuwe ruimere zak te kopen zodat het binnen die zak kan bewegen of op zoek te gaan naar een spons die fijn genoeg is om de purigen ín de reactor te houden.

Ook had ik het pompje van de reactor al op minimaal staan en de inlaat van de reactor op minimaal staan en nog schoot alle purigen meteen naar boven. Nu ligt de reactor dus nog even werkeloos in de kast :stop:

Mooi bakje zo, misschien zijn de groene stenen juist een welkom iets?

Op een deel van de stenen heeft in de vorige bak zich al mos vastgezet en dat begint nu al langzaam terug te komen. Daarom vind ik het groener worden van de stenen ook niet hinderlijk idd.
 
Ok, ok....dat het niet echt groeit moet ik misschien toch van terugkomen.

_8Ri4Ng2hqVW9JrhCbqng519-7xAFI5U.jpeg


_8Ri4Ng2hqVW9JrhCbqng519-7xAFI5U.jpeg
 
grasmaaier al besteld Alwin :D
ziet er al een stuk beter uit zo
 
grasmaaier al besteld Alwin :D
ziet er al een stuk beter uit zo

Hahaha....dank je wel!
Nog geen grasmaaier te bekennen hier. Ben wel aan het kijken of ik zelf makkelijk een surface skimmer kan maken om snel al het snoeiafval af te kunnen voeren, zonder hierbij garnalen te vermalen
 

Terug
Bovenaan