Ik kan niet scapen.


Waar in Zuid Holland woon je?
Wat stekken kun je zo krijgen en als het een beetje praktisch is krijgen we het ook wel gratis bij je.
 
Zeker is dat belangrijk, maar in zo n 60cm is de groei zo traag met de standaard lamp dat je al snel voldoende hebt hoor. Ik voeg verder ook niks toe behalve plantenvoeding.
Maar het is niet onverstandig om de waarden eens te laten meten.
 
Als ik het zo bekijk zie je waarschijnlijk voeding van tetra en veel baardalgen. Dus een duidelijke onbalans in de bak en een co2 tekort. Dus meten is weten.

Waar woon je in zh?
 
Kun je beter bij de Praxis kijken.
Ik heb er net 1 van 18W bij de Hornbach gekocht deze week voor 3,20.
 
Wacht even. In een 60cm bakje komt niet een buis van dik 59cm hoor.
Dat is de 18W denk ik.
 
Ik heb liever gewoon een tl buis die ik in de winkel kan kopen.

Ik woon in Den Haag.


Heb geen baardaap. Is allemaal alg door de zon. Die planten stonden al in het aquarium toen ik hem in de volle zon had staan. Nu heb ik m achter het muurtje maar de alg op de planten verdwijnen niet meer. Wel groeien er nieuwe toppen op de stengels die mooi groen zijn.
 
Waardes zijn

NO3: 20
NO2: 0
GH 8d
PH 7,5
KH 9d
CL 0
 
Heb planten voedingsbodem eronder en vissen zo'n bakje wat je op foto 1 ziet op bureau van tetra
 
Voedingsbodem helpt, maar is niet zalig makend. Kan niet echt goed zien wat het tetra flesje is. Moet eerlijk zeggen dat ik daar ook geen ervaring bij heb. Ik zag dat je met staafjes meten. Met deze staafjes mis je vaak 1 belangrijke waarde en dat is po4.

Het belangrijkste om gezonde planten te krijgen is een stabiliteit en een vaste waardes.
Google is de gouden driehoek aquarium. Er is echter een goedkope manier om bepaalde waardes toe te voegen. Dit kan je zelf maken via www.Aquariumbemesting.nl
 
Ik ga naar waterweelde en koop bodem, licht, planten en voeding.
 
Ik koop gewoon zoveel planten dat mn aquarium bomvol zit en ze niet meer kunnen zwemmen lol
 
Om echt een mooi aquarium te krijgen is echt een kwestie van googlen, schetsen, etc etc.
Ik heb zelf ook 2 jaar lang geprutst met mijn bakje. Op een dag was ik dat zat > alles er uit nieuw er in.
Hoe ik dit aan heb gepakt: ik heb rondgegoogled op mijn maat aquarium en wat mensen er voor plantjes etc in hebben staan, daarna heb ik gegoogled op die plantjes en hier ook om advies gevraagd, om te kijken of die plantjes echt nabij mijn aquarium passen, wat voor verzorging ze nodig hebben etc etc.
Toen ben ik gaan schetsen en zo is het geworden wat ik nu heb ;)
Je kan gewoon die ornamenten erin laten, heb er zelf 3: een holle boom die de hoofdrol speelt, een Griekse tempel die aan het begroeien is en een Grieks zuiltje die verstopt ligt in de plantjes. Verder doen rotsen en hout het altijd erg goed.
Verder gebruik is sinds ik zoveel planten heb wel bio CO2, maar dit is niet heel duur en het werkt goed. Ik was eerst aan het twijfelen zo'n goed systeem te kopen, maar je heb niet zo'n grote bak en het systeem was duurder dan mijn bakje had gekost dus dat vond ik het niet waard, verder raad ik je aan vloeibare meststoffen zoals easylife profito te gebruiken en kleiballetjes (bijvoorbeeld van JBL) om bij de worteltjes te doen. Geen voedingsbodem want die is vrij snel uitgewerkt en vervangen is dan ook niet zo'n leuk klusje (weer alles eruit halen etc).

Deze plantjes doen het over het algemeen wel goed in een aquarium zoals jij hebt:
Anubia soorten
Crypto soorten
Vallisneria
limnophila sessiliflora
Braziliaans klimop
En nog veeeeel meer, google maar eens rond op makkelijke planten, planten met weinig licht behoeft etc ;)

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Succes!! :D
 
BettaFish96 zei:
Ik heb liever gewoon een tl buis die ik in de winkel kan kopen.

Ik woon in Den Haag.


Heb geen baardaap. Is allemaal alg door de zon. Die planten stonden al in het aquarium toen ik hem in de volle zon had staan. Nu heb ik m achter het muurtje maar de alg op de planten verdwijnen niet meer. Wel groeien er nieuwe toppen op de stengels die mooi groen zijn.

Deze buis kun je vaak bij de doe het zelf zaken kopen of bij een gewone lampenwinkel ergens in de stad hoor.
Dit zijn geen speciaallampen zeg maar.
 
Nog een tip voor een hagenees ;)

Je gaat naar Waterweelde las ik. Bezoek ook eens Holgen op de Regentesselaan. Top speciaalzaak!
 
Thnx marrie.
Die planten die je opnoemt zien er leuk uit vooral de braziliaanse klimop.

Wat is dat CO2 ding precies?

Easylife ding ga ik denk wel kopen :)
 
Daar woon ik paar straten verder :p

Ik wil nu graag naar Waterweelde omdat ik daar nog nooit ben geweest en ik misschien ook een mooie betta zie :) (die ik niet gelijk ga kopen) eerst moet mn aquarium goed zijn :D
 
Okee, dus je kent de zaak.

Bij Waterweelde kun je wat goedkoper aan je spulletjes komen, maar hun vissen vind ik duidelijk van veel mindere kwaliteit! En hun bakken waarin de verkoopvissen in zwemmen ronduit "rommelig" en "smoezelig" .
 
Ik haal even uit een ander topic een opmerking van je:

BettaFish96 zei:
Moet je een tijd regelings schakelaar? Ik zet hem gewoon aan als ik wakker ben en uit als ik naar bed ga :p
Hoe lang staan de lichten dan aan doorgaans?

~ Ivo
 
Tussen 11 en 12 uur wordt ik wakker (kan soms 13:00 zijn) en tussen 24:00 en 1:00 ga ik naar bed. Soms ga ik al om 23:00 naar boven om iets te pakken en zet ik m uit. Dus verschilt. Mijn kamer is trouwens alleen in de ochtend in de zonkant. En verder de hele dag is het donker. Dus als ik mijn aquarium later aanzet of eerder uit dan is de bak pikdonker. Vind ik zielig voor ze.
 
Veel mensen, waaronder ik, verlichten 's morgens een tijd (bijvoorbeeld van 09.00u tot 12.00u) daarna gaan de lampen uit en , s middags tot 'ss avonds (bijvoorbeeld van 16.00 tot 22.30). Dat scheelt in de kosten en tussen 12.00 en 16.00 valt er genoeg licht van buiten in de bak voor je plantjes. Zielig voor de visjes is het nietniet, vind ik het niet. Tijdschakelaars heb je al voor een pasr euro bij bijvoorbeeld de Action.

Mijn aquarium is zo goed als algvrij en ik voeg geen voeding toe. Ik heb het dan over mijn nano bakje met garnalen en niet de bak in de link. De grote is leeg i.v.m verhuizen.
 
Ik verlicht van 9 tot 12 en van 2 tot half 8 ongeveer. Zo gaat bij 8,5 uur licht niet de verlichting al voor het eten uit.
 
Ik raad je aan om een tijdschakelaar te kopen, het kost rond 4 euro bij de Ga*ma.
Ik heb het licht aan vanaf 8:30 tot 12:00, en daarna vanaf 15:00 tot 22:00, ik had een algenprobleem, en sinds ik het lichtschakelaar heb, heb ik 0 algen. Als je bijvoorbeeld 's morgens niet thuis bent, kan je vanaf 12 tot 9 uur doen bijvoorbeeld.

Om te scapen... Kies een punt(of meerdere punten) waar je hout of stenen wilt plaatsen. Plaats daarna de planten, op een manier dat het hout, of stenen mooi ogen.
Een paar mooie planten: Pogostemon Helferi, Pogostemon erectus, cryptocoryne (Elke soort is mooi vind ik), bacopa amplexicaulis, Limnophila Heterophyla, of Limnophila Sessiliflora.
 
Bij mij brand alles van 8 uur smorgens tot 9 uur s,avonds.

Met zuurstofplanten en drijfgroen beginnen.

Dan na een week gaan scapen.
 
Zoek vooral ook h��l veel voorbeelden op op Google of Youtube. Daar haal je veel inspiratie vandaan. Ook vindt je daar uitgebreide uitleg.

Je vermeldde dat je een voedingsbodem hebt. Hier zijn de meningen sterk over verdeeld in het aquarium wereldje. Het werkt zeker, maar feit is dat je hem hoe dan ook, moet vervangen na een jaar, of twee jaar. Ik heb er bij mijn grote bak en nano bak voor gekozen om het niet toe te voegen. Wat ik wel heb gedaan is kleitabletjes in de grond bij mijn grote bak en bij de nano heb ik lateriet tabletjes op de grond gelegd voor ik het substraat erin deed.
Het resultaat zonder voedingsbodem kan je zien in mijn foto album, van de nano heb ik die niet, maar ook daar groeit alles uitstekend.

Het beste kun je inderdaad beginnen met snelgroeiers als bijvoorbeeld cabomba aquatica. Makkelijk plantje, niet duur en het voegt zuurstof toe aan je bak.

In de nano heb ik uitsluitend naaldgras (Eleocharis Accicularis) als bodembedekker. Als je die aan gaat schaffen, moet je ze uit het potje halen, h��l goed al het glaswol tussen de worteltjes uithalen. vervolgens verdeel je elk potje in kleine bosjes, knip de plantjes af tot ongeveer een centimeter of anderhalf boven de wortels en steek ze in de bodem een paar centimeter van elkaar af. Nadat je een bosje in de bodem hebt gedaan, trek je hem (heel voorzichtig) een klein stukje naar boven, zodat de worteltjes mooi recht naar beneden zitten. Als je dat allemaal goed gedaan hebt, krijg je uitlopers naar de zijkant en groeit het binnen een paar maandjes (of weken met CO2 toevoeging) uit tot een mooie volle grasmat. Let er wel op dat je de blikvanger van de scape het allereerst in je bak zet. Nog voor je gaat planten.
 
Heb philips cool white 840. 18W 1350lm MAAAR heb 59 cm gekocht en is dus te groot -.-

Er was ook een 54 maar die was weer heel dun.


Welke moet ik?
 
Iemand???? moet snel... is ver fietsen
 

Terug
Bovenaan